Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Snygg häst!!!
...och så är jag oerhört avis på barmark just nu. Nu hotar smältvattnet med att ta genvägen genom ligghallen:eek:...gick lös med spett och hacka på isen åt andra hållet för att försöka leda av det men lyckades inte:cool:...får försöka i morgon innan vi ger oss iväg till släktmiddan. Blir tidig start således, ingen sovmorgon:mad:

Det sägs att de ska bra hovar, men mitt sto hade stått orastad under väääldigt lång tid så då får man ta med i beräkningen att kusen kan vara ömhovad samt om det är en varm sommar.

Nja, inte bara kardborrband - det är en "justeringsskruv" för kryss/stjärnmejsel samt ett kardborrband att fästa bootsen med ovanför hoven.

bygg fördämmningar , som de gör vid översvämmningar.....ta lastpallarna o något att dämma upp med...presenning , sand , vad som helst som kan stoppa vattnet., o sen gör diken.om de går för vattnet....

skönt at folk har o göra när de är lediga.....:devil:

Hööks har ju Old Macs G2 för 1900 paret, som jag är lite småsugen på.

Idag har vi varit så jäkla trötta, så tyvärr ingen ridning. Solen kom för ett par timmar sen, men då låg vi platta i sängen och vilade.
men imorgon blir det långtur oavsett väder.

Välkommen Mul!

Näe, nu måste jag återgå till matpassning. Det blir i afton kalasbiffar med bacon i ugnen med kokt potatis, rosepepparsås, broccoliblandning och vinbärsgele.

ja nu är ja med....du lurades :laugh: Easy foot Bare tror jag den modellen heter...testat den bara men tyckte den var för svår att få på när man passat in den så den satt.....men de var ju jag de...:p

sommartorkan är besvärlig för hovar....brukar vattna ett rejält område runt matplatsen o vattentunnan o hålla de blött så de åtminstone får väta i hoven när de äter o dricker......

filtboots som man blöter kan också hjälpa till.....huvudsaken hovarna får vatten....

är lite misstänksam mot remmarna o deras placering....vill int ha något som kan skava i närheten av ballar o karleder.......

hmmm jädra fusk med sådan mat...blir hungrig ju...:d

:cool:...Fördämningar lär inte göra någon nytta i det här fallet. Gården är täckt av ett islager/packad snö och vattnet kommer underifrån och går upp mot ligghallens södra vägg och in där...jag måste hacka upp en kanal som leder bort det därifrån och österut och ner efter östra väggen mot diket...och hela vägen är det tjock is/packad snö...ska leta fram pärpickan och gå lös på eländet i morgon...eller ikväll, bara det blir gjort...suck... ;) och det är skönt att ha att göra (intalar mig själv:devil: )

En snabbis bara -

Välkommen till Mul!

Och idag har här varit +15 grader i eftermiddag!!! Äntligen:) Blir så sugen på att rida bara, men det får vänta ett tag till...

Tack allihopa för hälsningarna! Jag känner mig jättevälkommen!! :love:

Jag har, som en listat ut Ardenner :love:, gånger två, varav en ska föla. Sen har jag en Haflinger. Och Ja, pall är ett måste för att ta mig upp på tanterna. Jag kan rekommendera en sten eller slänt med :)

Jag bor med sambo och två barn(pojkar) i norra östergötland. Annars på gården har vi höns (olika sorters rashöns), gäss, katter, kanin, papegoja.

Idag har har jag varit ute och ridit på min lilla gul, bilder finns.. Jag ser ut some n flugskit på ryggen på henne :o

Det var lite kort om mig. :)

Piraja: Jag känner igen det där.. Jag har vårflod både inne och ute nu med.. Jag har idag grävt en grop och samlar vattnet där för att kunna pumpa ut det med en dränkbar pump.. Det är alltid kul när man bor brevid en mosse och har 4 sjöar inom gångavstånd.. Det finns lite vatten i marken..

Lilla Grodan: Jajamen! Hon tjockar på sig och hittar på ännu mera hyss.. :o

När de gäller bilar kör jag efter devisen...har gudarna sett till att de blir skitiga får de banne mig se till att de blir rena med..:) tvätta bil ....när man kan rida.....verkar märkligt...

800 kg o östergötland.....då blir de Ardenner :D Some de flesta kallblod har de helt okey rörelsemönster , trots att de är rätt tunga.

Plöjer du o harvar med eller bara vedkörning.....

Tyvärr hann jag inte med biltvättandet idag, men jag måste ju ha nåt att göra imorgon istället:)

Absolut är det ardenner här. Det är Nordsvenskar överallt här, så jag måste ju bryta av med nåt annat. :laugh:

Jag har faktiskt inte provat att plöja och harva, men harva borde jag klara av, plöja är ju värre.. :o Men det skulla vara kul att kunna. Jag kör lite evenemang med min lilla gul. som hon kallas. Hon heter Malva egentligen. Vi har ett lantbruksmuseum som jag kör lite folk på ibland. Lite barn från skolan och dagiset osv. Annars är det mest avel och visning som jag styr med.

Jag är ganska involverad i ardennerrasen och är ungdomsrepresentant (!?) för "min" ardennerklubb. Jag är ju bara 34år så då går jag som ungdom fortfarande eftersom medelåldern på ardenenrfolk har en tendens att vara ganska hög. ;)

Det låter ju fantastiskt att vara ungdom :laugh:
Undrar om det finns någon för blivande 45 åring :angel: Var ett tag sedan man blev kallad ungdom ;)
Har blivit kallad en del andra namn av mina barn som tex uråldrig :crazy:

Easy foot Bare tror jag den modellen heter...testat den bara men tyckte den var för svår att få på när man passat in den så den satt..

Den använder jag,ser ut så här(men H har 1: or,denna är reserv till D)

32265827.jpg

Och,ja den är (ganska)svår att få,i allafall om hoven är blöt men den passar H:s hovar så jag gillar den.Har iofs aldrig provat någon annan.Jo,epicen som Gubbtjyv nämde men det är ju samma märke.Då gillar jag denna,Easyboot bare, bättre.

Dagen har b.a innehållit kaffebjudning hos mor och far med besökande kusiner,skjuts av bror till badtunnefest,skjuts av brorson till hans lägenhet i Skara(åkte förbi Trandansen vid Hornborgasjön,sisådär 14 000 tranor där på en gång nu och fler kan det bli:))och båda hästarna är motionerade.

Tyvärr ser jag inte mycket av särbon denna helg heller:(,han har bygge på gång hemma och jag ska jobba i morgon igen.

Ska tillbringa det som återstår innan sömn här och med senaste boken av Jo Nesbö.Någon mer som gillar honom?

Här är det egentligen bara lite oplanering som gjort att det samlas vatten där + att vi inte vetat hur det brukar vara. Flyttade hit i Juli i fjol. Nu vet vi och kommer att vidta åtgärder, bor väldigt högt ;)

Hej Mul o välkommen!
Här har du en nordsvensk (bl a) ägare........

Efter en hård natt har jag idag gjort stallet. Skulle städat klart i sadelkammare men vimsade bara runt o flyttade runt på saker så jag gav upp.

Gick in o bakade bullar istället,nu igen......förstår inte var de tar vägen:angel:
Passade på att utnyttja ugnen när den ändå var igång,blev fläskfile med klyftpotatis,blev mätt.....

Va...1 :or... då lever H inte på stor fot...i alla fall....:D

Om nu inte storlekarna är olika på Easy men de kan ja väl inte tro...hade 3:or på min dam

Är du säker på H inte är en ponny.....:p nää retas ...då har H små söta fossingar......de hade ja inte trott om du inte sagt de...

där ser man:laugh:

Ahhhh, en flinga till :love: Vad har du för flinga?

Här är mina

31958957.jpg

Ina 4år till höger och Winnie 3 år till vänster :laugh:

Ooops, dom står tvärtom såg jag ju nu!!

Senast ändrad:

Ja de undrar ja med:laugh: för inte fasen har jag sett röken av dem , inte ens kännt doften......surar någe kolorysansvärt .--:cry:

En kompis har Cavalloboots till sin vallack och hon är mer än nöjd med sina som hon haft i flera år. Lätta att sätta på och ramlar inte av! Lite stela i början men sen formar dom sej som handen i handsken. Hon har sina broddade på vintern och plockar ur dom på sommaren.

Tja,dög ju inte att skicka några som jag tänkte,så då får du väl pallra dej hit å hämta!

Måste bara berätta att vi har +9 grader just nu :bump::bow::bump: Det bara sprutar smältvatten överallt :bump::bow::bump:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 015
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10