TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Mirameja: Jag har tömkört henne i somras, vilket funkade bra. Det var det som gjorde att jag till slut fick iväg henne.
kan ju prova det också nån dag.

När det började strula förra hösten skrev jag till fd ägaren och frågade om hon hade haft problem. Vilket hon inte hade innan köpet :)
Då visade det sig att hon fick henne när hon var bebis. De är lika gamla.
Och hon har i stort sett fått bestämma i alla år. Vart de ska gå och hur.
När hon sen började ställa krav så gjorde hon exakt som här, dvs backa i diken och gå hemåt.
Hon undvek då att rida utan sällskap men fick till slut henne att kunna gå själv oxå.

Mitt problem är ju att jag är så feg.
Sambon brukar påminna mej när jag känner att jag vill ge upp, hur jag var innan sommaren, då benen var spaghetti och jag mådde illa när jag gick ner till stallet.
Då vågade jag inte ens prova att vända tillbaka henne, så bättre är det ju.

Här är det -11 nu.
Blev bara mockning, blanda mat till pålle och ta in alla 4 idag, för kallt för att rida/promenera/tömköra.
Lyrik hade "mördat" ett av sina bensnören till vintertäcket han har nu, så jag fick lite terapi:angel: genom att fläta 3 balsnören till ett bensnöre;). Bytte ut det mot det gamla.

Kat - krya på din stackars rygg, försök hitta en ställning som inte gör ont och knapra Tralala. Telefon i fickan och broddar under skorna, kan vara väldigt bra;)

Karin - hoppas att det blir mycket jobb av det där, fotosafari till häst är nog något som går hem (jag vet att jag skulle tycka om det):)

Piraja - den dära Raketen verkar riktigt påhittig. Hoppas du har stoppat hans äventyrslusta för ett tag nu:p

Cho3 - härliga hästar:laugh:

Voff - men vad kul att du har fått rida så att det verkligen känns :p Nu är det bara att köra på!:)

Lobell - min prinsessa höll ett tag på att backa, men slutade med det när hon (med min son) backade rakt in i ett elstängsel med mycket kräm i. Men det är ju inte alltid så lätt att arrangera, ibland har man bara tur:cool:

Brimmis - våra änglar såg ut som snögubbar idag när jag tog in dem, men flingor verkar vara riktiga vinterhästar :idea:

Oj hur är det med dej?
Det är ju för jä.... du har ju det tillräckligt jobbigt som det är.

Undrar varför dom inte går in? Med risk för att få stryk nu :crazy: men alla säjer ju att deras hästar står vid insläppet och stampar och ska absolut in i stallet om vädret är lite besvärligt, varför väljer då lösdriftshästar att stå ute i värsta skitvädret när dom har möjligheten att gå in??

Oh vilka fina pållar,tjaa om du tröttnar på dem så vet du vart du kan skicka dem:love:

Hmm om det regnar ,snöar eller blåser mkt så får jag dra ut mina:o

Fast mina vill nog bara in för att de vet att de får mat :)
med fri tillgång ute, skulle de nog vända rumpan till ..

Tack o bock alla ni som berömt mina pållar:laugh:
Tja,det är väl inga superhästar direkt,men jag är ganska nöjd ändå.
Bra Pinto,då vet jag om jag ledsnar!

Hmm,mina har stått o hängt vid grinden sedan kl 13.30 idag......:grin:
Med nordis i spetsen!
Visst,det kan det bero på mat,men de har ju nästan fri tillgång i hagen,så inte vet jag!

Jo men det är ju det att dom går undan från maten när vädret är som värst. Då bara står dom mitt i hagen eller nere vid sjön där det blåser som mest och är helt oskyddat.

Man tycker ju att dom borde gå in i ligghallen där det är ombonat och mysigt i all halm och det finns hö som dom kan stå och smaska på.

En häst är ju en häst oavsett om dom står på stall eller går på lösdrift. Varför väljer en lösdriftshäst att stå ute i skitvädret medan en häst som står i stall på nätterna väljer att gå in hur tidigt det än är på dan om det är skitväder? Förstår ni hur jag tänker?

Ja,det är märkligt!
Grannen har i många år haft lösdrift för hingstar,blandade åldrar (1-3 år) o blandade raser,allt från ridponny till halvblod,och de stog faktiskt oxå hellre mitt i hagen när vädret var som jäkligast! Och ja de gick oxå ifrån maten,som serverades i ligghallen. Vi blev till sist tvungna att lägga mat ute oxå. Varför?
Ja det kan man undra....

tja en vild gissning kan ju vara att en lösdrift har 3 sidor stängda o en öppen , stall är stängt runt om o hästen vet att de är de området han skall ha uppsikt över.

på lösdriften har han bara uppsikt framåt tex o vet inte vad som kan komma eller dölja sig bakom de andra väggarna.

hästar står så de har fri ppsikt runt om så de kan fly åt rätt håll om fara kommer .

i stallet är de stängt runt om o området har hästen full koll på o ingen fara kommer ----

en ide men jag vet ju inte men teorin stämmer rätt bra med häästens beteende ..tycke rjag :laugh:

Speciellt blåst gör mina oroliga,de kan inte koppla av i lösdriften,ev.är de lite lugnare i boxarna.Har det med trygghet att göra?Mina vill också hålla koll på omgivningen när det finns(som jag tror)älg i närheten.Särsklit H.Hon går inte ens att locka in med "hinkskrammel"då.

blåst gör ju att du inte käner lukter o dåligt väder innebär ju en massa ljud o dålig sikt .

hörsel o lukt är hästens stora radar ....synen ärr sämre ..så de är fullt naturliugt vid dåligt väder o ställa sig så man har koll o fritt runt omkring utiofalla att ..

att då stå i en lösdrift innebär ju att du inte har full koll

i stallet vet hästen att de finns inga faror ..

jag tar alltid in mina på sommaren när de går ute var 3 dag ungefär o då skiter de i maten o lägger sig på platten o snarkar som grisar ....de koplar av totalt ...

KL

I dag har jag egentligen inget här i tråden att göra för jag har inte satt min fot i stallet. Fick ett sms från en av mina stallisar när jag klev ut från jobbet att hon fixat allt med Kelly åt mig. :love:

Jag älskar verkligen mina stallisar. I stället hämtade jag ut sonen från dagis och bara myste med honom. Jätteskönt. I morgon ska vi hämta hö hela gänget. Vi kör två vändor och alla fyra hjälps åt. Sen blir det väl fika och stallfix misstänker jag :laugh:

Jag har bokat in en stallfest här hemma den 29 jan för mina goa stallisar. Svirar nog ihop en köttfondue (olja, inte buljong) med bakpotatis och massa goda tillbehör som kalla såser, småplock, ost och grönsaker. Måste ju tacka dessa härliga tjejer på nått sätt och så får det väl ses som en liten inflyttningsfest för oss också :idea:

Det skulle kunna stämma men varför väljer dom att lämna maten, där dom har lika bra uppsikt men ändå har lite mer lä, och i stället ställa sej mitt i värsta ovädret helt oskyddade och bara vänta ut eländet?

har de fri sikt 360 grader då..

maten är undeordnad livhanken ....i ovädret är livet viktigare

Totalt avkopplade, ja så här låg mina i hagen mest varenda dag i somras så nog är dom trygga allt :D

31499385.jpg

står du o äter har du inte full koll .. du är sårbar ....delad uppmärksamhet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar