Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Wow vilka läckra hästkrafter ni har. Det stallet står för tillfället tomt, men maken har tydligen nys på en äldre gammal nostalgihoj. Han gillar sådant och han hoppas att det blir köp av och att han ska hinna få i ordning den och kunna glida med på Mälaren runt i år :)
hon03112805.jpg

En liknande denna är det.

Jag funderar på att anmäla mig som funktionär, så jag kan ha lite koll på gubben ... haha

Senast ändrad:

Jag tycker du ska ge Husse en stor blöt puss :laugh: Han är rädd om dig o en klok man:laugh:

Mc är häftigt o jag körde i min ungdom:) Men efter diverse incidenter mellan häst o Mc så har jag blirr lite less i synnerhet på Gubbar med HD O snusnäsduk...

Gubbar som kör Hd gör de nog för att de är deras enda chans o känna att de vibrerar mellan benen:angel:

Vägen förbi torpet är utmärkt tydligen som bra Mc väg...vilket märks...rekordet är 120 mc på 5 timmar ....o 30 i rad....där vill jag inte vara med häst....

Men erkänner att jag hemst gärna skulle vilja ha en , dock skulle innehavet bli kortvarigt , liksom jag själv...:eek:

Jag är inte hojintresserad...men visst kan även jag känna ett litet sug när ett gäng HD kommer dundrande. Men...då ska det vara HD ;)

Nä, jag är så nöjd med mina hästkrafter på fyra ben och fyra hjul. Känns inte som om jag behöver mer...

Morgon igen! Lite seg start, börjar inte förrän 10.30. En dum tid för man hinner liksom inte börja med nåt förrän man ska iväg. Nåja, djuren fick ju sitt igår och jag är ledig tisdag och onsdag så jag kan ta en slö morgon.

Det har regnat hela gårdagen och natten och det märks på snön. Ska testa att rida ut på vallen i morgon om det fortfarande är + grader. Snön borde vara mer blöt och porös då.

Önskar er alla en skön dag i vårens tecken!!!

Har oxå spårat min gubbe, ända till 1850talet:laugh:

Bruksstammen av Nordsvensk går nog att spåra längre tillbaka än Kallblodstammarna.

Redan i 7-8 generation bakåt i stammen på min Frökens fadersida så är det fullt med luckor... Uppgift saknas är det enda som står... då är vi tillbaka på 1940 talet ungefär... Under 40-50 talet förekom ett rätt omfattande fusk genom inkorsning av varmblod. En del av detta slår igenom än i dag och hästar med lite oklar stam dyker upp som kometer... Slanka snabba och tydligt varmblodslika.. I det senare passar min dam in rätt bra. Så... längre tillbaka än så går det inte att spåra min Fröken.. Därmed inte sagt att hon inte har någon gemensam nämnare med min förra dam...
Men jag är inte tillräcklligt intresserad av att ta reda på det....

Min gubbe är ju en kallblodstravare;)

Då har du tur att hans stam är känd hela vägen då...:D Eller är det bara delar av stammen du spårat så långt tillbaka?
Själv stöp jag där... runt 7-8 generation bakåt....
Och när inte hela stammen gick att spåra.. ja då blev inte intresset så stort...
Konstaterar att jag har en kallblodstravare med delvis okänd stam bakåt i tiden..

Senast ändrad:

Jo, jag kom till 1850talet, sen slutade jag spåra. Går nog ännu längre bort om man letar.

Haha, ni skulle ha fullblod, det finns hur mycket som helst. Jag har kommit ner till tidigt 1800-tal. Jag började skriva på ett stamträd, men det föll på att inte pappret räckte till...Men det är ganska kul att bara klicka vidare i listorna...

Kan tänka mig.... Vissa raser har ju fört stambok tidigt... så där finns ju massor att gräva fram om man har intresset.

Själv är jag nog lite för ointresserad.... Jag menar... hästen jag har i hagen blir ju inte en annan individ för att jag känner till någon förfader som verkade i början på seklet... :D

Vid avel.. när man avlar rent... och/eller på vissa egenskaper... då kan det ju vara av betydligt större intresse... Eller m man vet att vissa stammar har oönskade egenskaper... ja då förstår jag att man gräver lite energiskt...
Men då skall man ju ha kunskaper om det också... Vad vissa linjer ger och inte ger menar jag...

Min kallblodsdam är generellt en typisk kallblodstravare... Den kunskapen räcker för mig..

Min med :D Hon är envis, tjurig, egensinnig, och är underbart charmig. Det räcker för mej att veta .

Skruttar på dagis, har precis mockat och tömt soptunnan inne i stallet, plockat lite skräp på utsidan.
Solen tittade fram i 5 minuter.
Tror det får bli en ridtur med bonusen i eftermiddag.

Jag älskar ju att rota runt i gamla stamböcker osv,kan hålla på i timmar när jag väl sätter mej o börjar....;)
Men som du säger,beror nog på ras osv hur långt man kommer.
Har ju som sagt bruksnordis.
Halvbloden är jag lika nördig med!
Men även på halvblodssidan kan man gå bet ganska tidigt,min SF har t,ex ingen känd stam längre tillbaka än 7de generationen på nån sida,tror det är pappans.

Fullblod kan man ju spåra hur långt som helst......

Men,visst,det är ju den hästen man har i hagen man ska hantera inte svarten som levde 1820.......:D Det har du helt rätt i!:laugh:

Nu har hovslagaren varit här,jag har stjälpt i mej lite livgivande kaffe o ska nu ge mej i kast med skiten.....
Jobb inatt,håhåjaja!

Precis inkommen efter en liten sväng på ridbanan. Vi hade en trevlig stund, men är nog allt ruskigt otränade både jag och lilla gubben. Vintern har varit lång och hård, och vi har mest bara lollat runt under den tiden. Det var stelt både här och där ... Dottern har hemstudiedag idag så jag fick sällskap av henne, hon satte upp några fjutthinder och ett litet kryss på sisådär 32 centimeter ;) klev jag och Leo också över ett par gånger, hehe. fullt tillräckligt :D

KL

TITTUT!! HALLÅ! Visst har ni saknat mig? :p

Jag har varit minst sagt bizzy..... men ni som har fb har ju haft lite koll på mig;)

Sen finns det ju en och annan här som kanske borde skaffa det :angel:

Har inte läst alls i tråden. För mycket skrivet.....

men jag mår iaf jättebra trots allt som hänt. Jag fick alltså jobbet. 6 mån provanställning som sen går över i fast om jag inte dummar mig. Jag har antagligen fått en riktigt bra lägenhet också. :banana:

I princip allt här hemma är redan genomdiskuterat och klart och vi har varit helt överens om allt. Var enda pryl!! Jag blir utlöst ur huset så flytten blir smidig för mig och jag får en startdutt i näven. Vi har även pratat lite om vårdnaden och verkar vara inne på samma spår där med. Det går snabbt men det är lika bra att ta det medans vi är samms och allt går bra.

Jag ser bara frammåt mot mitt nya liv. Enda orosmolnet är Kelly. Ser tyvärr inte hur det ska gå att lösa varken ekonomiskt ellet praktiskt med mina arbetstider. Inte ens med en medryttare (som har ringt och sagt att hon ska rida idag...) Vill verkligen inte ta bort denna underbara häst men jag skulle aldrig våga sälja el ge bort henne till någon okänd. Och jag har ingen i bekantskapskretsen heller som behöver en häst av hennes typ. Det är så tråkigt för hon är ju fräsch, duktig och har mycket kvar att ge inte bara innom ridningen utan även innom aveln med den stammen :( Tyvärr är ju hästpriserna som de är, och då finns risk för att hon snabbt hamnar vidare på en slakttransport till italien och då är det bättre att hon får somna in här hemma..... :cry:

Det får bli en senare fråga. Nu är det allt annat praktiskt som ska klaffa först.

Tittar snart in igen. Ha det gott kära trådvänner // Voff

Se så ren och fin häst jag har :)

198099_10150150668451200_645741199_6738622_8061547_n.jpg

206509_10150150668571200_645741199_6738624_6646727_n.jpg

Rätt så i alla fall.

Två timmar tidigare var han täckt av lera, han älskar gyttjebad den rackaren.

Klart att vi har saknat dig här Voff! Det är skönt att läsa att det mesta verkar lösa sig för dig. Jobbigt med Kelly bara, men jag håller tummarna för att det snart kommer en öppning där också. När du minst anar det så dimper det bara ner framför dig ska du se.
/Kram

Jag har haft så många mirakulösa lösningar ( mer än jag vågar nämna här..) i hela den här härvan att jag tror knappast jag får fler. Men jag ska försöka hålla ut. Men jag tänker inte leva på luft och ha en så tajt ekonomi att jag oroar mig för allt för att kunna behålla Kelly. Har ju ett ansvar emot lilleman också... :crazy:

Ja det förstår jag.. Barnen kommer alltid, alltid först. Så är det bara. Det man till slut kan hoppas på är att man har möjlighet till lite guldkant i tillvaron, men om den består i att äga en häst, en blomlåda att påta i eller en skön soffa att mysa i spelar ju ingen roll. Och det önskar jag att du ska få, lite guldkant alltså :)

forbenade plumber kom inte som han sa han skulle.. kommer nu i morgon.. jaja, slapar val mina dunkar en dag till..
men goda nyheten ar, de lovade sol och varme, det ar sol och varme (+10) och trots detta har det varit jobbig dag.. var och hamtade mer hampa fyllde pa bensin i bilen (14.50 litern) och sen lite mat. Haha, jag oppnade frysen och hittade ett kilo hogrev dar, plus en massa pasar med trattkantareller.. Idavallen hade tydligen fyllt upp..
Sen var jag trott sa det blev snoozedags igen, inte vad jag ville men sa blev det.. Skall till doctorn i morrn, far val se vad hon sager. Kna och ben ar svullet, gor ont och fungerar inte som det skall. Kanske en rontgen ar vad som behovs.. Ligament fick sig nog en ordentlig small..

Hade planerat att ta herr Valdemar ut for en liten tur i backen i morse.. Dock hade han andra planer.. La sig och rullade mitt pa stallplan, i en gyttjepol som numera finns dar.. Och hade verkligen inte ngn lust att torka en vat, lerig hast.. Sa ni vet ju var han ar for ogonblicket, djupt ner i marken med nosen, mumsandes..
Jag fick borstat av tant fjanta lite mer, likasa mirri och madeira som faller massor.. Madeira ar trott, kommer ju ihag sjalv hur man made 3 veckor innan delivery.. Och inte kan man ligga bekvamt heller.. hon hade statt och sovit inatt..
\Har gjort 2 stall, skall forsoka fa gjort de andra tva om det bara sa ar skrapning av toplagret.. Sen tidig kvall for mig efter bad. Ja bad och bad forresten, se om duschen fungerar.. Har fortfarande problem med toiletten och avlopp.. Onskar mig ett badkar OM jag hade kunnat fa in ett i badutrymmet.. men da far det nog bli sittvarianten.. Alternativ ar som gubbe, ha ett ute.. Kanske bygga en friggebod med badkar?? Det ar ju sa skont nar man ar om och trott i kroppen...

Jag vantar fortfarande pa era forslag till losdrift har.. det blir nog ingen men alltid kul att see vad folk tanker..

Tant macaroni, Leo ser mkt fin ut nar han ar ren lol.. Men han liksom Kelly tycker nog spavistelser ar bra for huden.. de ar inte dumma dessa pallar..

Satt och tankte pa spa forresten.. Om ngn ar intresserad framat hosten kunde vi ju ha spatanttraff. Antingen over dagen sak eller stanna over natten. Ibland har de specials och priset ar billigare.. Eller kanske ngn annan har spa nara dar vi kan invadera?? eller ngt annat kul att gora.. Tant traffar ar kul..
Nu skall jag ut och swinga godsel grepen.. toots yalls

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 018
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka