"Tanthund" som orkar springa med hästarna

Sv: "Tanthund" som orkar springa med hästarna

Hur de är med andra hundar beror ju mycket på hur mycket hundar de träffar under sin uppväxt och hur du reagerar. De blir ju hur man gör de ;)

Min ena går utmärkt att ha lös. Den andra har jag tyvärr varit lite lat med och har inte kontaktränat lika bra.
De funkar jättebra ihop med andra hundar. Enligt rasstndarden ska de kunna jaga i flock. Jag har inga problem att släppa ihop dem med andra. I julas var vi fem terriers (2 border och 3 russlar). Det handlar ju också om att de får träffa andra hundar och lära sig hur man umgås.

Jag känner whippet uppfödare ochd e har aldrig haft problem med attd e sticker, det har med uppfostran och ledarskap att göra främst. Tillåter man inte från att de är små att jaga gör de inte det sen heller;)

Inga problem att ha dem i bilen! De är en väldigt häftig hund, lägg dit en fårskinnspäls så ska du se att de knövlar in sig i den! :)

om det är fåren hon är rädd om så får du skaffa en fårhund. :p en vallhund alltså. jag har en collie som passar in på alla dina krav förutom stl. men han är så snäll så man tänker knapt på att han är stor, inne sover han och utomhus pysslar han omkring på egenhand. otroligt lättsam ras! han ääälskar alla djur, särskilt katter.

sheltien är ju lite livligare, jag upplever dom som mer masiga och skälliga, men det kan ju även bero på bristande uppfostran..

dom som jag har träffat har inte varit "skälliga" min skäller nästan aldrig :)

Hej! Puli är den rätta hundrasen för dig. Det är en ungersk vallhund med rastaflätor(man kan ha den klippt om man vill). Den är mycket lättlärd, de första exemplaren togs in till Sverige av Furuviksparken för att användas som cirkushundar. De är glada hundar som njuter av att vara i din närhet, mina älskar att ligga i köket när jag lagar mat eller diskar. Knähöga och mycket tillgivna sin ägare. En fördel är att den inte fäller någon underull så många som har problem med allergier kan tåla dem. De är nöjda om de får gå en promenad vissa dagar men uppskattar lika mycket att få ut och springa jämte cykeln eller jogga med dig. Läs lite mer om dem på www.svkfur.se (föreningen för ungerska rashundar). Jag har en hanne som är 14 år och en hona som är tre och har 4 valpar just nu så jag har fullt ös hemma.:banana: Hälsningar Hilde

Borderterriern är en arbetande hund som kräver en hel del motion & hjärngympa. Det är en jakthund som behöver jaga för att må bra, precis som att vallhundar som sheltisar och västgötar behöver valla för att fungera.
Skaffar man någon av dessa raser får man vara beredd att ge hunden det den behöver:)

I borderterriernas rasstandarnd ska de kunna följa med en ryttare till häst en hel dag. De ska också kunna fungera i en stor flock hundar (tänk dig hubertusjakter med 20 galna foxhounds och 1 liten border..).

Det är mycket friska och sunda hundar.

Gav dig lite att suga på;)

Gilly

vallhundar som sheltisar och västgötar behöver valla för att fungera.

Sheltien var en vallhund förr, men det är rätt bortavlat. De har ingen stark vallinstinkt nu. Våran går bakom hästarna när vi leder men visar i övrigt ingen antydan till vall, har ägt border collie och sett skillnaden. Vid ridning så går hon en bit ifrån oftast framför.

Whippet är en hund jag alltid farsinerats av men dom känns inte så hållbara som stallhundar. Dels har dom ju ingen päls men framförallt känns det inte som att dom är så säkra att ha lösa.

Vi har alla våra lösa och då kan tilläggas att jag är en MYCKET lat person som ej tränat nämnvärt med någon av dom.
Alla våra valpköpare har sina lösa och flera tränar och tävlar lydnad och agility.
Så det där med att det skulle vara svårt att ha whippe lös vette rackarns varför folk fått för sig...eller så är det kanske som så att våra bara saknar nåt väsentligt mellan öronen som gör att de inte fattar att man kan sticka. :angel:

Jag vet en tjej som hade whipp som stallhund. Hon red distans. Hållbara är de, vinthundar hör till de allra friskaste hundarna.

Lösträningen tror jag man ska vara noga med men jag tror inte de är mycket värre än andra hundar. De jagar ju på synen så det är lättare om man rider i skogen än på fält.

Fryser gör de som sagt om de får stå still i kylan ute men då täckar du väl hästen också eller ställer in den?

Minst en av våra valpköpare har med sig sin i stallet, den springer gladeligen med både hästar och fyrhjulingar ute i skogen, älskar snön, åker gärna traktor och båt...ja, allt! :) :bump:

Hur de är med andra hundar beror ju mycket på hur mycket hundar de träffar under sin uppväxt och hur du reagerar. De blir ju hur man gör de ;)

Självklart men vissa raser är mer benägna att ställa till trubbel än andra och vissa raser kan du släppa men i princip vad som helst utan att dom gör en fluga förnär, det är de senare jag vill åt;)

Självklart men vissa raser är mer benägna att ställa till trubbel än andra och vissa raser kan du släppa men i princip vad som helst utan att dom gör en fluga förnär, det är de senare jag vill åt;)

När du skriver det tänker jag direkt på kompisens sheltie. Hon skulle aldrig lämna matte eller sticka iväg någonstans. När min hund sticker iväg vänder hennes tillbaka, hon vill vara när sin matte. Så mysig o underbar hund! Du har inte funderat på en sån?

När du skriver det tänker jag direkt på kompisens sheltie. Hon skulle aldrig lämna matte eller sticka iväg någonstans. När min hund sticker iväg vänder hennes tillbaka, hon vill vara när sin matte. Så mysig o underbar hund! Du har inte funderat på en sån?
Det är precis så jag vill ha en hund, jag vill inte behöva hålla på å vakta och leta efter saker hunden eventuellt kan sticka efter så jag hinner säga nej innan den gör det. Den ska lixom välja själv att inte dra. Visst finns det exemplar av alla raser som inte drar efter vilt men jag vill ju ha det som en mer rastypisk egenskap.

Jo sheltie ligger som sagt bland möjliga hundar. Enda minuset jag ser med sheltien är att det känns som att pälsen kan dra in hela sandlådan/skogen i lägenheten och att vissa avlar fram så veka hundar.

Alla nämnda tidigare:

Borderterrier sägs väl vara den ultima hunden för ryttare och min erfarenhet stärker det påståendet. Har aldrig ägt någon själv men de jag har träffat på ett antal stall och ridskolor har varit lydiga, vakna och vänliga. Och de har alla hållit sig runt gården utan påpassning. Man plockar väl eller rycker pälsen (??).

Mellanpudel. Är mycket förtjust i dem - min nästa hund :idea:. Tycker de verkar både trevliga och lämpliga i stallet (med valpklippning;))

Kerry Blue har jag vuxit upp med och träffat ganska många då en släkting har kennel. Gosiga, aktiva, helt enkelt underbara :love:. Rätt så mkt terrier, men de ska inte vara så skarpa som ryktet säger. Jag har dock mött några som är ganska skarpa men då mot andra hundar. Om man inte ska ställa ut så kan man ju klippa ner dem på benen också om man inte vill ha med sig hela skogen in. Ett rastypiskt problem är att de ofta får fettknölar i huden.

Korthårig Collie!!

Lättsammare hund har vi aldrig haft i vår familj, och det har passerat ett antal nu.
Inte så vaktig, inte rymningsbenägen alls, smart, lättlärd, håller koll på matte och lättskött päls. Vår fällde dock en del innan vi hittade ett foder som fungerade för det.
Kunde följa med på ridturer, gick aldrig i koppel.

Mattes ord var lag-som hon lydde mer än gärna! Vi vallade aldrig med henne, och hon fungerade perfekt!

Det är precis så jag vill ha en hund, jag vill inte behöva hålla på å vakta och leta efter saker hunden eventuellt kan sticka efter så jag hinner säga nej innan den gör det. Den ska lixom välja själv att inte dra. Visst finns det exemplar av alla raser som inte drar efter vilt men jag vill ju ha det som en mer rastypisk egenskap.
Sån hund har jag, en Italiensk vinthund. En lite lugnare ras en Whippetet i en lite mindre förpackning.

Jo sheltie ligger som sagt bland möjliga hundar. Enda minuset jag ser med sheltien är att det känns som att pälsen kan dra in hela sandlådan/skogen i lägenheten och att vissa avlar fram så veka hundar.

Nu är inte hennes så gammal än, bara 10 mån, men än så länge har hon inte dragit med sig en massa i alla fall. Sön fastnar inte i pälsen. Har sett någon enstaka kvist. Nu hade ju inte hon hunnit få någon riktig päls än när det var sommar så det ska bli intressant att se hur det blir denna vår o sommar.

Fördelen hon har är att hunden verkar undvika besvärlig terräng tex lera, vattenpölar o snår i skogen. Vet inte om det är rastypiskt eller om hon bara haft tur. En lättskött, lättsam o lättlärd hund skulle jag vilja kalla henne. :d

Pälsen är mkt lättskött. Drar inte in speciellt mkt, det rasar av av sig själv. Märker på våra hundar att långhårstaxen drar in men inte sheltien. En gången hon behöver sköljas av är om hon är geggig, men det gäller ju för alla raser.
Sen får man vara noga med att inte köpa av en som avlar utställningshund, givetvis ska hunden vara rastypisk och bra men det finns de som avlar även på temperamentet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka