Tappsko - hovslagarens ansvar?

Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?

Jag hade för väldigt många årsedan en jättebra hovis som tyvärr flyttat till usa. men han hade som regel åkte en sko av inom en vecka så tog han på sig det.

Min hovslagare slår på skon gratis inom 3 veckor från skoningen. Efter det kostar det 150 kr. Men sen jag bytte har mina pållar sällan tappsko, plus att jag slår på skon själv om hoven inte är för trasig.
Kolla med Skara Hovslagarutbildning & Wången trav& galopp skola, de brukar ha kurser för tappsko kompetens har jag för mig.

Kom just på att jag aldrig har blivit av med nån sko som min häst har tappat/trampat av sig. De har alltid varit raka och fina och hovis har bara behövt komma och slå på dem. Min hovis säger att han håller ett lite högre pris än andra hovisar i trakten, just för att kunna hålla lite högre service. Nu har min häst bara tappat 3 skor på 3 år, så jag antar att hovis inte blir jättefattig på grund av mig. Och vad som hade hänt om han hade behövt slå på en helt ny sko vet jag inte. Antar att han tar betalt för den i så fall.

Det var det dummaste jag hört.:D
Skulle man va oseriös om man tar betalt för att slå på en sko som oftast trampas av pga omständigheter hovslagaren är oskyldig till.
Jag har iochförsig varit snäll nån gång vid tappsko.
Men oftast när en häst får en tappsko beror det på omständigheter som jag som hovslagare inte kan rå för.
Ska jag då sponsra hästägaren med gratis skor när de klantat sig?
Tex när nya hästar släpps ihop och de tokspringer över stock och sten och sumpmark?
Ska jag sponsra hästägaren som vägrar kolla upp sin sneda häst som alltid trampar av sig samma sko pga ryggproblem/snett bäcken?
Ska jag sponsra ryttaren som rider hästen på olika långa tyglar jämt och tvingar sin häst att gå snett under ryttare.
Ska jag sponsra ryttaren som som rider som en kratta och rider hästen för trött pga okunnighet och som gör att den utmattade hästen som rids på bogarna trampar av en sko på den för tunga djupa ridbanan?
När hästarna går i hage med lera upp till knäna?
När en häst "glöms" kvar i hagen och tokspringer av sig en sko skall hovslagare då åka ut och slå på skon gratis?

Jag slår snabbt på ev tappskor åt mina kunder ,men jag gör det inte gratis.

Och jag förstår inte folk som gör det heller.
De som oftast kör med tappskogaranti brukar ju va många ggr de som skor jäkligt trångt.
Med allt det negativa det medför för hästen.Sjukt.
Tänk lite längre än näsan räcker.;)
Som vissa rider är jag förvånad över att det inte är vanligare med sk "tappskor":angel:.

Det är möjligt att det är det dummaste du hört, MEN jag bara citerade min hovslagare. Jag har endast erfarenhet av ett fåtal hovslagare och "min" som jag har anlitat i drygt 10 år. De jag känner till har garantitid på 4 v.
Men det skiljer sig tydligen åt i olika delar av vårt land.
Jag talade bara om det jag har blivit informerad om och behöver inte få dumma kommentarer för det. :confused:

Jag håller med om att man inte kan begära att de ska komma ut på helg eller ledighet men att de kanske kan försöka få in någon tid när de kommer tillbaka till jobbet även om det dröjer nån vecka eller två.
Jag har som jag skrev tidigare ingenting emot att betala bra om någon annan hovslagare kommer ut men detta kanske är nånting man ska tala om för dem? Om det nu är som du säger att många hästägare inte vill betala för tappskor...

Eller ännu bättre en kurs i hästhantering.

Vad menar du:confused: Vad har detta med tappskor att göra? Jag har btw gått kurs i hästhantering och min häst har ändå tappskor emellanåt;)

De som oftast kör med tappskogaranti brukar ju va många ggr de som skor jäkligt trångt.
Med allt det negativa det medför för hästen.Sjukt.
Tänk lite längre än näsan räcker.;)
Som vissa rider är jag förvånad över att det inte är vanligare med sk "tappskor":angel:.

Usch ja. Det kom upp i en annan tråd. Men är det verkligen vanligt att utbildade hovisar kör med detta puckoknep bara för att undvika tappskor? Trångskodda, deformerade hovar. Men visst, ägaren får väl vara lycklig för det år då hästen går bra utan tappskor... :(

Tappskor är väl ganska naturligt. Man sätter skorna med 6-8 söm som nitas. Det håller för vissa påfrestningar men inte allt. Och tur är väl det, hellre få väl skon lossna än att hela hoven följer med?

Min hovis slår på tappskor gratis om de tappas inom en vecka från skoning, men INTE om vi rider samma dag hästarna skotts. Skon måste ges lite tid att "suga fast" i hoven. Kanske ska tillägga att han INTE tillhör de som skor trångt!!

Min hovis slår på tappskor gratis om de tappas inom en vecka från skoning, men INTE om vi rider samma dag hästarna skotts. Skon måste ges lite tid att "suga fast" i hoven. Kanske ska tillägga att han INTE tillhör de som skor trångt!!

Jag slår på gratis tappskor inom två veckor och ser gärna att hästen rids/tävlar samma dag efter skoning då dom redan vid plan verkning,planriktad sko och rätt nitad redan "sugits fast".

Jag förstår inte vad detta med att skon ska ges lite tid för att sugas fast kommer ifrån. Det är lika mkt lögn som att barfotahovar har sugkoppar.

Vad mkt myter det finns!:D
Skon har jag aldrig hört skall "sugas fast i hoven".:D
Det skall gå att rida direkt efter skoning.
Däremot om hästen är lång i hovarna före skoning så blir det ju stor förändring efter verkning , då hästens och muskler,ligament och leder behöver ställa om sig,dumt då att träna hårt direkt på nyskodd häst.
Men de flesta skor väl om med vettig intervall hoppas jag.;)

Jag slår på gratis tappskor inom två veckor och ser gärna att hästen rids/tävlar samma dag efter skoning då dom redan vid plan verkning,planriktad sko och rätt nitad redan "sugits fast".

.
Ja just det, det var väl du som annonserade för länge sen om gratis påsättning inom en vecka!
Jaha ,var det alltså skor det gällde?:rofl::rofl::rofl:

Allvarligt,om mina kunder får tappsko är jag blixtsnabb att hjälpa till .
Men jag vill ha betalt för mtrl och bensin då jag ibland har längre sträckor till kunderna .
Som häromdan då jag åkte 5 mil enbart för att fixa en tappsko som åkt av vid betessläpp då hästarna haft skitkul ut i träskmarken..
Nu har jag iochförsig inte mkt tappskor och skulle väl inte bli utfattig om jag nu haft tappskogaranti men tycker det är rättvisare för alla parter om de får betala för bensin och material.
Jag hjälper då till direkt de får problem,jag offrar min tid ,och väntar inte tills "jag har vägarna förbi".
Försöker fixa tappskon samma dag ,eller dan efter.

.
Om jag istället haft lång tappsko -garanti och de fått vänta länge på "gratis hjälp" hade väl inte varit bättre..?
Vissa verkar ju få vänta länge innan deras hovis har vägarna förbi..:angel:
Nu menade ju jag inte dig såklart Coari.Du e ju duktig.:p
P.s. Inte skor du trångt heller fast du har tappskogaranti.;)

Även på en häst som du lägger ut skorna på för att h*n ska bredda hovarna? Denna häst på 170cm hade från början stl 00 bak (började skos som 6-åring av denna hovslagare, hade gått barfota fram tills dess). Nu har han gått upp till stl 2.

Min hovis är guld, han kommer alltid och slår på om hästen tappar skor, gratis. Vilket sker mycket sällan då mitt sto aldrig tappar skorna, (har hänt en gång på dom 4 år jag haft henne) och valacken tappar numera väldigt sällan. Plus att jag kan slå på tappskor själv, men det har hänt att jag inte har hittat skon och då kom hovis ut och slog på en ny.

Jag tycker att Lilla Skutt förklarade det väldigt bra lite tidigare.

Ja men tappskor behöver ju nödvändigtvis inte alltid bero på okunskap, om man ska göra en sån generalisering så borde det ju innebära att i princip alla hästägare är helt inkompetenta eftersom de flesta säkert har haft en tappsko nån gång...
Ett annat exempel: jag har en häst som är väldigt livlig och skuttar runt som en unghäst i hagen, ska jag då hålla honom inlåst dygnet runt eller ha honom i sjukhage för att undvika tappskor?

Jag har sällan eller aldrig tappskor, men har jag det så slår han på nytt gratis. Nu hände det faktiskt senast för en vecka sedan (och gången innan dess var det ett år sedan) och hovis kom samma dag!!! :bow:

me like my hovis :D

Enda gången han har tappat skor är när han kliver av dem själv i hagen :(

Senast ändrad:

*kl*

Min hovslagare kommer ut så fort hon kan och slår på, får sällan vänta mer än till dagen efter. Hon är guld värd!! Har aldrig betalat för en tappsko när jag har haft henne, men så har vi en liten annan relation än vad man normlat har med sin vanliga hovslagare. Jag byter ofta sulor på min häst, vilket gör att hovis ofta kommer mellan två skoningar, ibland betalar jag, ibland behöver jag inte betala.

Nu ska jag väl tillägga att det peppar peppar var väldigt länge sedan jag hade en tappsko! Det tack vare min hovslagare och det inte för att hon skor trångt, för det funkar inte på min häst, utan för att vi helt enkelt har hittat skorna som min häst trivs bäst med, flappskor :love:

Däremot om jag ringer ut en annan hovslagare så har jag inga problem med att betala lite extra, självklart har jag inga problem med att betala min egen heller, men det brukar bli billigare om man använder den som brukar sko.
Men de gånger de hänt att jag har behövt använda en annan hovslagare så har jag bara kunnat ta den som skor klubbens hästar (står uppstallad på ridskola) och då har jag inte behövt betala så mkt. eftersom han ändå har varit där och inte har behövt åka ut enkom för mig.

Ett annat exempel: jag har en häst som är väldigt livlig och skuttar runt som en unghäst i hagen, ska jag då hålla honom inlåst dygnet runt eller ha honom i sjukhage för att undvika tappskor?

Nej,,, jag tycker det räcker med att du ger denna häst en balancerad fodergiva, främst inte mer kraftfoder än den förbrukar, och utifrån den förbrukningen den utifrån dagligt arbete förbrukar.

Hagen är ingen arbetsplats utan en viloplats helt i det fria.

Skulle jag vara du så skulle jag vara glad om detta "popcorn" inte ådrar sig mer än tappskor i hagen.

Överutfodrad eller understimulerad är min sammanfattning utifrån din fråga.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka