TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Nej fan ... skulle ju ut med Springaren o fösa rådjur ju .. vete håken hur en hamna här igen:eek:

kl
Godmorgon allihopa.
Oh härligt vaknar till med en kopp kaffe,trevlig läsning och ett stort + skiner :D
Ser fram emot en hmm lugn tur med en gangster som vilade igår,får hoppas att hon håller sej på mattan då jag inte är bra i de tidigare skadorna

Det var därför jag rekomenderade henne att ta dit vetten. I Kellys fall var han där två ggr och tog prover båda gångerna och skickade. Dock utan att kunna säga exakt vad som var orsaken men regnskållor låg närmast till hands.

Jag tycker som sagt att man alltid ska kolla med en vette och inte bara köra huskurer och behandlingar oavsett åkomma. Det kan det ju vara ringorm, foderallergi eller vad som helst. Och många gånger är ju hudbesvär smittsamma så det är verkligen viktigt att veta vad man har att göra med.

KL

Här skiner solen också idag, men det blåser fortfarande en hel del. Inatt och tidig morgon så snöade det för fullt så nu är det blött och snöigt över all is :crazy:
Det kändes rätt onödigt med snö nu, vill ju ha sol och värme.
Men mina snödroppar har överlevt ovädret i natt :laugh:

Har varit ute och fixat stallet och bärt in nio balar spån som jag hade liggande utanför stallet.

Nu blir det lite joggning före affären och sen till kiropraktorn. Är så skönt efteråt när han har knäckt till rygg och nacke :D

Ni får ha en bra dag tanter och gubbar :bow:

Välkommen :laugh:
Jag har har nog aldrig slutat med hästar heller, men dom sista 8-10 åren har jag hållt på med markservice till dottern.
Men börjar nu känna ett sug igen att komma igång att rida lite försiktigt. Ska bara komma i lite mer form så ska jag upp på häst igen :D

Hej Camilla! Ja, vi tanter (och gubbe) får hålla ihop:) Välkommen hit!

KL

Har jagat snygghovis i ett par dagar. Det gäller ju att vara ute i god tid eftersom man kan få räkna med en framflyttning eller fyra av tiden. Hör och häpna, han ville komma redan i eftermidag :eek: Han var bara fem kilometer bort. Så nu är det bara att dra på sig de snyggaste stallkläderna och rita några stäck runt ögonen å fara dit. Kaffe måste ju bjudas på också. Om inte annat så kan det vara bra att ha något att värma sig med medans man väntar.

Varför åka på ladysnight när man kan ringa hovis? :angel:

Oj, lyllos dig som har en snygg hovis. ;) Ingen av mina har jag velat möta en mörk natt. Hihi.

Jag har blivit ordinerad styrketräning idag. Är rätt risig i ryggen. Jag antar att jag rider för lite.
Men det ska bli intressant, både att få ihop det så att jag hinner och hur man gör sen. Jag måste höra till den lilla grupp människor som aldrig har varit på gym. :)

Det var därför jag rekomenderade henne att ta dit vetten. I Kellys fall var han där två ggr och tog prover båda gångerna och skickade. Dock utan att kunna säga exakt vad som var orsaken men regnskållor låg närmast till hands.

Jag tycker som sagt att man alltid ska kolla med en vette och inte bara köra huskurer och behandlingar oavsett åkomma. Det kan det ju vara ringorm, foderallergi eller vad som helst. Och många gånger är ju hudbesvär smittsamma så det är verkligen viktigt att veta vad man har att göra med.

NU blir jag faktiskt forbannad.. Jag spenderade inte mina ar pa A&M for att bli bli avfardad att vad jag sager ar huskurer. Som sagt tidigare, vad jag quotade var en ren copying from Websters, vilket ar "THE BIBLE" i undervisning i veterinarskolan. Som jag konsulterar nar jag inte ar saker pa saker och ting.

Sen har ju Lyrik tydligen tidigare varit till lokal veterinar och da fatt konstaterat att det ar rainrot/regnskallor. sa da ar det val inte ringorm precis..

lugn lugn nu kat.....om jag förstått saken rätt så hade hästen för 6-8 år sedan regnskållor. nu vet hon inte ..om de är skållor eller någo annat

vetrrinär har inte varit o tittat , så hon vet inte säkert vad de är , därför rekommendation att först tala med veterinär sedan behandla vad de nu kan vara .

ingen har betvivlat dina råd angående regnskållor alls . men de är inte fasställt att de är regnskållor av veterinär.

behandla saker o ting utan adekvat undersökning av veterinär är väl inte att rekommendera.

så de var ingen kritik mot dig alls eller dina kunskaper...:laugh:

Jag kallar inte förslaget jag gav för huskur heller. Det finns inne på SVA:s sida.
Grannen som inte har internet bad mej kolla upp vad som kunde göras då hon testat en massa Helosan och annat. Hennes är regnskållor, enl vets koll.
Sen om det är effektivast har jag ingen aning om :)
Tyckte det kunde vara värt att veta, då hon fått bort det mesta på sin häst nu.

Jag ska tipsa om grönsåpa också om det kommer tillbaka.
Vet att hon pratade om det, men vet inte om hon testat eller inte.

Fast ang Lyrik, vet hon inte vad det är, så är det väl bäst att ringa vet.

Senast ändrad:

Nu måste jag börja forska! Spännande det här! Kanske träffar honom på lördag hos PL?

S.

Ja :) Han var väldigt pratsam och trevlig.
Fick för mej att han sa att satt i en nån westernklubbstyrelse, men att han slutat eller skulle sluta, för han inte hade tid.

Kl.

Vi fick bra med snö i natt så än dröjer det innan våren är här men det har som sagt aldrig varit vår den här tiden på året på våra breddgrader så det är bara att vänta. Jag är glad över att det är ljust fortfarande när klockan är 5 på em och att fåglarna kvittrar som bara den.

Ska alldeles strax göra mej i ordning så jag får skaka loss volangerna igen :D Men jäklar va jag hade ont i knäna sist, får se om det blir lika i dag oxå. Jag kan inte skryta om att vara vältränad direkt :angel:

Hej Camilla och välkommen hit!

Jag känner bara igen Alias Smith and Jones
kan inte varit så gammal, men man var ju dökär :love:

Asch, det där ville jag se, men det är nästan lögn att vara inne på Youtube när jänkarna har vaknat :)

Nä det var jag goa Kat som sa att det var huskur i mitt första inlägg om grönsåpa/jodopax eftersom jag blivit tipsad om det genom en vanlig människa och inte en veterinär. Fortsatte att kalla det huskur bara och sen dök du upp med samma rekomendation.....

Bli inte arg på mig för det :cry: Snyfft.....

Jag kallar alla behandlingar som man drar igång på eget bevåg utan att veterinär varit där innan och ställt en diagnos eller gett instruktioner, för huskurer. Huskurer är ju inte bara av ondo. Finns massa genialiska tips och huskurer ute i stugorna på olika åkommor.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.