TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag har haft sommarstuga där när jag bodde i Göteborg.
I ett stugområde vid en sjö. Kommer inte ihåg vad den hette.

Du kanske känner nån som heter Anders som har hästar och känner folk inom westernridning där? Skulle köpa en sadel av honom och det slutade med att vi pratade i tele i 2 timmar :)
Han hade när han var yngre bott 10 min härifrån, och jag hade haft sommarstuga dit han flyttade. Lite lustigt.

Kl

Har nattat mina blöta pållar, men dom kan ju gå in om dom vill så dom får skylla sej själva om dom väljer att vara ute. Det snöar blötsnö i ganska rejäla mängder.

Ser inte fram emot att åka 8 mil enkel resa till Falun i morronbitti men har inget val. Ska snart krypa ner bakom röven på Kira vovve eftersom klockan ringer tiiiidigt :grin:

Go natt med er, snarka gott och länge :D

Jag ska snart ta in våra . De lär vilja komma in , har regnat och snöat hela kvällen.
men imorgon fm ska det bli sol igen :)

har ar det tidig morgon (0655) men valdigt morkt ute.. saklart snoade det i gar kvall som bara attan sa nu blir det skottning igen.. Backbrace fungerar och jag gor mer an jag skall.. men lider nar jag tar av det..
Maste till byn och shoppa och sanda paket till Mirameja, och sen forstas stada stall.. Och tvatta.. Alla mina yllesaker vantar pa att bli tvattade och stoppade i pasar for nasta vinter, haha. Som det ar tid for det nu? Det skall ju bli kallt igen.. jag ar inte gjord for sant har klimat och kommer att ta forsta chance att ta mig ur detta..
Enda bra med snon ar att jag kanske kan trava ut fran garn. OM det inte ar snorhalt igen. Vi far se hur dagen yttrar sig..
Sen en paminnelse till alla som kommer till tantcampen.. Ta med arbets handskar!!!! Formodligenett nodvandigt. Sen hoppas vi pa fint vader och solsken och caffee i klorofyllen.. Ja, hoppas kan vi gora om inget annat..
Nu skall jag satta igan tvatteriet.. toots yall

Känner ingen Anders i Gbg, men väl en här uppe hos oss! Troligen inte samma. Det är lustigt det där när man ringer till någon som man inte känner, kan ibland bli så att man pratar hur länge som helst. Och då inte om det man skulle prata om!!

Här är det duktigt blåsigt!! Ska snart åka bort till stallet och släppa ut 4 drakar.

Igår städade jag gårdsplan och tog bort en del is på trappan, eller egentligen är det en granithäll som ligger framför stalldörren. Sandade den sedan med ny sand. Blev vårlikt och längtar vansinnigt efter vår nu!

S.

Här har det stormat rejält i natt! Men bara ute:)

Ponnytant, låter kul att rida med likasinnade. Ja, det är väl nackdelen med att ha hästen hemma, man är oftast ensam. Visserligen har jag ett par till i stallet, men just nu klickar det inte så där så vi rider ihop. Inget fel på dem, men inte riktigt samma mål med hästarna.

Nähä, nu är det jobbedags! Ha en bra dag!

Vet vem det är men knappt inte mer.:o
Många häromkring rider western, det verkar vara populärt. Vi har många tränare i närområdet. Men PL är väl den som är mest känd.

S.

Bättre igår, men stel. Så han får gå på liten dos Butta veckan ut.

Bättre igår, men stel. Får gå liten dos Butta veckan ut.
Fick tag på hovis, han är bortrest. Ska ringa honom på tor em, så kommer han på fre eller i helgen. Får bli 4brodd i bak.
Nä. Han får 4 spånbalar i mån, 10 kg hösilage om dagen. Betalar även för kallhyra för boxen + skötselavgift (stallägaren fodrar 20 av passen, vi fodrar 13).

+ eget kraftfoder, tillskott (lusern, pulver mm), morötter för drygt 900 kr i mån...

Senast ändrad:

Jo, stel är han förstås, men piggilin.
Skållorna såg värre ut igår:(, har kliat sig blodig på en del ställen. Vet ej hur länge man ska avvakta?:confused:

KL

Blev ingen operation för morsan, de avvaktar...

Har inget idag, förutom pålleman. Så jag åker dit efter lunchen.
Det vanliga :laugh:- mocka, fixa käk och vatten. Ta in pålle, känna över benen. Borsta av lite så gott det går för skållorna. Badda dem med ÄC. Arnika på bakkotorna som antagligen fick en smäll i samband med vurpan. Tempa pålle. Spruta i Buttan i munnen, han vägrar äta medicin i maten. Släppa ut honom och åka hem.

I morgon ska jag till jobbcoachen kl15, så jag åker nog ut till stallet innan dess.
Hovisen kommer troligen på fre eller i helgen. Skönt, då får gubben broddar i bak. Så får han tillbaks sina kilskor när våren har kommit (och j-a isen är borta).

Jag skulle inte avvakta alls utan ta dit veterinär nu. Vi tog in veterinär ganska omgående på Kelly och det tog lång tid att få bukt med. Nu hjälpte de olika medicinerna bara till viss del men de lindrade iaf. Skållorna kan göra riktigt ont och vissa hävdar även att de är smittsamma till andra hästar.

Googla regnskållor om du inte redan gjort det och få lite mer info om du känner dig osäker.

Jag tror min stallis är intresserad ännu av din sele. Men hon ville ha större bilder på dem. De andra var visst väldigt små och svåra att se något på.

Hoppas gammalgubben blir av med skållorna snart.

Ok. Konstigt. På min dator är de stora. Tyvärr är de enda jag har just nu, har ingen egen digitalkamera som bra.

Han verkar inte tycka att de gör ont, bara att de kliar.
Har ingen egen vet, utan det blir Ambulanstoriska från Ultuna i sådana fall om det behövs.
Konstigt att han får de nu. Har ju varit rejält påpälsad de sista 6-8 åren, alltid haft täcke ute höst, vinter och vår pga att han blir så stel utan. För det mesta även inne, iaf vintertid.
Så jag undrar om det är skållor? Ibland undrar jag om han har någon allergi mot något? Första gången han står spån, innan alltid halm.

Min första häst (hosthäst) skulle jag prova att ha på torv (spån fick vi ej ha i det stallet). Efter en natt så hade hon stora utslag på hela kroppen, vi gissade på att hon ej tålde torven. Slängde ut all torv och la in halm igen - utslagen försvann...

Tänk, jag har hållt mig från tråden i flera dagar. Strongt gjort. Det var ju min jobbhelg i helgen som var. Men redan på lörad så vaknade jag med en väldigt öm mage. Kändes som om jag fått några rejäla boxslag rätt i magen. På söndag var det mycket värre så jag var hemma från jobbet. Igår något bättre men jag fick röra mig saaaakta. Idag ytterligare lite bättre men inte bra. Trist för nu lyser solen och det är +3 grader. Perfekt ridväder mao. Men rida är inte att tänka på med min ömma mage:cry:

Så här händer inget för tillfället. Jag mockar och fixar vatten och mat och borstar av madam, det är allt.

Har ångest över att hon inte blir riden. Hur ska hon någonsin komma i form i det här tempot?? Nu har min ena stallis börjat rida in sin pålle så nu försvinner ena ridhjälpen. De andra två hinner knappt med att motionera sina.

Kanske dax att börja leta medryttare?? De funderingarna har ju funnits med i planerna från början. Ville dock vänta tills våren då hon hunnit komma mer i form. Men hon behöver gå mer än 3 dagar i veckan. När allt flyter som det ska så kan jag rida 4-5 ggr i veckan. Men jag vill att hon ska gå 5-6 dagar. Och eftersom det sällan flyter om det ska så blir det kanske bara 3 dagar ibland. Eller som nu....noll dagar :(

Till att börja med hade jag ringt upp distriktsveterinären över ditt område (alla områden täcks ju upp av någon) och förklarat hur det ser ut, uppkommit mm och fått råd på telefon. Antagligen vill distriktsvetten komma och titta på dem och det vore nog det bästa.

Som jag beskrev så hade Kelly heller inte haft det tidigare. Hon hade andastäcke hela tiden. Men hon gillar ju lerbad och det började på benen och magen och spred sig upp på halsen, bogen och rumpan. Hon fick även på ryggen men bara lite. Vår teori var att det var en jordbakterie typ mugg eftersom hon bara fått det när hon stod under 6 månader i detta stall och alla hästar hade ordentligt med just mugg.

Förresten, det kan inte vara ringorm då? Det kliar ju. Är mycket smittsamt så det bör du i så fall verkligen kolla upp. Googla dem båda och ring sen vetten och få lite råd så kanske du kan sluta oroa dig sen :)

hmm 5-6 dagar i veckan , nu byggs ju inte muskler enbart utav ridning utan lika mycket av vila och hur den rids .

musklerna bryts ner av ansträngning o byggs av vilan.. så lag om är bäst ...

dessutom tar de tid att bygga upp desom försvunnit o de tar längre tid ju äldre hästen blir....så ta de lugnt du ...de kommer :laugh:

håller med voff.. ta ut ambulatoriska o ta reda på vad de är så du får rätt grejor för att få bort de.

de kan behövas en hud biopsi för att fastställa va de är o vilken medicin hästen behöver.

de där är inte trevligt för hästen o kan göra ont...

inget att fundera på...ring du:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 472
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar