Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Nja beror rätt mycket på stammen de där...o de är väl inte samma stam på den nuvarande som med den föregående...eller..
Nej... de är absolut inte av samma stam....

Den förra var av bruksstam.... Nuvarande är travstam.....
Möjligen finns det en gemensam nämnare någonstans i tidernas begynnelse.. Men den går nog inte att spåra längre....

hmmm 13år och ont i ett framben är inte bra på en sån tung häst.. Lågställdheten kan ha med det onda att göra. Ännu mera vikt på frambenen. Båda mina är ganska "högresta" eller hur man ska säga att en sån här elefant är. Dom har båda fått bra poäng på typen. Men ett lagomhull är det absolut bästa.

På den här bilden framgår det tydligt hur lågställd hon var... Och kraftigt överviktig... Det senare var jag dock oskyldig till... Detta kortet är taget samma dag som hon kom..
28362456.jpg

Hade jag fått det erbjudandet i dag hade jag kanske slagit till... Jag är på jakt efter något lungt och stabilt sällskap till mina unga damer...

Men då var jag inte ute efter en till häst. Lotta skulle vara sällskapsdam till min då två år gamla unghäst medan mitt andra sto var iväg hos hingst.

aha..du tar eget hö...då förstår jag...en lösning kan ju kanske vara att analysera ditt hö o om de är för höga värden sälja de o köpa ett med lägre...då blir ju kostnaden samma :laugh:

ska du ha bra styrka i tråden får du jorda bättre...slå ner jordspett med 2 meters lucka minst 1 meter o minst lika många spett som du har joule på aggregatet...som bör ge minst 6 joule till bjässarna....

Jag försöke sälja hö i fjol, men har en hög med storbönder i närheten. Dom har mängder med hö/hösilage och kan få ner kostnaden iom att dom gör altl själva, jag får köpa in balning och plastning. Dom har bra hö, men ingen tar några analyser alls. Vilket gör att jag inte har en aning alls vad det är och jag får bekosta allt själv iaf :(

Att jag inte kunnat analysera mitt eget är att jag har haft 2 olika smågärden med väldigt varierande biotoper, torrt i ena änden och dike/mosse i andra. Sen hade jag ett gärde som var 7-8ha stort med vass i ena och tistlar mitt på och jättefint gräs i andra änden. Jag har inte så mycket egen mark ännu utan får ta gärden som ligger som folk inte vill ha, vilket gör att det blir gamla vallar och jag vill inte plöja och så iom att jag aldrig vet hur länge jag kan ha gärdena. I år har jag ena lilla gärdet kvar som jag vet. Men har pratat med ena storbonden om att köpa allt från honom och allt kommer från samma gärde. Det gick bra, men då blir det hösilage isf.. Det är svårt.. Jag har en granne som ska lägga av kosseriet och det är därifrån jag har fått ena gärdet, dom har mera, men det är lite tungrott eftersom jag aldrig får några besked.

Där jag har el är den bra, men rådjurena har sprungit genom undertråden på 4ställen i vinter så jag har satt ihop det nu. Jag ska byta undertråden bara den kan komma upp från snön bitvis. Övertråden är hel, förutom just den snutten som hon tuggat på, som är en avstänging från den värsta avrinningen från hus. Så uppenbarligen så är det nåt galet med den tråden. :crazy:

Idag går dom i en annan hage där allt är helt (eller var det för ett par timmar sen) Där är det som minst geggigt med. Idag är det verkligen pissigt väder. Spöregn och bitvis 30cm snö som ska bort.. Det går knappt att gå på gräsmattan här ute idag, gungfly överallt. NU VILL JAG HA VÅR OCH VÄRME!! :D

ahh sicken röra...men då begriper jag fullständigt...svårt o göra något vettigt så länge du inte fått köpa...får hoppas de går då:)

Så olika de kan vara ...trodde ju att i östergötland gammal stor jordbruksbygd liksom här i uppland o så analyserar de inte höet:eek:

Här går de inte att sälja hö om de inte finns analys o är bra.....men här efterfrågar alla hästägare analys...kanske de inte gör där nere...

de får du fråga den där jä-la sajten om....skulle fixa ett konto för några dagar sedan....då krångla sajten...hände inget...okey..pröva ett par dagar senare....då påstår de att de finns ett konto med de namnet:eek: inte jag vad jag vet....

så då fick jag ju fråga efter lösen eftersom jag inte kunde de...men in kom jag ju då..men sa upp de kontot :laugh: så var de inte mitt så är de någon som är skitförbannad nu....:devil:

sen kan ja ju inte skapa ett nytt förrän efter 14 dagar o där är vi nu...

skulle vilja tala vid den som hitta på de här mellan 4 ögon....:devil: var de du de

På den här bilden framgår det tydligt hur lågställd hon var... Och kraftigt överviktig... Det senare var jag dock oskyldig till... Detta kortet är taget samma dag som hon kom..
28362456.jpg

Hade jag fått det erbjudandet i dag hade jag kanske slagit till... Jag är på jakt efter något lungt och stabilt sällskap till mina unga damer...

Men då var jag inte ute efter en till häst. Lotta skulle vara sällskapsdam till min då två år gamla unghäst medan mitt andra sto var iväg hos hingst.

Oj, det var inte dåligt vad lågställd. Jag har aldrig sett nåt likande!! Hon var till och med tjockare än mina tryffelsvin ;) Det ser ut som hon är ihopsatt av flera hästar. :o Men charmig. tyvärr blir hållbarheten ett litet bekymmer.

Lugnheten och stabilitetan kan nog ardenner stå till tjänst med.

ahh sicken röra...men då begriper jag fullständigt...svårt o göra något vettigt så länge du inte fått köpa...får hoppas de går då:)

Så olika de kan vara ...trodde ju att i östergötland gammal stor jordbruksbygd liksom här i uppland o så analyserar de inte höet:eek:

Här går de inte att sälja hö om de inte finns analys o är bra.....men här efterfrågar alla hästägare analys...kanske de inte gör där nere...

Östergötland har gott om bra mark, men det är några mil söder om mig.. Där kostar höet 2-2.50kr/kg, alltid analyserat. Här eldas fjolårshöet som blivit kvar, eller så har man det som halm. En hösilagebal på ca 400-450kg kostar 300kr..Oanalyserad. Och frågar man bönderna så svara dom bara "analysera får du göra själv, det intresserar inte mig". Det är bra foder förövrigt, bra kvalitet, noggrannt skördat, bra vallar.

en lyrisk vaderrapport fran skogen i varmland....

dimma, sa mkt jag inte ens sag upp till boxarna fran koksfonstret motte mig i morse. gick ut och forsokte andas, det sa gurgle och sa kom hostan.. jag kan inte vara i sant har blott vader.. men fick ut pallar.. valdemar var sist av de tva gula (yep jag har gulisar ocksa.. en ljusbrunblack och en gulblack med al for de som inte vet...) och stannade faktiskt och ville ha pussar.. han ar ju for skon den.. (tittar ut genom fonstret nu och han och tant fjanta gor rubbar du mig sa rubbar jag dig )..
Mirri var nervos och holl pa att do nar han sag grasklipparen.. som star pa samma stalle som den har gjort sedan forra sommaren.. mkt lustiga saker i dimman tyckte han..
Lilla Madeira har borjat bagga upp, gar mkt forsiktigt och ar melankonisk.. Vill ha manga kramar och loving..
Sa star de och ater, som vanligt.. det borjar sprinkla lite regn, mkt fint men nog sa pallar blir blota.. Hade en tanke pa regntacke men ingen idea med vat hast och torrt tacke lol.. sa de star dar ute och ar fuktiga..
Tog en promenad i dimman, hade en radjur rakt framfor fotterna ja 5 meter ungefar och vet inte vem som blev mest radd jag eller den.Sa efter statt dar och stirrat pa varandra en stund, hoppar den ivag genom buskaget..* Det vore ju en syn om jag hade hoppat ivag genom buskaget haha). Dar rannilar forsar i alla riktningar.. Hurrah!!!! snon smalter.. var vid min back och checkade, och avenda det ar fruset pa toppen gar vattnet ivag nerfor backen under all sno.. om jag var riktigt tyst kunde jag hora porlandet.. Blev sa lyrisk jag borjade leta efter tussilagos... \Tyvarr har de inte kommit upp annu.. Men jag hittade ett gron grasstra...

Dagen har fortsatt med hostande och stallcleaning. Min godsel stack skall bli upphamtad 11 april, borjar bli trott pa att se den for att inte namna lukta den.. Skottkarran blev tyngre och tyngre och jag maste komma ihag att kopa de delar som fattas till min "push down cart" denna veckan, helst i morgon..

Hade ocksa besok av familjen Alg pa kalhygget.. Mamma alg och tva fjolars kalvar..Forunderligt nog sag det alla tre mkt feta och runda ut.. Tydligen har de kunnat foda dem i vinter, vi la bara ut lite och sag aldrig nagra algspar vid foderplatsen.. Aven radjuret sag fet och fin ut.

Och tank er, solen, ja just det den runda gula, tittade fram.. Tempen gick upp 3 grader pa en gang.. Dock har den nu gomt sig igen.. tyckte val 30 minuter var nog.. Sa det blir att dra pa sig mossa och grotrock igen for kvallsfodring..Dimman har lattat dock har pa berget, i stora byn ligger den fortfarande ganska tjock.. Sjon, Fryken, har spruckit upp, det blir val att lagga i batarna nu om man vill ut och fiska..
Ett annat vartecken ar ju att Hubert den vackre har borjat att hoppa pa sina honor igen.. Och han kuckelurar hela dagen lang.. Jag har borjat ha deras dorr oppen nu sa de far mer solsken.. kanske det som har fatt honom i "ratta" tankar...

Morgon dagens forecast pratar om 15 \plus och solsken.. jag tror det nar jag ser det..

Jag skulle svara folk i traden, ar inte i skrivarmode, men pallar ar fina och det later som varen ar pa vag.. 14000 faglar vid hornborgarsjon bara maste vara ett vartecken om ngt..

Brimmis, vi forvantar oss rapport sa fort babies masken har tittat ut.. Med bifogad bild forstas.. Vikt langd och sex ocksa...
Nu skall jag ta mitt stela kna (som gar till doctor pa tuesday) och gora kvall.. Borsta lite pa pallar, som har tussar hangandes .. tant fjanta har dock kvar sitt 20cm langa maghar annu.. kanske blir rakapparaten for henne..

ha en underbar sondag eftermiddag/kvall

Senast ändrad:

Nej... de är absolut inte av samma stam....

Den förra var av bruksstam.... Nuvarande är travstam.....
Möjligen finns det en gemensam nämnare någonstans i tidernas begynnelse.. Men den går nog inte att spåra längre....

Jodå, det är nog inte alldeles osannolikt att det gör!
Har spårat min nordis lååååååångt bak!

Vad roligt att det går åt rätt håll med hovsprickan!
Du har verkligen slitit med den har jag förstått!

Haha, nä det var inte jag :cool: jag kan riktigt se dig framför mig när du sitter där och sliter ditt hår, färdig att hiva datorn genom fönstret :p

Men du .. skam den som ger sig! På't igen bara!!!

Här har varit grått och blött hela dan, men vi gav oss iväg på en sväng ändå. Vi såg havsörn, svanar, trana och gräsänder.
Trullan gick på fint, men Lasse skulle testa husse lite tror jag, och stissade runt lite .

Vi missade precis värsta regnet och titta Vi har snart ingen snö kvar! :bump:

32270228.jpg

Snart är pälsen fälld.
Hur tjock tycker ni att hon att hon är? Är svårt att se själv när man har dem framför näsan.

32270230.jpg

Nyss hemkommen från en ridtur. Härligt! Jag hade sån himla tur att det var uppehåll å så en liten sol som tittade fram. Kusen var riktigt på tårna och ville inte veta av en terapeutiskt lugn skrittur... :)

Dotterns och min planerade ridtur blev inte av. När vi varit på födelsedagskalas inne i stan och väl tagit oss hem vräkte regnet ner. Det var bara upp till stallet och mocka och fixa käk tillsammans med en av flickorna som har sin ponny här. Hennes mamma kom också och då tog vi in de fyra som ska in. De lollade tacksamt in på rad, överlyckliga att få komma inomhus med små mular mellan frambenen. Bara det klippta halvblodet hade täcke på sig, de övriga var fullkomligt plaskblöta. Vilken tur att det är rätt så varmt ändå.

De är nog lättare på bruks sidan o spåra bakåt....travsidan....tja..de var mycket fiffel i begynnelsen med inkorsningar hit o dit av varmblod o diverse :laugh: innan de blev en riktigt erkänd ras så att säga...

bonngubbarna va kluriga på mer än ett sätt :laugh:

kl

Det är roligt att läsa om era hästar :) Det är roligare att åka till stallet igen. Jag skulle ju kunna säga att det beror på vädret, men precis när jag stack ut näsan/mulen ur stalldörren igår så började det regna isbitar... Fast idag har det varit varmt och skönt. Men jag skolkade från stallet, vi har kört snöskoter hela dan med en fantastiskt spänningshuvudvärk som följd. Men det är smällar man får ta. Det är sista föret att åka på så nu är det nog tio månader till nästa gång... Med glädje! Jag vill ha sommar nu!

Jag väntar också på "brimmis" föl. :) Det är ju jättespännande.

Jo du har säkert rätt :laugh:

Men när man studerar min nordis stam och jämför med diverse kallblodstravares stammar så känner man ofta igen en del namn väldigt långt bak.
Har flera kompisar som har just kallblods travare,och väldigt,väldigt långt bak kan gemensamma avlägsna släktingar hittas ibland.

Så vad jag menar är att det inte är HELT omöjligt.:laugh:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka