"Tanthund" som orkar springa med hästarna

Haukur

Trådstartare
Jag behöver bukeexpertis med vilken hund det är jag söker;)

Det ska vara en ganska liten hund då jag inte får ha stor hund i stallet (stallägaren är rätt nojig med sina får) men ändå så pass stor så den orkar följa med på ridturer.
Hunden ska vara lätt att ha lös och inte dra efter vilt (visst, det är en träningssak men det ska vara lättränat:angel: )
Den ska trivas i lägenhet och inte vakta på grannarna när dom går i trapphuset.
Ska nöja sig med promenader om tid/ork inte finns för mer men ska kunna hänga med till brukshundsklubben och köra det mesta om tillfälle ges.
Lätt pälsvård men bör vara så välpälsad att den klarar normala vintrar utan kläder.
Frisk och sund ras.
Hunden kommer främst vara sällskapshund som får dagliga promenader samt ska hänga med på ridturer men jag vill kunna träna spår, rapport, lydnad och agillity när tiden finns.
Jag har haft hund hela livet, nu senast en riesen som tyvärr bor hos mina föräldrar nu då hon vaktar lite väl mycke när grannarna vill lämna sina lägenheter;) så hundvanan finns.

Vad är det för ras jag söker? Funderar lite på Schipperke, Mellanpudel och Sheltie, även västgöte och lundehund. Är jag rätt ute?

Sv: "Tanthund" som orkar springa med hästarna

Av de raser du funderar på, så är mitt råd: Mellanpudel!

Lämplig storlek, lättlärda och allmänt bara underbara ;)

Nackdelen är ju pälsvården då, men håller man den i en stram T-60/lammklippning, så är ju inte den biten allt för betungande heller.

Cavalier? enda problemet är att det är rätt valigt med hjärtproblem inom rasen.., men annars tkr jag att den passar helt perfekt in på din beskrivning :)

Nej det är väl det jag tänk med pudel, hålla den nerklippt så jag slipper anstränga mig så mycket med pälsen:angel: Blir det pudel kommer den definitivt inte ställas ut, blir det en annan ras kan jag däremot tänka mig lite utställning men att utställningspreppa i klass med perserkatt är inte min grej;)

Cavalier? enda problemet är att det är rätt valigt med hjärtproblem inom rasen.., men annars tkr jag att den passar helt perfekt in på din beskrivning :)

Är inte dom ganska skälliga? I byn vi rider igenom kryllar det av Cavalierer som kastar sig mot staketen och skäller som jag vet inte vad:angel: Men jag kanske bara träffat dåliga exemplar?

Det har du gjort ^^ Ingen av min farmors eller kompisars cavalierer har varit skälliga

Jag brukar periodvis vara hundvakt åt en pudel-fröken,och då är jag hundvakt i längre perioder..Så när fröken kommer(Stadshund normalt,stall och ler-hund hos mig),då är hon rejält klippt och inte svår att sköta då,lättborstat och lättvättad! Otroligt lydig och lättlärd! Var livrädd för hästar början,och jag har inte tränat bort allt,bra om dom har lite respekt kvar för stora djur..
Denna tik är egentligen en stor-pudel,men är för liten!
Nackdelen med henne är att hon stressar upp lätt(uppmärksamhet) och kan bli skällig,men har börjat lära sig att jag bryr mig inte,så hon lägger av ganska fort!

Jag gillar henne!

Ja mellanpudeln skulle ju helt klart passa. Fördelen är ju att dom inte fäller också och jag tillar inte att städa så det passar mig:angel:

Nu ska vi bara hitta en omplacering också för jag gillar inte idén med valp i lägenhet på tionde våningen:angel:

Whippet :idea: Låter precis som hunden du söker!

Det var väl det där med brukset som inte är deras största styrka men de är inte obildbara, bara svårflirtade!

Nu ska vi bara hitta en omplacering också för jag gillar inte idén med valp i lägenhet på tionde våningen:angel:

Men tänk vilka rump och benmuskler du skulle få :idea: :D

*förutsätter att hissen är konstant trasig*

Tror den går bort..:)
TS skrev:Lätt pälsvård men bör vara så välpälsad att den klarar normala vintrar utan kläder.

Har du bestämt dig för pudel?
Lagotto Romangolo är ju annars också ett alternativ.
De jag träffat har varit riktigt trevliga.
Rasklubben: http://www.lagotto.org/

Har inte de en del problem med mentaliteten och sjukdomar? Är inte insatt för fem öre, men det ligger där i bakhuvudet. De jag har träffat har också varit hyfsat trevliga.

Whippet :idea: Låter precis som hunden du söker!

Det var väl det där med brukset som inte är deras största styrka men de är inte obildbara, bara svårflirtade!

Whippet är en hund jag alltid farsinerats av men dom känns inte så hållbara som stallhundar. Dels har dom ju ingen päls men framförallt känns det inte som att dom är så säkra att ha lösa.

Men tänk vilka rump och benmuskler du skulle få :idea: :D

*förutsätter att hissen är konstant trasig*

Haha, jag tänker mest på vad ofta jag kommer få svabba i hissen föratt jag inte hann ner innan valpis kissade ner sig:rofl: För att inte tala om att jag inte kan vara mammaledig och jag vet inte om hundvakten är så pigg på att klä in lägenheten i tidningspapper;)

Jag är inte vidare påläst om rasen jag heller, tänkte bara att jag sett dem i en del stall :)

Papillon kanske kunde vara något annars. De behöver borstas på öronen kanske en gång i vackan iaf. Men resten av pälsen tovar sig inte så lätt.
En liten hund som är aktiv, lättlärd, intelligent och tålig.

Mina är med i stallet jämt. Och springer med på ridturer. Det är ju en sällskapsras. Så de fixar att ta det lugnt utan att bli stressade. Och ändå kan man träna det mesta med dem iom att de är så smarta.
Ingen av mina pappis har varit vaktiga eller skälliga. Inte heller de jag känner som har en normal matte/husse. Däremot har jag stött på någon slapphänt ägare med bjäbbig tanthund.

Väldigt rolig ras! Stor hund i liten förpackning.

Lagotton känns lite krävande? Eller? Jag har inte så mycke erfarenheter av rasen jag har fått för mig att dom kräver arbete..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka