Tappsko - hovslagarens ansvar?

V

Verity

Min häst skoddes i tisdags och tappade ena framskon efter bara några timmar när vi var ute och red i skogen (travade lugnt och sansat). Det jag undrar är om man kan kräva av sin hovslagare att denne ska slå på tappskon? Att få någon annan hovslagare att komma ut för en tappsko verkar vara en omöjlighet, så vad ska man göra?

Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?

min underbare hovslagare räknar i princip allt inom sex veckor som tappskor! Men jag kanske har tur..... ?

Min hovslagare slår på tappskor utan extra kostnad när som. Kommer så fort han kan, har väntat max fem dagar.

Hör med din hovslagare? Du kan ju inte kräva något ni inte kommit överens om innan.

Min hovis kommer och slå på alla tappade skor mellan skoningarna (fast de är väldigt få sen vi bytte hovslagare) :love:

Som jag har förstått det har alla seriösa hovslagare "tappskogaranti". Garantin varierar nog mellan olika hovslagare. Min har upp till fyra veckor.
Så visst ska du be din hovis slå på en ny sko.

Jag har fått lära mig att någon sådan garanti inte finns, däremot är min erfarenhet den att vissa hovisar anser det som goodwill om skon ramlar under dessa omständigheter men tar inte på sig avtrampade skor som någon slags goodwill.

Tack för svar:bump:! Hovslagarn ringde jag direkt morgonen efter men han hade fullt den dagen och skulle vara ledig sen så han tyckte jag skulle kolla med någon annan hovslagare... Men som jag skrev i första inlägget så är det väldigt svårt att få tag på någon annan, det är ju ingen som vill komma ut bara för en tappsko och jag tror det var 4 veckor kvar till de andra i stallet skulle ha ut sin hovslagare...

Vad innebär tappskogaranti? Är det något som ni har kommit överens om med era hovslagare?

Som jag har förstått det har alla seriösa hovslagare "tappskogaranti". Garantin varierar nog mellan olika hovslagare. Min har upp till fyra veckor.
Så visst ska du be din hovis slå på en ny sko.
Det var det dummaste jag hört.:D
Skulle man va oseriös om man tar betalt för att slå på en sko som oftast trampas av pga omständigheter hovslagaren är oskyldig till.
Jag har iochförsig varit snäll nån gång vid tappsko.
Men oftast när en häst får en tappsko beror det på omständigheter som jag som hovslagare inte kan rå för.
Ska jag då sponsra hästägaren med gratis skor när de klantat sig?
Tex när nya hästar släpps ihop och de tokspringer över stock och sten och sumpmark?
Ska jag sponsra hästägaren som vägrar kolla upp sin sneda häst som alltid trampar av sig samma sko pga ryggproblem/snett bäcken?
Ska jag sponsra ryttaren som rider hästen på olika långa tyglar jämt och tvingar sin häst att gå snett under ryttare.
Ska jag sponsra ryttaren som som rider som en kratta och rider hästen för trött pga okunnighet och som gör att den utmattade hästen som rids på bogarna trampar av en sko på den för tunga djupa ridbanan?
När hästarna går i hage med lera upp till knäna?
När en häst "glöms" kvar i hagen och tokspringer av sig en sko skall hovslagare då åka ut och slå på skon gratis?

Jag slår snabbt på ev tappskor åt mina kunder ,men jag gör det inte gratis.

Och jag förstår inte folk som gör det heller.
De som oftast kör med tappskogaranti brukar ju va många ggr de som skor jäkligt trångt.
Med allt det negativa det medför för hästen.Sjukt.
Tänk lite längre än näsan räcker.;)
Som vissa rider är jag förvånad över att det inte är vanligare med sk "tappskor":angel:.

Mycket klokt svar! :bow::bow:
Ibland förvånas man över hur korkade en del hästägare är...:angel:

T ex när en häst trampat av sig en sko och som när man hittar den är krokig som bara den har den ju liksom inte bara ramlat av av sig självt.

Men...
Som i TS fall, att hästen tappar skon bara några timmar efter den blivit skodd (visst, hästen KAN ha trampat loss den). Är skon fortfarande plan i det läget om man hittat den, så kan det ju varit så att hovis av en eller annan anledning glömt (!) att nita ordentligt eller gjort nån annan miss. Hovslagare är ju trots allt bara människor de med.

men man kan faktiskt INTE skylla alla tappskor på hovslagaren. Har det dessutom gått längre tid än ca 3-4 veckor och det släpper en sko, nja, då skulle aldrig någonsin en hovslagare krävas att slå på den gratis pga någon sorts garanti. Har hovslagaren slarvat så skulle skon ha släppt långt innan.

Stå på er hovslagare!

De som oftast kör med tappskogaranti brukar ju va många ggr de som skor jäkligt trångt.
Med allt det negativa det medför för hästen.Sjukt.

Tänkte precis samma sak, jag skulle nog bli misstänksam mot hovslagare med tappskogaranti, hellre en avtrampad sko än en trångskodd hov :crazy: en avtrampad sko orsakar ju bara obehag tillfälligt tills någon kommer ut och skor på igen (har oftast någon bussig bekant med tappskokompetens som kan hjälpa till) men en trångskodd häst kanske tar ett år på sig att repa sig.

Min häst tappade en sko för två veckor sedan..Jag ringde till våran hovslagare som har väldigt mycket att göra men kunde komma och slå fast skon när han åker förbi här. Efter en vecka ungefär kom han hit....Han tog ingenting betalt och dessutom så när han var här så var det bara två veckar kvar tills han skulle komma och verka och slå om alla skor, då det gått 10 veckor:)

Man går en kurs och lär sig slå på sina tappskor själv.

/Mitrolle som alltid slår på skor själv om de mot förmodan skulle trilla av.

:bow: Det är sant!! Men min fråga handlade egentligen inte om huruvida jag ska behöva betala för tappskon eller ej, har absolut inget emot att betala.. Jag vill bara att någon ska slå på den helt enkelt:D Sen kan man ju såklart spekulera i hur den har lossnat, om jag är en så urusel ryttare så att hästen tappar skon efter bara några timmar eller om hovslagaren kanske har missat något. Skon har jag kvar och den är helt plan och fin...

Ja såna kurser har jag letat efter! Hur hittar man dem?:confused:

våra nordis hade jämt tappskor förr,den hovslagarn vi hade då tog betalt för att slå på tappsko(Vilken blev väldigt dyrt i längden), men så böt vi till en annan hovis som har tappsko garanti om han skulle tappa inom 6veckor så kommer hon ut gratis...men grejen är den att hästen aldrig har haft en tapp sko sen vi byte hovslagare:bow:

Vår hovis har 'tappskogaranti' och den gången min häst trampade av sig skon, så kom hovis och slog dit en ny. Det händer dock väldigt sällan och det är antagligen därför vår hovslagare har 'råd' att göra så.

*KL*

Jag är precis som andra skrivit väääldigt skeptisk mot hovslagare med 'tappskogaranti', speciellt om det är en lång tid (6 - 8 v). De flesta av de hovisar som har det som jag sett sko trångskor något bedrövligt.

Min nuvarande hovis, och även mina tidigare, kommer dock ut på tappsko så fort de bara kan, och tar i normalfallet bara betalt för resa och material (nuvarande, har 5 mil hit och har tagit en hundralpp, 150 med sula, för att slå på tappsko, förra hovis tog ingenting eller en tjuga för skon, men han bodde 4 km härifrån). Ingen av dem har någon garanti dock, men brukar kika lite hur det ser ut, och om det beror på/kan bero på dem brukar de som sagt bara ta resa + material. När man däremot ser att det här har hästen TRAMPAT av helt själv, då brukar jag få betala för påslagningen med.

Jag har sällan tappskor, 1 - 2 st per år på 2 helskodda, ystra hästar som går med rejäla utlägg (första gångerna mellan ny hovis brukar jag 'tjata' om lägg ut massor, de lägger ut vad de anser är mycket men det blir för lite ändå. Efter någon skoning brukar de våga dock, när de inser att skorna inte flyger som vantar bara för de lägger ut). När jag har tappskor så i 9 fall av 10 är det 'ingens fel', utan hästarna råkar kliva på, i hög fart, och skon slits av. Två gånger har det varit 'svårtolkat' och inte solklart, och EN gång under alla år var det solklart hovslagarfel (han hade glömt nita... harkel..), då så några dagar efter skoning så hittade jag ungstoet med båda framskorna bakåtskjutna och tåkappan intrampad i tårna. Hovis kom, såg och skämdes och tyckte 'Jag kan inte försvara det här, men jag kan iaf förklara varför det hände - jag har helt uppenbart glömt att nita ordentligt!'

Men jag har sett ett par skor flyga ibland, och när man ser vilka krafter det är när 400 - 500 kg häst i full galopp trampar på, och ändå försöker fortsätta rörelsen, och man ser hur nitarna rätas ut (förhoppningsvis iaf, på de med bra horn) av kraften, och hur hästen helt sonika 'kliver ur' skon och galopperar vidare utan den, ja då inser man att det finns inte en hovslagare i världen som inte trångskor som kan garantera att skorna sitter en hel period.

Kblstoet hade jag överdjävulskt med tappskor på. Inte heller det var hovslagarens fel dock, hon hade kass hovkvalitet, och hovarna gick sönder otroligt lätt. Henne trångskodde vi faktiskt efter några år, efter att hovslagaren en gång varit nästan gråtfärdig när han stod där med en tappsko och en söndertrasad hov och tyckte 'vad tycker du jag ska göra med den här då? LIMMA fast den???'. Tillslut satt han dit den med tre söm och vi bad böner till hovslagargudarna som tydligen hjälpte :devil: för den satt 4 veckor ut i alla fall (till nästa ord skoning)

Så jag anser INTE att hovis gratis ska slå på skon, och man kan eg KRÄVA att hovis ska ha tid att slå på en tappsko heller, däremot anser jag att ord hovslagare ska försöka slå på tappsko så snart han/hon har möjlighet. De innebär dock inte att de ska lämna ledighet, komma ut på midsommarafton eller liknande. Men att de ska försöka få tid att slå på den där skon så snart det är möjligt. Att andra hovslagare än ens ordinari inte vill slå på tappskor förstår jag, sällan är väl hästgare så anti att betala som då? och jag anser att 'annan hovslagare' gott och väl kan ta både för resa, material, tid och arbete. Vill man verkligen ha på skon så betalar man väl gärna säg 300 för det, eller hur? (Hästägare har en tendens att ringa närmaste hovslagare och förutsätta de ska komma ut och slå på tappskor åt dem för en hundralapp, oavsett om de inte skor i övrigt)

Och vill man vara mindre beroende av när hovis kan/inte kan så fixar man tappskokompetens. Helst ska man då både underhålla kunskapen och våga använda den med :angel:

/Alex - med tappskokompetens men som inte törs slå på tappskorna i alla fall :angel:

min hovslagare slår på tappskor gratis till ca 4 veckor ... sen kostar det 50:- ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 456
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka