Sv: Tanter och gubbe traden part 7
en lyrisk vaderrapport fran skogen i varmland....
dimma, sa mkt jag inte ens sag upp till boxarna fran koksfonstret motte mig i morse. gick ut och forsokte andas, det sa gurgle och sa kom hostan.. jag kan inte vara i sant har blott vader.. men fick ut pallar.. valdemar var sist av de tva gula (yep jag har gulisar ocksa.. en ljusbrunblack och en gulblack med al for de som inte vet...) och stannade faktiskt och ville ha pussar.. han ar ju for skon den.. (tittar ut genom fonstret nu och han och tant fjanta gor rubbar du mig sa rubbar jag dig )..
Mirri var nervos och holl pa att do nar han sag grasklipparen.. som star pa samma stalle som den har gjort sedan forra sommaren.. mkt lustiga saker i dimman tyckte han..
Lilla Madeira har borjat bagga upp, gar mkt forsiktigt och ar melankonisk.. Vill ha manga kramar och loving..
Sa star de och ater, som vanligt.. det borjar sprinkla lite regn, mkt fint men nog sa pallar blir blota.. Hade en tanke pa regntacke men ingen idea med vat hast och torrt tacke lol.. sa de star dar ute och ar fuktiga..
Tog en promenad i dimman, hade en radjur rakt framfor fotterna ja 5 meter ungefar och vet inte vem som blev mest radd jag eller den.Sa efter statt dar och stirrat pa varandra en stund, hoppar den ivag genom buskaget..* Det vore ju en syn om jag hade hoppat ivag genom buskaget haha). Dar rannilar forsar i alla riktningar.. Hurrah!!!! snon smalter.. var vid min back och checkade, och avenda det ar fruset pa toppen gar vattnet ivag nerfor backen under all sno.. om jag var riktigt tyst kunde jag hora porlandet.. Blev sa lyrisk jag borjade leta efter tussilagos... \Tyvarr har de inte kommit upp annu.. Men jag hittade ett gron grasstra...
Dagen har fortsatt med hostande och stallcleaning. Min godsel stack skall bli upphamtad 11 april, borjar bli trott pa att se den for att inte namna lukta den.. Skottkarran blev tyngre och tyngre och jag maste komma ihag att kopa de delar som fattas till min "push down cart" denna veckan, helst i morgon..
Hade ocksa besok av familjen Alg pa kalhygget.. Mamma alg och tva fjolars kalvar..Forunderligt nog sag det alla tre mkt feta och runda ut.. Tydligen har de kunnat foda dem i vinter, vi la bara ut lite och sag aldrig nagra algspar vid foderplatsen.. Aven radjuret sag fet och fin ut.
Och tank er, solen, ja just det den runda gula, tittade fram.. Tempen gick upp 3 grader pa en gang.. Dock har den nu gomt sig igen.. tyckte val 30 minuter var nog.. Sa det blir att dra pa sig mossa och grotrock igen for kvallsfodring..Dimman har lattat dock har pa berget, i stora byn ligger den fortfarande ganska tjock.. Sjon, Fryken, har spruckit upp, det blir val att lagga i batarna nu om man vill ut och fiska..
Ett annat vartecken ar ju att Hubert den vackre har borjat att hoppa pa sina honor igen.. Och han kuckelurar hela dagen lang.. Jag har borjat ha deras dorr oppen nu sa de far mer solsken.. kanske det som har fatt honom i "ratta" tankar...
Morgon dagens forecast pratar om 15 \plus och solsken.. jag tror det nar jag ser det..
Jag skulle svara folk i traden, ar inte i skrivarmode, men pallar ar fina och det later som varen ar pa vag.. 14000 faglar vid hornborgarsjon bara maste vara ett vartecken om ngt..
Brimmis, vi forvantar oss rapport sa fort babies masken har tittat ut.. Med bifogad bild forstas.. Vikt langd och sex ocksa...
Nu skall jag ta mitt stela kna (som gar till doctor pa tuesday) och gora kvall.. Borsta lite pa pallar, som har tussar hangandes .. tant fjanta har dock kvar sitt 20cm langa maghar annu.. kanske blir rakapparaten for henne..
ha en underbar sondag eftermiddag/kvall