Tappsko - hovslagarens ansvar?

Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?

Nu svarade jag ett inlägg där en trodde det var självklart med tappskogaranti,dvs att det alltid ska va gratis påspikning oavsett när och hur skon trampats av.
Mitt inlägg var inte riktat till trådskaparen.
Nu brukar sällan hästar tappa skor;),de trampas av av nån anledning.

Visst är det ibland klantig skoning som gör att en sko trampas av,men väldigt många ggr har det hänt nåt speciellt som gör att skon trampas av.
(Vore det alltid hovslagarens fel borde väl alla fyra skor "tappas" av hästen samtidigt?:rofl:)
Tex när hästar släpps ihop i nya grupper,orolig häst som lämnas ensam kvar i hagen osv ökar risken för tappsko.
Alla hästar har ingen bra hagmiljö,om hästarna går till knäna i lera och bland rötter kan världsmästaren i skoning ha skott men dojjor kan ryka ändå.
Och även andra omständigheter.Jag nämde några.
Min poäng var att det är INTE alltid är hovslagarens fel att en sko ryker,och vissa hästägare har svårt att förstå sin egen inverkan på hästen ,eller att om en häst alltid får av sig en viss sko så kan det faktiskt bero på ett problem högre upp i hästens kropp.

Jag tycker det är fel att som du anta att det är hovslagarens fel alltid att en sko trampas av.
Jag tycker det också är fel att tro att ev tappskor alltid automatiskt ska va gratis påslagna.

Jag lägger inte all skuld på hästägare,men ibland måste man va lite övertydlig för att vissa skall tänka till.

9 ggr av 10 vid ev tappsko säger hästägaren orsaken till mig,tex "vi släppte ihop den nya hästen med de andra idag och det blev väldigt mkt tokspring och en sko rök i leran.:angel:"

Eftersom jag bara tar betalt för bensin och material så anser jag nog att jag sponsrar hästägare ändå vid ev tappsko,jag tjänar knappast några pengar på det,tvärtom.
Jag har god relation med mina kunder,men det finns alltid undantag ,de som har svårt att tex förstå sin egen roll när problem uppstår.
Fattar du nu min poäng?

Jag förstår dig, även om det inte är en poäng.
Men, min absoluta övertygelse är att man som företrädare
för ett serviceyrke alltid måste sätta kunden i första
hand(hästen,som är viktigare än kunden)
och även måste lämna en viss garanti på utfört arbete
Att lämna fyra veckor skogaranti verkar konstigt
men att tappa skon dagen efter omskoning bör
hovslagaren känna att han måste åtgärda
jag tyckte mig uppleva en arrogans, som är allt för vanlig
därför reagerade jag.

Jag är livrädd för att vända sömmen fel! Men för övrigt är jag inte rädd o slå på dojjor!

Jaha...
Har haft samma hovis i .... 10-15 år... och han slår alltid på tappskor gratis även om jag försöker få betala för åtminstonde bensinpengarna.
Alltid samma häst som tappar skorna o det beror på hans dåliga hovkvalite´, inte idiotridning o inte dålig skoning... men det händer alltmer sällan nu! :)

Hästen i fråga hade väldigt små hovar, och så hade även båda föräldrarna (h*n är e Pik Trumpf, som ju t.o.m. har det skrivet i utlåtandet). För att denna häst skulle få någorlunda normala hovar så kämpade vår hovis med utläggningar av skorna (och inte alls många tappskor, peppar peppar...) Hästen bytte ju inte storlek över en natt precis, snarare tog det 2-3 år. Det var lite skrattretande att stallets största häst hade mindre hovar än vår lilla c-ponny (som iofs hade relativt stora fötter, men ändå)

Om hästen haft tappskor senare än en vecka efter skoning tar hovis 50 kr, och kommer redan dagen efter man ringt. Vi brukar inte ha så många tappskor på våra hästar, 6 st på 14 år...

Jag ber om ursäkt för mitt "raljerande", det lät lite på ditt inlägg som att han gick upp en storlek för varje skoning..... För mig känns det dock ganska otroligt att byta upp en hov tre storlekar, men förmodligen inte alls någon omöjlighet på den tid du anger. Men med tanke på storlek på häst måste en storlek 2 passa betydligt bättre för viktfördelning än en liten 2x0.

Det enda man borde akta sig för är att få en utvinklad/utfluten hovvägg, den bär tyvärr inte bättre än den "lilla" hoven.

Däremot tror jag inte det bör påverka antalet tappskor nämnvärt.

Jag förstår dig, även om det inte är en poäng.
Men, min absoluta övertygelse är att man som företrädare
för ett serviceyrke alltid måste sätta kunden i första
hand(hästen,som är viktigare än kunden)
och även måste lämna en viss garanti på utfört arbete
Att lämna fyra veckor skogaranti verkar konstigt
men att tappa skon dagen efter omskoning bör
hovslagaren känna att han måste åtgärda
jag tyckte mig uppleva en arrogans, som är allt för vanlig
därför reagerade jag.
Jag förstår dig också och självklart sätter man hästen i första hand.
Trampar den av skon dan efter skulle jag också va snäll,men alltför ofta blir det "tappskor" på vissas hästar efter 8-9veckor och då är det ju för lång skoperiod som är problemet och inte hovslagaren.
Sen som jag ville få fram tappskor(inte dan efter;))som händer är inte alltid hovisens fel.
Både hovis och hästägare har ett ansvar för hästen och jag ser brister från bägge håll ibland.:cool:
Det som gör mig upprörd är när skruttiga hästar(tex ryggproblem eller problem med bäcken/bogar osv inte får den hjälp de behöver utan ev tappsko skylls på hovslagaren som länge påpekat problemet med sned häst tex..:crazy:
Sånt är inte kul.
Som sagt hästen går i första hand,den kunden har alltid rätt.
Människor runt den har inte alltid rätt,varken hovis eller hästägare.
Tack o lov är de flesta hästägare duktiga och måna om sin häst .
Men de FÅ som inte vill förstå är oerhört frustrerande,därför mitt förra inlägg.:cool:

Hästen i fråga hade väldigt små hovar, och så hade även båda föräldrarna (h*n är e Pik Trumpf, som ju t.o.m. har det skrivet i utlåtandet). För att denna häst skulle få någorlunda normala hovar så kämpade vår hovis med utläggningar av skorna (och inte alls många tappskor, peppar peppar...) Hästen bytte ju inte storlek över en natt precis, snarare tog det 2-3 år. Det var lite skrattretande att stallets största häst hade mindre hovar än vår lilla c-ponny (som iofs hade relativt stora fötter, men ändå)

Ja så små hovar på en så pass stor häst kan bara tyda på att hovarna inte klarade av att bära denna kroppsvikten utan va tvugna att "dra ihop sig" maximalt för att överhuvudtaget klara av belastningen.

Nu verkar det dock vara liten mer normala förhållande mellan storlek på häst/hovar.

Tänk va mkt man kan hjälpa en häst enbart genom fysiologisk skoning.;)

Jag betalar för tappskorna. Hur mkt det blir är beroende om pållen tappar en baksko (vanlig sko+sula) eller en framsko (ringsko +sula).
Betalade 200 kr sist pållen tappade skor, men det var för en baksko med snösula (fick nya) + en framsko med sula (gammal ringsko, ny sula. Pållen hade då lyckas att springa av sig 2 skor samma dag.:eek:
Hovis kom då 1 dagar senare, så pållen fick gå i liten hage med Davis-boots på båda fötterna, eftersom han blir blockhalt utan skor.:(

Jag förstår dig också och självklart sätter man hästen i första hand.
Trampar den av skon dan efter skulle jag också va snäll,men alltför ofta blir det "tappskor" på vissas hästar efter 8-9veckor och då är det ju för lång skoperiod som är problemet och inte hovslagaren.
Sen som jag ville få fram tappskor(inte dan efter;))som händer är inte alltid hovisens fel.
Både hovis och hästägare har ett ansvar för hästen och jag ser brister från bägge håll ibland.:cool:
Det som gör mig upprörd är när skruttiga hästar(tex ryggproblem eller problem med bäcken/bogar osv inte får den hjälp de behöver utan ev tappsko skylls på hovslagaren som länge påpekat problemet med sned häst tex..:crazy:
Sånt är inte kul.
Som sagt hästen går i första hand,den kunden har alltid rätt.
Människor runt den har inte alltid rätt,varken hovis eller hästägare.
Tack o lov är de flesta hästägare duktiga och måna om sin häst .
Men de FÅ som inte vill förstå är oerhört frustrerande,därför mitt förra inlägg.:cool:[/

Precis, bara vi alla känner vårt ansvar.

Hästen hade (och har) utmärkta hovar och hovkvalitet, men ursprungligen väldigt små. Växer lite "annorlunda" också, har aldrig flutit ut över skon ens när det gått långt mellan skoningarna, så bortsett från längden har han sett näst intill nyskodd ut jämt.:D
Kroppsvikten var inte så stor med tanke på storleken, h*n vägde endast 610 kg

Att han ska slå på den är väl självklart? Frågan är väl om du får betala för det eller inte? Eller? :D Min hovslagare slår på tappskor gratis. Aldrig råkat ut för att han sagt ifrån, men han skulle säkert göra det om hästen hade gått över med flera veckor eller så... Vilket jag förstår...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka