"Tanthund" som orkar springa med hästarna

Sv: "Tanthund" som orkar springa med hästarna

Jo västgötaspets har jag funderat på men jag vet inte om det funkar med aktiveringsbiten, det är ju inte varje dag jag rider och jag vill ha en hund som klarar sig på bara lite promenader och bara ser det som ett plus om det blir mer...

Både softie och kerry blue klipps :D

Och är inte på något vis att jämföra med vare sig yorkar eller russlar :cool:

Hehe, du ser ju hur djup min kunskap om terriers är:angel: Får kolla lite på det där så jag inte missar nåt:D

Då får dom nog gå till "skräphögen" med hänsyn till mina grannar:angel:

Pudeln jag brukar ha,ser inte alltför hemsk ut när hon är översladdad..och ska man inte ställa utan bara ha en familjehund,så behövs inga frissor! Pudeln är pigg och alert och ibland lite studsboll,men alltid glad! Och hon har aldrig visat något intesse på att jaga,det är ett +++++
Jag kan även sladda över min jycke ibland med,men aldrig på huvet..

Jo västgötaspets har jag funderat på men jag vet inte om det funkar med aktiveringsbiten, det är ju inte varje dag jag rider och jag vill ha en hund som klarar sig på bara lite promenader och bara ser det som ett plus om det blir mer...

Redan här faller tyvärr Schippen.
Man ska inte luras av det lilla, fina yttre.;)

Det är en utmärkt liten arbetande brukshund!

Då får dom nog gå till "skräphögen" med hänsyn till mina grannar:angel:

Ja, mina har varit med i stallet året om. Både i Stockholm och flera timmar uppe i Boden som är kallare. De får overall eller täcke på sig om det är riktigt kallt och de ska vara lite mer stilla. Mina nuvarande blir kalla lättare än de förra som var lite större. Men de har ju rejält med päls. Mina får sitta och vänta i boxen ibland om det är mycket folk i ridhuset tex. De ligger och sover. Det är en otroligt lätt ras att ha och göra med. Min ena som är lite egen är ju trots det betydligt mycket lättare att hantera än de flesta andras hundar.

Mina tränares hundar (pappisar)är med dem i stallet många fler timmar per dag än mina. Och de får extrem päls varje vinter. De har inte täcken.

Det är ju också väldigt skönt med en så liten hund att man kan ta den i ena handen och bära in till badkar/dush/handfat och skölja av fötterna om det är blött och smutsigt ute.
Pappisarna har också så silkig päls att den mesta skiten rinner av dem. Mina badas sällan. Men ser fina ut och luktar gott iaf.

Sheltien stämmer in på din beskrivning, OM man får fatt i rätt hund. Noga med att kolla mentaliteten på föräldrar.
Vi har en tik på 1.5 år som inte skäller, jättelätt skött päls, fryser aldrig, funkar utmärkt i stallet och med hästarna, lättlärd, jagar inte, riktig "tant" hund som älskar alla människor. Nu ägs hon av min 8 åriga dotter inte en "tant" men... Hon är frisk och kry på alla sätt.

De jag träffat som haft lagotto har inte aktiverat sina hundar överdrivet, utan de har varit rena sällskapshundar. Om det var lyckoträffar med just de hundarna vet jag inte.

Jag har en lagotto och hon brukar vara med mig i stallet och vid ridning. Hon är perfekt för det eftersom hon har mkt energi och tycker det är kul. Bra motinssätt :D hon jagar inte, det har hoppat fram diverse djur framför näsan på henne och hon bryr sig inte. Hon är lättlärd så alla kommandon funkar från hästryggen, hon är lite blyg så hon springer aldrig fram till andra människor eller hundar om vi träffar på några heller. Dock kan den osäkerheten bli lite jobbig och jag har hört en del som har varit för osäkra men får dom bara vara med och ingen tvingar sig på dom så. Ska man inte ställa ut så är det bara att klippa ner hunden 2-4ggr/år.

Whippet är en hund jag alltid farsinerats av men dom känns inte så hållbara som stallhundar. Dels har dom ju ingen päls men framförallt känns det inte som att dom är så säkra att ha lösa.
Jag vet en tjej som hade whipp som stallhund. Hon red distans. Hållbara är de, vinthundar hör till de allra friskaste hundarna.

Lösträningen tror jag man ska vara noga med men jag tror inte de är mycket värre än andra hundar. De jagar ju på synen så det är lättare om man rider i skogen än på fält.

Fryser gör de som sagt om de får stå still i kylan ute men då täckar du väl hästen också eller ställer in den?

Lösträningen tror jag man ska vara noga med men jag tror inte de är mycket värre än andra hundar. De jagar ju på synen så det är lättare om man rider i skogen än på fält.

Fryser gör de som sagt om de får stå still i kylan ute men då täckar du väl hästen också eller ställer in den?

Fast vinthundarna är ju rätt kända för att dra iväg om det finns något att jaga och jag vill ha en hund som kan gå lös överallt utan att man behöver oroa sig. Drar den iväg spelar det ingen roll om den drar 200 m eller om den sticker iväg halva dan, borta är hunden och kontrollen.

Jag vill ha en hund som kan sitta i bilen någon timme om vintern (inte i 10 minus kanske men ändå) och en hund som kan ligga i boxen när jag är i stallet om det skulle behövas.
Nej jag täckar aldrig mina hästar om dom inte är sjuka, har dom dessutom ogärna inne öht.

Jag behöver bukeexpertis med vilken hund det är jag söker;)

Det ska vara en ganska liten hund då jag inte får ha stor hund i stallet (stallägaren är rätt nojig med sina får) men ändå så pass stor så den orkar följa med på ridturer.
Hunden ska vara lätt att ha lös och inte dra efter vilt (visst, det är en träningssak men det ska vara lättränat:angel: )
Den ska trivas i lägenhet och inte vakta på grannarna när dom går i trapphuset.
Ska nöja sig med promenader om tid/ork inte finns för mer men ska kunna hänga med till brukshundsklubben och köra det mesta om tillfälle ges.
Lätt pälsvård men bör vara så välpälsad att den klarar normala vintrar utan kläder.
Frisk och sund ras.
Hunden kommer främst vara sällskapshund som får dagliga promenader samt ska hänga med på ridturer men jag vill kunna träna spår, rapport, lydnad och agillity när tiden finns.
Jag har haft hund hela livet, nu senast en riesen som tyvärr bor hos mina föräldrar nu då hon vaktar lite väl mycke när grannarna vill lämna sina lägenheter;) så hundvanan finns.

Vad är det för ras jag söker? Funderar lite på Schipperke, Mellanpudel och Sheltie, även västgöte och lundehund. Är jag rätt ute?
Dansksvensk gårdshund?

whippet!

Liten, nätt och snabb! Tar otroligt liten plats, knövlar jämnt ihop sig och är itne enligt mig direkt skräckinjagande... Sedan har dem en kort päls så det är bara att skölja av dem med vatten slangen när de är lortiga och dra med en trasa så är de rena och torra!

Sen måste man kanske gilla deras utseende lite åxå ;)

Hehe, okey.. nog för att min gillar snö och kyla men han mår finfint även de andra årstiderna ;)

Hehe, okey.. nog för att min gillar snö och kyla men han mår finfint även de andra årstiderna ;)

I göteborg finns inte snö och kyla, det har varit 5 grader varmt i stort sett hela vintern här:eek:

*KL*
Jag vet att du hade terrierallergi, men ändå. Den ultimata stallhunden - Borderterrier. Mina är med på ridturer, och ligger bra i soffan de dagar det inte blir så mycket. Skaffa en med inte så mycket päls, så räcker det med trimmning 1 gång/år.

Borderterrier tilltalar mig i alla fall till utseendet:D Men hur är dom att ha lösa? Och kanske framförallt när det gäller min terrierallergi -hur funkar dom med andra hundar? Det är ju en hel del andra vovvar i stallet och jag orkar inte springa och vakta så det inte blir bråk.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka