S
Snabbe
Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?
Jag förstår dig, även om det inte är en poäng.
Men, min absoluta övertygelse är att man som företrädare
för ett serviceyrke alltid måste sätta kunden i första
hand(hästen,som är viktigare än kunden)
och även måste lämna en viss garanti på utfört arbete
Att lämna fyra veckor skogaranti verkar konstigt
men att tappa skon dagen efter omskoning bör
hovslagaren känna att han måste åtgärda
jag tyckte mig uppleva en arrogans, som är allt för vanlig
därför reagerade jag.
Nu svarade jag ett inlägg där en trodde det var självklart med tappskogaranti,dvs att det alltid ska va gratis påspikning oavsett när och hur skon trampats av.
Mitt inlägg var inte riktat till trådskaparen.
Nu brukar sällan hästar tappa skor,de trampas av av nån anledning.
Visst är det ibland klantig skoning som gör att en sko trampas av,men väldigt många ggr har det hänt nåt speciellt som gör att skon trampas av.
(Vore det alltid hovslagarens fel borde väl alla fyra skor "tappas" av hästen samtidigt?)
Tex när hästar släpps ihop i nya grupper,orolig häst som lämnas ensam kvar i hagen osv ökar risken för tappsko.
Alla hästar har ingen bra hagmiljö,om hästarna går till knäna i lera och bland rötter kan världsmästaren i skoning ha skott men dojjor kan ryka ändå.
Och även andra omständigheter.Jag nämde några.
Min poäng var att det är INTE alltid är hovslagarens fel att en sko ryker,och vissa hästägare har svårt att förstå sin egen inverkan på hästen ,eller att om en häst alltid får av sig en viss sko så kan det faktiskt bero på ett problem högre upp i hästens kropp.
Jag tycker det är fel att som du anta att det är hovslagarens fel alltid att en sko trampas av.
Jag tycker det också är fel att tro att ev tappskor alltid automatiskt ska va gratis påslagna.
Jag lägger inte all skuld på hästägare,men ibland måste man va lite övertydlig för att vissa skall tänka till.
9 ggr av 10 vid ev tappsko säger hästägaren orsaken till mig,tex "vi släppte ihop den nya hästen med de andra idag och det blev väldigt mkt tokspring och en sko rök i leran."
Eftersom jag bara tar betalt för bensin och material så anser jag nog att jag sponsrar hästägare ändå vid ev tappsko,jag tjänar knappast några pengar på det,tvärtom.
Jag har god relation med mina kunder,men det finns alltid undantag ,de som har svårt att tex förstå sin egen roll när problem uppstår.
Fattar du nu min poäng?
Jag förstår dig, även om det inte är en poäng.
Men, min absoluta övertygelse är att man som företrädare
för ett serviceyrke alltid måste sätta kunden i första
hand(hästen,som är viktigare än kunden)
och även måste lämna en viss garanti på utfört arbete
Att lämna fyra veckor skogaranti verkar konstigt
men att tappa skon dagen efter omskoning bör
hovslagaren känna att han måste åtgärda
jag tyckte mig uppleva en arrogans, som är allt för vanlig
därför reagerade jag.