Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Go kväll...

Vill bara meddela att min unga fröken idag har burit ryttare i 20 minuter... Det gick över förväntan. Använde dottern som självmordpilot.. Dottern är betydligt kraftigare än den tonårspilot jag försökt anlita tidigare... Men inte på långa vägar så kraftig som jag är...

Vi började på ridbanan... dottern fick "rida" och jag gick bara med som ankare.
När detta gått bra i 10 minuter så gick vi ut på en promenad i ytterligare 10 minuter...

Nu kommer jag att använda dottern ett par tre gånger i veckan... Hon får rida med mig när jag tar mina rundor i skog och mark.. Mycket i terrängen har jag förvarnat... Bäcka skall använda kroppen så mycket som möjligt.. Så hon är så stark hon kan bli när jag skall i väg på clinic om en månad...

...och jag fyller i att även Rocket har burit ryttare idag igen. Först jobb på lina och sen fick han gå hem från vallen med mig på ryggen. Törs inte lägga ut bilder för jag hade en viss del oskyddad och man behöver ju inte reta gallan på folk i onödan:angel:...

kl
Efter 35 mm oavbrutet regn sedan igår blev det en fin avslutning på dagen,nu skiner solen.

Var rätt så trött och seg men eftersom det talades om åska i morgon em. var det bäst att passa på att rida.Som vanligt piggnar jag till när jag väl kommer ut:).

På skogsvägen var det fullt av pölar så tänkte träna att gå i vatten.Gick bra åt ena hållet men när vi vände blev det totalstopp.Där stog vi,helt lugnt,var fint med fågelsång omkring.Hade bestämt mig för att vänta ut henne men efter en kvart blev det för mycket knott så för bådas skull fick jag över henne med ett rapp av piskan,ingen stor grej,sedan gick hon lugnt på igen.

När jag red med sällskap häromdagen tänkte jag ta tillfället i akt att få både drag-och stopphjälp för att träna galoppen.Den fick ett tvärt slut när den andra hästen tvärstannade i backen och H.nästan for in i baken på henne.Idag drev jag på för galopp och på exakt samma ställe drar hon ner huvudet och småbockar och snurrar:crazy:,var återigen mycket nära att åka av(och nej Gubbtjyv jag smygtränar fortfarande inte för rodeo:)!)

Nå,sedan var det lugnt igen och på hemväg kom jag på att precis där,en bit in i hagen längst vägen ,låg häromdagen efterbörden efter en ko som kalvat ute.Kan väl vara så att lukten fanns kvar för hon har aldrig gjort så förut.

Nu vågar jag nog inte pröva galopp på ett tag som det känns just nu och absolut inte på så långa tyglar som idag:D.

Här är förresten massor av knott nu,jag är fullständigt sönderbiten i ansikte och hals,det blev när jag rensade rabatter igår,kände dom men ville gärna bli klar.Nu har jag stora bölder efter betten som kliar enormt:(.

Här på landet vinkar vi på alla, men om jag är hemma nästa gång ska jag vinka mera! Visst har vi det fint i vår lilla hörna av världen. Härliga ridvägar och skön natur. Vi håller tummarna för att de inte kommer att bebygga skogen med vindkraftverk, bara:(

Jo, det vet jag, bor ju själv på landet så här vinkas det glatt på allt och alla. :p

Nån var nog hemma, det var nån traktor som kördes omkring på baksidan av ert hus. :D
Själv fick jag lite bannor av er ena granne för att jag inte hade hjälmen på mig... :o

Vilka rebeller vi är - vi tanter!!! :eek:

Fast det är väl mest - "Ska bara..." - lite Alfons över det hela. :)

:fniss: Såååå mkt tant hoppas jag att jag inte är än. :p Har ju inte fyllt 30 än och får visa leg på ICA när jag ska köpa lättöl till sambon... :o

Men jag använder pall när jag ska sitta upp på pålle. :D

Äh, här utesluter vi ingen - här är vi alla tanter förutom Gubbtjyv. Vi vill liksom inte diskriminera någon. :D

Ingen ridning idag, men igår... red jag på ridbanan med Dandee.
Oj stackaren, inte lätt för en stortravad pålle att försöka gå i kort trav (:eek:)helst i låg form, och mjuka upp sig i största allmänhet.
Som en kalv på grönbete (lätt vinglig)
Rider ju alltför sällan markarbete för att få en kontinuitet, mest skogsmulleridning :o
EN vänstergalopp fick han till, sen var det hö för hela slanten... det här kan jag bättre matte :grin:
Men ett helt varv + en volt i fin och lugn galopp var jag ändå nöjd med. Han försöker ju i alla fall den lille älsklingen :love:
Vi tränar vidare...vore kanske bra om man kunde få hem någon som kunde rida in honom bättre än jag.. vill inte skicka iväg honom för Summer blir ensam då.
Tips någon ? Kronoberg..

Du och jag kan samåka ... :D

Återkommer med lämplig tidpunkt. Ska ju på två resor i höst, ridresan till Spanien och whiskyresa till Skottland, som det ser ut:)

Och Kratus, här är ju lite småtjejer med ponnysar runt omkring, så grannen tyckte nog att vi vuxna ska föregå med gott exempel:)

Mirameja, vilka vådliga turer du är ute på, hålla i tyglarna är en bra idé:)

Jag var också ute en tur idag, pållen skötte sig alldeles utmärkt, han var t o m lugn när vi mötte två travare. Så idag skrittade vi drygt en halvtimme. Vi är på gång:crazy:

Tips någon ? Kronoberg..

Har tänkt ställa frågan tidigare... Var exakt bor du???

Nej jag tänker inte rida in din häst...:D Är lite nyfiken bara.... Möjligen kan jag ge dig lite tips om hur du skall träna... Kommer dock bara med råd om du är intresserad... Jag har ingen dokumenterad tränar kunskap... och anser mig inte bättre än andra hobbyryttare... Men en liten erfarenhet av att träna travare har jag och jag har fått hyfsad ordning på en dam med mycket stor trav och obefintlig galopp.. så en del tips kanske jag kan komma med.. Jobbet får du dock göra själv...;)

GUD vad den där Tajger flashar med sina resor :devil: :D

Hehe - är inte ett dugg avis! :grin:

Det ska bli roligt att kolla på bilderna! :)

Håller med..:cool: Jag är inte heller avis....:angel: ... :D:

Skall dock erkänna... Jag har inte någon större lust till resor... Husse och jag ägnar oss åt en resa en gång om året.. Den går till Loftahammar... för sjöfågeljakt...

Dock har jag längtat efter att få åka iväg med hästen i flera år.... Nu är jag där.... Nu skall det bli av....

Ursäkta om jag tjatar om detta... ;)

Och Kratus, här är ju lite småtjejer med ponnysar runt omkring, så grannen tyckte nog att vi vuxna ska föregå med gott exempel:)

Jo, det förstår jag, i vanliga fall rider jag aldrig ut utan hjälm. :crazy: Men vi har precis flyttat och då hade jag inte hittat hjälmen, eller ja ingen ridutrustning alls faktiskt... :cool: Jag lovade honom dyrt och heligt att nästa gång så ska jag ha hjälm på knoppen. ;)

Har tänkt ställa frågan tidigare... Var exakt bor du???

Nej jag tänker inte rida in din häst...:D Är lite nyfiken bara.... Möjligen kan jag ge dig lite tips om hur du skall träna... Kommer dock bara med råd om du är intresserad... Jag har ingen dokumenterad tränar kunskap... och anser mig inte bättre än andra hobbyryttare... Men en liten erfarenhet av att träna travare har jag och jag har fått hyfsad ordning på en dam med mycket stor trav och obefintlig galopp.. så en del tips kanske jag kan komma med.. Jobbet får du dock göra själv...;)

Jag bor på en gård 3 mil sö Växjö, i Alvesta kommun.

Tack, jag tar hjärtans gärna emot tips och råd av dig, och jag ska visst försöka göra det själv. Problemet är ju att man inte ser sig själv och och misstagen man gör.. :crazy: men viljan finns ;)

Vi får väl Pm:a med tanke på våra stackars vänner här...annars finns ju FB !?

Kompisen och jag for på en liten rundresa idag. Först skulle lillen kollas på betet, han mådde bra men åskan mullrade på avstånd.Nå, resan fortsatte för att plocka upp ännu en tant och där regnade det, ösregnade, men vi gick in på kaffe, smörgås och äppelpaj:d. Färden gick vidare till stallet där tant 1 har sitt sto, där vi klarade oss relativt torrskodda:laugh:.
Så kommer jag så småningom hem, glad i hågen, och får höra att flickan som ibland rider min cob varit ute på ridtur och INTE hållit i tyglarna:mad: Jag har minst 1000 ggr sagt att hon inte får släppa honom på lång tygel för han är i högsta grad en bandit och en :devil: på att utnyttja alla chanser. Så när dom var nästan på stallsplan kommer ena hunden ( här finns 4 nu och här har alltid funnits hundar så han är hundvan) och då kastar han runt så hon flyger av. Till all lycka fick hon bara skrapsår och blev genast läkarkollad av grannen , som också är min systerdotter:love:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka