TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

KL

Här är det +3 och sol:banana:Minusgrader i natt, så det är väl isgata överallt...
Har insläpp, så jag åker till stallet runt 15tiden, kommer då dit runt 16. Mocka, fixa käk och vatten till pålle. Ta in alla 4 runt 17tiden. Borsta av och spraya skållorna. Hemåt
I morgon har jag utsläpp + lunch, så då tänker jag och pålle ta en promenad mellan utsläpp och lunch - om det inte är allför isigt...

Om du läser vad jag och flera med mej skriver så skriver vi att vi går på kurser. Alltså ett flertal kurser, inte en halvtimmesgrej, och mellan kurserna tränar man hemma precis som med alla andra kurser man går.

Och varför irritera sej på dom som inte kan nåt alls och går på kurs? Dom går väl naturligtvis på kurs just för att dom inget kan!

Jag kan ärligt erkänna att det är liiiite irriterande att varenda gång jag nämner att jag ska på Nh-kurs ska få lov att försvara mej själv men nu är det slut med det.

Låt mej göra det jag vill utan att jag ska behöva be om ursäkt för det jag gör och tror på!

Ni får ursäkta men just nu är jag riktigt förbannad!

Vore väl bra om de på Ica tror att du bakar mkt,men tänk om de tror du sysslar med ngt annat i hemmets mörka vrå?:D

Haha, du menar att jag bakar semlor, och säljer dom svart ? :angel::cool::D

Ja, det har jag inte tänkt på ens, att det kan se misstänkt ut. Sist jag köpte en kartong sa kassörskan -Jaha här ska vi hem och storbaka! Jag - Nä. det är till hästarna!
Hon såg lite förvånad ut.
Jag får sprida ut inköpen över hela Sörmland :)

KL*

Angående det här med kurser. Jag går inga kurser och har ingen tränare.
Nog för att jag säkert skulle behöva och kanske det skulle vara nyttigt.
Jag bryr mej inte om vad folk kallar saker, men klart det måste finnas namn och inriktningar, annars blir det ju svårt för folk att veta vad det handlar om.

I mitt närområde finns det AR och NH. Jag har haft tankar att testa båda. Inte för att fastna i nåt fack, utan för att jag tror att lite av allt, kan vara bra.
Sambon som inte gått på ridskola och lärt sig själv tycker att "vanligt bonnförnuft" är nåt man kommer långt med , och jag håller med så länge det funkar, men hade jag haft en unghäst eller problemhäst hade jag nog kunnat tänka mej att gå på lektioner vare sig det kallas NH eller nåt annat.

Huvudsaken är ju att det funkar för mej och hästen.

10 min härifrån har de NH-kurser på helger och man kan även fortsätta med privata lektioner och jag har många gånger varit sugen på att åka.
Dels för att se nåt nytt, dels för att komma hemifrån på lite äventyr, och för att kanske utveckla mej själv. Och är det nåt jag absolut inte gillar, borde jag väl kunna plocka russinet ur kakan? Dvs ta det som funkar för mej och Trullan?

Nu måste jag spotta upp mej först så jag vågar, men annars kan jag mkt väl tänka mej att testa nya saker.

Ha, precis som när jag storköper morötter till pålle när de har extrapris på morötter i lösvikt:laugh:
De frågar om jag ska göra morotsoppa:o

Ja tror folk det så är det ju lugnt,värre är ju om det kommer hmm skumma typer i bil med tomma dunkar och frågar om du har ngt att sälja:D

Känner igen det där med storköp,för ngr år sedan då fölis var dålig i magen och skulle matas med morotspure och jag var inne på affären och köpte 2 kartonger varav kassörskan kommenterade att man kunde variera kosten till de små,liiite för gammal för det:o hennes min sen när jag sa att det skulle vara till en fölunge:D

Om du läser vad jag och flera med mej skriver så skriver vi att vi går på kurser. Alltså ett flertal kurser, inte en halvtimmesgrej, och mellan kurserna tränar man hemma precis som med alla andra kurser man går.

Och varför irritera sej på dom som inte kan nåt alls och går på kurs? Dom går väl naturligtvis på kurs just för att dom inget kan!

Jag kan ärligt erkänna att det är liiiite irriterande att varenda gång jag nämner att jag ska på Nh-kurs ska få lov att försvara mej själv men nu är det slut med det.

Låt mej göra det jag vill utan att jag ska behöva be om ursäkt för det jag gör och tror på!

Ni får ursäkta men just nu är jag riktigt förbannad!

Jag kände mig rätt "down" för ngr månader sen. Hade ramlat av hästen ngr gånger och slagit mig riktigt rejält (hjärnskakning, blåslagen, 55+, familj, ja ni vet...). Tänkte...antingen säljer jag hästen och fortsätter mocka efter barnens hästar el så tar jag tag i min egen hästsituation! Jag började rida för en tränare (inne i ridhus) som förstod problemet (jag vill inte slå ihjäl mig) och nu efter 4 ggr har jag fått tillbaka självförtroendet och är med på banan igen. Man behöver pep, hjälp, trevliga och kunniga människor runt omkring sig. Har även funderat på att gå en weekendkurs för Sven Forsström, har läst hans böcker och tänker att hans tänk kanske kan hjälpa mig vidare,-utan repgrimma och ledrep. Fick också lit pep av "Gubbtjyv" och det hjälpte mig. TACK!!!Gubbtjyv!!!!

Består pälsen till 90% protein :eek:

Jaha...det är förklaringen till Kellys massiva pälsväxt. Jag öser i henne proteiner, så låter hon dem växa utanpå kroppen. Det var ju inte där de skulle vara.

Dumma häst :mad:

:rofl: Vad rolig du är! Jag kallar Ville pälsängel........... :)

Åh vad jag blir berörd av att höra om din gamling. Både glad o lite sorgsen blir jag.
Hon verkar vara en ståltant =) och Rehaben du ger är super.
Jag hade min ponny i 28 år hon blev 38. Hon fick Krafft rehab 3kg, betfor 5dl, luser pellets 2kg, soja 1dl och rapsolja 2-3 dl och hack 2kg och hö fri tillg. Året runt. Hon stod inne på nätterna året runt, orkade inte annars. Hon var en c-ponny.Jag blötte all kraft i en stor hink. Den var halvfull med "gröt" till tanten på kvällen. Hon åt i omgångar hela natten. Hon kunde stå och mumsa när man kom upp och skulle morgonfodra =)
Jag upplevde att fällningen var tuff för kropp och hull. Hon klipptes året runt de sista åren. Hon var fin in idet sista. Vi höll igång henne också i alla år det gör ju sitt.
det blev en liten minnes tripp =)
Hoppas du får lite go-tid till med din pärla.

KL Ang kurser. Jag går på allt som kommer i min väg! AR, NH, IR, CD, VD.......... Clinics, seminarier, föreläsningar - you name it. Varje gång hittar jag något som jag tar till mig eller hittar något nytt område att utforska. Dessutom är jag en bokmal och mitt hästbibliotek går inte av för hackor! Jag älskar också att höra andras berättelser.

Jag har fortfarande in vågat delta på något som "ekipage" - alltså med häst. Jag skräms verkligen av tanken att rida offentligt. I min "plan" ingår att våga delta på clinics MED häst i slutet av nästa år. MEN. Nu kommer jag ev göra det på AR-träning redan i slutet av denna månad :eek: Med lånad ridskolehäst som jag inte ens vet vilken det blir. Huah!

Lobell - om JAG vågar detta så gör du! Jag utmanar dig!!!!! :angel:

Jag går inte på några kurser,varken med eller utan häst,men visst skulle vi behöva.

Har ont i armen och handleden idag,överansträngning.Det är svårt att låta bli att använda den när det är massor som ska göras.

En stor del av hästarnas hage är översvämmad p.g.a en igensatt brotrumma.Detta hände redan sent i höstas,gick fort,någon dag bara och innan jag hann reagera och göra något åt det frös det till och sedan kom snön.

Hästarna har gått i den delen av hagen också hela vintern,det har gått bra när det var snö på men nu är där en sjö,is under och vatten ovanpå.

Så idag har jag satt elband för att spärra av den delen.Försökte först med hästarna kvar i hagen men de var alldeles för nyfikna så dom fick ställas in medan jag höll på.I blåsten for banden omkring alldeles väldigt,var risk att de skulle få det kring benen.

Sedan har jag slagit hål i isen vid bron och stått med spettet och en kratta och försökt hitta var det har satt sig men har hitills inte lyckats.Det sipprar lite men händer inte mycket när man gräver i sörjan.Värst är ju om det rasat stenar som täpper för.

Någon här som är intresserad att köpa en sele?Jag chansade och köpte en men den är för liten.Det är en bröstsele,storlek cob med svanskappa men inga tömmar.Säljer den för samma jag gav,575 kr,frakt ingår.Måste själv ha storlek full så har ni någon sån att sälja hör av er.Vill inte ha någon dyr,den är tänkt till tömkörning i första hand.

Haha, du verkar säker på att jag inte säger nej till utmaningar! :)

Vi får se. Det brukar finnas kurser till hösten, så vem vet?
Nh-kursen är nog mest markarbete, så det skulle jag väl våga mej på till att börja med iaf. Sen om jag inte vill använda mej av alla övningar hemma, så är det iaf ett sätt att åka iväg och umgås med häst och andra människor.

Trullan är tvärstark på backen. Vill hon in i boxen och äta, så kan knappt sambon hålla emot henne.
På kvällen är det ju mat som gäller för henne, och vill jag kratsa hovar eller annat utanför boxen så är det bara att slänga sig åt höger och dra runt henne snabbt på plats, annars åker man som en vante efter henne.

På dan är det inga problem för då är hon inställd på att ställas upp.

kL*

Här är så halt idag så det inte är sant. Inte ens tantbrodden hjälper på alla ställen. det var snöblandat regn på dan, men det har slutat nu. Imorgon ska det vara sol, så kanske jag vågar mej ut på en liten tur.

Sven Forsström är jag lite nyfiken på. Köpte hans bok Ridning & Rädsla. Kan inte säga att den hjälpte mej just då, men nu efter att jag tog tag i det själv, så förstår jag vad han menar.

Horsemanship från grunden, är jag sugen på att köpa.

De där är ett riktigt smart tänk i mina ögon...:) läs o kolla på så mycket de går o plocka de du vill ha .

Ju mer verktyg man har i lådan ju bättre , för den enkla sanningen är ju att de finns inget universalmetod som funkar på alla.

Hästar är individer o man får anpassa lärandet o nivå till den individ de gäller .

Sen vad man kallar de är av underordnad betydelse. Vad jag har svårt för är när människor blir fanatiker o rabiat hävdar den enda sanna saliggörande läran.

Tyvärr är ödmjukhet o vidsynthet en bristvara inom hästeriet vilket är synd.

varför inte lära av varandra o hjälpa varandra , ingen kan allt men många tillsammans kan göra storverk.

Vad man än kallar de så måste man ju arbeta tillsammans med hästen utifrån dess förutsättningar den individen de gäller har .

är de gjorden som inte räcker runt eller??? tänkte bara om de är till tömkörning du skall ha den så kan du ju ta bort bröstan om de är den som är för liten o förlänga gjorden .

Men kanske är mer arbete o krångel än att köpa ny...

Jag har ju en sadelmakare som kompis så jag kan ju ändra o fixa som de behövs- men anars är de ju inte så lätt o fixa i läder själv..

Just precis,det är gjorden som är för kort och även svanskappan,bröstdelen gick om,visserligen på yttersta hålet.Hade lite funderingar på om jag kunde förlänga på något sätt med en bit läder av något träns som inte används.Får klura på det.Och svanskappan är väl inte nödvändig om vi bara ska tömköra,eller?

KL*

Den här hittade jag. Jag gjorde ju en variant förra sommaren, som inte riktigt lyckades.
Tänkte sambon ska få göra nåt liknande. Är ju bra att ha med sig.

32080063.jpg

Finns olika varianter, men denna verkade enklast att kopiera.

Jag gör detsamma, går på alla kurser o provar det mesta och tycker det är jättekul!
Själv började jag rida när jag var 37 år och har provat både vanlig ridskola, islandshästridskola, olika ridskolor o olika lärare etc. Gått kurs med hantering av häst vid hand, rygg o sadelproblem, you namet it.
Sen om det jag tränar med mitt ungsto är "NH" eller vad Maria kallar det, det vet jag inte. Anledningen till att jag gör det är att jag köpte mitt sto, som blev fetare o fetare o sen helt plötsligt fölade!
Jag hade då gått på ridskola i 3 år, haft min foderponny och köpt henne sen 10 månader tillbaka, och JA, jag har stått i stall med erfarna hästmänniskor och har många goda vänner som har hjälpt mig längs med vägen, även om det blev lite lite hästerfarenhet innan köpet. Men jag ville inte släppa denna guldklimp :love: ur mina händer.
Hur som helst, så kan jag absolut inget om föl och unghästar och då går jag på kurs för Maria som kör NH-stuk på sina träningar. tack vare det kan jag nu gå promenader med Spexet utan att hon knuffar ner mig i diket etc. Har man en äldre väluppfostrad ponny som Dessy är det inga problem, henne kan man hantera hur som helst, hon är lika glad för det. Men Spexet behövde jag lära mig mer om grundhantering etc. Inget de lär ut på ridskolorna tyvärr. Och nej, jag använder inte repgrimma, det går så bra med den vanliga :p

Sen är jag ju ganska grön innom hästeriet, så jag vill lära mig allt på kortast möjliga tid och tycker det är så kul!!!

Nä,nu är det dax att gå på kalas, kram!

KL
Måste bara tala om att våren är nu på gång :bump::bow: När jag var ute förut på dagen så såg jag massor av små snödroppar som tittade fram :love:
Och nu när jag var ute och tog in hästarna så hade delar av våran lilla ridbana kommit fram. Så nu finns det nog hopp!
Så all blåst och regn har ju gjort lite nytta idag. I morgon hoppas jag på sol och det såg även ut att bli det på smhi.

Nu tror jag att jag ska vila en stund och sen upp på löpbandet.

Go kväll! Hoppsan, här blev det lite hätska toner i vår trevliga tråd, nåja, alla kan inte tycka likadant alltid;)

Jag tränar för tränare en gång i veckan med min häst, och dottern hopptränar varannan vecka. Just idag funderade jag på att kontakta lokale nh-tränaren, för idag var min häst DUM! På ett farligt sätt:(

Var ute och gick med honom, han skrittas ju nu efter behandling. Hade ena dottern med mig, som tur var, kanske. Herrn har ju alltid varit lugn och trevlig att promenera med, så jag gick som vanligt, med träns, delta och longerlina.

Han var lite spänd, det blåser ju halv storm, men jag tänkte inte så mycket på det, men plötsligt småstegrar han, slår lite med frambenen och piper lite. Jag släpper efter lite på linan, och då VÄNDER SIG ELÄNDET OCH SPARKAR!!!

Han träffade mig i sidan, som tur är i mjukdelarna mellan revben och höft, men jag tappade andan och står och pustar bara. Dottern tog hästen, som stod stilla och var ganska "hög". Efter nån minut gick vi vidare, dottern leder, då gör han SAMMA SAK IGEN!!! Nu var hon dock beredd, och släppte inte ut linan, så han sparkade åt andra hållet, men ändå:eek: Så har han aldrig gjort!

Man ska aldrig vara 100 säker på de där djuren...

Usch,det lät otäckt!Man kanske ska vara glad att man får en påminnelse då och då utan att bli skadad att det kan vara farligt.
Min D.är snäll men kan bli väldigt bufflig och jag måste hela tiden hålla honom kort annars skulle han gå över mig vid t.ex utsläpp ur boxen.

Förresten,jag antar att det var dig jag läste om i Häst&Ryttare som kom häromdan?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 476
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar