Tar vården promilleprov vid trafikolycka?

bitta

Trådstartare
Om ambulansen är det enda blåljuset vid en singelolycka, där det finns all anledning att misstänka onykterhet, tar då vården blodprov självmant. Anmäler de i så fall?
Någon som vet?

Om ambulansen är det enda blåljuset vid en singelolycka, där det finns all anledning att misstänka onykterhet, tar då vården blodprov självmant. Anmäler de i så fall?
Någon som vet?

Bra fråga. När jag kraschat med King Caben larmades alla blåljus dit (:D) och polisen lät mig blåsa. Jag tror inte de misstänkte att jag var full, det var mer en rutin. Hade jag blåst positivt antar jag att de bett sjukvården ta blodprov också.

Fö kan jag säga att ambulansen kör snabbast... de var först på plats med ungefär samma utkörningsavstånd för alla blåljusen :up:

Jag tror inte att man gör det rutinmässigt, min erfarenhet av att ta emot anmälningar till socialtjänsten är att de inte gör det. Om man misstänker att det kan ha skett ett brott tillkallas polis vilka är de som tar prov. De anmälningar vi ha fått in från ambulansen har aldrig innehållit uppgifter om promillehalt, endast rapporter från polis och sjukhus.

Någon som vet?

Tystnadsplikten får brytas vid kännedom/misstanke om ett brott som har ett straff över ett år i fängelse (om jag inte missminner mig). På 1177 står det att vårdpersonal får anmäla rattfylleri även om det inte uppnår ett år i fängelse.

Jag VET inte - men jag tvivlar starkt på att ambulansen får ta blodprov för att de misstänker rattfylla. Även om det inte är någon direkt "tvångsåtgärd" så skulle jag tippa att det rör sig lite i samma härad. De har väl dessutom inte utrustning för att kolla alkoholhalten i provet?

Jag VET inte - men jag tvivlar starkt på att ambulansen får ta blodprov för att de misstänker rattfylla. Även om det inte är någon direkt "tvångsåtgärd" så skulle jag tippa att det rör sig lite i samma härad. De har väl dessutom inte utrustning för att kolla alkoholhalten i provet?

Ambulansen i mitt län tar inte några blodprover vid misstanke om rattfylla. På vår akutmottagning tas det vissa rutinprover vid trafikolyckor och oftast ingår det då ett prov på alkohol, det är dock inget prov som jag varit med om vidarebefordrats till polisen.

Polisen däremot kan komma in och vilja ha ytterligare blodprover, då har de med sig speciella provrör som vi hjälper dem att ta. Det gäller dock inte bara vid trafikolyckor utan även om de stoppat någon som de misstänker är påverkad av något slag. Man blir mörkrädd när man ser hur påverkade vissa är som varit ute och kört i trafiken :(

Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.

Här brukar ambulanspersonal ofta testa med alcometer.

Jag tror fortfarande att de måste kontakta polis. Lagen ser väl ändå inte så väldigt mycket olik ut jämfört med finlands. En trafikolycka är väl i princip alltid oaktsamhet i trafik/man sätter andra i fara vilket kan bötfällas.

Många singelolyckor är just olyckor, dvs inte oaktsamhet. Man väjer för ett djur, det är halt, man tappar kontrollen pga punktering osv.

Jag tänker att när man ringer 112 och SOS svarar så larmar de ut en ambulans om det behövs. Men SOS borde ju rimligen informera polisen om att det har hänt? För även om det bara är en olycka så kanske vägen behöver stängas av och trafiken ledas om vid t.ex. bärgningsarbetet. Så polisen får nog reda på vad som händer även om de inte alltid kommer dit.

Vården arbetar under HSL. De får, tror jag, inte alls göra saker som inte är avsett att ha sjukvårdande syfte för att bättra patientens hälsa. Om alkohol i blodet har betydelse för bedömning av medicinska behov så antar jag att de tar det, om inte så tror jag de är förbjudna att göra det. (följer av förbudet mot tvångsvård; insatser på en patient som inte kan säga ja eller nej bör vara tydligt i dennes intresse utifrån vad man kan anta att folk normalt skulle tycka, ungefär...)

Ta blodprov, urinprov, dna räknas som kroppsundersökning. Får inte göras på folk som inte är frivilliga om det inte finns lagstöd, typ. Så det måste nog vara polisen som bestämmer att det ska göras. Och i de fall sjukvårdspersonalen utför så är det bara på deras uppdrag.

Här tas det i alla fall inte rutinmässigt alkoholprov på alla trafikolyckor som kommer in (akutmottagning). Det är lite från fall till fall om det är indicerat.
Polisen kan ju dock komma in med en person som de vill ha prover tagna på till exempel. Men de kommer inte in vid alla trafikolyckor. Vet dock inte exakt var gränsdragningen går.
Om jag inte missminner mig från sekretessföreläsningen förra året, så får sekretessen endast brytas om det finns brott som kan ge mer än två års fängelse. Inte helt enkelt att veta såklart, men tack och lov är det sällan vi ställs inför detta beslut.
Sekretessen är otroligt stark inom sjukvården, något många inte förstår och vi faktiskt får en del skit för från till exempel anhöriga.

Ja, två år för att bryta sekretessen sist jag läste. Och då inte bara att straffskalan går till två år utan att det just den personen gjort är troligt att ge det utfallet i dom också. Få fyllekörningar som hamnar där väl, om det inte kombineras med grövre brottsrubriceringar samtidigt.

Många singelolyckor är just olyckor, dvs inte oaktsamhet. Man väjer för ett djur, det är halt, man tappar kontrollen pga punktering osv.
Jo det var det jag menade. Alla dessa räknas som oaktsamhet. Man ska i teorin ha kunnat orsaka fara för andra trafikanter t.ex. genom att bromsa för ett djur.

Det var ingen som ringde 112. De fick tag på ambulansen där den står i väntan på larm. Så om polisen vet så är det genom vården. Bilen togs bort av privat traktor.
Det som blev kvar att laga är vägräcke och en knäckt telefonstolpe.
De som skulle kunna vittna har lagt locket på.

Det var ingen som ringde 112. De fick tag på ambulansen där den står i väntan på larm. Så om polisen vet så är det genom vården. Bilen togs bort av privat traktor.
Det som blev kvar att laga är vägräcke och en knäckt telefonstolpe.
De som skulle kunna vittna har lagt locket på.

Ge polisen tips om det är något som händer regelbundet. För eller senare åker hen dit.

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 346
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 977
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 530
Senast: Hajfisk
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat