Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
travhästar körs in vit ett!/5 års ålder, och ände håller många för att tävla när de är 10/12 år gamla + att senare även bli ridhästar.
att hantera sin unghästar mkt tidigt har man igen, det bli en lätthanterlig individ som tycker det är naturligt att arbeta och hanteras.
Tex: hur ofta ser man en travare med sadentvång?
Testa era ridhästar att gå för fullt i galoppen i 2 km eller mer. ett fullblod klarar det, men klarar era hästar att göra de och fortfarande att de känns så fräscha att kan klara ett till efteråt?
hur ser våra egna elitidrottare ut vid 40 års ålder? är alla så fräsha?
Hur menar du då? Känner flera (travtränare bl.a.) som spänner för en tom sulky, låter någon gå bredvid hästen och själva går bakom o tömkör... (självklart på begränsat utrymme och slätt underlag) Ser ingen dårskap i det.
Jag anser att hästen ska vara väl tömkörd innan man sätter en vagn bakom. Den ska förstå alla begrepp som kusken kommer med. När den sedan förstår det så sätter man den framför vagn. Att då stå på backen och gå efter tycker jag är dårskap, då det är betydligt större risk att man tappar hästen om man går bakom om den blir skrämd.
Jag förstår inte man du menar med begränsat utrymme? Det är oftast när man kommer i en sväng som hästen blir rädd eftersom belastningen i selen blir annorlunda. Därför är det bra att hålla sig på en travbana el. dylikt där så stora/få svängar förekommer.
Ja , det är väl snart dax, eftersom hanteringen verkar krypa ner i åldrarna.
Läs gärna tråden som handlar om vad man gör med sina åringar
För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..
Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.
Jag vet ju att t.ex. galoppörer rids in vid två års ålder, men även det tycker jag är fel, vad tycker ni
Det här är bara en tanke...
Våra barn är långt från färdigutvecklade när dom börjar tex skolan. Då har dom gymnastiklektioner och många börjar intressera sig för sport tex fotboll. Dom tränar och spelar match i mkt ung ålder men inte kan man se att dom drar på sig förslitningar och skador. Snarare har dessa en mycket bättre hälsa än kompisar som tex intresserar sig för datorer.
JA JAG VET att man inte ska förmänskliga hästar men det är bara en sak jag funderat på ang att fler och fler rider/arbetar sina hästar i låg ålder. Sen finns det studier på att man bör belasta den unga hästen för att få en bra hållbarhet i framtiden. Sen ska ju självklart "arbetet" vara anpassat till individen!
Jag tycker du ska kolla upp skadestatistiken på trav, galopp och ridhästar innan du skriver en sån här tråd. Speciellt då skador som kommer av att hästen "används".
Finns säkert massor av trådar om du söker inom trav och galopp hur olika tränare gör med sina 1-2 och 3 åringar.
Det finns massor av galoppörer och travare som fortsätter sina karriärer efter sin tid på banan. Tränarna har inte tid eller råd att försöka få en häst bra, utan funkar det inte så bort med den och in med en ny 1 eller 2 åring som kan bli en vinnare.
Fullbloden är ofta välutveckade tidigt. Med det inte sagt att det är rätt att de rids in så tidigt. Sen vet jag inte huruvida jag vill kalla det att man rider in galopphästarna. Det blir ändå inte samma belastning som det blir på ridhästarna då de rids in. De brukar också vara duktiga på att se när galoppörerna är inne i växtperioder. Sen är det väl samma system i galoppsporten som i travsporten. Fungerar inte galopphästen så skickar man ut den och tar in en ny.
För mig är det åtminstonde snodd på djurplågeri att köra in en åring och dessutom träna 3dgr/veckan..
Vad säger egentligen vet. om så tidig belastning på våra hästar, både fysiskt och psykiskt.
Tänk så här, varje häst tränaren misslyckas med förstörs, inte sant? är detta inte lite slöseri med fina unga hästar? hur lite är en häst värd igentligen i deras ögon?!
samma med detta, vad händer med den där hästen som inte fungerar då? Antigen så skickas den helt förstörd till slakt eller så säljs den helt förstörd någon annan stans, lite onödigt?
SJÄLVKLART är dessa hästar väl tömkörda innan det ens är tal om att spänna för en vagn (har jag någonstans skrivit något som tyder på motsatsen?) Anledningen att det, förutom den som tömkör, går en person vid hästens huvud, är för att denna ska kunna rycka in i nödfall om hästen blir skrämd. Begränsat utrymme är kanske en definitionsfråga, i detta fall rör det sig om en ridbana på 50x100m. Snedbelastningen i selen har ju hästen tränat på redan innan vagnen kom in i biden, då den innan gått med släpa. Fortfarande: för mig är detta inte dårskap, utan en lugn, förtroendeingivande träning i säker miljö
Nej, det förstörs inte per automatik. Vissa individer är inte lämpade för sporten och sorteras ut och säljs som rid- /avelshäst. Det handlar inte alltid om att den är trasig på nåt sätt även om det förekommer. Frågan är då...beror det på att den tagits tidigt, dålig uppväxt med foder och rörelse som bakgrund eller dåligt avelsmaterial. Att som du utgå från att det är p.g.a. träningen är något långsökt.Tänk så här, varje häst tränaren misslyckas med förstörs, inte sant? är detta inte lite slöseri med fina unga hästar? hur lite är en häst värd igentligen i deras ögon?!
Jag har många års erfarenhet och genom åren har jag mött fullblod och varmblodstravare som gjort strålande karriär hos privatpersoner, ridskola och som körhästar. Många tävlas i en för dom, lämplig gren vilket kan vara distans, hoppning, dressyr, western o.s.v. Det skulle inte gå med en "förstörd" häst. Återigen, de som inte håller kan man aldrig avfärda som att dom tränats för hårt utan det är långt mycket mer som spelar in.samma med detta, vad händer med den där hästen som inte fungerar då? Antigen så skickas den helt förstörd till slakt eller så säljs den helt förstörd någon annan stans, lite onödigt?
Som sagt kan man INTE jämföra en häst med en menniska, och om "våra" barn skulle tränas med tyngder skulle dom också få förslitnings skador. elr hur?!
samma med detta, vad händer med den där hästen som inte fungerar då? Antigen så skickas den helt förstörd till slakt eller så säljs den helt förstörd någon annan stans, lite onödigt?