Tävlat för att bli domare?

Sv: Tävlat för att bli domare?

Vill bara påpeka att ovanstående INTE var ett svar till lahsd. Vet faktiskt inte varför det blev ett citatsvar där :confused:

Det är fasta hinder, men samtidigt arbetar man på ett helt annat sätt jämfört med t.ex banhoppning. Som FT-byggare har man mycket tät kontakt med teknisk delegat/bandesigner inför tävling och man jobbar inte själv på samma sätt förrän man har samlat på sig mängder med erfarenhet.
Dessutom, hindren "finns" redan på plats (i de allra flesta fall). Det man som banbyggare gör är att bestämma ordning på de fasta hindren och flytta eventuella mobila hinder, vilket inte riktigt är jämförbart med att på en tom yta skapa en ny bana som ska kunna användas till >3 olika klasser.
Så även om det är banbyggnation så är det helt olika upplägg och förutsättningar.
Utan att förringa FT-byggarens uppdrag på något sätt, så kräver det utan tvekan mer fundering och konstruktion när man bygger för vanlig banhoppning.
Jag håller inte med dig. Att många hinder finns utplacerade gör det inte nödvändigtvis lättare för banbyggaren och att bygga banor handlar ju om en hel del mer än att placera ut hindren. Banbyggaren ska ju ha en plan för hela banan och ha förståelse för hur hästarna reagerar på de olika hindertyperna, i vilken ordning de bör hoppas för att ge en bra rytm i banan och dessutom, bara för att hindren står där betyder ju inte det att de är lämpliga alla gånger. Hindren kanske måste justeras för att de ska vara lämpliga att använda. Visst ska även TD:n kontrollera banan och finnas med under planeringen av banan och TD:arna är ju oftast (alltid?) banbyggare i grunden, men de är ju mer som ett bollplank för banbyggaren och det är fortfarande banbyggaren som ska ha planen.

När man dessutom lägger till riskerna med vad som kan uppstå vid en felaktigt byggd terrängbana så tycker jag att det känns konstigt att det är så mycket högre krav på en banhoppningsbanbyggare än på en fälttävlansbanbyggare. Även om jag har en viss förståelse om man tittar på utbud, det är ju bra många fler som tävlar hoppning än vad det är som tävlar FT...
/Lady_S

Jag tycker faktiskt tvärtom kraven är alldeles för låga när det gäller hoppning. Dessa krav har inte alltid funnits och det räcker bra med ett antal års tävlande på tex en banbyggares banor som aldrig hade hoppat själv :eek:

Vist finns det ramar att följa men allt logiskt tänkande som du skaffar dig efter mängder av rundor på tekniska banor det saknas och det märks när någon som saknar den rutinen ger sig på att bygga tekniska banor, det blir tom farligt i vissa situationer. Har du inte själv provat att rida den distans du sätter upp så har du heller ingen aning om hur det faktiskt är att hoppa den distansen eller hur hästen uppfattar hinder ur den vinkel eller i vilka lägen hästen får blindspots. Det är inte kul att sitta på en tävling och se halva startfältet krasha i en oxer för att den är så jäkla idiotiskt placerad att det inte finns någonting att ta fel på den banbyggaren har aldrig provat att rida en motsvarande distans för då hade den vetat hur fullkomligt idiotiskt det var att placera den så.
Riktiga idiotmissar i banbyggnaden ser man aldrig hos de banbyggare som själva har ridet på högre nivå, så tvärtom höj kravet till 140 istället där först börjar agnarna sålla sig från vetet och de som rider där har rutin och kunskap om tekniska distanser.
En dålig banbyggare kan tyvärr förstöra många hästar på en tävling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 756
Senast: svea
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18