Tarm- och bajstråden

Ska vi spela bingo?

revised%20bristol%20stool%20chart.png
20 eller 4 stämmer in på min mage för det mesta

"Du får nog dra ner lite på ensilaget för det var väl löst idag" sagt till en mamma av en bekant till mig (kobönder) som sen kom på (ojdå, jag extraknäcker ju på dagis idag). :o

Inte enda gången hon gjort bort sig i fel sällskap, när hon klev in på sjukan så sa hon åt tjejen i receptionen "jag ska på dräktighetsundersökning, åt vilket håll är det"? Hon kom helt enkelt inte på vad det hette i "människovärlden". :rofl:

Med ett barn som haft stora problem med magen så har det fallit sig väldigt naturligt att man frågar vad hon ätit och om hon bajsat på förskolan.
Samma frågor diskuterade vi föräldrar sins emellan också.

Man kan få reda på väldigt mycket om hur magen och kroppen mår genom hur bajset är :turd::up:

Min syrran och mina föräldrar pratar bajs mest hela tiden. Jag brukar kontra med hästbajset...
/L

Intressant. Jag har väldigt svårt att se att min avföring skulle vara intressant för någon annan än mig själv och i vissa situationer för min läkare (av förklarliga skäl).

Däremot tycker jag att det mer eller mindre automatiska stigmat gällande problem med magen-tarmarna behöver diskuteras och motverkas. Det ska inte vara pinsamt att gå till en läkare och berätta om sina besvär. Dock tror jag inte att det hjälper med en vardaglig diskussion om ens avföring i detalj...

Lättläst och populärvetenskaplig bok som rekommenderas varmt. :) Väldigt lärorik och rolig.

Lite oväntad tråd annars? Buke embarrassing bodies?

Jag kräks. Av stress. Av för mkt mat. Av för oregelbundna ättider. För stark mat. Av trötthet. Av för mkt te. Sådär apropå.... Så tarmen är ett litet problem just för mig. Den ställer sällan till bråk. Magmunnen däremot har en massa åsikter.

Min syrran och mina föräldrar pratar bajs mest hela tiden. Jag brukar kontra med hästbajset...
/L

Bajsrapporten är viktig - särskilt för hundarna. Både för promenadplanering och mini-hälsokontroll.

Hästbajsrapport kunde komma från stallägaren också, om det var löst, hade en oväntad färg, eller någon annat intressant.

Kattbajsrapport kan jag också faktiskt delat med mig av till min mamma. Men det beror på nyhetsvärdet. Skönhetsmissen som slickar i sig ett par smulor råchoklad och får akut-spraydiaree som når taket i kattlådan.

Bajsrapporten är viktig - särskilt för hundarna. Både för promenadplanering och mini-hälsokontroll.

Hästbajsrapport kunde komma från stallägaren också, om det var löst, hade en oväntad färg, eller någon annat intressant.
Då jag gick hundpromenader var det hästbajspratandet som var legio.

Behovet att prata bajs kopplar jag till samma fenomen som när vuxna människor får akuta skrattattacker av kiss- och bajs-skämt.

jag delar inte den humorn eller fascinationen.

Men precis som andra tecken på ohälsa så diskuterade jag avföringen om det var något djur som inte mådde bra. Men varför det skulle ha något särskilt intresse jämfört med muskelfattighet, minskad aptit eller hälta - det begriper jag inte :confused:

Behovet att prata bajs kopplar jag till samma fenomen som när vuxna människor får akuta skrattattacker av kiss- och bajs-skämt.

jag delar inte den humorn eller fascinationen.

Men precis som andra tecken på ohälsa så diskuterade jag avföringen om det var något djur som inte mådde bra. Men varför det skulle ha något särskilt intresse jämfört med muskelfattighet, minskad aptit eller hälta - det begriper jag inte :confused:

Det klart att det inte har något särskilt intresse - utöver att det rent fysiskt sker ofta och eventuella problem en ger snabb respons.

Precis som matvägran jämfört med minskat matintresse/furageringsbehov. Eller muskelfattighet som oftast kryper sig på snarare än plötsligt uppstå hos ett djur du känner.

Hälta, liksom diarre, väldigt tydligt och konkret.

Jösses.. jag som redan varit ute bland 2 avlopp och härjat kunde inte motstå att gå in i denna tråd :rofl:

Har nog aldrig pratat bajs med någon annan än läkaren då. Däremot magproblem och vad som gör att magen kan bli orolig etc men inte just själva bajset :)

Jösses.. jag som redan varit ute bland 2 avlopp och härjat kunde inte motstå att gå in i denna tråd :rofl:

Har nog aldrig pratat bajs med någon annan än läkaren då. Däremot magproblem och vad som gör att magen kan bli orolig etc men inte just själva bajset :)

Neej... det har nog inte jag gjort i detalj heller. Mer i generella termer snarast och om man ser blod eller ej :crazy:

Jag som har problemmage, har en partner med problemmage, haft hund med problemmage, kommer från en extremt samtalsliberal familj och är allmänt intresserad av min egen och andras kroppar är en mycket van bajspratare :D (jag skulle mycket väl vara en av bukefaliserna som TS fått nog av, jag har säkert skrivit om bajs i allehanda trådar ut att tänka på det).

Precis som att jag gärna pratar om ångest, mens, nageltrång, depression och annat kroppsligt och själsligt så är det naturligt för mig att prata om bajs :turd: #taingenskit

Däremot tycker jag att det mer eller mindre automatiska stigmat gällande problem med magen-tarmarna behöver diskuteras och motverkas.
Inte bara magen-tarmarna utan alla andra så naturliga men "skamliga" kroppsutsöndringar som av en eller annan anledning inte hamnar där dom är avsedda.

Jag har en gammal bekant som blev skadad vid en förlossning och är "irreparabel", hon kissar ner sig rejält vid ansträngning och andra aktiviteter så ridning slutade hon med, nåt hon älskade. Rida med blöjor funkar inte enligt henne så jag tipsade henne om våtdräktsbrallor i neoprene och nu rider hon igen för som hon säger "jag är ju så van att det ändå blir blött när jag joggar och jag vägrar låta det begränsa mig men just ridning funkade inte för blöt och kall på vinter, vår och höst, nää aldrig men nu är jag varm och jag måste ju ändå duscha när jag kommer hem från jogging eller stall så då är det ju bara att kliva in i duschen med brallorna på".

Till en början skämdes hon för sitt dysfunktionella underliv men nu vet alla om det, hon har slutat bry sig och ingen av vännerna bryr sig heller, förresten, dom har aldrig brytt sig eller fällt nån kommentar om det.

Om alla kunde hjälpas åt att bryta stigmat "dysfunktionella kroppar" så skulle mycket vara vunnet, det sitter säkert människor inomhus och väntar på mörkret för att ens tordas gå ut utan risk för att möta nån som ev. kan se att personen har blöjor eller råkat läcka lite. Vi är som vi är, inget att göra åt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag vet att det finns trådar på ämnet men jag vill ändå ha en till. Mitt hår är alltid torrt och tråkigt. Jag använder schampokakor och...
Svar
11
· Visningar
431
Senast: Dimmoln
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka