Tävla en åring!!!

Sv: Tävla en åring!!!

Och det har du källor på? En tanke slår mig...är kinesiska- och forna öststatsgymnaster förslitna i förtid? Vill minnas att dom startar i mycket unga år...

Deras leder lär inte vara så fina, nej.
En klassiker för gymnaster med överrörliga leder som orsakar smärta så snart man frivilligt eller ofrivilligt slutar träna.

Tillägg: och ryggen löper ganska stor risk om man lägger hög belastning, men det är väl inte lika typiskt för just gymnaster.

Tyvärr så är det ju så att när det handlar om pengar är det för lockande att hålla låg moral standard, .

Det där kan man vända på också när det gäller galoppörerna (förmodligen travarna också men där är jag inte insatt).
Så länge det handlar om PENGAR så gör det att man är extra försiktig och faktiskt sorterar ut de hästar som inte passar INNAN de går sönder fysiskt eller mentalt just för att man FÖRLORAR så stora pengar på att stå med skadade hästar som tar upp boxplatser och personaltid från hästar som verkligen platsar.

Tyvärr så är det ju så att när det handlar om pengar är det för lockande att hålla låg moral standard, som jämförelse kan man ta doping - hade det inte funnits mycket pengar inom sport så skulle det knappast vara lika lockande att dopa sig för att lyckas. Och omvänt - så länge det finns stora pengar inom sport så kommer det finnas de som chansar och dopar sig.

Hmm, vilka pengar var det då som lockade styrkelyftarna att dopa sig så kopiöst då? Men de hade kanske dålig moral helt gratis?

Och vem blir rik på en häst som är skadad?

Då hänger jag med, men jag är för den varianten att INTE ha någon i vagnen, dels för att jag inte tycker att såpass unga hästar behöver belastas (blir ju tyngre med tanke på att hjulen i detta fall sjunker ner mer i underlaget), och dels för att jag sett vilket otroligt säkerhetstänk dessa personer har (hästen lugnas av att ha någon vid huvudet hela tiden).
Däremot anser jag att om hästen är uppåt 2 år så är det helt OK att även sitta i sulkyn, (sitter själv in mina ridhästar när de är 2, innan de släpps på betet i mitten av maj...)

Det där kan man vända på också när det gäller galoppörerna (förmodligen travarna också men där är jag inte insatt).
Så länge det handlar om PENGAR så gör det att man är extra försiktig och faktiskt sorterar ut de hästar som inte passar INNAN de går sönder fysiskt eller mentalt just för att man FÖRLORAR så stora pengar på att stå med skadade hästar som tar upp boxplatser och personaltid från hästar som verkligen platsar.

Man kan ju filosoferar hur mycket som helst om hur det BORDE vara, men de som gör så har ju sina egna filosofier som "funkar för dom".
Som i exemplet med hopphästarna så är det ju vissa individer som är extra lämpade både fysiskt och mentalt. De klarar den hårda pressen i ung ålder, och så länge de inte blir FÖR hårt pressade (men då märks ju det i form av dålig prestation) så är det ofta de som kommer fungera bäst.
Lite samma sak med travare, naturtalanger brukar visa det tidigt.
Det betyder ju inte att det är bra att köra hårt med dom tidigt, men det finns mycket pengar i unghästlopp nuförtiden. För vissa lönar det sig bättre att mjölka så mycket pengar det går ur hästen så tidigt som möjligt, går den sönder efter att ha sprungit in en mille på ett par år - då har ju hästen inte stått och kostat pengar så länge heller.
Nu tror jag inte alla filosoferar så, men så länge det uppmuntras att starta med 3- och 4-åringar så kommer det finnas de som kör för hårt med sina unghästar. Tror dock många inom travet är förnuftigare än så. Och många snabbjobbar ju heller sällan hästarna utan bara enstaka gånger, tror det är farten som dödar snarare än att bygga grundkondition.

Hmm, vilka pengar var det då som lockade styrkelyftarna att dopa sig så kopiöst då? Men de hade kanske dålig moral helt gratis?

Och vem blir rik på en häst som är skadad?

Tjänar man inga pengar på att vara proffessionell styrkelyftare? Hur skulle man annars kunna vara proffs? ;) Eller kan man inte vara proffs inom styrkelyft? Inte tjäna några reklampengar ens?

Tänk så här, varje häst tränaren misslyckas med förstörs, inte sant? är detta inte lite slöseri med fina unga hästar? hur lite är en häst värd igentligen i deras ögon?! :eek:

Så fort ett sto är konstaterat dräktig så är det lilla embryot värt flera miljoner, om nu den lilla blivande hästen är en riktigt bra löpare vilket visar sig tidigt.

Tränarna/Ägarna har ju som sagt riktigt bra ögon för vilka individer som kan bli något och som inte är något att satsa på.

En tränare/ägare tror jag inte skulle fortsätta lägga ner otroligt mkt tid och pengar på en åring som har en massa satyg för sig eller får panik så fort den ser en sylky. Då avbryts allting där, hästen säljs vidare och in kommer en ny häst som "fungerar".

Alla vet ju att hästar kostar pengar, lägg sen på att många tränare dessutom har anställd personal som faktiskt har en vit-lön.

Kanske tråkigt att allt handlar om pengar, men eftersom det är så har ingen heller råd att göra något misstag eller en vild chansning.

Som sagt kan man INTE jämföra en häst med en menniska, och om "våra" barn skulle tränas med tyngder skulle dom också få förslitnings skador. elr hur?!

