Tar vården promilleprov vid trafikolycka?

Det var ju lika med stora bussolyckan i Härjedalen. Inom en inte alltför kort framtid (om inget sker) kommer flera av de kårerna inte att existera eller iaf vara rejält begränsade. Jag vill inte ens tänka på hur mycket värre kunde ha blivit om inte deltidskårerna var på plats när de var.

Deltidsbrandkåren räddade livet på mig för ett antal år sen. De var här på knappt 10 minuter (de måste slagit nytt hastighetsrekord) och gav akuta sjukvårdsinsatser och satte syrgas. Ambulansen kom efter drygt 30 min. Och då kom ändå ambulansen snabbt, och stod inne på station.

(Tyvärr minns jag inget. Hela sovrummet fullt med uniformerade män - och jag var inte medveten om det. Oh the irony ;))

Deltidsbrandkåren räddade livet på mig för ett antal år sen. De var här på knappt 10 minuter (de måste slagit nytt hastighetsrekord) och gav akuta sjukvårdsinsatser och satte syrgas. Ambulansen kom efter drygt 30 min. Och då kom ändå ambulansen snabbt, och stod inne på station.

(Tyvärr minns jag inget. Hela sovrummet fullt med uniformerade män - och jag var inte medveten om det. Oh the irony ;))

Jag vet flera i byarna här som blivit räddade av Prio 1/IVPA-utryckningar. Det är guld värt.

Med så få brandmän som verkar bli kvar är det typ det de enda larm de får åka på snart (ingen rökdykning osv) :meh:

Att ta blodprov räknas som kroppsbesiktning, vilket kräver beslut från förundersökningsledare (tex vakthavande befäl hos polis/tull/jobb motsvarighet om det finns någon? eller åklagare). Utandningsprov i sållningsinstrument kan vem som helst från polisen, tullen eller kustbevakningen göra, men vid en trafikolycka -om föraren misstänks vara påverkad- vill rättsväsendet kunna utesluta eftersupning och då måste urinprov och blodprov tas (med reservation för att jag inte minns detaljerna rätt, jag jobbar inte vid trafikolyckor) :) misstänkt drogpåverkan kräver förstås alltid blodprov (även om ett stolpskott till åklagare en gång försökte hävda motsatsen...)

Ja, och det är ju egentligen rätt.
Ambulans och räddningskår först, polisen för det rättsliga sedan.

Vi pysslar ju dock också en del med trafikdirigering och sånt på platsen om det behövs också (vilket det ofta gör eftersom folk har svårt att bete sig i trafiken.. Särskilt vid olycka!). Önskvärt vore att vi fick larmet samtidigt, eller väldigt kort därefter, men man kan inte få allt tänker jag :p

Menar du att misstänkt rattfylla då är ett medicinskt skäl till att inte ha körkort och att läkare måste anmäla det till transportstyrelsen? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg till mig. Jag skrev ju om polisanmälan, inte transportstyrelsen.

Misstänkt alkoholmissbruk med "fyllekörning" hör till de skäl som kan innebära medicinskt hinder för körkortsinnehav, ja.
Jag försökte förtydliga att det handlade om annat lagrum än "sekretess".

Nej, sjukvården får inte göra polisanmälan gällande rattfylla.
Nej, sjukvården får inte polisanmäla egentligen någonting som handlar om en patient.

@kryddelydd Jag vet att det finns annat som ska anmälas till andra instanser än polisen.

Nej, sjukvården får inte göra polisanmälan gällande rattfylla.
Nej, sjukvården får inte polisanmäla egentligen någonting som handlar om en patient.

Vi har fått lära oss att vi får bryta sekretessen och anmäla ett begånget brott där straffet är fängelse i ett år eller ett misstänkt begånget brott där straffet är två år i fängelse. Förutom barn då där vi har skyldighet att anmäla (men då till socialtjänsten).

Och som jag skrev i mitt första inlägg står det på 1177 att vårdpersonal får anmäla även andra brott, t.ex. rattfylla, även om brottet inte nåt upp till två år. Det är dock inget jag lärt mig så det skulle jag ringa till vakthavande befäl och kolla upp om jag kände ett behov av en anmälan.

Senast ändrad:
När jag krocka med en älg samt det var ett till fordon inblandat (älgen landade på mötande bils motorhuv :o ) kom det inga blåljus alls. Vi anmälde dock och fick tillstånd att åka hem. Släpade ner älgen i diket och åkte. 45 min senare kom en polispatrull och kollade skadorna på bilen och mitt hästsläp som kvaddades. Kollade mitt körkort men gjorde EJ blåstest på mig.
Sen åkte dom.

Det var ju du som skrev att sjukvården får inte anmäla.
Inser att jag är otydlig.

Såhär: en person söker, har blivit misshandlad.
Vården får inte anmäla.

Jag tror egentligen inte att man får anmäla annat heller, men man får lyfta sekretessen när det gäller brott som är grova.
Det är skillnad på att anmäla jämfört med att lyfta sekretessen.
Med andra ord: tänk oss att en man söker mig, berättar att han slagit ihjäl grannen.
Jag tror inte att jag får polisanmäla personen för misstänkt mord.

Å andra sidan: tänk oss att en man söker mig, berättar att han slagit ihjäl grannen.
Polisen kontaktar mig, frågar om personen. Jag lyfter sekretessen och berättar varför mannen sökt och vad han uppvisat.
Det är rimligen OK.

Men någon plikt att polisanmäla patienter, har vi inte inom vården.
Så "ska anmäla" som du skrev, är helt enkelt inte sant.
Mitt uttalande är sant med viss modifikation...

@kryddelydd

Vårdhandboken skrev:
När det gäller misstanke om brott får hälso- och sjukvårdspersonal på eget initiativ anmäla vissa brott till polis eller åklagarmyndighet (OSL 10 kap 21-23§§).

I vissa fall är också personalen skyldig att besvara frågor från dessa myndigheter. (6 kap 15§ Patientsäkerhetslagen).

OSL 10 kap 23§ skrev:
23 § Om inte annat följer av 19-22 §§ får en uppgift som angår misstanke om ett begånget brott och som är sekretessbelagd enligt 24 kap. 2 a eller 8 §, 25 kap. 1 §, 2 § andra stycket eller 3-8 §§, 26 kap. 1-6 §§, 29 kap. 1 §, 31 kap. 1 § första stycket, 2 eller 12 §, 33 kap. 2 §, 36 kap. 3 § eller 40 kap. 2 eller 5 § lämnas till en åklagarmyndighet, Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller någon annan myndighet som har till uppgift att ingripa mot brottet endast om misstanken angår
1. brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år,
2. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år, eller
3. försök till brott för vilket det inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i ett år, om gärningen innefattat försök till överföring av sådan allmänfarlig sjukdom som avses i 1 kap. 3 § smittskyddslagen (2004:168). Lag (2014:633)

Tillägg källor: Vårdhandboken, Riksdagens hemsida OSL

Såhär: en person söker, har blivit misshandlad.
Vården får inte anmäla.

Misshandeln får du också anmäla beroende på grovheten i misshandeln. Vi har fått som tips att man kan ringa och fråga vakthavande befäl eller jourhavande åklagare om vi får anmäla i vissa situationer om vi är osäkra.

Det gör mig faktiskt lite beklämd att alla inom vården inte har koll på viktiga lagar.

Misshandeln får du också anmäla beroende på grovheten i misshandeln. Vi har fått som tips att man kan ringa och fråga vakthavande befäl eller jourhavande åklagare om vi får anmäla i vissa situationer om vi är osäkra.

Det gör mig faktiskt lite beklämd att alla inom vården inte har koll på viktiga lagar.
Poliser är ofta ganska okunniga om juridik.

Poliser är ofta ganska okunniga om juridik.

:up: Jag som blivande anställd inom vården har ju verkligen mycket bättre koll på vilket slags brott som ger vissa straff.

Om inte annat kan hen ge råd om var jag kan vända mig med min fråga eller också han hen kolla upp saken åt mig. Jag skrev ju även jourhavande åklagare och jag förutsätter att hen har koll på hur det ska gå till.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 530
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka