Tävla en åring!!!

Sv: Tävla en åring!!!

Personligen har jag inget emot att köra in en åring men jag vänder mig mot att regelbundet arbeta den.

travhästar körs in vit ett!/5 års ålder, och ände håller många för att tävla när de är 10/12 år gamla + att senare även bli ridhästar.

att hantera sin unghästar mkt tidigt har man igen, det bli en lätthanterlig individ som tycker det är naturligt att arbeta och hanteras.

Tex: hur ofta ser man en travare med sadentvång?

Fast, nja. Håller med om att travare överlag brukar vara mycket välhanterade, och det kommer säkert från att man börjar hantera tidigt.
Att de skulle vara särskilt hållbara- ??? :confused: köper man en ridtravare t ex är det nog få som är helt fräscha i kroppen. Inte nödvändigtvis hältor, men är de lite "ofräscha" (sneda/stela/spända/slitna t ex) så BLIR de ju lättare halta, det kallar inte jag hållbart. I Sverige har vi garanterat mer hållbara hästar än t ex i USA, men vår träning verkar ju gå åt deras håll, att man ska starta hårda lopp redan som 3-4åringar och att hästarna måste vara färdiga tävlingsmaskiner innan dess. I USA har man INTE hållbara hästar som sagt :crazy:
Ridtravare har rätt dåligt rykte, och mycket av det tror jag kommer från just denna icke-hållbarhet, att de dragit på sig småskavanker som man inte ser och får tillrättat eller som inte ens går att "rätta till". Sen vet jag inte om man kan skylla allt på tidig travträning.

Travare med "sadeltvång" i mindre eller högre grad har jag varit med om några gånger. Men samma sak där, inte troligt att det har med tidig träning att göra, snarare illa passande sadlar och vanliga fel när hästar får sadeltvång.

Tack Fahlis.
Det var ett bra svar, Att börja introducera åringar för nya saker är inte fel, köra in, hoppa in (löshopp), lägga sadel på o.s.v. sedan ska man aldrig utsätta de för arbete i den mån att de blir trötta fysiskt.
Arbetet som 1-2 åringar ska göra är hela tiden psykiskt. Mina är nu 1½ och jag har försökt att köra in dem men tiden räcker inte alltid till, de tömkörs någon gång då o då. de löshoppas kanske var tredje månad och har gjort sen förra hösten.
Och att rida in o tävla 2 åringar inom trav och galoppsporten har gjorts i hur många år som helst.
Titta på en ettårig fullblod eller varmblod kontra halvblod, se skillnaden!
Du måste alltid se till hästens förmåga en häst som kommer bli ca 170 + kan du kanske inte ens jobba som treåring medans en häst som endast blir runt 150 har växt klart fortare eller hur.

O sen ska man se på vad en travare presterar.
Att en travare är lite knackig som 9 åring är kanske inte så konstigt.
En hopphäst som tävlar 140 cm och tränar till detta får enligt oss ridmänniskor gå relativt hårt. Men i verkligheten är detta endast medelarbete, medans travare, galoppörer, distans och högre fälltävlan endast kommer upp i de hårda arbeten.
Vi ridmänniskor (jag själv) tränar inte hästarna så hårt, för vi behöver inte. hästarna behöver inte den kondisen, den mjölksyrekapacitetn de lungorna o.s.v som tex travaren behöver. eller hur!
Testa era ridhästar att gå för fullt i galoppen i 2 km eller mer. ett fullblod klarar det, men klarar era hästar att göra de och fortfarande att de känns så fräscha att kan klara ett till efteråt?
hur ser våra egna elitidrottare ut vid 40 års ålder? är alla så fräsha?

Testa era ridhästar att gå för fullt i galoppen i 2 km eller mer. ett fullblod klarar det, men klarar era hästar att göra de och fortfarande att de känns så fräscha att kan klara ett till efteråt?
hur ser våra egna elitidrottare ut vid 40 års ålder? är alla så fräsha?

Min lille travare har ingen kondis men klarar ändå att jogga 8-10 km utan problem, eller spurta på några kilometer i galopp! ;)
Skulle man däremot kräva att han går 10 steg samlad trav så skulle han ha träningsvärk dagar efteråt och kanske t o m bli öm i bakknät. Det kallar inte jag hållbart, det kallar jag bra teknik för ursprungsändamålet.

Hur menar du då? Känner flera (travtränare bl.a.) som spänner för en tom sulky, låter någon gå bredvid hästen och själva går bakom o tömkör... (självklart på begränsat utrymme och slätt underlag) Ser ingen dårskap i det.

Jag anser att hästen ska vara väl tömkörd innan man sätter en vagn bakom. Den ska förstå alla begrepp som kusken kommer med. När den sedan förstår det så sätter man den framför vagn. Att då stå på backen och gå efter tycker jag är dårskap, då det är betydligt större risk att man tappar hästen om man går bakom om den blir skrämd.

Jag förstår inte man du menar med begränsat utrymme? Det är oftast när man kommer i en sväng som hästen blir rädd eftersom belastningen i selen blir annorlunda. Därför är det bra att hålla sig på en travbana el. dylikt där så stora/få svängar förekommer.

Jag anser att hästen ska vara väl tömkörd innan man sätter en vagn bakom. Den ska förstå alla begrepp som kusken kommer med. När den sedan förstår det så sätter man den framför vagn. Att då stå på backen och gå efter tycker jag är dårskap, då det är betydligt större risk att man tappar hästen om man går bakom om den blir skrämd.

Jag förstår inte man du menar med begränsat utrymme? Det är oftast när man kommer i en sväng som hästen blir rädd eftersom belastningen i selen blir annorlunda. Därför är det bra att hålla sig på en travbana el. dylikt där så stora/få svängar förekommer.

SJÄLVKLART är dessa hästar väl tömkörda innan det ens är tal om att spänna för en vagn (har jag någonstans skrivit något som tyder på motsatsen?) Anledningen att det, förutom den som tömkör, går en person vid hästens huvud, är för att denna ska kunna rycka in i nödfall om hästen blir skrämd. Begränsat utrymme är kanske en definitionsfråga, i detta fall rör det sig om en ridbana på 50x100m. Snedbelastningen i selen har ju hästen tränat på redan innan vagnen kom in i biden, då den innan gått med släpa. Fortfarande: för mig är detta inte dårskap, utan en lugn, förtroendeingivande träning i säker miljö

Jag skulle nog kunna ta ut våra gamla travare 15 o 17 år som har gått i hagen i 8, ut på en joggingrunda i ett par km men skillnaden med att samla en häst och att springa fort i fart är två HELT annourlunda saker!!!!
självfallet en dressyrhäst i grand prix jobbar hårt och de har otroliga muskler att kunna samla sig i tex piaff o passage men de har absolut inte kondisen att göra ett hårt pass, däremot att sätta en travare under sadeln och kunna rida ett samlat pass kan de inte göra så bra då de inte är kostruerade att göra detta på bästa sätt precis som ett halvblod inte skulle kunna springa i elitloppet för att de inte är konstruerade för den farten.

Ja , det är väl snart dax, eftersom hanteringen verkar krypa ner i åldrarna.

Läs gärna tråden som handlar om vad man gör med sina åringar:eek:

För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..

Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.

Jag vet ju att t.ex. galoppörer rids in vid två års ålder, men även det tycker jag är fel, vad tycker ni:confused:

Jag tycker också att det är helt fel!! Jag tycker att man ska kunna hantera en åring utan problem, inte så mkt mer. Dom e ju bebbe lixom.. :eek:

Det här är bara en tanke...

Våra barn är långt från färdigutvecklade när dom börjar tex skolan. Då har dom gymnastiklektioner och många börjar intressera sig för sport tex fotboll. Dom tränar och spelar match i mkt ung ålder men inte kan man se att dom drar på sig förslitningar och skador. Snarare har dessa en mycket bättre hälsa än kompisar som tex intresserar sig för datorer.

JA JAG VET att man inte ska förmänskliga hästar men det är bara en sak jag funderat på ang att fler och fler rider/arbetar sina hästar i låg ålder. Sen finns det studier på att man bör belasta den unga hästen för att få en bra hållbarhet i framtiden. Sen ska ju självklart "arbetet" vara anpassat till individen!

Som sagt kan man INTE jämföra en häst med en menniska, och om "våra" barn skulle tränas med tyngder skulle dom också få förslitnings skador. elr hur?!

Jag tycker du ska kolla upp skadestatistiken på trav, galopp och ridhästar innan du skriver en sån här tråd. Speciellt då skador som kommer av att hästen "används".

Finns säkert massor av trådar om du söker inom trav och galopp hur olika tränare gör med sina 1-2 och 3 åringar.

Det finns massor av galoppörer och travare som fortsätter sina karriärer efter sin tid på banan. Tränarna har inte tid eller råd att försöka få en häst bra, utan funkar det inte så bort med den och in med en ny 1 eller 2 åring som kan bli en vinnare.

Tänk så här, varje häst tränaren misslyckas med förstörs, inte sant? är detta inte lite slöseri med fina unga hästar? hur lite är en häst värd igentligen i deras ögon?! :eek:

Fullbloden är ofta välutveckade tidigt. Med det inte sagt att det är rätt att de rids in så tidigt. Sen vet jag inte huruvida jag vill kalla det att man rider in galopphästarna. Det blir ändå inte samma belastning som det blir på ridhästarna då de rids in. De brukar också vara duktiga på att se när galoppörerna är inne i växtperioder. Sen är det väl samma system i galoppsporten som i travsporten. Fungerar inte galopphästen så skickar man ut den och tar in en ny.

samma med detta, vad händer med den där hästen som inte fungerar då? Antigen så skickas den helt förstörd till slakt eller så säljs den helt förstörd någon annan stans, lite onödigt?

För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..

Ja, jag låter honom "hanteras" (genom tömkörning, lätt körning, promenad, pyssel) i ca. sammanlagt 30 min-1 tim i veckan. På dig låter det som om jag höll på i timmavis varje gång!

Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.

Veterinärerna tycker att det är det bästa du kan göra. Minskar skador i framtiden! De tycker fler borde göra likadant!

Som sagt!

Tänk så här, varje häst tränaren misslyckas med förstörs, inte sant? är detta inte lite slöseri med fina unga hästar? hur lite är en häst värd igentligen i deras ögon?! :eek:

samma med detta, vad händer med den där hästen som inte fungerar då? Antigen så skickas den helt förstörd till slakt eller så säljs den helt förstörd någon annan stans, lite onödigt?

Det är deras jobb, arbete. De måste göra så för att få sin lön. Många av fullbloden och travarna säljs och blir fina ridhästar i stället, detta är väl dock fördel fullbloden. Skulle inte vanliga fritidsryttare kunna ta hand om hästarna lika bra som kuskar/jockey/hästskötare kan?

SJÄLVKLART är dessa hästar väl tömkörda innan det ens är tal om att spänna för en vagn (har jag någonstans skrivit något som tyder på motsatsen?) Anledningen att det, förutom den som tömkör, går en person vid hästens huvud, är för att denna ska kunna rycka in i nödfall om hästen blir skrämd. Begränsat utrymme är kanske en definitionsfråga, i detta fall rör det sig om en ridbana på 50x100m. Snedbelastningen i selen har ju hästen tränat på redan innan vagnen kom in i biden, då den innan gått med släpa. Fortfarande: för mig är detta inte dårskap, utan en lugn, förtroendeingivande träning i säker miljö

Jag tror att det blev ett missförstånd från mig i förra inlägget. Visst håller jag med om det där. Men jag står fast vid att jag tycker att det är bättre att ha någon i vagnen.

Nej, det förstörs inte per automatik. Vissa individer är inte lämpade för sporten och sorteras ut och säljs som rid- /avelshäst. Det handlar inte alltid om att den är trasig på nåt sätt även om det förekommer. Frågan är då...beror det på att den tagits tidigt, dålig uppväxt med foder och rörelse som bakgrund eller dåligt avelsmaterial. Att som du utgå från att det är p.g.a. träningen är något långsökt.
Jag har många års erfarenhet och genom åren har jag mött fullblod och varmblodstravare som gjort strålande karriär hos privatpersoner, ridskola och som körhästar. Många tävlas i en för dom, lämplig gren vilket kan vara distans, hoppning, dressyr, western o.s.v. Det skulle inte gå med en "förstörd" häst. Återigen, de som inte håller kan man aldrig avfärda som att dom tränats för hårt utan det är långt mycket mer som spelar in.

Som sagt kan man INTE jämföra en häst med en menniska, och om "våra" barn skulle tränas med tyngder skulle dom också få förslitnings skador. elr hur?!

Och det har du källor på? En tanke slår mig...är kinesiska- och forna öststatsgymnaster förslitna i förtid? Vill minnas att dom startar i mycket unga år...

Fast sådär fungerar det ju i vissa fall med ridhästar också.
Vet inte hur mycket sanning det ligger i det men har hört att de större inom hoppbranchen i t ex Holland avlar fram/köper in massor med unghästar och testar att pressa gränserna tidigt för att se hur mycket de klarar, kanske framförallt inom löshoppningen. Kommer de inte ganska snabbt till högre höjder (130-140 åtminstone?) så säljer man dom. Då finns ju viss risk att de hoppats sönder eller blivit negativa mentalt...

Tyvärr så är det ju så att när det handlar om pengar är det för lockande att hålla låg moral standard, som jämförelse kan man ta doping - hade det inte funnits mycket pengar inom sport så skulle det knappast vara lika lockande att dopa sig för att lyckas. Och omvänt - så länge det finns stora pengar inom sport så kommer det finnas de som chansar och dopar sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 168
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 782
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3