Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

God morgon..... Välkommen Mul...

Tittat på dina fina damer.... rejäla sådana....
För två somrar sen hade jag en dam inhyst som går i samma viktklass som dina.
Den här damen hette Lotta och var garanterat det bastantaste som satt sin hovar på den här gården... Men en trevlig bekantskap var det...
Hon var inte så hög... men modell logvägg.....

28362457.jpg

God morgon!

Det är en extra god morgon för sjöslaget vid ligghallen har hejdat sig, vattnet tar nu en annan väg och ligghallen ser ut att klara sig:banana:.

Planen för dagen är lite hästpyssel och sen blir det familjemiddag hos svärmor...ha en bra dag alla!!!

För övrigt så intygar jag att Lotta var oerhört...eh...bastant. Man uppskattar när så stora hästar är lugna och bussiga:cool:

Om någon gillar Jo Nesbø undrade Mirameja. Jag har faktiskt bara läst en enda, Fladdermusmannen och den var ok. Den gav tyvärr ingen mersmak, tyckte att stilen var lite hårdkokt :) Annars läser jag mängder av deckare och kriminalromaner, jag älskar den genren, det är lättsamt och avkopplande (och jag läser just för att få avkoppling). Jag läser lite annat också men det blir bara som jag sticker emellan med. Just nu har jag Kråkflickan av Jerker Eriksson på gång. I övrigt har jag läst en hel radda av Unni Lindells böcker i Cato Isaksen-serien de sista månaderna. Men nu står Elizabeth George på tur, det ska bli härligt det!

Jag är också imponerad av dig Karin! Fasen så modig du är!! Jag brukar skylla mitt icke-hoppande på att Leo haft en hovbensfraktur en gång. Det är sju år sedan och han har överhuvudtaget inga besvär kvar av den ... men tänk om ;) Vi lägger ut lite markbommar ibland, det är lagom högt, hehe. Ja, något skutt över mindre dike kanske det blir också, men det räcker så bra, så bra. :D

Det låter som Ruskprick och Knorrhane, om ni kommer ihåg dem? Hasse Alfredsson och Tage Danielsson i Saltkråkan som smugglare:) "Ska jag ro, jag som har blivit hundbiten???" "Ja, men det var ju för sju år sen"; säger en moloken Tage Danielsson, som tvingas göra allt jobbet:)

Fina stora damer, Mul! Tur att inte jag står där med min klenis bredvid. Hade sett skoj ut:p

Karin - bra jobbat, nu kan du snart gräva upp bommarna från marken också:angel:

Vi brukar skämta om det, jag och mina ridkompisar, som för ett antal år sen tränade för Pia Levin (Nätterkvist) att nu för tiden hoppar vi bara nedgrävda bommar...vi som en gång hoppade enmetersbanor, och gärna provade på nåt enstaka högre...Det var tider det:)

Ni är vettvilliga "kärringar" inte kloka på nån fläck ju:p hoppa hujedamej

om de vore meningen att hästen skulle hoppa hade evolutionen sett till att hästen haft bakben som en kanin eller känguru.:D

Nu händer de ju utom min kontroll förvisso :o att den röde inte hoppar så mycket utan mer vräker sig över något dike i vilt ursinne för att han mååste enär de är enda vägen.

vid dessa sällsynta tillfällen brukar de för de mesta vara som medpassageraren nyttjar tillfället att studera de marina livet närmare:(

dock är grodor o salamandrar o andra små vattenlevande varelser rätt intressant att studera , vattentemperaturen vissa årstider lämpar sig tyväärr inte för några längre studier.

näää vi håller oss nog helst till att på någorlunda plan mark strutta omkring o mer studera de växande floran ....lugnast så... särsklit för andre styrman...

Det är till att ha tur...:) översvämmningar kan man vara utan helt...

ardenner är inget man går i clinch med eller flyttar på bara så där , men en Ardenner i lagom hull o kondition är faktiskt inte så tokig., tyvärr verkar de flesta vara i väl gott hull:D

Jag har en väninna som tidigare haft en rejäl ardenner utan ...eh, överhull. Han jobbades i skog- och jordbruk. Hela året och många timmar dagligen. Snygg kille var det med ett hjärta av guld.

Denna kille red jag på en skogstur vid ett tillfälle. Lugnt spatserande, lite trav och när vi kom till en lämplig sträcka bad jag om lite galopp...jodå, han rullade på stadigt. Inget hets eller så utan ett perfekt rull i skönt tempo...så skulle vi sakta av...ha ha ha ha, jo tjena...på nåt sätt tyckte han att han kommit in i ett bra och stadigt tempo...oavsett vad jag höll på med så märkte han det inte. Var bara att hänga med tills han beslöt att det var nog...:o Kul häst men jisses vad liten man känner sig...

Vad det gäller hoppning...jag har ingen knäskål på höger ben så det är inte lämpligt att hålla på med sånt då. Annars har jag tränat mycket tidigare, upp till 120-130 cm. Jag tycker det är kul...och naturhinder är roligast :D

Jag älskar oxå deckare. Tyvärr har jag inte haft nån ro att läsa sen de små kom. När jag väl läser kan jag sträckläsa en bok på 2 dagar.
När jag jobbade natt, brukade jag läsa i sängen på morgonen tills jag somnade.
Det brukade bli Elizabeth George, Dean Kontz, Åke Edwardsson, Peter Robinson, Ruth Rendell, och ibland lite mer lättsamt som Maeve Binchy och Nora Roberts.

Tror jag ska sätta igång nu när de små går på dagis. Har 2 Nora Roberts och en Åke Edwardsson som väntar.

Hoppning, ja det är inget jag sysslar med frivilligt :o
Tror jag kom till hoppning när jag slutade rida på ridskolan för 100 år sen. Vi har en och annan stock som ligger över stigarna som Trullan får kliva över :)

Ja, idag är det dimmigt och fuktigt. Vi har ved att ta in och tänkte rida runt 13-tiden och då ska det förstås regna :mad:
men jag tar in hästarna innan regnet så kan de äta inne och hoppas på att det drar över snabbt.

Ja dom är maffiga dom där kusarna. När jag var liten hade vi en granne som var en tvättäkta hästkarl med blå overall och keps och han hade en ardennervallack som hette Toftefuxen och honom fick vi ungar i byn rida på ibland medan StorGunnar (han kallades så för han var stor som ett hus och hette Gunnar) ledde honom och man satt absolut alldeles i spagat :D

Ja vilket väder vi har idag, ett riktigt soffliggarväder, dis och spöregn men inte gör de nåt så länge snön försvinner!

I morse när jag var ut och mornade flickorna hade det fyllt på två små bollar framför juvret :angel:

Jag har Davis-boots som reservhjul till min gubbe, ifall han tappar en sko eller om en sko glappar. Han är sådan som blir nästan blockhalt av en tappsko:(, kan knappt gå utan sko. Med sin "känga" kan han iaf gå i hagen tills hovis kan komma och slå på skon igen. Är likadant fram och bak, även om fram är sämst.
Har ridit med känga på när han har haft en glappdoja, funkar bra. Är små broddar under kängorna.
Funkar även att ha som skydd vid hovskador.

Oj oj så spännande! Börja tempa nu kanske så att du ser när det händer grejer :)

God morgon!
Här är det grått och mulet, blir nog regn senare.
Idag har jag lunchen, så jag ska till stallet vid 13tiden.
Luncha pållar. Mocka och fixa käk och vatten till gubben. Ta in gubbe, borsta lite. Ge mellanmål. Ta en promenad om det inte är alltför blött i skogen. Släppa ut i hagen igen, byta om och åka hem.
Ev ska jag åka till sommarstallet och hälsa på där. 2 av mina kompisars hästar där är sjuka, en har fång, en har en allvarlig skada som han fick 1 augusti förra året, men börjar bli bättre

Nu ska jag helt fräckt sno ett par bilder som "mina" flickor tog igår. Tror att Alwa tagit dem alla 8tjejerna är noga med att jag talar om vem som fotat, då brukar jag få ok att låna dem).

DSC_0374.JPG

Min yngsta tjej med ponnyn Soraya

DSC_0399.JPG

Min lilla vovve har inte det bästa pälslaget för stallpyssel :crazy:

DSC_0137.JPG

Hästar kan flyga! Här är beviset :D Polly är 30++ och kommer snart inte att finnas mer :(

Men guuuuud så söt Polly är :love: Det ser ut som om hon gör jämfota hopp :D

Syrran, vilken härlig färg Lotta har, så fin så :laugh:

Hemma igen...glad att man har lite självbevarelsedrift :o ..

Lilly, rödhätta, brunst, vårkänslor o.s.v. var i sitt esse och fullständigt knasig på den lilla turen vi skulle skritta idag. Slutade med att vi efter halva vägen ramlade ner i ett dike, det kom bilar från alla håll samt att grannjäntorna kom gående med en hund...jepp, jag satt av och gick hem :cool:

Väl hemma satt jag upp igen och tog ett par varv på vallen i snön...groomade henne lite sen och släppte tillbaka henne till den upprörda Rocket. Och vad han har hållit på med vettetusan...tror inte jag har sett en skitigare häst någonsin:crazy:...nå, han får vänta tills jag kommer hem för vi ska nu iväg på familjemiddag...fridens:cool:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)