Tar inte halvhalter

I

isse

Min häst har kommit in i någon fas att han inte vill ta mina halvhalter, vad ska jag göra?
När jag försöker driva och ta en förhållning samtidigt slutar det med att han bara går fortare utan att samla sig:confused:
Även när jag försöker rygga för att få samling så samlar han inte utan ryggar bara.
Han är väldigt skänkelkänslig, så när jag försöker driva honom för att få mer energi och aktion så går han bara fort.
Han tycker att det är extremt jobbigt att behöva samla sig.

Grejen är att han kan, emellanåt går han fint men just nu är han inne i en svacka och vill ingenting.
Han har nu lugnat sig när vi skrittar, förut var han väldigt stresad i skritten. Men han vill inte arbeta med rumpan.

Sv: Tar inte halvhalter

Det kan ju såklart finnas flera orsaker till ditt problem. Jag undrar också hur gammal hästen är?

Rent generellt skulle jag prova att låta hästen vila några dagar om du tränat hårt på senaste. Om inte det hjälper skulle jag prova m en equiterapeut el dyl för att se om hästen har spänningar eller låsningar som stör den. Är det inget fel och det verkar handla om lydnad så skulle jag börja m att rida mycket lösgörande övningar, halter och övergångar mellan gångarter. Minst 20 halter på ett ridpass och konstanta övergångar, gärna på olika böjda spår typ skritt-trav-skritt, tölt-skritt-tölt, galopp-trav-galopp-skritt-galopp osv. Serpentiner, små volter vid varje bokstav, stora volter, skänkelvikning, bakdels och framdelsvändning mm. Alla övningar utom volterna går såklart bra att rida i naturen också:) Dessa övningar brukar hjälpa ryttaren att få bättre "kontakt" med och lyhördhet från hästen, både lata och heta hästar brukar svara bra på detta. Obs, om hästen ligger på, börja med att få övergången skritt-halt-skritt att fungera innan du ökar tempot;)

Detta är de saker jag kommer på rent spontant, kanske kan du dra nytta av något?

Om du gör det samtidigt förstår jag att kanske hästen blir förvirrad. Att få de grundläggande signalerna att funka är A och O, alltså stanna, starta, gå undan osv. Har ni inte ett samförstånd om vad vilken hjälp skall resultera i så blir det svårt att komma vidare.

Det är lite formulär 1A, och helt klart är en tränare IRL som hjälper er förbi detta min första rekommendation.

Nej jag gör det inte direkt samtidigt, jag tar en förhållning och sen driver jag framåt för att försöka få honom att trampa under sig. Gör jag fel?

Har inte sett vad andra skrivit men om han är inne i en svacka och inte vill någonting kanske en veckas vila följt med sköna skogssvängar passa? han kanske helt enkelt har "tröttnat" lite på att hela tiden jobba??(men jag vet ju inte hur det ligger till)

Min häst var också lite så förut och det kändes som att varken jag eller hon fick ut något av ridningen. Så vi tog helt enkelt en paus från varandra. Och sen när jag började rida igen var jag entusiastisk och hästen var "nollställd" och sugen på att jobba.

Om vila inte är aktuellt för er så tycker jag du ska öva mycket lydnad. Halvhalter är något väldigt viktigt och det är därför viktigt att man jobbar på det. Börja från marken , hästen ska stanna när du stannar. Lägg spöet på bogen varje gång du stannar så lär sej hästen att när spöet ligger där ska den stanna. Om hästen ändå inte stannar när du stannar så ryggar du den tillbaka med hjälp av spö eller lina(eller kroppsspråk). Sen när du tränat detta från marken hoppar du upp på hästen och den ska då ha lärt sej att så fort du lägger spöt på bogen ska den stanna(sakta ner).
Ehh, de kanske var lite otydligt det där, men jag hoppas du förstod lite i alla fall!:D

Jag tränar NH så han stannar och ryggar med hjälp av mitt kroppsspråk.
Jag tog en paus på en vecka då jag var sjuk men det hjälpte inte.
Jag vet inte hur jag ska få honom att bli mer känslig för vikthjälper. Jag kan få honom att svänga med vikthjälperna men det är lite svårare att stanna med vikthjälperna ( han kan stanna på röstkommando ibland och då bara i skritten) så det känns som om jag bara drar honom i munnen ibland:cry:

Börja med att sitta till, lyssnar inte hästen inte på detta sitter man till tydligare och gör en förhållning i tygeln,lyssnar hästen inte på detta tar man ännu en förhållning i tygeln. Allt detta kan ske inom en väldigt kort tid. Hästen brukar lära sej att om den stannar på din första vikthjälp slipper den sen obehaget i förhållningen i tygeln sen. Men kom bara ihåg att släppa efter på tygeln och bli neutral så fort hästen ger efter de minsta.
Lycka till med ridningen!:)

Det är precis sådär jag gör men han verkar aldrig lära sig. Det brukar sluta med att jag måste ta jätte hårt i honom för att fatta och då fattar han och gör som jag säger, men nästa ridppas gör han samma sak.
Vi ska kolla honom i munnen i februari men jag tror inte att det är det.

Jag har ridit utan nosgrimma i över ett halvår nu och så tänkte jag att jag skulle testa att använda det och väldigt löst spänd, han visade väldigt tydligt vad han tyckte om det.
Jag ska fortsätta rida utan det, känns bättre för mig också.

Kanske är han en sån man måste säga till ordentligt för att de ska sitta? Inte elakt men mycket bestämt?

Jo så är han nog. Jag får ta och tuffa till mig lite:D

Min häst har kommit in i någon fas att han inte vill ta mina halvhalter, vad ska jag göra?
När jag rider en häst som inte vill lyssna på halvhalter backar jag ett steg bakåt med ridningen; alltså går tillbaka med att göra halt. Andas ut varje gång du vill göra halt och om det behövs; krama tyglarna tills han stannar. Gör sen det även från trav/tölt och kanske även galopp? ;)

sen när han lyssnar riktigt bra på det så kan du testa halvhalt, genom att göra samma sak, fast mindre och dirrekt när han kortar sig och få under bakbenen så driver du på och berrömer.
Detta funkar jättebra för mig iaf :idea:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 371
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Fritid Jag jobbar med ett väldigt socialt yrke, något som jag trivs med men på ledig tid så vill jag typ vara själv och bara ta det lugnt. Det...
2
Svar
33
· Visningar
1 535
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18