Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Gjorde ordning uteboxarna ikväll och la in nya spånbalar.
Hann knappt ut från boxen förrän Summer gick in :D.
Så det fick bli hö, mineraler, lite pellets och stängd dörr för natten.

Mkt regnande på dem idag :mad: och jag tycker fortfarande inte Dandee har släppt all päls eller så fyller han på :confused:

Sov gott och torrt kära pållar :love:

Heja Kratus och Oldie, klart ni vågar stanna i den här trevliga tråden:) Vi är ju nästan grannar dessutom:)

Heja Kratus och Oldie, klart ni vågar stanna i den här trevliga tråden:) Vi är ju nästan grannar dessutom:)

Jaa Välkomna! Alltid roligt med nya lekkamrater!

Här är det högt i tak och stundom låg nivå på skämten! :D

Dagens begivenhet är att "vakta" 8 - åringen på fotbollsskolan, äh lägger mig o solar istället... Hovis kommer - ska bli skönt att slippa raspa kusens tassar ett tag... Kanske bootsen jag har köpt till kusen passar! Ska börja promenera med henne så hon får bort det värsta fettet ifall hon inte är dräktig - så KAN det finnas en chans att jag kan åka på "riddag/ridläger" i augusti! :bump:

Tajger vet ni ju vem hon är!

Dax att presentera mig. Jag är en tant som bor med karl å 3 barn (två tonåringar av vardera slaget) i Närke, byracka och 2 katter. Min kuse, 17 - årigt arabsto, är på avataren. Dräktig eller ej - fet är hon! He he.

Solar - jo, det låter nåt...möjligen kan vi bli lite röda för att vi rostar av allt regn här...jaja, ska väl inte klaga, insekterna håller sig lugna när det är lite kallare, och gräset växer av allt regnet, och...men tråkigt är det.

Sitter här och funderar på vad jag ska göra med pålle idag. OM jag ska göra nåt. Men jag tar väl ner honom så han får lite mat iaf, och så får vi se, promenad eller ridtur, han ska ju bara skritta iaf, och om vi tar en promenad får jag ju också motion:)

Solar - jo, det låter nåt...möjligen kan vi bli lite röda för att vi rostar av allt regn här...jaja, ska väl inte klaga, insekterna håller sig lugna när det är lite kallare, och gräset växer av allt regnet, och...men tråkigt är det.

Sitter här och funderar på vad jag ska göra med pålle idag. OM jag ska göra nåt. Men jag tar väl ner honom så han får lite mat iaf, och så får vi se, promenad eller ridtur, han ska ju bara skritta iaf, och om vi tar en promenad får jag ju också motion:)

Vänta till runt 5 halv 6 så kan du plocka upp Krattan med för hon ska ta en sväng med pållen efter jobbet. (med hjälm ska tilläggas :rofl:)

(Ser du en blå Seat Ibiza vid stallet så är det hon)

Vi skrittar ju bara just nu, eftersom min olycksfågel till häst har varit skadad under våren, men hon får gärna titta in!

Vi skrittar ju bara just nu, eftersom min olycksfågel till häst har varit skadad under våren, men hon får gärna titta in!

Det blev inget idag så det var ju tur att du skrittade i alla fall. Dom lär ju vara blöta i hagen efter allt regnande så dom (hon o skimmelns ägare) skulle ta det imorgon i stället. (Håller tummar för bättre väder). Och skritt passar nog dom båda utmärkt eftersom ingen av dom är igång :p (Hästarna alltså hehe)

Hej allesammans!
Jag har som bekant varit iväg hela helgen.
Hade underbart trevligt, så trevligt att jag tom tog med mig barn och sambo hem igen:D

(försäten vart det så låga bud på dem, men det säger vi inte högt)

Nåvääl hem och direkt till jobbet. Funkade prima.
mindre prima när luren ringer mitt i natten:p

Fick kasta mig på tornado och hämta några ystra fålas som på eget bevåg plaserat sig lite fel i terrängen. Nämligen på grannens gärde...

Tur att de är väluppfostrade saker för när jag kom susande i natten, så var det bara att vissla. Höra svarsgnägget och sedan lungt trampa vidare med sprakfålar travande lösa bakom:love:

De ibdde instoppade i en annan hage över natten. Såg nämligen ingenting så laga staket var otänkbart.
Nu ska jag åka och "befria" dem.

Vi kom iaf ut en liten runda, efter div besvär:( Pållen fick för sig att han inte ville stå i stallgången mer, så när jag släppte ner bakhoven jag just kratsat så smet han:crazy:Full galopp iväg till kompisarna på betet. Matte arg som ett bi, iväg och hämta ligisten. Ner och sadlade, häst med nerver utanpå, gnäggade och ville vända, men matte vann! Vi gick inte jättelångt, men det var iaf jag som bestämde hur långt:mad:

När vi kom tillbaka försökte den jä..ln igen! Men då var matte arg, och stoppade i dörren och han fick vackert backa tillbaka och stå absolut stilla. Inte röra en fena:mad: Tossehäst! Ibland kokar det nog i hans lilla fullblodshjärna:crazy:

I morgon kan han vara en helt annan häst, det är alltid lika spännande...

Meh...vilka stolleryck:eek:

Här har jag bara hunnit med att göra mat, göra en deg som står på jäsning, ätit maten och så har fröken röd fått jobba i kapson och longerlina i 30 minuter, alla gångarter. Rätt mycket galopp, faktiskt, eftersom jag inte jobbar det så mycket uppsuttet än. Hon är stadig och fin i formen hela tiden och gör sitt bästa. Rocket fick vila eftersom han växer och inte får med sig bakdelen ordentligt...en riktigt gänglig yngling är han för dagen.

I morgon jobbar jag sent så det blir inget jobbat med hästarna. Måste hinna vila också:cool:

Håller med dig Rajjan.... Stolleryck.... Visserligen har mina damern ideer i bland.. Men inte så tokiga som Tajgers...

Idag har jag jobbat som byggnadsarbetare. Att plocka ihop en byggställning är ingen lek... Det fick bli mitt fyspass idag... Två timmar styrketräning..

Sen var det dags för hovslagaren. Fick idel beröm av hovis över hästarnas hull... Varenda häst han besöker just nu är feta sa han...Utom mina två...och en och annan tävlingshäst...

Han undrade vad jag hade för knep... Inget alls sa jag... De har bara inte fått komma ut på bete ännu.. Endast gräshage ett par tre timmar varje dag.

Sen kände och klämde han på Bäcka från alla håll och kanter.. och konstaterade att hon såg ut och kändes som en häst i full tävlingskondition...
Hon är kalasfin nu sa han.... Då blev jag riktigt varm i hjärtat... och alla svettiga kilometrar i skog och mark har gett resultat....

Inte det minsta röd, helt vanlig brun:crazy: Men i morgon kan han var helt normal igen;)
Piraja - kul med ett bra jobb:)
Syrran- bra att de hållt sig fina.

Här har vi två som kan beta nästan hur som helst, men tyvärr en inackordering som är nästan fyrkantig. Han var inte smal innan...jag har rekommenderat mer motion och betesreducerare...

Bäcka får nog motion så det räcker... Och Loppan är ju ung fortfarnade.. Men ett kallblod och ett 50% russ på mina beten... Nä jag vågar faktiskt inte släppa dem fritt... Har haft en fånghäst...och vill inte uppleva det igen.

Om ett par veckor när gräset är övervuxet och börjar tappa kraft... Då skall de få komma ut på bete... Fram tills dess är det kontrollerat bete som gäller.

Näring får de nog så det räcker de timmar de får beta... Övrig tid får de skrota i skogshagen.. Det finns att äta där med .. Men det är inte fullt så krafigt.. Sen får de fortfarande lite hö till kvällen... Ungefär ett par kilo var.

Bäcka kommer jag att fortsätta ge hö ... Eftersom hon skall ha hö med sig när vi åker på kurs... Så är det lika bra att hon fortsätter på hö fram tills dess.

*knapp*

Ska ni ha tantträff så har vi 60m2 övervåning att sova på, helt tom så ta med sovsäckar/luftmadrasser :D (övervåningen får vara så länge)

Jag släppte mina rätt tidigt på grannens vall med en annan grannes skogsdunge och markplätt närmast vägen. Det var rätt övervuxet och låg mycket gammelgräs kvar. Sen har jag utökat hagen vartefter de betat rent, typ "strip-bete" så dom fått en bit frodigare ungefär en gång i veckan. Det har funkat! Ok, Lilly är ju lättfödd så hon har ju ett lätt överhull men så har jag också ökat träningen vartefter så nu går hon rätt hårt så det ser inte ut att bli värre. Rocket är hur fin som helst i hullet och bygger muskler som bara den just nu.

När vi slagit vallarna ska dom få gå hem igen och beta här...även om dom känns som hemma redan eftersom marken går intill vår ;)

Vilket gentilt erbjudande:) vi får se hur det blir. Ev har jag inga barn hemma till hösten (får se om sonen vågar flytta hemifrån) men jag måste hitta ett lämpligt datum. Ska bara klara av semestern först;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025