Tappsko - hovslagarens ansvar?

Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?

Denna häst på 170cm hade från början stl 00 bak (började skos som 6-åring av denna hovslagare, hade gått barfota fram tills dess). Nu har han gått upp till stl 2.

170cm och hovar stora som 00 bak??? Det borde innebära ett normalt hovben i storleksordningen på den hästen.. Du måste skämta.

Vad mkt myter det finns!:D
Skon har jag aldrig hört skall "sugas fast i hoven".:D
Det skall gå att rida direkt efter skoning.
Däremot om hästen är lång i hovarna före skoning så blir det ju stor förändring efter verkning , då hästens och muskler,ligament och leder behöver ställa om sig,dumt då att träna hårt direkt på nyskodd häst.
Men de flesta skor väl om med vettig intervall hoppas jag.;)

Jag ser att du jobbar denna midsommarhelg.:angel:

Nej,,, jag tycker det räcker med att du ger denna häst en balancerad fodergiva, främst inte mer kraftfoder än den förbrukar, och utifrån den förbrukningen den utifrån dagligt arbete förbrukar.

Hagen är ingen arbetsplats utan en viloplats helt i det fria.

Skulle jag vara du så skulle jag vara glad om detta "popcorn" inte ådrar sig mer än tappskor i hagen.

Överutfodrad eller understimulerad är min sammanfattning utifrån din fråga.

Okej, men om nu hästen har en noggrannt uträknad foderstat och tränas regelbundet? Och om dessa "glädjeskutt" är något som varar i några minuter när hästen släpps ut på morgonen, det är alltså inget konstant beteende (då skulle jag bli ganska orolig:D)? Har dessutom haft denna häst i snart 10 år, han har alltid haft samma "morgon rutin" och jag tolkar det som just glädjeskutt och inget annat! Och ja, jag är glad att han inte har dragit på sig något mer än tappskor:)

Även på en häst som du lägger ut skorna på för att h*n ska bredda hovarna? Denna häst på 170cm hade från början stl 00 bak (började skos som 6-åring av denna hovslagare, hade gått barfota fram tills dess). Nu har han gått upp till stl 2.

Du menar 00 -> 0 -> 1 -> 2 ? Dvs tre storlekar på en redan fullvuxen häst?

Har du berättat för hovslagaren att man även ska verka hoven, inte bara hitta en ny sko som fabrikspassar när man tagit av den gamla? :angel:

Du menar 00 -> 0 -> 1 -> 2 ? Dvs tre storlekar på en redan fullvuxen häst?

Har du berättat för hovslagaren att man även ska verka hoven, inte bara hitta en ny sko som fabrikspassar när man tagit av den gamla? :angel:

Det kan ju ha bytts 'skomärke' också, det skiljer ju en hel del i storlekarna mellan olika tillverkare av skor. Det kan ju 'ta bort' en av storlekarna i alla fall. Fast två storlekar upp känns mycket det med, men iofs inte omöjligt med ledning av vissa exemplar på trängskoning man sett, i kombination med för små skor.

Det kan ju ha bytts 'skomärke' också, det skiljer ju en hel del i storlekarna mellan olika tillverkare av skor. Det kan ju 'ta bort' en av storlekarna i alla fall. Fast två storlekar upp känns mycket det med, men iofs inte omöjligt med ledning av vissa exemplar på trängskoning man sett, i kombination med för små skor.

Jo visst kan det skilja på olika tillverkare av skor. Jag ser dock inget onormalt i att en hov ökar i storlek väldigt snabbt när den får ett understöd.

Det är allmänt känt att en barfotahov väldigt ofta blir liten och med raka hovväggar enbart för att hoven skall kunna klara av att ta upp hästens tyngd och belastning. Sliter den desutom bort det yttre vägghornet och bärranden så blir den ännu mindre.

Med detta menar jag inte att en skodd hov ska uppvisa utflutna hovväggar.

En häst på 170 som har en hovform där en normal 00 sko passar har en hov i storleksordningen 10cm*10cm. anser man det som normalt så snackar vi om dåtidens "kina"fötter.

En normal sko i storleksordningen 2:a brukar ha måtten 20cm*20 cm vilket fysiologiskt verkar mer normalt utifrån extriör.

Samtidigt var det du reagerade på att det ökat tre storlekar och raljerade över att hovslagaren kanske skulle informeras om att man ska verka med, inte bara hitta en sko som passar när den andra slagits av. Så nu ändrar du dina argument :angel:

Sen håller jag med om att 00 låter väldigt lite på en 170-häst, även om det är av ett av de märken som har 'generösa storlekar'. Samtidigt var det längesen jag stirrade mig blind på mankhöjd. Fbldonnan (strax under 160) har samma storlek på pjucken som arabvalacken som är maxad D.. Medan arabstoet som var mitt emellan i mankhöjd hade en storlek mindre. (fråga mig inte vilken storlek de har dock, det är länge sen jag tappade spåret på vad de har för märke och vad för storlek inom det märket.)

Samtidigt var det du reagerade på att det ökat tre storlekar och raljerade över att hovslagaren kanske skulle informeras om att man ska verka med, inte bara hitta en sko som passar när den andra slagits av. Så nu ändrar du dina argument :angel:

Jasså,,,, peka gärna då på det inlägget för för mig är det helt okänt att jag skulle skriva ngt så korkat.

Läser du överhuvudtaget inläggen eller skriver du bara hej glatt??

Sorry, blandade ihop *skyller på trötthet och att du varit ute och cyklat förr :devil:* Men då är vi alldeles överens, förutom att man inte ska stirra sig blind på mankhöjd (fast 170 och 00 går inte ihop hur man än vrider på det)

Sorry, blandade ihop

Det verkar du göra lite titt som tätt. Du får ursäkta men jag blir faktiskt förbannan på dina falska anklagelser.

Läs först o skriv sedan. Är man för trött så kanske man varesig bör läsa eller skriva. (Du är inte ensam)

Cykla är ngt jag absolut inte klarar av, däremot så verkar många andra vara otroligt duktiga på att vara ute o cykla.

Senast ändrad:

Det verkar du göra lite titt som tätt. Du får ursäkta men jag blir faktiskt förbannan på dina falska anklagelser.

Läs först o skriv sedan. Är man för trött så kanske man varesig bör läsa eller skriva. (Du är inte ensam)

Cykla är ngt jag absolut inte klarar av, däremot så verkar många andra vara otroligt duktiga på att vara ute o cykla.

Jaså, när har jag blandat ihop så du drabbas av 'falska anklagelser' då? Sen, en sak att tänka på om du nu upprörs såpass att du blir förbannad (!) är kanske att tänka på att man lätt lägger tonen i svaren genom tonen i sina egna inlägg. För mig får du formulera dem som du vill, tänkte mer om du har lätt att bli irriterad på saker som skrivs på ett internetforum så..

Jag anser att du mer än en gång varit ute och cyklat med våldsamma generaliseringar och alltför tvärsäkra uttalanden baserat på för lösa grunder, och det står jag för.

Och jo, jag kommer säkerligen lyckas blanda ihop igen, men jag gör mitt bästa för att undvika det. Men det hände, både mig och andra, och sällan något att uppröras över?

om inte gratis så brukar min ta 50 kr på sko:banana:

Det var det dummaste jag hört.:D
Skulle man va oseriös om man tar betalt för att slå på en sko som oftast trampas av pga omständigheter hovslagaren är oskyldig till.
Jag har iochförsig varit snäll nån gång vid tappsko.
Men oftast när en häst får en tappsko beror det på omständigheter som jag som hovslagare inte kan rå för.
Ska jag då sponsra hästägaren med gratis skor när de klantat sig?
Tex när nya hästar släpps ihop och de tokspringer över stock och sten och sumpmark?
Ska jag sponsra hästägaren som vägrar kolla upp sin sneda häst som alltid trampar av sig samma sko pga ryggproblem/snett bäcken?
Ska jag sponsra ryttaren som rider hästen på olika långa tyglar jämt och tvingar sin häst att gå snett under ryttare.
Ska jag sponsra ryttaren som som rider som en kratta och rider hästen för trött pga okunnighet och som gör att den utmattade hästen som rids på bogarna trampar av en sko på den för tunga djupa ridbanan?
När hästarna går i hage med lera upp till knäna?
När en häst "glöms" kvar i hagen och tokspringer av sig en sko skall hovslagare då åka ut och slå på skon gratis?

Jag slår snabbt på ev tappskor åt mina kunder ,men jag gör det inte gratis.

Och jag förstår inte folk som gör det heller.
De som oftast kör med tappskogaranti brukar ju va många ggr de som skor jäkligt trångt.
Med allt det negativa det medför för hästen.Sjukt.
Tänk lite längre än näsan räcker.;)
Som vissa rider är jag förvånad över att det inte är vanligare med sk "tappskor":angel:.

att man som företagare kan anse att det är kundens ansvar när problem uppstår, efter det att man har utfört sitt betalda arbete
är bedrövligt.
Vi pratar om hästar som har gått skodda i 6-7 veckor
får nya skor som dom tappar efter nån dag
OCH DET SKULLE VARA DÅLIGA HÄSTÄGARES FEL!

att man som företagare kan anse att det är kundens ansvar när problem uppstår, efter det att man har utfört sitt betalda arbete
är bedrövligt.
Vi pratar om hästar som har gått skodda i 6-7 veckor
får nya skor som dom tappar efter nån dag
OCH DET SKULLE VARA DÅLIGA HÄSTÄGARES FEL!
Nu svarade jag ett inlägg där en trodde det var självklart med tappskogaranti,dvs att det alltid ska va gratis påspikning oavsett när och hur skon trampats av.
Mitt inlägg var inte riktat till trådskaparen.
Nu brukar sällan hästar tappa skor;),de trampas av av nån anledning.

Visst är det ibland klantig skoning som gör att en sko trampas av,men väldigt många ggr har det hänt nåt speciellt som gör att skon trampas av.
(Vore det alltid hovslagarens fel borde väl alla fyra skor "tappas" av hästen samtidigt?:rofl:)
Tex när hästar släpps ihop i nya grupper,orolig häst som lämnas ensam kvar i hagen osv ökar risken för tappsko.
Alla hästar har ingen bra hagmiljö,om hästarna går till knäna i lera och bland rötter kan världsmästaren i skoning ha skott men dojjor kan ryka ändå.
Och även andra omständigheter.Jag nämde några.
Min poäng var att det är INTE alltid är hovslagarens fel att en sko ryker,och vissa hästägare har svårt att förstå sin egen inverkan på hästen ,eller att om en häst alltid får av sig en viss sko så kan det faktiskt bero på ett problem högre upp i hästens kropp.

Jag tycker det är fel att som du anta att det är hovslagarens fel alltid att en sko trampas av.
Jag tycker det också är fel att tro att ev tappskor alltid automatiskt ska va gratis påslagna.

Jag lägger inte all skuld på hästägare,men ibland måste man va lite övertydlig för att vissa skall tänka till.

9 ggr av 10 vid ev tappsko säger hästägaren orsaken till mig,tex "vi släppte ihop den nya hästen med de andra idag och det blev väldigt mkt tokspring och en sko rök i leran.:angel:"

Eftersom jag bara tar betalt för bensin och material så anser jag nog att jag sponsrar hästägare ändå vid ev tappsko,jag tjänar knappast några pengar på det,tvärtom.
Jag har god relation med mina kunder,men det finns alltid undantag ,de som har svårt att tex förstå sin egen roll när problem uppstår.
Fattar du nu min poäng?

Det är väl snarare så att det inte är någons FEL i 80% av fallen utan andra omständigheter. I 10% av fallen kanske det är hovslagarens "fel" som inte skott 100%-igt. I 10% av fallen kanske det är hästägaren som är problemet.

Men varför ska en hovis garantera tappskor? För mig skulle det räcka att hovis garanterade att komma ut på tappskor, och mer än gärna skulle jag betala minst självkostnadspris (typ 250:- - 300:- + resa) för det....

Det är väl snarare så att det inte är någons FEL i 80% av fallen utan andra omständigheter. I 10% av fallen kanske det är hovslagarens "fel" som inte skott 100%-igt. I 10% av fallen kanske det är hästägaren som är problemet.

Men varför ska en hovis garantera tappskor? För mig skulle det räcka att hovis garanterade att komma ut på tappskor, och mer än gärna skulle jag betala minst självkostnadspris (typ 250:- - 300:- + resa) för det....
Klokt svar .:bow:
Shit happens ibland liksom.
Själv ramlade jag omkull i leran idag och slog i arslet med en jäkla fart.
Och jag har bara två fötter att hålla reda på.:angel:
Tur man inte är född till häst.:rofl:

Eller ännu bättre en kurs i hästhantering.

Var det där riktat till mig? :confused:

Jag har extremt sällan tappskor :crazy: men tycker det är bra att kunna slå på dem själv om det skulle hända. Min hovslagare har oftast såpass fullt i sitt schema att han inte har tid att åka runt och slå på tappskor.

Nu blir jag otroligt nyfiken. Ska vi öppna en ny tråd där alla helt ärligt beskriver och förklarar den bakgrund man känner till utifrån sin tappsko???

Du får väl bärja med en yrkesmans syn på saken. Bjussa för en gångs skull på lite kunskap istället för att begära att andra skall komma med något som du sen kan ifrågasätta utan att själv bidraga med ngt.
PL

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka