TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Jag har inte läst vad som hände dina nära. Dotter,man,farförälder ?
Du får gärna skicka pm om du inte vill skriva här.

Skönt ändå att det släppte för tösabiten och hon fick gråta ut sin sorg och även du.

Stackars dottern och sambon! Vilken chock för dom att komma hem!

Kramar till er allihopa och nu hoppas vi verkligen att ert elände är slut.

Det är svärfars dödsannons som ska vara i tidningen i morgon lördag. Jag hade velat få tag i ett par exemplar. Vi har inga släktingar kvar där borta över huvud taget, men svärföräldrarna är från Kumla-trakten och det är där de ville ha dödsannonsen. Dumt, för ingen som känner dem mer än någon random gammal bekant kommer att läsa den. Men så ville svärmor, suck.

Du kan väl kontakta tidningen och köpa ngr ex därifrån!?

tja du har det nog lika jobbigt som mig inget funkar allt är bara skit gammel pållen sjunger på sista versen fast hon är ju inte döende men hullet säger nog sitt fast vi trycker ihenne massor med proteiner rehab o lusern håller hon inte nåt hull visst hon är 34 i år men hon är ändå rabiat nog att jaga dom andra frå maten men allt har sin tid sämreär det med lill pållan som har fått fång nu mitt i vintern och får leva på halm inte roligt men ha det bra alla

Ja, jag får nog ringa dem, eller maila.

Hur som, ja det var skönt för henne att få ur sig. Det tror jag i alla fall. Jag hade nog anat att det skulle bli en reaktion inne i kyrkan. Hoppas att hon kommer att orka gå på sin kamrats begravning om det är så att den inte blir enskild för bara familjen. Det blir nog apjobbigt, men jag tror hon skulle ångra sig annars.

Nää, nu vill jag ha lite roligare saker att skriva om. Jag ska jobba heeeeela helgen lång. Det lät väl jättekul :grin: Så mycket annat än att mocka fodra och några gosestunder hinner jag nog inte på hästfronten eftersom jag jobbar långa delade turer. Men sedan är jag ledig måndag och tisdag och är vädergudarna lite snälla så kanske jag lyckas motionera både mig och den brunlurvige. Det ser jag fram emot! :)

Det bästa är nog att hon får gråta och gråta och gråta, och prata mkt om det.

KL*

Här hade vi som vanligt roliga fredagsnöjet på landet: Sambon försökte köra upp för den branta backen och på mitten kanade bilen snett bakåt, så han fastnade på tvären i backen. Ca 50 cm hårda vallar med skare runtom :)
Så vi fick hacka snö och lägga ut plankor. Till slut lyckades vi putta loss den!
men vad ont jag fick. Tror jag slog i nåt när jag vurpade på isen på dan. Känns som ett enda stort blåmärke nu.

Jaja, nu är det helg iaf :)

En speciell kram till tant Kat. Jag anar av raderna du skriver att du fått din beskärda del av sorg. Så skönt att du kommit till freds med det som hänt! Det gör vi också, för det vet jag. Lite jobbigt just nu, men så kommer dagarna för tösabiten att bli bättre och bättre.

Oj oj vilket elände:( Gråter med er, särskilt dottern som har mycket att tampas med just nu. Ja, det finns väl egentligen inte mycket att säga...

Jag är bara ute och festar, jag. Har varit med jobbet och käkat gott, druckit några öl och nu är det natti-dags:) Maken har varit snäll och nattat hästarna, han är en klippa:love:

Och i morgon bitti har jag sovmorgon...god natt!

tant macaroni: jag skall ringa gamla pappa i morgon bitti i alla fall, lordag ar det och vill da be honom att inkopa ett exemplar nar han gar och koper karskoga tidningen.. OM jag ringer tidigt nog lol... han ar uppe och rycker i dorren 800am pa nojesbutiken for att fa sin tidning. Det ar ju korsord i bladet och man kan ju vinna en trisslott LOL.. Joda han har Karlskoga Kuriren under veckan men den har blaskan har battre korsord.. sa jag han ar 93?? Sen om du kan vanta, ar den har eller jag sander den till dig..

*kl*
Många styrkekramar till er alla, det verkar som att alla behöver en, liten eller stoor! Bara att välja och ta den modell du behöver ;)

Slälv vaknar man kl 8, när man äntligen har sovmorgon och min inackordering släpper ut idag. Varför vakna? Suck.... kunde väl sovit åtminstone en timma till.

Skönt med helg, speciellt efter en kaos dag på jobbet igår :crazy:.
Här är 6 plusgrader o blåsigt, ska ta en ridtur med dottern idag hade jag tänkt, om det inte blåser på alldesles för mycket.
Har GRYM träningsvärk i hela kroppen efter ridlektionen i torsdags :devil: överallt utom i fötterna o magen! Jag glömmer av att använda magen varje gång jag rider, är bedrövlig med det. Endast när jag rider utan stigbyglar då man måste hålla balansen på ett annat sätt, då använder jag magen,. Men annars.... ikke.... :angel:

Hur många av er rider någon gång för tränare med era pållar? Eller tränar NH eller något annat?
Dottern tävlar min ponny lite grand så hon rider lektioner 1-2 gånger i månaden, det är lite olika, mindre på vintern o mer på vår höst.
Ungstoet har varit med på NH lektion 2 ggr o det blir lite till i vår, spännande. :D

Uppe jag med, fast jag hade fått sova längre om jag kunnat :mad: Här är det -6 grader och mulet ser inte ut att blåsa nåt än så länge.

Visst är det kul med Nh! Jag liknar det med vardagslydnadskurserna jag gick med Kira (schäfer) när hon var liten. Lika bra och nyttigt för både mej och häst/hund. Eftersom jag aldrig hade uppfostrat en valp så var det nödvändigt för mej att få lära mej så mycket som möjligt för att få en trygg, harmonisk och följsam hund och samma är det med hästarna.

Jag har ju aldrig haft egna utan bara ridit och pysslat med andras jämt och det blir ju inte riktigt samma sak som att ha ansvaret helt och hållet. Dom ska ju oxå bli trygga, harmoniska och följsamma.

Tyvärr är det så halt ute på gården så man måste ha sparken att hålla sej i så att ta ut hästarna är det inte tal om. Tråkigt, tråkigt men vi får pyssla i hagen i stället.

Senast ändrad:

angaende nh.. vad det ar, och som inte forstar, in general.. det ar bara vanligt sunt bonnfornuft.. inget annat.. jag ar INGEN nh person, jag hatar detta uttryck till dods, jag blir arg pa alla manniskor som da skall lara ut nh over en weekend (sager inte alla ar sana men de finns). och har kommer ett gang ridskoletjejer/valdigt unga hastagare. Tror de lar sig, koper grimmor, pinnar och repgrimmor, for att inte forglomma den stora bla bollen.. 2000 senare star de pa sin egen stallbacke och skall da NH trana med sin hast.. Oh ja, de har nagra dvd ocksa.. Och tankt hasten vill inte gora ovningarna.. undrar varfor.. sa de provar en gang till, och en gang till. hasten borjar bli irriterad och sen blir det protest och barnet grater.. och forstar inte att hasten de sag pa uppvisningen hade mkt traning bakom, det var inte forsta gangen det blev gjort.. jaja, jag kan fortsatta i8 evighet om det har, men skall inte..

ga for tranare gor vi inte pa torpet. Kanske nar det ar dags att rida Mirri, ja maderia ar ju "forst" men det finns inga bra cowtrainers i sunne lol.. det ar ocksa en kostnad jag tycker jag inte har rad med just nu.

det ar morgon, det ar =1C och gratt, de har sagt sno de har sagt regn. vi far val se vad det blir.. jag skall fortsatta stada huset.. pa ngt satt.. mina fonster ar sa smutsiga man kan inte se ut nastan lol.. tala om att bry sig..
ha en bra dag all, stay safe..

Lider verkligen med dig och din familj. Skickar massor av styrkekramar till er.

Och kramar till alla er andra som behöver det!

Har smyget mig in i sonens rum och lånat hans dator :D Har inte fått ordning på min lilla dator då det inte går att formatera om den. Så nu kan jag bara använda någon då och då :cry:

Idag är det ett riktigt skitväder här hemma så hästarna fick stå inne och äta på morgonen. Men nu är dom ute och lille shettisen fick också täcke på sig :laugh:

I morgon ska vi i väg på årets första tävling för dottern, ska bli riktigt kul.
det är inte våran ponny utan hennes ena tränares försäljnings ponny. Så jag hoppas det kommer att gå bra. Om inte så har vi trevligt sällskap och roligt att komma ut lite.

Vad jag ska göra idag vet jag inte riktigt, då vädret inte är vad jag beställde. Jag ville ju ha sol så jag kunde fixa i ordning på gårdsplan och utanför stallet, som nu ser ut som tusan efter vintern.
Får väll bli tvätt och städning inne och mockning och det vanliga ute.

Jag återkommer under dagen då jag har datortillgång idag :D

Ja men om vi tar bort Nh ordet och säjer "hantering av häst" då, blir det bättre då? Jag ska försöka förklara hur jag menar.

När jag skaffade min schäfer tog jag mitt ansvar som hundägare och gick kurs för hundkunniga människor för att lära mej att hantera en hund och detsamma gäller nu. Jag lär mej att hantera en häst. Skit samma vad det heter.

Jag tar hjälp av en hästkunnig person att lära mej att hantera en häst på ett för mej vettigt och säkert sätt. Visst är det sunt förnuft som gäller men jag måste ändå ha hjälp att överföra det i praktiken. Jag vill lära mej ett sätt att få hästen att förstå vad jag menar.

En ohanterad schäfer är oftast en mycket farlig schäfer och det samma gäller en ohanterad häst. Vi talar ju om djur som kan bli farliga för oss människor och jag har ett ansvar gentemot min familj, mej själv och andra att mina djur är så säkra som det går.

Visst, det är djur men jag försöker göra det jag kan för att förhindra att jag får farliga djur.

Förstår du hur jag tänker nu då?

Har ju läst om allt som hänt omkring dig senaste tiden och inte vetat hur jag ska uttrycka min medkänsla.Det får bli en kram nu och förhoppning om att det blir bra framöver.

Stackars hästen och stackars dig:cry:.Det är som det är att ha djur,ena stunden lycka och nästa sorg.Hoppas det inte gick för långt med fången.

God morgon..... lånar som vanligt sista knappen....

Har haft enormt mycket att göra... både hemma och på jobbet.. så något surfande har det inte varit tal om. Ni skriver dessutom så enormt mycket att det är ett hästjobb att försöka läsa ikapp....

Här är det rena sjukstugan... Samtliga hundar går på penicillin. Och Brunte den stackarn går dessutom på cortison.

Jag fick rätt visade det sig... Veterinären som behandlade taxtiken på djursjukhuset i förra veckan trodde inte att hennes problem berodde på halsinfektion.... vilket jag trodde... Nu hade provsvaren kommit och min ordinarie veterinär i princip idiotförklarade sin kollega...

Men som han sa... -"Det är svårt för unga veterinärer att handskas med duktiga och kunniga djurägare som verkar veta mer än vad veterinären vet"...
-"Man behöver några år i yrket innan man vågar börja lita på att djurägaren oftast vet bäst"

Det visade sig alltså att jag hade rätt ändå.... och att samtliga hundar är rejält angripna och behöver behandlas. Den här smittan har funnits här länge och hundarna har återsmittat varandra hela tiden. Jag försökte förklara för den första veterinären att jag haft problem med halsinfektioner hos hundarna under ett års tid... Och att Brunte dessutom är opererad i halsen för detta..
Halsinfektionerna har kommit och gått hos hundarna länge alltså. När en blir frisk så blir en annan sjuk...

Men nu skall vi väl äntligen bli av med detta en gång för alla...

På hästfronten är det inget nytt... Oskodda hästar och blankis är ingen bra kombination... Så damerna har inte fått så mycket träning. I dag på morgonkvisten så stod båda damerna och häckade vid grinden. De var rejält blöta efter spöregnet i natt... De ville gå in sa de.... Så fick det bli. De fick frukosten i stallet och står nu inne för att torka upp lite. Spöregnet har i alla fall bidragit till att isen fått ge sig... Så det blir nog en stunds träning av dem fram på dagen innan de får gå ut i hagen igen.

Vore väl bra om de på Ica tror att du bakar mkt,men tänk om de tror du sysslar med ngt annat i hemmets mörka vrå?:D

Hmm se dej ligga krypande på alla 4 ,vilken syn:D
Men hoppas att du inte slog dej.

McMarco Näee nu får allt eländet vara slut för dej och de dina,skickar en styrkekram.

Yrrol69 Hoppas att träningsvärken är bättre,ang. lektion nej jag sitter bara hemma o tränar fast dottern rider hoppkurs på min stolla 1 gång i veckan,varit ett uppehåll pga hennes skada(dottern) men ska köra igång nu igen om det bara inte är isgata utan man kan köra transport.

Kat Sov gott vid den tiden,därför hörde jag inte telefonen,var trött efter begravningen.

Jo jag forstar precis vad du menar.. Man maste trana ett djur om de inte skall bli farligt. och jag haller fullkomligt med dig hur du gor.. Vad jag blir irriterad pa ar de som inte har kunskapen alls, och sen gar pa ett seminar, kommer hem och egentligen inte forstar vad de gor skall da trana sitt djur..vare sig det ar hund hast, elephant etc...
Man tar hjalp nar man inte kan, men hela NH movement bygger ju pa att man skall kunna gora det sjalv, efter en weekend.. Det var INTE tanken bakom det hela.. Att man gar pa seminar (tex) och sen fortsatter med HJALP fran en kunnig person ar helt ratt. Det ar de dar "jag har gatt pa seminar och kan allt" som jag protesterar emot.. Manga har inte en clue vad de gor, speciellt da unga forsta hastagare personer.
Och visst ar det skoj nar man far hasten att gora vad man vill att den skall gora . Men det hander ju inte overnight. Det ar traning traning och mer traning. Jag har sett dessa "nya" personer forvanta sig att hasten skall veta hur man gor efter en gang och sen blir de arga och frustrerade nar hasten inte gor samma sak nasta gang..
Ett av de storsta problemen ar att folk har for brattom. Man kan inte, som Monty Roberts gjorde en gang, ta en totalt ohanterad hast och rida den efter 30 minuter, och med det menar jag, jovisst kan man men hasten ar inte lard ngt direct. Efter denna forsta ridtur far man fortsatta arbeta med den.. Vad manga tror ar att ok nu ar hasten inriden och allt ar frid och frojd. En gang gor inte fardigt..
Om mer folk ville ta sin tid och anvande sunnt bonnfornuft vore det manga battre hastar i varlden..

Och jag hoppas du forstar detta ar inte riktat till dig personligen. Utan i general tankar..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 476
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar