Tar vården promilleprov vid trafikolycka?

Ge polisen tips om det är något som händer regelbundet. För eller senare åker hen dit.
Just promillekörningen tror jag inte är regelmässig. Annars, absolut.
Gör han en vana av att vurpa som i det här fallet, är det nog risk för begravningsbyrå i stället.
Problemet här är ju att det är så långt till polis. När de är här och gör kontroller så har ju de flesta blivit varnade i ett nafs.

Till vårt "försvar" kan jag säga att vi alltid får larmet sist :p
Ibland är ju olyckorna redan över när vi kommer till platsen...
Eller troligen inte alls i det här fallet. Med polis 25 mil bort hade det ju inte kommit någon till platsen hur som, men kanske hade ett prov tagits om de ringt 112.
Jag gillar ju min glesbygd skarpt, men den är inte utan nackdelar.

Till vårt "försvar" kan jag säga att vi alltid får larmet sist :p
Ibland är ju olyckorna redan över när vi kommer till platsen...

Grannen som är brandman har blivit omkörd av ambulansen på väg till samma olycka. Citat: "De kör som galningar" :D Givetvis inte menat att de tar risker men helt ärligt är jag glad att ambulansen var först på plats när jag hade kraschat, även om jag var ok. Brandkåren var tvåa och den som hoppade ur först var en som jag kände så jag fick en kram på en gång :heart

Jag bor precis så jag ser från köksfönstret när blåljusen åker ut från sina stationer. Brandkåren åker först (långsammast), sen kommer ambulansen (kör betydligt fortare) och sen kommer polisen (kör hur fort som helst). Måste ju vara i den ordningen de får larmen precis som @Sleepan var inne på. Tänker att man nog inte kan köra så fort med en brandbil som med en polisbil med tanke på storleken :) Rent logiskt borde ambulans och polis köra om brandkåren så småningom :D

Jag bor precis så jag ser från köksfönstret när blåljusen åker ut från sina stationer. Brandkåren åker först (långsammast), sen kommer ambulansen (kör betydligt fortare) och sen kommer polisen (kör hur fort som helst). Måste ju vara i den ordningen de får larmen precis som @Sleepan var inne på. Tänker att man nog inte kan köra så fort med en brandbil som med en polisbil med tanke på storleken :) Rent logiskt borde ambulans och polis köra om brandkåren så småningom :D

Haha, precis så är det.
Eftersom SOS får larmet först så får vi inte det förrän SOS ringer vår ledningscentral sen.

Grannen som är brandman har blivit omkörd av ambulansen på väg till samma olycka. Citat: "De kör som galningar" :D Givetvis inte menat att de tar risker men helt ärligt är jag glad att ambulansen var först på plats när jag hade kraschat, även om jag var ok. Brandkåren var tvåa och den som hoppade ur först var en som jag kände så jag fick en kram på en gång :heart

Ja, självklart ska ambulans fram först till en olycka! :) vi är glada att de i regel kommer först, eftersom de har expertisen :)
Räddningstjänsten är också ena höjdare. Så fint att du kände en i det läget. Låter som att en kram var på sin plats, och hen var säkert väldigt glad att se att du var hyfsat okej efter omständigheterna. :heart

Här omkring är det oftast deltidsbrandkåren som är först på plats om det blir ett större larm, väldigt duktigt gäng som nu tyvärr känner sig underskattade och många av dem har sagt upp sig. :( Det är långa avstånd för ambulanserna att ta sig i mitt vidsträckta län men det har funnits många små deltidsbrandkårsavdelningar som har gjort fantastiska insatser och ofta känner de som är inblandade och kan ge ett extra stöd.

Här omkring är det oftast deltidsbrandkåren som är först på plats om det blir ett större larm, väldigt duktigt gäng som nu tyvärr känner sig underskattade och många av dem har sagt upp sig. :( Det är långa avstånd för ambulanserna att ta sig i mitt vidsträckta län men det har funnits många små deltidsbrandkårsavdelningar som har gjort fantastiska insatser och ofta känner de som är inblandade och kan ge ett extra stöd.

Jag är faktiskt rädd för vad som händer med brandkåren. Vi har några som sagt upp sig här också (fullt förståeligt) och jag vet hur lång tid det tar för ambulans/brandkår att ta sig hit från Falun. Det hela är vansinne. Att avtalet gick igenom lastar jag Kommunal helt och hållet för, det var de som fick igenom det trots att de inte organiserar majoriteten av deltidsbrandmännen.

Jag är faktiskt rädd för vad som händer med brandkåren. Vi har några som sagt upp sig här också (fullt förståeligt) och jag vet hur lång tid det tar för ambulans/brandkår att ta sig hit från Falun. Det hela är vansinne. Att avtalet gick igenom lastar jag Kommunal helt och hållet för, det var de som fick igenom det trots att de inte organiserar majoriteten av deltidsbrandmännen.
Det är synd och skam... :( För mig personligen så är det inte så stor skillnad i och med att vi bor längs med genomfartsleden i länet :p Men vi har vänner och släktingar som bor längre ut på landsbygden där deltidsbrandkåren verkligen har varit den livräddande insatsen, men även för oss så är det en trygghet att ha deltidsbrandkåren nära.

Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.

Här brukar ambulanspersonal ofta testa med alcometer.

Nej, man måste inte kontakta polis.

Tystnadsplikten får brytas vid kännedom/misstanke om ett brott som har ett straff över ett år i fängelse (om jag inte missminner mig). På 1177 står det att vårdpersonal får anmäla rattfylleri även om det inte uppnår ett år i fängelse.

När det gäller körkort, har vården andra lagar än sekretessen, att följa.

Läkare (inte vårdpersonal i största allmänhet) är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om en person är olämplig att inneha körkort av medicinska skäl.

Det handlar alltså inte om att bryta sekretess; det handlar om att följa en annan lagskyldig "plikt".
Detsamma gäller vapen.

Läkare är generellt sett ganska dåliga på att anmäla dessa typer av ärenden, särskilt när det gäller vapen.
Enligt lagen ska läkaren nämligen inte fundera på om en person har vapen eller inte men om en person (exempelvis någon som är dement) är olämplig att inneha vapen så ska det anmälas.
I verkligheten är det få läkare som gör en sådan "vapenanmälan" gällande Agda, 95, som bor inne i storstaden...

När det gäller körkort, har vården andra lagar än sekretessen, att följa.

Läkare (inte vårdpersonal i största allmänhet) är skyldiga att anmäla till Transportstyrelsen om en person är olämplig att inneha körkort av medicinska skäl.

Det handlar alltså inte om att bryta sekretess; det handlar om att följa en annan lagskyldig "plikt".
Detsamma gäller vapen.

Menar du att misstänkt rattfylla då är ett medicinskt skäl till att inte ha körkort och att läkare måste anmäla det till transportstyrelsen? Jag förstår inte riktigt ditt inlägg till mig. Jag skrev ju om polisanmälan, inte transportstyrelsen.

Samma här. Deltidsbrandkåren är framme långt före ambulansen.

Så var det faktiskt även vid stora trafikolyckan på motorvägen jag var inblandad i. Alla blåljus larmade och det kom ett antal av varje. Först på plats var deltidsbrandkåren.

Spinoff men jag pratade en hel del med en av deltidarna i väntan på bärgningsbilarna. Han utbrast glatt "det här är en BRA olycka, mycket jobb, mycket att göra, många bilar - och INGA svåra skador. Perfekt".
Sen "eh alltså jag menar att..." ;) Det låter ju lite morbidt även om jag helt förstod vad han menade.

Samma här. Deltidsbrandkåren är framme långt före ambulansen.

Så var det faktiskt även vid stora trafikolyckan på motorvägen jag var inblandad i. Alla blåljus larmade och det kom ett antal av varje. Först på plats var deltidsbrandkåren.

Det var ju lika med stora bussolyckan i Härjedalen. Inom en inte alltför kort framtid (om inget sker) kommer flera av de kårerna inte att existera eller iaf vara rejält begränsade. Jag vill inte ens tänka på hur mycket värre kunde ha blivit om inte deltidskårerna var på plats när de var.

Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.

Här brukar ambulanspersonal ofta testa med alcometer.

Verkar som att det är ganska olika ändå. Jag var också först helt övertygad om att de måste kontakta polis. Men sen insåg jag att mina erfarenheter var från just Finland.

Vi körde av vägen (snorhalt och mötte en väldigt bred snöplog på en väldigt smal väg). Helt odramatiskt och långsamt men hamnade i ett ändå ganska djupt dike. Som alltid ute i ingenstans ( :p ) jobbade snöplogsförararens pappa på brandkåren så hand ringde dit dem och de hjälpte till att dra upp oss.

Då var det ju bara det att eftersom brandkåren kallats till platsen och det var en "olycka" så var polis tvungen att tillkallas och föraren blåsa i alkometer. Närmaste polispatrull fanns i Åbo 2 timmar bort. Vi var påväg till Åbo för att ta färjan hem :grin:

Men som alltid ute i ingenstans ( :p ) så löstes saken kreativt. En brandman körde vår bil och så fick vi skjuts med en annan brandman och så mötte vi polisen efter halva vägen, blåste i alkometern, körde vidare och sedan ombord som näst sista bil på båten :D

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 530
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat