Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jodå man har blivit klokare med åren,förr var det ju både banhoppning o fälttävlan,nu när man blivit tant så kan det bli ev. lite låga hinder .Men sitta o finlira dressyr är min grej nu+ lite bus på fälten:D
Hoppning överlåter jag med varm hand till dottern
hopp.jpg

vojne vojne...:eek: ett tydligt bevis på att stoollighet nedärvs i rakt nedstigande led...:p snacka om dödsförakt:p

singing in the rain...harkel ähumm...lätt överdrigt ..ja sjungandet alltså..:laugh:

varit duktig pojke idag o skottat skit vid matplats området i vinterhagen idag.

De kan dynga ur sig de små liven ska jag säga pust....15 skottkärror skitfulla....gick rätt bra tack vare isen under .....ändå bättre hade de gårr om inte Springaren hade varit uttråkad....

4 gånger stjälpte han skottkärran för mig... första gången med mulen men de gjorde tydligen lite ont för de andra gångerna satte han helt sonika hoven i kärran o drog ikulll den..:eek: sen tog han två snabba steg o vände sig om o kolla om husse skulle jaga han...

Tidsödande jobb när man har en klump till häst som absolut ska stå mitt i vägen o titta , bit i dygngrepen...knuffa på husse , etc etc....:)

nåja nu är de gjort tills isen smält mera.....

dags o ta en mugg av livets smörjmedel o sträcka på ryggen...:laugh:

Oj,och jag som brukar säga att min nordis är bred som en ladugårdsdörr,
det får jag nog sluta med.......

Har läst din tråd om hovproblemen,i tysthet,hur går det?

Hahahaha, ja hon är ganska grov, jag har lite svårt att hitta sele som passar, hon är nästan 80cm mellan mankam och strupe, utmed bogbladet.:laugh:

Hon är pigg och fräsch igen. Lite väl pigg ibland bara. Hoven som kommer är hel coh fin, så det finns hopp om livet. Jag höll på att förlora henne 2februari i en förstoppning, det är därför hon är rakad en bit på halsen. Men efter 31liter dropp och annat smått och gott så återhämtade hon sig. Så nu rids hon av både mig och min äldsta son och sen körs ibland.

Senast ändrad:

Stilla regn här.... och ytterst grått och trist väder...

Sitter och tittar på mina två tokfranskor... Stora fröken är full i bus... Hon har nu i över en halvtimme härjat i hagen så hon är rejält svett.... Lilla Loppan hänger på men hushållar lite mer med krafterna....

Jag gottar mig åt hästarnas självmotion... Jag har blivit biten av en elak bugg som bitit sig fast i hals, näsa och öron... Mår ganska risigt... Skönt att fröken ägnar sig åt motion på "vilodagen".... Då är hon ju medgörlig i morgon...
Mår jag så här så kommer hon endast få ett pass på ridbanan.

Vad spännande!! Jag funderade på att betäcka Hilda i sommar med haflingerhingst, men vet inte hur jag ska göra, det kostar ju en del.. Hilda är som sagt mycket speciell.. Ena dagen funkar allt och nästa så går det inte att få tag på henne i hagen.:crazy:

Vad fin hon är Lotta. Lite udda i skimlingen:) Hon ser inte så hög ut. Men sådär ardennertrygg:laugh:

Det är till att ha tur...:) översvämmningar kan man vara utan helt...

ardenner är inget man går i clinch med eller flyttar på bara så där , men en Ardenner i lagom hull o kondition är faktiskt inte så tokig., tyvärr verkar de flesta vara i väl gott hull:D

Ja, tyvär är dom flesta i väl hull.. Inkl mina.. Båda mina skulle ha varit dräktiga, men Malva är tom i år. Bra för hennes hov, men inte bra för hullet.. Malva har stått mer eller mindre sen i maj i fjol pga en hovspricka som ajg åkt land och rike runt för att få ordning på, men nu är den på god väg att bli bra :laugh:

Det är ingen bugg...de är typisk reaktion när man efter en tokstressig period tillåter sig att slappna av.

Frk Grå har väl kommit underfund med att hon har ork o lite muskler efter mattes slavdriveri....livsandarna börjar så sakteliga vakna....vänta du:devil:

ja de går ju i lite mat i de där:) o kan de inte jobba så blir de problem...blir ju mycket extra tyngd på ben o hovar....men de problemet har ju många hästar oavsett ras...:)

ett hö med låg energi vore önskvärt så de kan få mängden...kan dock vara svårt o hitta....men går...

djuren har fått samma vällevnadsproblem som människan...:p

skönt dock att de är på bättringsvägen...

Här kommer en bild på min lilla bruna ardenner, Romina 4år och är beräknad att föla om 4v igår.

Hon kallas även bulldozer.. Hon bara Äääälskar att döda mina staket.. Iofs så går det bra emd övriga inventarier med såsom hinkar, vattentunnor, saltstenar och hållare..
DSC00502.jpg

DSC00487-1.jpg

Denna eltrådshäva hade hon i munnen när jag kom ner... Ja, hon tuggar sig genom eltråden..:crazy: Så nu är det operation ordentlgit med ström i staketet, för jag får inte i några nya stolpar i marken.. Hon tar tag i stolparna och drar upp dom med tänderna :mad:
DSC00486.jpg

Vad fin hon är Lotta. Lite udda i skimlingen:) Hon ser inte så hög ut. Men sådär ardennertrygg:laugh:

Hon var anställd här under en dryg månad som "barnvakt" ... Och trygg var precis vad hon var... Hon var rejält lågställd som typ... mankhöjden var nog runt 155...

Som sagt väldigt trevlig... Fick erbjudande om att köpa henne... men åldern (13 år) och det faktum att hon hade ont i ett framben fick mig att avstå.....

ja de går ju i lite mat i de där:) o kan de inte jobba så blir de problem...blir ju mycket extra tyngd på ben o hovar....men de problemet har ju många hästar oavsett ras...:)

ett hö med låg energi vore önskvärt så de kan få mängden...kan dock vara svårt o hitta....men går...

djuren har fått samma vällevnadsproblem som människan...:p

skönt dock att de är på bättringsvägen...

Precis!! I fjol hade jag dom på fri tillgång, men det gör jag inte om, det var då båda blev som gödgrisar..

Ja det bästa vore om man kunde beställa höet, men det kan vara svårt, gärdena lyder inte riktigt det jag säger :o ;)

Dock har Malva gått ner endel för att jag får runt 160cm sadelgjorden igen utan att använda förlängaren:) Det gör massor bara dom får börja röra på sig.

Hon var anställd här under en dryg månad som "barnvakt" ... Och trygg var precis vad hon var... Hon var rejält lågställd som typ... mankhöjden var nog runt 155...

Som sagt väldigt trevlig... Fick erbjudande om att köpa henne... men åldern (13 år) och det faktum att hon hade ont i ett framben fick mig att avstå.....

hmmm 13år och ont i ett framben är inte bra på en sån tung häst.. Lågställdheten kan ha med det onda att göra. Ännu mera vikt på frambenen. Båda mina är ganska "högresta" eller hur man ska säga att en sån här elefant är. Dom har båda fått bra poäng på typen. Men ett lagomhull är det absolut bästa.

:eek:... så du menar att mitt motionerande av henne innebär att hon blir ännu piggare...:eek:....... Då skall vi genast ställa henne i sjukhage och på långvila..;)

Skojar bara.... Visst börjar det hända lite saker med damen så sakta... Men även om hon blir piggare och starkare så har ju också lyhördheten ökat... Trots att hon är fyra år och borde vara ett ända stort trotsig monster..(minns mitt förra kallblod) så är hon faktiskt väldigt samarbetsvillig.....

Än så länge med på allt.... även om del saker går lite väl fort .....

aha..du tar eget hö...då förstår jag...en lösning kan ju kanske vara att analysera ditt hö o om de är för höga värden sälja de o köpa ett med lägre...då blir ju kostnaden samma :laugh:

ska du ha bra styrka i tråden får du jorda bättre...slå ner jordspett med 2 meters lucka minst 1 meter o minst lika många spett som du har joule på aggregatet...som bör ge minst 6 joule till bjässarna....

Nja beror rätt mycket på stammen de där...o de är väl inte samma stam på den nuvarande som med den föregående...eller..

dessutom är de ju så att hur de är beror väldigt mycket på hur de blir bemötta o tagna...så de finns inget som säger du ska behöva ha några stora diskussioner med henne...lite tjaffs okey men de ska de vara...

så de där går nog tämligen smärtfritt misstänker jag....bara tuta o kör så de ryker om de...:devil:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka