TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med PART 5

om trullan inte vill ga, vilket jag inte forstar varfor hon inte vill, men i alla fall, da anvander du dina ben och driver pa henne.. vill hon fortfarande inte ga, vand henne och backa henne.. Men om hubby och lasse ar framfor vill hon ju inte vara hemma tror jag.. kom ihag du ar den som bestammer var ni skall ga, inte trullan. Hoppas dina axlar och rygg mar battre snart, vet "allt" om ryggvark och det ar inte skoj...

har droppar det och isen gommer sig under nysnon.. men pallar gar forsiktigt och haller sig pa benen.. so far ocksa jag, aven om det har varit nara nagra ganger.. bara att slanga pa mer salt...
toots

Var ute nyss och snyggade till hundgårdarna... de är nu mockade och fina och i princip is och snöfria... Sen drogs min blick till de eländiga hagarna... De ser för snuskiga ut... Men där får jag nog ge mig till tåls ett tag till även om det sticker i ögonen...

Det blir ett par dagars jobb lite längre fram i vår att snygga till där ute.. Nu är det för blött och kladdigt.

Vi har ett helt ok väder idag. Plusgrader och lite tveksamt solsken..
En perfekt dag för utomhusaktiviteter...
Är bara inne för en kopp kaffe och en macka till lunch...

Jag tycker diklofenak fungerar bättre när man har skadat sig. Den förebygger att man får inflammation i en skadat muskel, jag tycker man blir bra snabbt om man tar dom. Så tycker min läkare med.

Äntligen börjar min förkylning att släppa!:banana:
Så gör vintern med!:banana: Mycket snö och is är borta och hästarna går och betar där isen har legat som ett växthus över gräset.

Tyvärr säger väderprognosen att det blir vinter igen i nästa vecka.:confused:

Här har snön som kom i fredags gömt skithögarna igen. Mina flickor är lite lustiga för dom skiter aldrig vid matplatsen utan när det är dax går dom i väg en liten bit :D

Och utanför lösdriften har dom hittills aldrig skitit, dom har iaf bott där i 9 månader så här långt :bow: Vi får väl se hur länge det håller i sej. Jag tror det tog 4 månader innan dom sket inne i ligghallen första gången :laugh:

Har fått utlopp för lite vårkänslor, har krattat och sopat på gården. Blir en del hö och torvspill när man tar in och ut hästarna, och innan har det varit fastfruset, men nu så:) Men som sagt, hagarna kvar:(

de skall du vara glad för :) är väl normalt o inte skita vid matbordet ,, tyvärr är min inte normal i de fallet heller :eek:

Han står o äter ur hönätet o skiter samtidigt:( klart de får ju plats med mer mat då men har man 4 ha tycker man ju att toaletten kan vara någon annan stans.

är förvisso lättmockat bara 4 meter från stalldörren men men.

Är en aldeles strålande solig vacker dag....pippina gallskriker kollosssalt o pålle var alert vid långturen i morse...

till husses stora förvåning fick han för sig att ta vänster galopp :eek: något han envist vägrat hitills, nåja känner jag han rätt var de ett misstag i hanteringen:angel:

nu är de kaffe o semla på trappen i solskenet....snart äkta red neck..:p

tyvärr :( är väl bra de är vinter några månader till , snart nog får vi klaffs i leran o blötan...:)

"Hellre gå på hal is och ha det glatt än att gå i lera och sörja", jag förstår att det är din filosofi:) Jag vill gärna ha lite vårigare jag:)

Jag har inte haft lera här i de 7 år jag har bott här. Jag gillar inte lera, så jag undviker att det blir så. Jag tycker våren kan komma, här är den välkommen.
Skulle vara bra med en låååång vår, innan sommarens insekter härjar.

*knappstöld*

Har haft fullt sjå att läsa ikapp om alla små glädjeämnen o djupa sorger.
Den här tråden är verkligen "en livets tråd" där vi alla bidrar till livsväven.
Tröstkramar,peppbananer och bockar till alla,välj själv vad du behöver.

Döttrarna är i Thailand så jag har fullt med hästvakteriet. Var till lösdriften idag o tittade till 2 1/2åringen och insåg att det har uppstått en mutation under vintern.Det släthåriga halvblodsungstoet har utvecklats till den nya rasen Nordsvensk ponny. Visserligen har jag sett att hon har varit lurvig men i vårsolens glans syntes det MYCKET tydligt.
Nåja snart är vinterlovet över för den unga damen för nu ska hon på inridning och arbete inför treårstestet är det meningen,om vi kan få bort pälsen:).Hon ska förresten till Rådmansö i gubbtjuvens trakter så jag får väl be om ett vakande öga, är lite nervöst att skicka iväg henne.

Solen skiner OCH värmer,vattnet i 4åringens hage hade inte frusit,bajshögarna tittar fram med andra ord våraningar:):love::bow:

*knappstöld*

Har haft fullt sjå att läsa ikapp om alla små glädjeämnen o djupa sorger.
Den här tråden är verkligen "en livets tråd" där vi alla bidrar till livsväven.
Tröstkramar,peppbananer och bockar till alla,välj själv vad du behöver.

Döttrarna är i Thailand så jag har fullt med hästvakteriet. Var till lösdriften idag o tittade till 2 1/2åringen och insåg att det har uppstått en mutation under vintern.Det släthåriga halvblodsungstoet har utvecklats till den nya rasen Nordsvensk ponny. Visserligen har jag sett att hon har varit lurvig men i vårsolens glans syntes det MYCKET tydligt.
Nåja snart är vinterlovet över för den unga damen för nu ska hon på inridning och arbete inför treårstestet är det meningen,om vi kan få bort pälsen:).Hon ska förresten till Rådmansö i gubbtjuvens trakter så jag får väl be om ett vakande öga, är lite nervöst att skicka iväg henne.

Solen skiner OCH värmer,vattnet i 4åringens hage hade inte frusit,bajshögarna tittar fram med andra ord våraningar:):love::bow:

Tog inte in vattenhinkarna fr hagen i går kväll och idag fanns det bara vatten,- ingen is!!!! Har varit och ridit i ridhus idag, känner att jag är lite på gång.....

ha ha de där var riktigt bra sagt :banana: klurat ut de själv eller ??de raderna snor jag direkt , :angel:

vår ska vi ha men inte i början på februari , vädret är knasigt som de är utan att behöva ändra å¨årstiderna..:)

undvika lera vid regn vill nog alla hästägare men väldigt många kan inte undvika den...

har man sett hästhagar i upplands slätter vid regn så är man ingen älskare av lera o regn...:)

De vet du ;) vid önskemål eller behov rycker Hulda o jag ut för tillsyn o rapport :laugh:

så de är slut på de ljuva obekymrade livet för pållen , hoppas de går bra o de känns bra för er ..

se där ja , klart du är på G , :laugh: :laugh:du rider ju , o du tar de i din takt efter vad som känns bra , låter helt perfekt , du har ju all tid i världen..

de är värt några bananer :banana::banana:

Idag har jag ägnat resten av dagen till att gå en översyn över mina staket.
Vintern har så här långt farit ganska tufft fram med dem så en översyn var på sin plats. Men nu är staketen snygga och raka och hela igen. Det tar en bra stund att gå runt mina hagar... Vinterhagen är nästan 4 hektar stor så det blir lite knatande.

Damerna deltog med liv och lust i mina förehavanden... Loppan tyckte jag var tråkig så fort jag stannade för att fixa till ett havererat ställe och försökte få igång mig genom att nafsa mig i baken.. Hon fick sig ett par rejäla åthutningar innan hon fattade att det beteendet inte är önskvärt...

Mellan varven gosade och pysslade jag med dem och smög in lite markträning på ett lekfullt sätt ... så båda damerna är jobbade idag trots att jag inte ägnat mig åt genomtänkt träning.

Här är en bild från vår vandring runt ägorna... Båda damerna lyckades fastna på samma bild..
32082226.jpg

Nu gick de upp ett paket Liljeholmen :angel: varför all denna prat om vår.

Ni sydlänningar har ju vår:eek: finns ju ingen snö ju...

här är de flera dm kvar o inte en susning av någon barfläck...

Vi lever i ett avlångt land som bekant ;)

För tillfället har jag mer barmark i hagen än jag har snö... För och nackdelar.. Hästarna har massor att pilla med nu när snön försvunnit...
Nackdelen är att det blir väldigt blött och slabbigt på sina ställen.. Där hästarna gått mycket i vinter... som ex vis utanförlösdriften.. där är snön hårdpackad och nu bildas där blankis i rasande fart... Ovanpå blankisen ligger ett par cm smältvatten...:cool:

Jag är förvisso lyckligt lottad med mycket mark och det finns alltid någon plätt i hagen som inte är lerig...

SMHI lovar dock att vintern skall göra sitt intåg igen i nästa vecka... Därför passade jag på att se över staketen innan vintern tar ny fart....

Åhh här är massor av bara fläckar! Helt underbart!!! :love:

Idag var dottern o jag ute på våra ponnyer och red med grannen o hennes vuxna dotter. De har ett varmblod o en arabskimmel. Och jisses va sur mitt vita sto var på araben! Åhh, hon nästan morrade o öronen strukna bakåt.
På vägen hem blev det väldigt mycket taktande, så jag tog tag i Dessy o gjorde halt. Då vänder hon rumpan åt skimmelstoet som lika snabbt vände mot oss och jisses va rädda vi var att de skulle börja backa emot varann o sparka, :eek:. Då hade vi ridit sida vid sida i en halv km eller något. Rackarns hästar! Så det blir till att rida ut mera o träna på att träffa andra. Mitt sto är ranghög o vill alltid vara först. Suck.
Tintin som dottern red är ju gammal ridskole ponny så han tar allt med ro :love:

Nu är det mockat o klart o sen blir det film o pizzakväll.
Vi ska se Sällskapsresan 1, eftersom barnen aldrig varit på charter, så måste vi ju se den i "studiesyfte" :D innan vi åker till Lanzarote :banana:

Jaså,det ska bli kallt igen.Vet inte vad jag ska tycka,bra att det inte blir sörja i hagarna än men synd att inte lite mer is har smält.Jag kommer att få en riktig skridskois på sjön som bildats,tur jag spärrat av.

Idag fick jag och särbon i allafall en middag ihop:)innan vi återgick till våra egna sysslor på var sitt torp.

Kom iväg på ridtur på H.i em:).Vågade trots allt inte rida utan broddar någonstans,var ute och provgick och det är förrädiska isfläckar lite varstans.I stället gjorde jag bootsen lite större genom att sätta dom i yttersta hålet av tre(mitten annars)och det glansiga tyget fick sitta kvar.Då blev det jättelätt både att ta på och av dom:).

Var lite orolig att hon skulle tycka det var obehagligt när de inte satt åt,tänk tanken med för stora skor som glappar:crazy:.Därför var det bara skritt planerat idag.Red skogsvägen,hon var spänd redan från början,det visade sig att det gick något djur,antagligen rådjur,där.Som vanligt skärrade vi upp varandra lite men hon höll skritten även om jag kände att hon ville dra.

När vi kom hem igen var hon så himla pigg så jag prövade att trava.Det gillade hon så det blev trav hela grusvägen till landsvägen i jätteskönt tempo:).Och hon verkade inte alls besvärad av bootsen.Det var vad hon behövde så på hemvägen gick det att skritta på långa tyglar.Vi var ute i 45 minuter,så det kändes bra.

Nu vet jag inte när jag kan rida nästa gång.I morgon ska jag in till dagkirurgin för att operera bort en venport som suttit i en ven ovanför hjärtat,strax under huden sedan mina cellgiftsbehandlingar påbörjades sommaren -08.Blir ju under lokalbedövning men vet inte riktigt hur det påverkar mig,är ju på samma sida som stukningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 474
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar