Sv: Tappsko - hovslagarens ansvar?
*KL*
Jag är precis som andra skrivit väääldigt skeptisk mot hovslagare med 'tappskogaranti', speciellt om det är en lång tid (6 - 8 v). De flesta av de hovisar som har det som jag sett sko trångskor något bedrövligt.
Min nuvarande hovis, och även mina tidigare, kommer dock ut på tappsko så fort de bara kan, och tar i normalfallet bara betalt för resa och material (nuvarande, har 5 mil hit och har tagit en hundralpp, 150 med sula, för att slå på tappsko, förra hovis tog ingenting eller en tjuga för skon, men han bodde 4 km härifrån). Ingen av dem har någon garanti dock, men brukar kika lite hur det ser ut, och om det beror på/kan bero på dem brukar de som sagt bara ta resa + material. När man däremot ser att det här har hästen TRAMPAT av helt själv, då brukar jag få betala för påslagningen med.
Jag har sällan tappskor, 1 - 2 st per år på 2 helskodda, ystra hästar som går med rejäla utlägg (första gångerna mellan ny hovis brukar jag 'tjata' om lägg ut massor, de lägger ut vad de anser är mycket men det blir för lite ändå. Efter någon skoning brukar de våga dock, när de inser att skorna inte flyger som vantar bara för de lägger ut). När jag har tappskor så i 9 fall av 10 är det 'ingens fel', utan hästarna råkar kliva på, i hög fart, och skon slits av. Två gånger har det varit 'svårtolkat' och inte solklart, och EN gång under alla år var det solklart hovslagarfel (han hade glömt nita... harkel..), då så några dagar efter skoning så hittade jag ungstoet med båda framskorna bakåtskjutna och tåkappan intrampad i tårna. Hovis kom, såg och skämdes och tyckte 'Jag kan inte försvara det här, men jag kan iaf förklara varför det hände - jag har helt uppenbart glömt att nita ordentligt!'
Men jag har sett ett par skor flyga ibland, och när man ser vilka krafter det är när 400 - 500 kg häst i full galopp trampar på, och ändå försöker fortsätta rörelsen, och man ser hur nitarna rätas ut (förhoppningsvis iaf, på de med bra horn) av kraften, och hur hästen helt sonika 'kliver ur' skon och galopperar vidare utan den, ja då inser man att det finns inte en hovslagare i världen som inte trångskor som kan garantera att skorna sitter en hel period.
Kblstoet hade jag överdjävulskt med tappskor på. Inte heller det var hovslagarens fel dock, hon hade kass hovkvalitet, och hovarna gick sönder otroligt lätt. Henne trångskodde vi faktiskt efter några år, efter att hovslagaren en gång varit nästan gråtfärdig när han stod där med en tappsko och en söndertrasad hov och tyckte 'vad tycker du jag ska göra med den här då? LIMMA fast den???'. Tillslut satt han dit den med tre söm och vi bad böner till hovslagargudarna som tydligen hjälpte
för den satt 4 veckor ut i alla fall (till nästa ord skoning)
Så jag anser INTE att hovis gratis ska slå på skon, och man kan eg KRÄVA att hovis ska ha tid att slå på en tappsko heller, däremot anser jag att ord hovslagare ska försöka slå på tappsko så snart han/hon har möjlighet. De innebär dock inte att de ska lämna ledighet, komma ut på midsommarafton eller liknande. Men att de ska försöka få tid att slå på den där skon så snart det är möjligt. Att andra hovslagare än ens ordinari inte vill slå på tappskor förstår jag, sällan är väl hästgare så anti att betala som då? och jag anser att 'annan hovslagare' gott och väl kan ta både för resa, material, tid och arbete. Vill man verkligen ha på skon så betalar man väl gärna säg 300 för det, eller hur? (Hästägare har en tendens att ringa närmaste hovslagare och förutsätta de ska komma ut och slå på tappskor åt dem för en hundralapp, oavsett om de inte skor i övrigt)
Och vill man vara mindre beroende av när hovis kan/inte kan så fixar man tappskokompetens. Helst ska man då både underhålla kunskapen och våga använda den med
/Alex - med tappskokompetens men som inte törs slå på tappskorna i alla fall