Sv: Tävlat för att bli domare?
kl
Först och främst: Det är betydligt mer än bara "matte och avstånd" (som någon uttryckte det) som krävs för att bli en bra banbyggare...
Har man inte kunskap och erfarenhet från tävlingsridning själv, så tror jag att det försvårar enormt mycket då man ska föreställa sig hur den där banan på pappret översätts till verkligheten. Om man enbart är teoritiker så finns det väldigt många fall-luckor att trilla i.
Och 120/MSV är faktiskt inte speciellt höga krav, även om det känns så om man inte har ridit det själv.
Vet inte om någon här har läst hur utbildningsgången är för ex banbyggare, men vi pratar inte direkt om en årslång yrkesutbildning... Det är helgkurs, följt av praktik och sedan examination. Med andra ord MÅSTE man ha erfarenhet och kunskap för att överhuvudtaget kunna tillgodogöra sig utbildningen.
Jag gissar att så är fallet även med dressyrdomarutbildningen.
Och nu säger då någon att man kan ha den kunskapen även om man inte har tävlat. Ja, en del har säkert det. Men hur mäter man det då? Vem ska avgöra "du kan gå utbildningen, men inte du"?
Det handlar kanske inte bara om den faktiska förmågan att lotsa runt en häst på en 120 bana eller göra korrekta galoppombyten, det är mycket annat som ingår i konceptet "tävling". Om man inte nånsin har befunnit sig på en framhoppning så kanske man inte är rätt person att ansvara för upplägget av den. För ja, det är banbyggarens ansvar det med.
Dessutom, om man nu har den kunskapen/kapaciteten och väldigt gärna vill gå en av förbundet anordnad utbildning - åk ut och tävla då. Det krävs inga mängder av tävlingar, utan bara
godkända resultat på regional nivå. Det tycker jag verkligen inte är höga krav att ha.
Jag är själv ingen stjärnryttare, men att klämma runt en häst i 120 - det kunde till och med jag fixa.
Om man nu skulle slopa de formella kraven på domaraspiranter/banbyggare - hur många skulle inte då gå utbildningen? Hur många av dessa 18-åringar skulle vara lämpliga? Vad skulle kunna hända om en icke-kompetent banbyggare begår ett allvarligt misstag?
Att vara banbyggare på låg nivå är faktiskt svårare än att bygga höga klasser, för här handlar det om att ställa korrekta krav på hästar som ofta inte är utbildade så långt. Det är väldigt, väldigt lätt att göra något för svårt, vilket kan få förödande konsekvenser för en unghäst som är ute på sin första tävling.
Nu finns det ingenting som säger att man är
duktig bara för att man har lyckats kravla sig runt en 120, men att ha ett konkret krav ökar i alla fall chansen för att man får in personer som faktiskt förstår hela tävlingsgången och vad som krävs för att ta sig dit.