Jag undrar det om det bara handlade om mkt korta stunder, inte varje dag och lätta tyngder. :) Fast självklart vet jag inte. Va ju som sagt bara en fundering jag haft. :D

Jag ser inga problem med att köra in en 1 åring... Tvärt om...
Jag ser heller inget fel i att "träna" 3 gånger i veckan heller...
Att börja tidigt stärker den unga hästen. Att börja tidigt innebär att man inte behöver ha bråttom för att de skall hinna bli klara....

Man kan träna på i lugn och ro och ge hästen tid att befästa kunskaperna..

Men om man med träning menar att konditionsträna, och träna muskeluppbyggnad... då är det fel.

Träning av en så ung häst skall bestå i hjärngympa... om denna hjärngympa innebär att gå i vagn och lyssna på en kusks signalern i 10-15 minuter ett par tre gånger i veckan... då är det helt ok i min värld...

*kl*

Jag har jobbat med både trav- och galopphästar och hållt på med inridning och inkörning av åringar en hel del. Jag tror att många fått det där med "träning" av åringar om bakfoten. En åring tränas inte som en äldre häst - en åring tränar på att uppföra sig med sadel och träns, den tränas på att gå rakt fram och att kunna svänga höger och vänster. Den tränas på att stanna och sätta igång med hjälp av kommando och tygeltag. Den träna på att kunna trava rakt fram och att, så småningom, kunna galoppera rakt fram. När den kan allt detta och lite till och visar att den är mogen för större uppgifter så läggs det på ytterligare träning. Vissa åringar är ju extremt tidiga både fysiskt och psykiskt och dessa får man ofta "bromsa" lite just för att kroppen inte ska bli överbelastad. En åring som är sen i utvecklingen behöver mycket mer tid på sig och det får dom i de flesta fall också! Sen tränas åringarna inte heller varenda dag. 3 dagar i vecka brukar vara normalt i början och då är det ofta varannan dag som gäller just för att dom ska få tid på sig att smälta allt nytt som händer!

Sen är en åring ingen bebis - en bebis är ett människobarn.

*trötta mig*

Det här är bara en tanke...

Våra barn är långt från färdigutvecklade när dom börjar tex skolan. Då har dom gymnastiklektioner och många börjar intressera sig för sport tex fotboll. Dom tränar och spelar match i mkt ung ålder men inte kan man se att dom drar på sig förslitningar och skador. Snarare har dessa en mycket bättre hälsa än kompisar som tex intresserar sig för datorer.

JA JAG VET att man inte ska förmänskliga hästar men det är bara en sak jag funderat på ang att fler och fler rider/arbetar sina hästar i låg ålder. Sen finns det studier på att man bör belasta den unga hästen för att få en bra hållbarhet i framtiden. Sen ska ju självklart "arbetet" vara anpassat till individen!

nu utsätts ju inte ett lågstadiebarn som har idrott två ggr i veckan för samma belastning som hur jag tänker mig att en ung galopphäst/travhäst gör... nu är jag ju inte så jätteinsatt i det här med travet, men någon här vet säkert: när är det tillåtet att starta de unga hästarna?

Jag undrar det om det bara handlade om mkt korta stunder, inte varje dag och lätta tyngder. :) Fast självklart vet jag inte. Va ju som sagt bara en fundering jag haft. :D

Har ju varit ett par dokumentärer angående föräldrar som ser till att ungarna tränar tidigt. Nu tycker jag visserligen att dom tränade barnen FÖR hårt, med renodlad styrketräning vid 10-12 års ålder t ex, men däremot lite gymnastik/stretching i rimliga mått och endast träna med den egna kroppsvikten tycker jag är okej och säkert bra eftersom kroppen mår bra av att användas.
En tom vagn motsvarar inte stor del av hästens egen kroppsvikt, därför låter det också ok för mig. Så länge den inte behöver DRA som 1-åring utan endast vänjas vid att ha vagn bakom sig. Ungefär motsvarande att lägga på en westernsadel på en åring för att vänja in sadel :p

tycker personligen att det är för tidigt...men skönt att höra att många avstår att starta sina så unga hästar!

Jag ser inga problem med det om hästen är mogen både fysiskt och psykiskt och klarar att gå de tider som krävs. Hållbarheten handlar ju självklart även om hur ofta hästarna startar, och det tycker jag de flesta (finns undantag) tränare har bra koll på.

när är det tillåtet att starta de unga hästarna?

Har kollat min häst och hennes syskon, de är födda i mars-april och det är väldigt induviduellt hur de startats. Vissa har kvalat som 2 åringar mellan juli-november och andra som 3 åringar.
Vissa har gått 2 löp med 1 månads mellanrum och sen har det gått 6 månader innan de startat för 3e gången. Andra har gått flera lopp och kanske startat 2 ggr/månaden och sen haft en lite kortare "paus" innan de startat igen som 3 åringar.

Som jag uppfattas de så den inridningen som görs vid 1 års ålder är att hästen ska kunan gå rakt fram i alla gångarter och förstå start, stopp och sväng. Efter det kommer en vila och sen sätts de igång igen och tränas för sitt kval-lopp. Och det ser man ju skett väldigt olika, vissa redan i juli och andra inte först vid 3års ålder. Sen har det blivit ytterligare en vila innan de börjat tävla "på riktigt".

Jämför man med "rid-halvbloden" så gör många ingenting med dem först de är 2½ år, då ska de tränas upp så de kan gå 3års testet och sen när de är 4 ska de gärna kunna starta lägre klasser inom hoppning och dressyr. Även fast galoppörerna och travarna börjar tidigare så verkar de få mycket mycket mera tid på sig med flera perioder av vila helt ifrån träning medans den vilo-tiden nästan inte finns alls för de som man vill ska göra bra i från sig på 3års testet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar