TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

vilken tur de inte tog över revbenen eller höftkammen.....ont gör de ju likaväl tyvärr.

Pålle var rejält på tårna . har nog en del överskottsenergi nu..... slå med frambenet o pipa gör min med i hagen när han är laddad vill ha igång den lille o händer de inge då så måttar han mot den lille:laugh:

antar du har dragit ner eller tagit bort kraftfodret annars gör de så laddar du han inte med det åtminstone...

var nog inte av elakhet han gjorde så där , de bara spritter i kroppen ...han är ju van o motioneras regelbundet ....

tur hade du i vilket fall som helst....grattis...:)

Jag förstår inte riktigt vad det är på bilden,är den delen med spännen en förlängningsdel?Var får man tag på en sådan i så fall?Och vad har du extra stigläder för,är det nåt smart för att ta sig upp?

Man fäster ena änden i hornet och drar den bakom bakvalvet.
Sen sätter man högra foten i extrastigbygeln som man sätter på den höjd som passar bra , ställer sig upp och sätter den vänstra foten i den vanliga stigbygeln och tar den högra över hästens rygg. Tar av den och tar den vanliga.
Det sitter fast en väska som man kan lägga den i, och hänga på hornet.

Har inte sett den på nån svensk sida, så tänkte göra en själv.
Kanske inte att använda från stallet utan ha med ifall man behöver hoppa av.

Senast ändrad:

Smart sak!Och såg inte förrän nu att det inte var Trullan på bilden:o!

Jaha, jag hittade den på en westernsida i USA :)

Det finns även smarta stigbyglar som man kan fälla ner ett litet "trappsteg" men jag tycker att det skiljer för lite för mej, som har taxben.

Tänkte det kunde vara bra att ha med sig när man inte vet om det finns nåt att stå på, som tex sambons lår :)

Jag gjorde en variant i somras med ett stigläder som jag satte runt hornet, men tänkte inte på att få stödet från bakvalvet, så jag åkte nästan under Trullans mage istället :)

KL

Ryckte bara sista knappen

I alla fall så finns det några här som behöver både kramar, pepp och massor av :banana::banana::banana: Jag har äntligen lyckats läsa ikapp.

Min lilla prinsessa var både pigg och snäll idag;) Eftersom det är fasligt halt på många ställen, även med brodd, verkar nästan som om brodden glider på den blöta isen :confused: så får man trixa lite för att hitta ställen att rida på, skogen fungerar fortfarande bra. Och det har blivit mycket barbackaridning, vilket både prinsessan och jag gillar.

Idag i alla fall så var kompisen och jag ute, jag gick efter och satt och tittade ner i marken efter hål, isfläckar och andra otrevligheter, när jag tittar upp så är kompisen på väg utom synhåll i trav, klart prinsessan ville komma ikapp så fort som möjligt:p Så en galopp, och av den stora fröjden också ett bocksprång som skickade mig halvvägs upp på halsen på henne, snäll som hon är lyfte hon huvudet lite högre så att jag kunde med ett ordentligt skutt hoppa tillbaka på ryggen på henne. Men jag hann inte tänka på att stanna henne så vi kom upp vid sidan om kompisen som blev ganska bestört när det "okontrollerade" ekipaget dök upp :p

Hon går mycket bättre, mer framåtbjudning, bättre form, mer lydig när jag rider barbacka, och hon är så skön att sitta på. Och mina korta ben når om henne :laugh:

Nu när du säjer det så minns jag!Blev visst en glad stund där i skogen,va!

kl
Vad besviken jag blir på mig själv att det helt ebbade ut med ridningen igen:mad:.Trodde vi var på G när jag red flera gånger förrförra veckan men har inte kommit upp på hästen alls denna.Förutom problemet med handen just nu(klarar inte att dra på och av bootsen) är jag för bekväm och väderberoende.Min kompis trotsade ovädret och kom förbi klädd i lämpliga kläder och med ponnyryttare i sällskap,blev förstås irriterad på mig själv att jag inte kunde haka på.

Nu när du säjer det så minns jag!Blev visst en glad stund där i skogen,va!

kl
Vad besviken jag blir på mig själv att det helt ebbade ut med ridningen igen:mad:.Trodde vi var på G när jag red flera gånger förrförra veckan men har inte kommit upp på hästen alls denna.Förutom problemet med handen just nu(klarar inte att dra på och av bootsen) är jag för bekväm och väderberoende.Min kompis trotsade ovädret och kom förbi klädd i lämpliga kläder och med ponnyryttare i sällskap,blev förstås irriterad på mig själv att jag inte kunde haka på.

Men ibland blir det ju så!!! Man kan inte ligga på topp alltid!!!

visslingar o applåder :banana::bump: fan du är ju elitgymnast ju..:laugh: hade de där varit jag hade de varit inspektion av snökritaller ---

slog mig har du testat en bomlös sadel om den skulle passa prinsessan bättre.

prinsessor är lite kinkiga o väldigt ömhudade har jag läst i någon bok..:laugh:

hmm hade vi inte pratat om de där :laugh: du var ju igång ju...lite organisation o skärpning :laugh:

du får anteckan i almanackan några bestämda dagar i veckan o då ska du rida...

eller hitta på något annat , så här kan vi ju inte ha de heller :rofl:

jodå de är klart vi kan :laugh: vi får gå ut lite löst o sedan ökar vi bara

för du menar väl inte att vi inte är bäst :eek:

hehe, ja min prinsessa är nog likadan som "Prinsessan på ärten" :p Och det gäller även grusvägar, henne utan skor på en grusväg är som en nippertippa som inte kan gå:p

Har faktiskt tänkt på bomlös, men jag har aldrig själv ridit i någon, så vet ingenting om dem. Dock funderar jag på att enbart ha en barbackagjord, kan man ha stigbyglar så är det ju något som tar emot:idea:

Ja,till att börja med på dom dagar jag är ledig,då kan jag i allafall inte skylla på trötthet.Hm,är ledig i morgon:grin:.Kanske kan skippa bootsen och rida på grusvägen som är isfri i mitten?

Hur kul är det med tacos när man sitter ensam?Just vad jag gör.Var planerat att jag skulle till särbon men p.g.a att jag stängde av en stor del av hästhagen ville jag inte lämna hästarna ifall de inte hade förstått att det var stopp där och kanske gick i tråden.Tänkte att han kunde komma hit i stället,så jag handlade mat, men när jag väl ringde hade han druckit öl:(.Så nu sitter han på sitt håll med fläskfile och här sitter jag med tacosen:).Nåja,vi klarar oss ju utan varandra större delen av tiden annars så det gör vi väl nu också men ändå:(.Man vill ju ses nångång!Åker kanske dit i morgon istället men då är risken att jag är i vägen,han jobbar jämt med nåt:)!

nja...ska du verkligen göra de , ja rida på en väg som bara har isfritt mitt i , är de inte att utmana ödet??

behövs ju bara en steg på isen så liger du där eller hästen fläker sig...räcker med handen va :o

går de inte att rida i snön då... här bär skaren nästan min klump sjumker bara några centimeter ,

ställ inte till de nu innan handen är frisk...:laugh:

utan skor kan min inte gå på grus heller,,,, vid närmare eftertanke har jag nog bara haft enstak hästar som klarat de.....

har ju en weternsadel som är bomlös...men bara använt några gånger...jag gillar inte bomlös men mest för jag har för långa ben ju...måste förlänga lädren o de har inte blitt gjort...

men bekanta rider i bomlös o de påstår de är som att rida barbacka...

kan du inte lååna o testa av någon ...

tänk att man skall behöva hjälp att tänka:rofl:

Jag har faktiskt en kompis som använder bomlös på sin fjording, kan ju faktiskt be att få låna och testa den:idea:

Jo det är ju att utmana ödet,helt klart!Får nog bli på åkern och över hygget istället.Inte så långt men känner att huvudsaken är att jag kommer iväg.

ha ha ... ja ibland är lösningen så nära man int ens ser den....:laugh:

ja gör de vet ja så löser de saken på ena eller andra sättet ju...

verkar ju som Sessan trivs bättre utan vanlig sadel o är de så är de ju synd att inte njuta av de...lycka till o rapport blir de väl va:p

Jag rider bomlöst i en startrekk.Älskar den sadeln!I början saknade jag knästöden men nu är det bara i backar som jag tänker på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 476
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar