Tävla med tex easy boots?

J

Jack Sparrow

Har ni fått tävla lätta klasser med tex easy boots? Alltså boots istället för skor? Tror att det står att man inte får ha typ "galocher" men har fått för mig att man fått tävla i dem i alla fall i lätta klasser.... :confused: Har för mig jag läste nån artikel i islandshästen om det...

Om ni har fått det, har ni haft de på i vet.besiktningen då? :idea:

Sv: Tävla med tex easy boots?

Eftersom det finns en regel där den största lösa viken per ben är 300 gr, kommer man med största sannolikhet att bli diskad. Easy boots väger betydligt mer än 300 gr per styck, sen vet jag att man säger nej till lösa skor av rena säkerhetsskäl eftersom det inte är kul att få en sådan i skallen för varken häst eller ryttare.
Så ska man tävla, gäller total skolöshet eller påspikade dojjor.

Jo precis, men tycker att det verkar som om man fått tävla i dem lite här och där i alla fall... Därför undrar jag om nån här har fått eller vet nån som fått tävla i dessa...?

Om de har godkänts så torde det ha handlat om tävlingar utanför FIPO, enligt FIPO regler är det inte godkända.

Men är 300 gram inkl skon? (Alltså järnskon) Annars borde man kanske lägga till den vikten och det totala bli maxvikt...? Om det är därför vissa fått dispans, vet inte men bara en tanke som slog mig.

300 gr lös benvikt, dvs allt vidhängande på benet som väger över 300 gr är ej ok. En sko är fastspikad, så den räknas inte dit, därför finns det också en gräns för hur tjocka och breda skorna får vara.
Jag har inget hört om att reglerna har ändrats i det fallet, så man måste utgå ifrån att 300 gr regeln är tillämplig.

Sen skulle jag iofs vilja ställa frågan, fast den inte hör hit. Varför rider man med boots av denna kaliber?

Ok! Tack för svaren :)

Jag rider i dem istället för skor ibland. Tycker att det känns onödigt att sko bara för en tävling. Får man inte ha dessa får jag väl i så fall rida henne barfota...

Ja, en tävlingsbana är ju i regel jämt och fin. Om hästen inte kan gå barfota på det underlaget borde man kanske inte tävla alls ännu.
Jag vet att det kan ta tid att vänja dem vid barfota, men i den övergångsperioden ska man kanske inte heller utsätta dem för hård träning.
Dock vill jag minnas att en tjej i vår klubb tävlat med sina boots, fast det var kanske ingen FIPO-tävling...kommer inte ihåg...:o

Jo då för min del spelar det ingen större roll... (Inte säkert om jag ens ska tävla) Men hade fått för mig att det gått att tävla så ibland så blev lite nyfiken :devil: :o

spännande tråd, jag tycker med det är konstigt att de inte tillåter att man får tävla med "tofflor" det är ju inte så att de sitter så löst att de kan flyga av och träffa nån i huvudet eller?
i så fall skulle man ju inte få tävla med järnskor heller för de kan ju med lossna och flyga iväg och att få en järnsko i huvudet gör nog rätt mkt ondare.

jag tycker de borde tänka mer på hästarna och främja att det faktiskt är mkt "bättre" naturligare för hästen att slippa järnskorna som ger noll stötdämpning åt leder och ben.

och vissa hästar går kanske inte helt perfekt utan såna däringa tofflor:)
vad vet jag men jag kommer förmodlingen testa:)

Har du sett eller duckat för viktboots på tävlingar, vore du nog tacksam att easyboots inte tillåts ;)

Personligen tycker jag att du deltar med skodd eller barfota häst. Kan inte hästen gå barfota men ryttaren önskar detta, får man vänta tills hästen INTE har ont och kan delta.

Gällande ditt uttalande om att järnskor är onaturligt och ger noll stötdämpning tycker jag du skall läsa på lite till - det låter som "barfotasektargument". I dag finns inga sakliga forskningsrapporter om att vanlig skoning skulle vara skadlig.

jag tycker de borde tänka mer på hästarna och främja att det faktiskt är mkt "bättre" naturligare för hästen att slippa järnskorna som ger noll stötdämpning åt leder och ben.

Det är inte alls konstigt, eftersom regeln säger max 300 gr per ben i lös vikt och ofta väger bootsen betydligt mer än dessa 300 gr. Så det är enligt FIPO och på samma premisser som med alla andra, även om de har skor på.

Jo visst kan en sko flyga, det händer. Men här är ju riskerna för det med en easy boots långt större än vad som gäller för fastsatta skor.

Vad för slags stötdämpning får hästen när den går barfota då? Det mest naturliga vore nog tyvärr att ingen klängde sig upp på hästen, det är nog det mest onaturliga man kan göra faktiskt.

Att man skyddar hästens hov, det gör man av ett par olika orsaker. Dels för att hästen inte ska slita hornet för kraftigt, och för att hästen inte ska få ont pga högt slitage. Behöver man lösskor längre än vid en övergångs tid, så kanske man måste anpassa sig efter hästens behov och inte sitt eget. En sådan häst är då kanske inte lämpad för ett liv inkluderat ridning barfota, eftersom vi använder hästarna till ridning så ser ialla fall jag det som ett ansvar i egenskap av ägare att underlätta och hjälpa hästen i sitt arbete och utövande. Jag undrar vilken av er som skulle acceptera att arbeta med undermåliga hjälpmedel, förmodligen ingen eller i varje fall väldigt få. Men våra hästar har ju inget att säga till om, det får inrätta sig efter vad vi bestämt och därför kräver det mycket i anspråk av ägare/ryttare för att anpassa hästen till ett liv utan skor.

Sen skulle jag iofs vilja ställa frågan, fast den inte hör hit. Varför rider man med boots av denna kaliber?

Kan svara för min del... Jag har en unghäst med problem med bärrandsröta -hovslagarn vill inte sko henne eftersom hon har hålor där sömmarna skall sitta. Då går hon barfota och får växa ut hålorna i lugn och ro, och rids med gummidojjor sålänge. Vad gäller häst nummer två så är han uppvuxen utan skor, nu 11år gammal och jag ser ingen anledning att sko honom då hans hovar är av mycket bra kvalitet. Han rids inte så mycket och de gånger han går på grusväg så får han gummidojjor på. För mig funkar det här systemet jättebra! Kanske behåller jag unghästen oskodd och fortsätter med bootsen, om inte vi väljer att börja tävla så småningom.

Om hästen inte kan gå barfota på det underlaget borde man kanske inte tävla alls ännu.

Då borde ju ingen häst få tävlas alls, eftersom de skodda hästarna inte heller kan gå barfota på det underlaget :smirk:

Easyboots är bara ett annat sätt att skydda hoven- varför skulle det vara så fel jämfört med påspikade skor? Jag kan inte förstå fientligheten mot att ha löstagbara skor, det är ju inte så att en barfota häst går o stapplar o lider i hagen så illa att vi måste ha gummidojjor för att rida, utan tvärtom hästen mår bra som barfota i sin vardag men behöver skydd vid arbete på "taskigt" underlag.

Vägde mina Easyboot stl #00, 391 gram

Vad väger normalt ett par järnskor? Nån som vet?

Ja men då får man väl anse att denna häst INTE är tävlingsklar, och det var väl närmast den frågeställningen som jag tyckte behövde belysas. För om hästen har så pass stora problem med barfotagången, att den inte klarar av att gå på ett hyggligt jämnt underlag så bör man kanske fundera över situationen.

Ja men då får man väl anse att denna häst INTE är tävlingsklar, och det var väl närmast den frågeställningen som jag tyckte behövde belysas. För om hästen har så pass stora problem med barfotagången, att den inte klarar av att gå på ett hyggligt jämnt underlag så bör man kanske fundera över situationen.

Vilken häst menar du? hänger inte med svängarna...

Lite off-topic men...
Har FIPO något skrivet om kornstorleken på gruset på en "godkänd" ovalbana? Vad brukar man toppa med, 0-18 eller är det mindre typ "flis"? Hyggligt jämnt underlag kan ju betyda olika saker beroende på kornstorleken i gruset, och även på "stenformationen".

Då borde ju ingen häst få tävlas alls, eftersom de skodda hästarna inte heller kan gå barfota på det underlaget :smirk:

Easyboots är bara ett annat sätt att skydda hoven- varför skulle det vara så fel jämfört med påspikade skor? Jag kan inte förstå fientligheten mot att ha löstagbara skor, det är ju inte så att en barfota häst går o stapplar o lider i hagen så illa att vi måste ha gummidojjor för att rida, utan tvärtom hästen mår bra som barfota i sin vardag men behöver skydd vid arbete på "taskigt" underlag.

:bow::bow::bow:

Du kan kolla det engelska fipot här:
http://www.feif.org/Default.aspx?tabid=205

Jag tror inte att kornstorleken är antecknad, FIPO gäller ju i alla länder och de flesta har olika förutsättningar gällande geologi och tillgängliga stenar att göra grus av. Dock säger man så här:
"1.1.3.2 Ground surfaces
All ground surfaces on which horses walk, train or compete must be designed and maintained to reduce factors that could lead to injuries. Particular attention must be paid to the preparation, composition and upkeep of surfaces."

Till din kommentar om att "då borde ju ingen häst få tävlas alls" ... är ju att om den häst som inte funkar barfota får adekvat hovvård och skor, skulle den förmodligen kunna tävla. Är hästen ömfotad klarar den förmodligen inte ens vet-besiktning. :angel:

Har du sett eller duckat för viktboots på tävlingar, vore du nog tacksam att easyboots inte tillåts ;)

Personligen tycker jag att du deltar med skodd eller barfota häst. Kan inte hästen gå barfota men ryttaren önskar detta, får man vänta tills hästen INTE har ont och kan delta.

Gällande ditt uttalande om att järnskor är onaturligt och ger noll stötdämpning tycker jag du skall läsa på lite till - det låter som "barfotasektargument". I dag finns inga sakliga forskningsrapporter om att vanlig skoning skulle vara skadlig.

ja men om viktboots kommer flygande var och varannan dag och de får väga max 300gram så väger ju "tofflor" endast 90gram mer då borde ju viktboots inte godkännas heller om det är risken för huvudskador vi vill undvika:angel:

jag tycker då det är konstigt att man får deltaga med järnskor bara för att de funnits längre, det är ju ingen som verkar fundera på vad som egentligen ÄR bäst, ett par järnskor som inte är stötdämpande där man spikar i spikar in i hoven och de sitter fast där tills man tar bort dem.
eller ett par "gympadojjor" i gymmimaterial som sviktar som man när som helst kan ta av för att låta hästen gå i hagen såsom den är född att göra, utan järn på fötterna.

det är ju som att gämföra en människas fötter, från början gick vi ju barfota och våra fötter hårdnade till det.
nu när vi har skor så är våra fötter känsliga.

men tänk då, vad är skönast, om vi tillverkade ett par gympaskor till oss själva i järn och sprang runt med och riktigt kände stötarna upp i benmärgen. eller om vi tog på oss våra gympaskor som är tillverkade för att tåla stötarna och sprang runt med...ja det kan ju vem som helst förstå vilket som är bäst för benen:angel:

jag har inte tagit nån "sida" eller så utan tänker bara vad som logiskt borde vara bäst för ett hästben och vilket ben som helst helt enkelt.
jag vill att min häst ska hålla och slippa skador som vi människor skulle kunna skada hästen mer för vår egen vinnings skull.

det är ju som med bomsadlar att de skapades enbart för människans behov i strid då man lättare höll sig kvar om sadeln var stadig.
det är troligen samma sak med järnskorna, man tog det starkaste materialet som höll bäst mot slitage och tänkte inte värst mkt på om hästen tog skada eller inte, då kunde man ju lätt bara ta en annan häst om den första inte pallade.
i dagens läge har vi ju oftast bara en häst, vår älskling och vi vill ju inte bara byta om denna "går sönder".

det är så jag tänker och tror iaf:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 261
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka