Tap In + Drewind???

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Guggeflickan
  • Startdatum Startdatum
G

Guggeflickan

Jag är helt enkelt kass på det här med avel och blodslinjer osv, men skulle man kunna avla fram ett föl efter Tap In med min medryttarhäst Drewind som kommer att kunna få en framtid inom travet? Eller kan det bli för mycket inavel eller kan det bli andra svagheter??

Om nån har tid o lust att hjälpa mig vore jag väldigt tacksam!:bow:

Sv: Tap In + Drewind???

Ingen snäll människa som har tid och lust att hjälpa?! :confused:

Drewind är E: Mr Drew och U: Sky Wind...

vad är det för "fel" på den korsningen?

vad är det för "fel" på den korsningen?

Fel o fel... men för att vara ärlig så skulle jag inte avla alls på det stoet och sedan är jag inte förtjust i tap In heller...Men det är min personliga åsikt. Rätt hög inavelskoefficient blir det också.

Jag har också reagerat på inaveln på de båda, men vad är riskerna med mycket inavel i båda föräldrarna?

Vet ju själv att det är fel med mycket inavel, men det kan ju som sagt bli bra iaf :)

Jag har också reagerat på inaveln på de båda, men vad är riskerna med mycket inavel i båda föräldrarna?

I detta fall är det ju inte direkt inavel utan klassas nog mer som linjeavel. När man linjeavlar vill man dock basera det på en bra individ och här blir det linjeavel på flera olika. Alltså man brukar ha en plan för linjeaveln. Man tror sig veta att vissa hingstar t ex passar bra att linjeavla på medan andra lämpar sig mindre bra.

Annars är 12,8 % i inavelskoefficient inte onormalt högt, det finns många bra tävlingshästar som ligger på den nivå eller till och med högre men är kanske inget man ska sträva efter.

Mitt intryck av denna korsning är att det inte finns någon plan bakom. Det är dock inget hinder utan det kan säkert bli en fin avkomma ändå.

Sedan bör man ju titta på andra egenskaper än bara på härstamningen. hur passar t ex stoets exteriör ihop med hingsten, storlek, temperament?

Sedan bör man ju titta på andra egenskaper än bara på härstamningen. hur passar t ex stoets exteriör ihop med hingsten, storlek, temperament?

Jo det förstår jag ju, men hur kollar man upp det då?

Sen att det inte är en planerad linjeavel, det tänkte jag inte ens på, men jag hoppas att det blir en fin individ iaf :)

Ja, ni kanske är några av dem som har tur!

Tap in nedärver ett minst sagt knepigt humör i många fall. :angel: Och så finns det en "ponny-gen" i honom som kan ge väldigt smått.

(Nu får jag snart Humlan på mig igen... :D)

Han är väl prisvärd men ingenting jag skulle använda pga risken. Jag vet en nybliven tvååring som är minst sagt *host* framåt plus en hög istadiga.

Nu är jag mutad för jag är väldigt svag för just Tap In avkommor:laugh: Väldigt prisvärd hingst med en helt tillfreds stam tycker jag. Hans avkommor som kommer till start är ofta matnyttiga och de flesta vinner lopp och då är oftast inte moderslinjen den bästa...

Endel tenderar, som någon skrev, till att bli små men oftast har de en gång som väger högre än storleken...

Generellt tycker jag att många Tap Innare inte är några sköntravare till skillnad från han själv, utan de brukar strutta runt både i låga och höga farter på ett karaktäristiskt sätt. Jag gillar Tap In skarpt och tycker han är en utav våra mest prisvärda hingstar i den prisklassen och det säger jag inte bara för att jag har en avkomma efter honom som vunnit 11 lopp:angel:

Hade jag kunnat betäcka med Tap In så hade jag gjort det men hon går nu dräktig med Orlando Vici ist och det är det ända varmblodsto jag har för tillfället. Jag hade en märr för några år sedan efter florida Pro som jag betäckte med Tap In men tyvärr så tappade hon fölet :(

Så frågar du mig, som är ett fan av Tap In:D, så skulle jag inte tveka att betäcka med honom. Som någon också skrev så tenderar de också att bli lite speciella i humöret vilket också Mr Drew kan nerärva så det kan nog bli lite hett innanför mössan...Men skulle den lägga energin på att springa har du med all sannolikhet många roliga stunder framför dig...
Kör så det ryker...

En fråga, skulle du ge det rådet konsekvent?

Även om det till exempel var någon som skulle göra sitt första föl och inte var van vid att föda upp unghästar?

Vad jag hört brukar ju en del kräva "lite" mer än normal-fölet/unghästen. Ja en såg jag, två månader och inte kul att tas med.

j*dra sh*t också. jag som tyckte han verkade va helt okej att använda den dan man skaffar sig ett varmblodssto att avla med. vill ju inte ha en liten knepig sak :S

Ja jag skulle nog kunna ge det rådet konsekvent. Det beror ju också på vilken stam märren har och hur den individen är. Bara för att det är hett mellan öronen så betyder det ju inte att en avkomma till dem blir snurrig till 100%

Ja jag skulle nog kunna ge det rådet konsekvent. Det beror ju också på vilken stam märren har och hur den individen är. Bara för att det är hett mellan öronen så betyder det ju inte att en avkomma till dem blir snurrig till 100%

Där håller jag inte med, jag har inte sett en enda efter Tap In som varit snurrig, de har (tyvärr) varit ytterst målmedvetna i allt de tagit sig för. :crazy:

Hahahaha! Ja vem har inte hört och sett de "tokiga" avkommorna efter honom;)

Har dock hört att de flesta som blir lite snurriga efter honom är ston? Kanske bara ett rykte....:crazy:

Men det är som sagt inte riktigt klart än om det blir nån betäckning, men det är en tanke som finns iaf

PS: Stoet är närmare 1.75 i manhöjd, så nån liten bebis är det nog en liten risk för ;)

Senast ändrad av en moderator:

:rofl::rofl: drewind ha jag haft som passhäst :D

:eek: Vad kul!!! :bump:
Om du kommer ihåg henne som ung (kanske till och med har bilder??) så BERÄTTA!! Har just ingen info om henne sen innan jag blev medryttare på henne.....:crazy:

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 477
Senast: valy
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 401
Senast: Hedinn
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 668
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover