Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag antar att de måste anmäla händelsen till polisen?
Om ambulansen är det enda blåljuset vid en singelolycka, där det finns all anledning att misstänka onykterhet, tar då vården blodprov självmant. Anmäler de i så fall?
Någon som vet?
Om ambulansen är det enda blåljuset vid en singelolycka, där det finns all anledning att misstänka onykterhet, tar då vården blodprov självmant. Anmäler de i så fall?
Någon som vet?
Jag VET inte - men jag tvivlar starkt på att ambulansen får ta blodprov för att de misstänker rattfylla. Även om det inte är någon direkt "tvångsåtgärd" så skulle jag tippa att det rör sig lite i samma härad. De har väl dessutom inte utrustning för att kolla alkoholhalten i provet?
Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.
Här brukar ambulanspersonal ofta testa med alcometer.
Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.
Här brukar ambulanspersonal ofta testa med alcometer.
Jo det var det jag menade. Alla dessa räknas som oaktsamhet. Man ska i teorin ha kunnat orsaka fara för andra trafikanter t.ex. genom att bromsa för ett djur.Många singelolyckor är just olyckor, dvs inte oaktsamhet. Man väjer för ett djur, det är halt, man tappar kontrollen pga punktering osv.
Jo det var det jag menade. Alla dessa räknas som oaktsamhet. Man ska i teorin ha kunnat orsaka fara för andra trafikanter t.ex. genom att bromsa för ett djur.
Det var ingen som ringde 112. De fick tag på ambulansen där den står i väntan på larm. Så om polisen vet så är det genom vården. Bilen togs bort av privat traktor.
Det som blev kvar att laga är vägräcke och en knäckt telefonstolpe.
De som skulle kunna vittna har lagt locket på.