TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Ja...eller så kan jag ju limma fast maten på utsidan :idea:

Hjälper det så hjälper det :)

Tydligen menade, vem det nu var jag läste om ( får leta upp det sen) att själva fällningen har inte hästen problem med alls, men att sättningen av ny päls kan göra den känslig i huden och då kan b-vitaminet lindra. Alltså att den mår bättre under själva sättningen, inte att pälsen ramlar av lättare.
Det som gör att den kan tappa i vikt skulle tydligen vara för att den behöver protein.

Kommer tyvärr inte ihåg ordagrant. ska leta fram det sen och länka.

Jag ger jäst, så då blir det både b-vitamin och protein :)
har inte heller inte haft några problem med pälsen än, så jag kör på det.

Käre Arvid har kanske inte lika bra foderstat som dina...

hästen tillverkar sina b vitaminer själv om inte magfloran är störd...

däremot behövs protein vid fällning o tillverkning av ny hårrem...

men som du säger de pinkar ut de om de inte behöver o de enda som drabbas är plånboken men de får man ju ta :laugh:

du har helt rätt Lobell...:laugh: att protein behövs är för att hårremen växer o allt som växer byggs av proteine , vilka är kroppens byggstenar..

du kör med både livrem o ch hängslen då---:laugh: ja gör ingen skada alls vr o en gör som den vill :D

Jag kan göra baklänges saltomortal utan ansats :eek:

upptäckte jag idag..... kul:rofl:

hahahaha jag fick en rolig bild i mitt huve.. herr gubbe pa vag nerfor backen, och helt plotsligt.. tadaaaaaaaaaa here he comes.. lol.. forlat men det var en skojig bild..hoppas din anda inte blir alldeles for trasig..mjukdelsskador kanske?? blamarken, ta bilder.. lol..

tant cho: kommer inte ihag hur vi gjorde sist (jag ar tant, har inget minne), men det blir nog bra.. sand pm med kontonummer, for jag rensade i min pm box och har inte kvar det lol..

Nu skall jag kratta in mina lurviga pallar.. de svalter val som vanligt.. la ut en 20kg bal i morse och allt ar borta.. ok 5kg per hast ar val inte sa mkt for en dag.. lol.. men de far massor i afton igen..

I morgon blir det mkt att gora.. sa ha en bra weekend..

Ja, fast jästen ger jag varje höst och vår ändå, då jag fick råd av en vet att det ger bra tarmbalans när de ska byta från hö till bete och tvärtom. Skulle minska kolik och fångrisken.

Sen att de på ICA här tror att jag är en riktig bullmamma skiter jag i :o

hmm då får du inte se många ridturer..erkänner jag oftast glömmer hjälmen:o

men saltomortalen gjorde jag på plan mark utan skyddsnät o landade på fötterna :confused: o utan häst , vete fasen hur de gick till...:eek:

men jag fick krypa upp för backen för isen...:eek:

Min pålle är oxå dum;)
Öser i han protein, men det enda som växer är pälsen. Varken hull eller man/svans växer...
Hans svans ser nu ut som en fölsvans:eek:, efter vistelsen i sommarstallet. Massor av bra klibuskar där:d
En gång i tiden (när både han och jag var unga:laugh:), hade han en tjock lång svans som släppade i backen. Manen räckte långt ner till på bogen:love:

Vilken havre är egentligen bäst att ge en svårfödd gamling? Röd eller Blå?
Ger honom nu havren från Citygross, tror det är Hippo:confused: Får visserligen bara 10 dl om dagen + några dl (typ 5) vid pyssel eller motion.

jag undrar om han kan o vill äta mer grovfoder..???

vet du vilka värden du har på ensilaget ???

Nu måste jag fråga, har undrat många gånger när jag läser var folk köper foder. Finns det hästfoder på CityGross, alltså mataffären?
Har aldrig varit på djuravdelningen.. eller är det en annan citygross folk menar?
Vad kostar det isåfall och vad finns det?

KL

Idag är min häst billig:mad:
När jag kom till stallet, såg jag att det var en enda röra i boxen. Öppnade boxdörren - han har mördat sin krubba i natt:o Hittade små bitar överallt i boxen så han har jobbat rejält i natt.
Så nu får han vara utan krubba, får ha en lös i hink på golvet i stället. Andra krubban han har mördat i vinter, aldrig gjort så förrut, bara plattat till vattenhinkar. Nu har han 2 vattenhinkar, lusernhinken (upphängd i ett grimskaft) + saltstenhållaren (liggande) att mörda, men de är inte lika bra kliställe som krubban var.
Fick stormocka boxen, rejält rörigt.
Tog in och kollade alla skållor. Har rejält på båda sidor, från bog till rumpa,:( bara lite på halsen. Sprayade på Prob-sprayen, få se om det funkar. Annars ska äppelcidervinäger eller fodervinäger funka, ska inhandla äc i morgon.
Släppte ut och åkte hem.
Ska börja promenera med gammelman - om det inte blir isgata av allt snöade/regnade idag:( Har inte vågat ut på promenad på flera veckor pga all is. Han har inga brodd bak pga sina specialskor, och jag har inte några brodd alls...

Japp, de har hästkäk på Citygross, iaf på den här i Uppsala.
Lusernpellets, lusernhack, havre, kornkross, Hippo pellets och müsli, något fångfoder, halmpellets + de flesta tillskottspulver och flytande tillskott.
MKT billigare än GG.:bow:
Köper havre och lusernhack där. Lusernpellets, groov125 och Miner på GG.

säg åt din hovslagare att borra o gänga o sätta i brodd bak....

min har kilar på en framskon o de borrar o gängar hovis o broddar , är inget problem alls

Nu får han 10 kg hösilage, men det är knappt han äter upp allt:(, lämnar alltid. Kvot 8.0 TS60%
Äter förutom hösilaget - 1 kg lusernpellets, ½ kg lusernhack, ½ kg groov125/avel, 10 dl havre, 10 dl betfor torrvikt, 1 dl linfrö, 100 g miner.
Kblstravare, 30 år, 158 hög. Vägde 586 kg 28/9 när vi har på tandkoll på Ultuna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 477
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar