Vad är bondska maten?

Typ stadig köttbit/fisk med nåt stadigt potatistjosan. Får erkänna att jag inte minns exakt, men att det händer att jag till min förvåning och besvikelse får lite smaklös och stabbig mat, och då kommer alltid diskussionerna om "bondskt" efteråt. Inte mitt påhitt, alltså, varken själva maten eller benämningen, men benämningen är begriplig om man tänker sig lätt identifierbara jordbruksprodukter utan särskilt mycket snobberi eller elegans (välj själv ord av de två), mat som duger att arbeta hårt på, rejäl.

Jag vet inte om det här med mat och just diskussionen om tapas värde eller inte är en prestigefråga för dig Petruska, men min poäng var att TS inte ska ställa sig och tillaga tre olika maträtter, att tapas är små enkla plock - lättfixat som mabuse säger, och jo en kan göra hur avancerade såna en vill också, men i social samvaro med mat i centrum är ofta enkelhet det allra bästa och i synnerhet om det nu är viktigt att det är tapas som gäller.

Jag vet inte om det här med mat och just diskussionen om tapas värde eller inte är en prestigefråga för dig Petruska, men min poäng var att TS inte ska ställa sig och tillaga tre olika maträtter, att tapas är små enkla plock - lättfixat som mabuse säger, och jo en kan göra hur avancerade såna en vill också, men i social samvaro med mat i centrum är ofta enkelhet det allra bästa och i synnerhet om det nu är viktigt att det är tapas som gäller.
Nej, det är ingen prestigefråga. Var skulle prestigen komma från? Däremot har jag intresserat mig för olika sätt att prata om tapas, och det var ju det som kom upp.

Nej, så klart ska TS inte ställa sig och laga tre olika maträtter. Det har jag inte ens uppfattat att någon har föreslagit.

Men om TS ska ta med sig ytterligare lite oliver - som ju fler kan tänkas ha med - eller lite mer matiga saker, beror ju delvis på om tanken är att det här är tapas som i "tilltugg till vinet" eller tapas som i "kvällens huvudmåltid". Den senare tolkningen verkar vara den vanliga bland svenskar, och jag har då även träffat på den bland spanjorer.

Om jag hade fattat det som att inbjudan gällde en måltid (motsvarande middag), hade jag tyckt att det var rätt jobbigt om jag istället fick ett minimalt tilltugg. Jag gissar att jag inte är ensam om det. Det hjälper liksom inte att någon säger att tapas "egentligen" är ett litet tilltugg, om det inte är så man är van vid ordet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 443
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 685
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023