Sv: Tävla med tex easy boots?
Har du sett eller duckat för viktboots på tävlingar, vore du nog tacksam att easyboots inte tillåts
Personligen tycker jag att du deltar med skodd eller barfota häst. Kan inte hästen gå barfota men ryttaren önskar detta, får man vänta tills hästen INTE har ont och kan delta.
Gällande ditt uttalande om att järnskor är onaturligt och ger noll stötdämpning tycker jag du skall läsa på lite till - det låter som "barfotasektargument". I dag finns inga sakliga forskningsrapporter om att vanlig skoning skulle vara skadlig.
ja men om viktboots kommer flygande var och varannan dag och de får väga max 300gram så väger ju "tofflor" endast 90gram mer då borde ju viktboots inte godkännas heller om det är risken för huvudskador vi vill undvika
jag tycker då det är konstigt att man får deltaga med järnskor bara för att de funnits längre, det är ju ingen som verkar fundera på vad som egentligen ÄR bäst, ett par järnskor som inte är stötdämpande där man spikar i spikar in i hoven och de sitter fast där tills man tar bort dem.
eller ett par "gympadojjor" i gymmimaterial som sviktar som man när som helst kan ta av för att låta hästen gå i hagen såsom den är född att göra, utan järn på fötterna.
det är ju som att gämföra en människas fötter, från början gick vi ju barfota och våra fötter hårdnade till det.
nu när vi har skor så är våra fötter känsliga.
men tänk då, vad är skönast, om vi tillverkade ett par gympaskor till oss själva i järn och sprang runt med och riktigt kände stötarna upp i benmärgen. eller om vi tog på oss våra gympaskor som är tillverkade för att tåla stötarna och sprang runt med...ja det kan ju vem som helst förstå vilket som är bäst för benen
jag har inte tagit nån "sida" eller så utan tänker bara vad som logiskt borde vara bäst för ett hästben och vilket ben som helst helt enkelt.
jag vill att min häst ska hålla och slippa skador som vi människor skulle kunna skada hästen mer för vår egen vinnings skull.
det är ju som med bomsadlar att de skapades enbart för människans behov i strid då man lättare höll sig kvar om sadeln var stadig.
det är troligen samma sak med järnskorna, man tog det starkaste materialet som höll bäst mot slitage och tänkte inte värst mkt på om hästen tog skada eller inte, då kunde man ju lätt bara ta en annan häst om den första inte pallade.
i dagens läge har vi ju oftast bara en häst, vår älskling och vi vill ju inte bara byta om denna "går sönder".
det är så jag tänker och tror iaf