TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Då var Kelly skodd och hovis var snyggare än vanligt för han var redigt solbränd. Utomlands kanske???

Blev lite billigare också för skorna var så fina att han slog på dem igen. T.o.m texten fanns kvar på dem :D

Sen har en ny liten insident hänt med busen. Han slet sig vid insläppet och lyckades i oredan få med sig de andra två (de slet sig också) De pep alla tre in i Kellys hage där busen genast vallade in stoet i ett hörn. Jag hörde oväsendet och gick ut och såg mina två stallisar stå i mitten med tre heltossiga hästar dundra runt dem. De hade lyckats stänga grinden i alla fall så inga hästar skulle komma ut. De försökte få tag på busen men det var inte lätt när tre hästar far kors och tvärs i liten hage och kickar. Jag fick rycka ut med lite pellets och ett extra grimmskaft. Jag hann bara till grinden när stoet i ren stress sprängde tråden och fick med sig unghästen. Tack och lov tvärnitade busen när jag skramlade med hinken så han fick vi tag på. De andra hade sprungit in i stallet. Tur att jag i all hast glömde stänga stalldörren så de inte sprang ut på 90 vägen och tur att jag hade lämnat grinden till Kellys hage öppen :crazy:

Nu läggs rutinerna om för insläppet.

Så en sak konstaterade vi idag. Några ston i hans hage kommer vi aldrig att släppa in. Inte när han behandlar dem såhär :confused:

Oj tur att de inte kom ut på vägen.
Har ni lyckats få reda på ngt mer om honom?

Skumt! Hade ägaren hört talas om munkhumle?
Har nån av dem börjat brunsta ?

Jag hoppas oxå på återvinning av skorna en period till. Borde inte vara något problem då våra gått på snö hela tiden.

Idag har jag haft som knivhugg i ena skulderbladet hela dan. Blir galen. Säkert efter mitt ryggplask på isen i fredags.
Väntar på att sambon ska komma hem så han får trycka ut ryggraden.

Nej de vet inget mer om honom och jusst nu tror jag inte hon har hunnit ta tag i det heller av vettiga skäl. Nu fungerar ju hagar osv så för tillfället finns inte de tidigare problemen. Han och Kelly har var sin hage och ungdommarna har en. Det är frid och fröjd i hagarna. Det som ställde till det idag var en simpel miss. Ett grimmskaft för lite när stallisarna kom ut till hagarna och ungdommarna brukas tas in tillsamman så de fick grimmskaft och han leddes i grimman. En lärdom mer.

Jag har säkerhetstänket kring honom som om han var hingst. Behandlar honom som sådan för min och hans säkerhet. Dvs långt grimmskaft på, viss ordning jag tar hästarna in/ut osv. Det lämnar mindre marginaler för misstag. Jag har berättat att jag har valt den hanteringen och det accepteras.

Ja Kelly brunstar nu men inte det andra stoet ändå gick han ju på henne idag. Kelly var som tur var inne eftersom hon nyss blivit skodd.

Tack och lov så kom stallägaren och ville prata sommarhagar idag och det blir två hagar. Det betyder att vi inte behöver ha stona ihop med busen.

Skönt att ni fått vardagen att funka,bra med ditt säkerhetstänk,man har ju inte mkt att sätta till mot alla deras kilon

och nu har jag 14 hr for tidigt fatt 88 balar av ho avdumpat mitt pa gardsplan (ungefar var bullarna stod pa bilden, se stracka till ladan). ok sa det ar bara 25 meter men nar man inte far lyfta och massor av sno och bara en pulka.. det blir 88 tripps det.. se skall det in i ladan, stackas (5 hog) och det kommer inte att ga.. dessutom var bada personerna stopafulla.. och korde fast sa jag fick ringa kallfaktorn pa herrgarn som kom med tractor och drog loss dem. plus hora en massa shit om att jag inte skall ha hastar nar jag har dalig rygg och hoft/kropp. Att jag var mitt i supper nar de kom spelar ingen roll, kall mat ar gott det med..
Jag funderar starkt pa att ga tillbaka till andra hogubbe, aven om han ar dyrare, men kan jag fa pojkarna att komma kan de fa upp ett lass pa ranne, sen hoppas jag nar tantcampen ar, fa en ledstang sa jag kan ta mig upp pa ranne,just nu ar det "for oppet" och jag ar ju sa ostadig pa fotterna risken att ramla ner ar for stor..
Det ar inte en bra dag idag.. maten star har men har tappat apptiten, sen ringer jag till far (om tant macaronis tidning, kommer i morgon forresten) och han borjar gnalla pa att "ja om du hade skaffat dig en utbildning sa kunde du ha jobbat, gawd, det var darfor jag spenderade 4 ar i gbg pa chalmers/uni .. sorry kan inte hjalpa att det inte finns ngt behov av sprakinriktade matematiker...
i alla fall, nu ar madeiras mat fardig sa jag far val ga och fa in pallarna, sent men dock in.. sen fortsatta med ho i morgon sedan det skall snoa igen pa torsdag.. For tillfallet gar jag dubbelvikt.. MEN, pa den glada sidan, med all den har snon har vi ingen halka och is...yeehaw.

Synd att vi inte bor närmare dig, då kunde Ida hjälpa dig.

S.

Usch din stackare,inte nog med att du har ont sen få höra sån skit av de som kom med höet,morr. Hade det varit nån stake i dem så hade de hjälpt till att få höet på plats när de till råga på allt inte kommer på utsatt tid.Hmm har de så dålig koll på vart de kör så vill då inte jag möta dem på vägen,de ska vara glada att du ringde efter hjälp till att få loss bilen:mad:

Oj dags att åka till jobbet,var nu försiktig och akta ryggen.

Hej, hoppar på efter sista tråden.
Meddelar bara att jag fortfarande är med :D

Ni har skrivit väldigt mkt här på kort tid, och jag har inte läst in mig.
Har hunnit med 1 ve semester i Egypten, där oroligheterna började samma dag vi åkte hem. Tur hade vi.

Hos mig händer verkligen inte särskilt mkt. Ridningen ligger nästan på "is" trots töväder men ska försöka ta tag i mig själv ordentligt.

Hagarna.. ser ju för hemska ut. Där häst gått på upptrampad stig är det gödsel hela vägen.. resten har ju varit snö. Börjar se gräs nu!
Där de står mkt har jag mockat ett par ggr i vinter.

Vi har utehästar, med uteboxar som har öppna dörrar med fint spånade boxar som de aldrig går in i. Jo på sommaren duger de gott, svalt o flugfritt.
Jag längtar efter ett riktigt stall faktiskt, med stallgång och lugn o ro. Det blir inte det på samma vis med uteboxar.
Ngn gång hinner vi kanske fixa lagården. Mkt jobb där, tyvärr.

Gubbtjyv..fattar inte hur du hinner rida 2 timmar varje dag, jag får så dåligt samvete för att jag inte har lusten just nu :cry:

Jag är verkligen ingen vintermänniska även om det har varit fint att rida i snön trots allt :cool:

Så nu längtar jag som en tok efter ljuset och våren :love:
då som först kommer ridsuget tillbaka..ordentligt.
Mina stackars pållar :(

Vilket elände du har, håller helt med Pinto om om de som lämnade höet hos dig:devil:

KL
I dag skulle det funnits någon med kamera när Prinsessan retades med mig, eller kanske tur att det inte fanns:p

I vanliga fall står hon snällt och stilla vid pallen, idag tog hon ett steg framåt så fort jag lyfte benet, flera gånger, och hon såg banne mig ut som om hon skrattade när jag och pallen snällt följde efter;)

Ok, då tar vi det fort, jag hoppade och landade på magen över hennes rygg och därifrån blev det ganska snabbt marken igen.

Ok, fort och lyfta ena benet så att jag kunde gränsla henne, sagt och gjort, med påföljd att jag blev hängande på sidan av henne och sedan landade på ryggen. Vid detta laget skrattade min kompis så att hon höll på att ramla omkull:p

Efter detta fick jag hjälp att hålla henne medans jag tog mig upp, ingen sadel, säkerhetsväst och alldeles för tjockt med kläder är ingen bra kombination:rofl:

Ute lossnade mitt batteripack till pannlampan och slog henne på sidan, så hon hoppade till, när hon hoppade så studsade det mer, det tog ett tag innan hon förstod att det inte var något farligt, och då hade hon sånär skrämt slag på halvsyrran, det låter ju lite när man hoppar runt i lite hård snö.

Och mitt skavsår är värre:cry: Men jag får ju skylla mig själv som inte tog sadeln, är man dum så :o

Så skönt med en stallägare som tar tag i saker och verkligen är med på att få det att funka. Verkar som om det nya stallet är ett verkligen toppenställe:laugh:

Ja han är jättebra. Särskilt när man tänker på att han och hans familj sålde sina hästar så han har egentligen ingen skyldighet att ränna ute i stallet och vara oss till lags. Vi hyr ju bara boxarna med befintliga hagar. Han kan ju lika gärna säga att vi får nöjja oss med det som finns. Jag tror t.o.m att han är inställd på att gärda själv. Men vi har tagit för givet att göra lika mycket jobb som han.

Idag kom han även och frågade när vi skulle hämta hö nästa gång för han hade tänkt röjja ur logen så vi kunde ha höet där. Nu ska vi hämta på fredag och det skulle han inte hinna till så nu får han 5-6 veckor på sig. Nu har vi höet i boxar i stallet och i en del av stallgången som inte används. Även detta kunde han ju strunta i om han ville.

Över lag funkar allt jättebra oss människor emellan. Det känns som alla tar sitt ansvar både när det gäller sysslor och sina hästar och är villiga att samarbeta. Hoppas bara att vi kan lösa det så busen får det bra också. Inte kul om han ska hamna i någon sorts skamvrå för att det inte funkar med våra ston.

Vad ni hittar på!

Idavallen - låter som att man skulle vilja sett er:)

Kat - jäkla hösnubbar, bara dumpa det så. Hoppas du får in det så det inte blir blött.

Quse - håller verkligen med dig om hagarna (finns ingen rynka på näsan-smiley) Jag har tagit två kärror igår och idag, det är ju som svämgödsel, med allt vatten i, men nu går det att få loss iaf.

Oj, Voff, tur att inget allvarligt hände! Han låter inte alldeles frisk, den där hästen.

Själv hamnade jag i Ullared idag, (kunde ju hälsat på Cho ;)) dottern skulle dit och handla en massa saker till ridskolan där hon jobbar. Så det blev en del till mig också:) Lyckades göra av med ett par tusen, undrar vad jag köpte???

Lite till Tage och stallet, lite till mig, lite till huset och lite till sonen. 2300, tack:angel:

Jaja, det var säkert prisvärt iaf:)

Åhhh jämmer och nöd! Det tar på krafterna att ruska igång på volangerna :eek: Tack o lov är det snart legalt att krypa till kojs :D

Ponnytant: Va var det du ville fråga om?

Får du dem att stanna igen då? Så du inte ligger där i sängen och skakar runt:) Jaja, jag är bara imponerad och avundsjuk på att du orkar ta dig iväg till träning;)

Åh, hälsa din pappa att han är en riktig krutgubbe! :) Synd att han var lite gnabbig på dig idag, men du får ruska på dig så rinner det kanske av.

Idag har jag varit ledig från jobbet och det var skönt. Ett litet ridpass var inplanerat men på förmiddagen blåste det så otrevligt. Det blev mocka och sedan en liten promenad bara. Ah, det får duga. Jag är lite avslagen ännu, efter alla tråkigheter (det blev mer, dottern med inbrottet och hennes pojkvän fick ett inbrottsförsök till med medföljande polisbesök, nu har de dock fått nya lås). Ja, det jag ville komma till att jag är inte riktigt på top, det är oinspirerat med ridningen, matplaneringen, städning, jobbet... allt det där jag egentligen tycker är så kul (hur hamnade städning bland "kul" egentligen ... *s*). Men det tar sig, det gör det alltid när det är lite motigt.

för övrigt har jag haft det tvivelaktiga "nöjet" idag att ringa runt till en massa föräldrar till barnen i dotterns klass som den såg ut åk F-6. Jag och en annan mamma har dragit igång en insamling till ett vackert hjärta av rosor från våra barn, till sin kamrats begravning. Jag kan säga att inte en enda en har avstått från att vara med. :cry:

nu ar det morgon.. igen.. jag har sett solen mellan traden och vander jag mig i andra riktningen ser jag ho hogen.. och Mirri som har oppnat bade sin och Madeiras dorrar (top). For ngn anledning vill han inte ha det stangt utan skall sta och titta ut pa vad som hander.. Ja, far val bara dra pa mig klader och fa ut pallar och ho in.. Fa se om ngt annat blir gjort.. formodligen inte...
Ha en bra dag alla

Ta det lugnt Kat och bär inte förmycket nu.

Här skiner solen och det är -2 ute. Filip är på dagis så nu har jag fram till 13.30 att göra vad jag vill. Ridning hade jag bestämt från början. Men nu hittade jag en bil i Uddevalla som jag är sugen att provköra. Nära är det ju och med tanke på min tidigare otur så kanske det är bäst att hålla sig framme :crazy:

Ska fundera över vilket det blir över lite frukost.

Jobbigt när det krånglar så med pållarna i hagarna, hoppas ni får det att fungera på ett bra sätt.

Tant Kat vad tungt att ha allt hö liggande mitt på gårdsplanen, ingen bra höleverantör. Ta det försiktigt med din kropp.

McMarco får hoppas att det lugnar ner sig för dig och din familj så ni får ta er igenom allt som har hänt.

brimmis bra jobbat! Jag skulle också behöva göra mer än att bara jogga :crazy:

Tajger Ullared är alltid dyrt att handla i, även om allt är billigt så köper man ju destå mer saker som man inte tänkt. Men så kul :D. Tur att det är en bit att åka.

Här är det ett par minus grader och solen skiner. Man blir alltid glad för lite sol.

Och så avslutar vi med massa kramar och pepp till alla som behöver det under dagen :bump::banana::bump:

Han har ALDRIG haft regnskållor förut eller andra hudproblem, så du måste ha läst fel!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30