Jag ser helt enkelt inte relationer (frivilliga sådana mellan vuxna där närheten till den andra är själva poängen med relationen ifråga - jfr tex relationer med kollegor där poängen är att jobbet funkar) som byggen av kompromisser. Utan som att båda vill vara med den andra, i princip för sin egen skull.
Så dina exempel:
1. Tacossituationen skulle inte uppstå. Ingen av oss har lust att laga mat som den andra inte gillar. Sånt bara jag gillar äter jag med andra eller ensam, och vice versa. "Välja mat en vecka var" låter som syskon i tioårsåldern för mig , dvs en relation som varken är mellan vuxna eller frivillig. Jag föredrar att man resonerar med varandra.
2. Vid försök nummer tre skulle nog partner anta att jag inte var så pepp och gå ensam eller med någon annan, och omvänt. Vad är problemet? Eller så skulle jag, om jag ville se filmen, se till att vi bestämde en dag för det. Kanske tror partner på att det funkar, kanske inte. Beroende på vad hen tror går hen själv eller väntar in mig. Om jag sen vill se filmen, går jag när det funkar för mig. Här finns inget problem.
Att jag gör något jag inte vill, varför skulle min partner önska det, om det handlar om maträtter och nöjen? Varför skulle jag önska det av partner?
Det första tänkte jag mer som "inte sugen just nu" ursäkta att jag uttryckte mig illa.
Det om att partner nog inte skulle anta att du inte var så pepp är inte det lite av ett problem i sig, som sagt jag skulle nog känna mig lite besviken om vi bestämt oss för att göra något, det gång på gång förskjuts (på grund av partner) och sedan vill partner inte helt enkelt utan jag blir istället ombedd att göra grejen själv, det skulle få mig att känna mig nedprioriterad.
För mig är kompromisser helt enkelt inte så betungande, vissa saker är jag såklart bestämd på och skulle ju aldrig göra något jag absolut inte vill, men det skulle ju inte heller en rimlig partner vilja (att jag gör något mot min vilja) men jag håller hårt på att har man sagt att man håller det man lovar, samt smågrejer då och då känner jag att det är okej, man är ju olika personer och ibland får man ha lite överseende med det helt enkelt känner jag.
Som sagt vi fungerar nog bara olika och oavsett hur man är tror jag det är viktigt att hitta en partner man så att säga "matchar" med. I TS fall verkar det ju tyvärr vara så att de kanske inte riktigt gör det. Det är ju tyvärr sådant man ibland kommer fram till efter många år ihop och inget som märkt direkt, även om det såklart varit att föredra.