"Tanthund" som orkar springa med hästarna

Sv: "Tanthund" som orkar springa med hästarna

Absolut inte cavalier skulle jag snarare säga
Har tre styck, alla har fötts upp med hästar. Ingen orkar springa efter hästarna, mycket hjärtproblem men är goa soffkompisar
Min tik skulle lätt orka "springa efter hästen" i 1-2 timmar.
Hon blir ändå 11 i mars.
Hjärtproblemen går till stor del att undvika genom att välja rätt.

Tack för alla svar! Det är nog pudeln som står högst på listan fortfarande, följd av sheltien. Borderterrier ska jag helt klart titta mer på.

Eftersom jag söker en omplacering ser jag inte riktigt att jag behöver bestämma mig för en ras utan kan ta en passande hund av passande ras när denna dyker upp för omplacering;)

Låter som min vovve du är ute efter men han är tyvärr inte till salu :P

Annars tror jag kanske att du skulle jobba lite på din terrierallergi, det finns ju ganska många typer av terrier och de är rätt olika. Det kan ju botas genom att träffa dem. Jag har själv aldrig haft terrier men det verkar ju vara rätt tuffa och tåliga hundar som passar som stallsällskap.

Sheltie såklart.. den perfekta hunden för dig!!! :bump: otroligt lättlärda, snabba.. (kunde inte cyckla ifrån min tik ens) lojala, vill hålla koll på matte/familjen.. MIn tik var rädd för får .. Bara för att det är en vallhund så måste ju en hund tränas in bland får så du lär inte vara orolig att den vill valla hela dagarna.. Dock kräver hunden att få använda skallen några ggr veckan.. en dag istallet kommer ju hunden vara trött av .. det vart iaf min.. Min älskade allt jag hittade på!

Har inte de en del problem med mentaliteten och sjukdomar? Är inte insatt för fem öre, men det ligger där i bakhuvudet. De jag har träffat har också varit hyfsat trevliga.

Tyvärr har rötägg till uppfödare avlat på hundar med D (!!!) höfter och en mentalitet som är kass som bara den.
Numera är de flesta uppfödarna väldigt noga med vad de avlar på och vad det blir för avelsresultat, så med rätt uppfödare behöver man inte vara rädd för det.

På rasklubbens hemsida står det att dom avlats bl.a. vakt och jakt både genom syn och lukt så det låter inte som den lämpligaste hunden varesig i lägenhet eller lös på ridturen..

Ingen vakt i de jag träffat (mer än att de säger till om det tex ringer på dörren).
Jakten ska vara bortavlad och är det på de flesta individer, dock inte på alla, tyvärr....
Men en himla go ras (lite partisk :angel:)

Har inte läst hela tråden, så det kanske redan är någon som föreslagit Borderterrier!

Enligt mig en jättetrevlig ras, lagom stor, praktisk päls och pigg och glad!

Visserligen är det en jakthund, men de jag har träffat har det inte varit några problem alls att ha lösa i skogen.

www.borderterriersallskapet.com

*kl*

Japp! Borderterriern är en mycket bra jakthund; framförallt kortdrivare och grythund. Används främst som jakthund..

Whippeten jagar med synen, dock är den ingen 'jakthund'.

Gilly

Skulle nog inte säga att den används främst som jakthund.
Tror det finns fler Borderterriers som används som sällskapshund än som jakthund.. :crazy:

Skulle nog inte säga att den används främst som jakthund.
Tror det finns fler Borderterriers som används som sällskapshund än som jakthund.. :crazy:

Än så länge är den främst jakthund. Men tyvärr börjar den bli mer och mer ren sällskapshund. Fast åtminstone kör de flesta åtminstone nått lätt grytprov... menmen!

Gilly

Ja okej.. har inte stött på nån jägare som använder border, iofs så känner jag inte så många.. Men men.. :bump:

Jag håller på med jakt och borders så jag kan lungt och tryggt säga Ja;)

Gilly

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 069
Senast: Milosari
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 291
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka