"Tanthund" som orkar springa med hästarna

Sv: "Tanthund" som orkar springa med hästarna

Pappisar hade en kompis när jag bodde hemma.. Dom verkar himla trevliga men dom är ju pyttesmå, hinner dom verkligen med hästarna om man rider lite fortare? Sen har jag hört att dom har problem med någon ögonsjukdom. *kan vara ute och cykla helt nu...*

Schnauzer verkar vara pigga och aktiva hundar. Finns ju även i dvärg och större variant.

De jag träffat som haft lagotto har inte aktiverat sina hundar överdrivet, utan de har varit rena sällskapshundar. Om det var lyckoträffar med just de hundarna vet jag inte.

Lagotton anses vara en krävande hund - vilket svägerskan min kan intyga - hon jobbar sin hund mycket annars är den hopplös - men söt o trevlig.

Papillon fixar väl inte att hänga med på en ridtur - om man inte kan ha dom i sadelväska då förståss - dom är för små och bjäffiga dessutom.

3 av mina har hängt med även i full galopp. De är ju så lätta att de kan springa rätt fort. De finns ju också i lite olika storlek.
De jag har nu är väldigt små, 3 kg st. Och den ana av dem hinner inte riktigt med i snabb galopp. Man får stanna och vänta på henne. Men i hennes fall sitter det nog mer i huvudet. Hon är inte så smart(inte rastypiskt) och hoppar gärna ut från stigen och försöker hoppa genom blåbärsris och ljung.*himlar med ögonen*
Hon är som sagt lite egen och har inte fått vara med på ridturer så mycket iom att hon inte heller hade någon självbevarelsedrift från början. Hon gick gärna ut mitt framför hästens fötter/under hans mage. Så jag var tvungen att träna bort sånt först. Nu har hon fått följa med lite grann. Och hon blir bättre iaf.

Min andra älskar att vara med. Hon springer även med mig runt i ridhuset varje gång jag rider. Hon har lärt sig se när hon ska byta sida på hästen och håller sig undan i prouetter etc. Hon kan snart gå dressyrprogram hon med.;)

Jag känner dock fler pappisar som är med på ridturer. Och de hänger med.

Ögonsjukdomen kollas alla avelsdjur för innan man avlar. Så den är i dagsläget mycket ovanlig.

Schnauzer verkar vara pigga och aktiva hundar. Finns ju även i dvärg och större variant.

schnauzer har jag nu (riesen) och vill inte ha en till hund med den pälsen:angel: Även om det bara behöver plockas ett par gånger om året så räcker det, jag får nästan sjukskriva mig efter ett plockpass:crazy:

De jag träffat som haft lagotto har inte aktiverat sina hundar överdrivet, utan de har varit rena sällskapshundar. Om det var lyckoträffar med just de hundarna vet jag inte.

På rasklubbens hemsida står det att dom avlats bl.a. vakt och jakt både genom syn och lukt så det låter inte som den lämpligaste hunden varesig i lägenhet eller lös på ridturen..

schnauzer har jag nu (riesen) och vill inte ha en till hund med den pälsen:angel: Även om det bara behöver plockas ett par gånger om året så räcker det, jag får nästan sjukskriva mig efter ett plockpass:crazy:

Det finns klippmaskiner,tyvärr inte självgående:mad:,men man får inte ont i trimfingrarna:D

Förresten..

Varför inte en softie eller kerry blue??

Tror nog båda skulle funka bra till dig, de också ;)

Ok, då låter ju inte pappisarna helt fel heller. Hur klarar dom regn och kyla då? Behöver dom täckas?
Utomhus är det väl egentligen inga problem men jag vill gärna kunna låsa in hunden i hästboxen om jag t.ex. ska göra något istallet och inte kan ha hunden lös eller låta hunden sitta kvar i bilen på vintern när man ska in på affären och handla..

Det finns klippmaskiner,tyvärr inte självgående:mad:,men man får inte ont i trimfingrarna:D

HAha, jo jag vet, har tagit till den de senaste åren eftersom hunden inte ställs längre men jag tvekar för schnauzer ändå det är lite för mycket hund för mig just nu. Visst, jag har intresset men inte tiden eller orken och jag vill inte köpa på mig mer än vad jag kan göra rättvisa.

Förresten..

Varför inte en softie eller kerry blue??

Tror nog båda skulle funka bra till dig, de också ;)

Nu snackar vi terrier va? Jag har lite terrierallergi, har hemska fördommar om att dom är ettriga och inte funkar med andra hundar:angel:
Dom kräver väl oxå en del pälsvård?

Nu snackar vi terrier va? Jag har lite terrierallergi, har hemska fördommar om att dom är ettriga och inte funkar med andra hundar:angel:
Dom kräver väl oxå en del pälsvård?

Terriers är underbara hundar :love:
Både softie och kerry blue är trevliga raser och inte kräver någon av dem mer pälsvård än en pudel i alla fall :p

Lite utanför nu..
Men jag log lite när jag skrev trimfingrar..
Min son,vid detta tillfälle var han runt 7 år(nu 20),han och en kompis kollade när jag slängde upp våran riesen på köksbordet,kompisen frågade när jag stog och trimmade vad jag gjorde,och sonen säger"hon trimmar hunden":eek: Varpå kompisen säger "VAAAAAAAAA,kan man trimma en hund bara för att man tar bort päls på den??kan du trimma våran med,för han är trött och vill inte leka".........:rofl:

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om detta redan föreslagits men..

VÄSTGÖTASPETS

Är hunden som du söker. En tvättäkta tanthund, hihi!

Har en själv och hon är alldeles underbar och perfekt att ha i stallet. Orkar följa med ut i skogen i alla gångarter, mer än en gång om dagen. Lättlärd, min iaf, men andra västgötaspets-ägare jag mött har samma erfarenhet. Dock med vall i sig men detta är inget problem för mig i stallet. Hunden vet att hon inte får gå in ihagarna, hon ska hålla avstånd till hästarna och så vidare. Ensamhundar, som hittar "sin" människa och följer den i allt (husse och andra går också bra men matte är allra bäst). Visserligen behöver de mycket motion men har man häst och hunden får följa med i stallet så sköter det nästan sig själv. Min blir inte galen om vi missar promenaden..

Ja, en bra hund iaf. Ångrar inte att jag skaffade just en västgötaspets.

Cavalier? enda problemet är att det är rätt valigt med hjärtproblem inom rasen.., men annars tkr jag att den passar helt perfekt in på din beskrivning :)

Absolut inte cavalier skulle jag snarare säga :)
Har tre styck, alla har fötts upp med hästar. Ingen orkar springa efter hästarna, mycket hjärtproblem men är goa soffkompisar :)

Terriers är underbara hundar :love:
Både softie och kerry blue är trevliga raser och inte kräver någon av dem mer pälsvård än en pudel i alla fall :p

Jag har mest träffat hopplösa jack russels och bjebbiga yorkar så jag har nog fel erfarenheter av terriers;)

Men plockar man inte terriers också? Fördelen med pudeln är ju att det bara är att sladda över lite med maskinen om det börjar se illa ut:angel:

Usch vad lat jag låter...

Både softie och kerry blue klipps :D

Och är inte på något vis att jämföra med vare sig yorkar eller russlar :cool:

Ber om ursäkt för att jag inte svarat speciellt utförligt på ditt PM ännu.

Här är en länk till en tråd där jag tror du får svar på dina frågor.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829632&highlight=Schipperke

Dock är Schippen varken tyst eller en "tanthund" och behöver mkt aktivering.
Här pratar vi stor hund i litet format, med mkt mod, mkt bus men mkt charm.

Lättlärda som få, men behöver arbeta.
Schipperken kallas ju ofta för "troget litet tjuvlarm" så du märker nog när grannarna kilar förbi.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka