TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Good morning!

Då hade Tralala något gott med sej iaf,du fick sova!:laugh:
Glöm nu inte ta på Mont Everest kängorna!!! (de med stora piggar under!)

Piraja,alltid något,att de höll sej inatt menar jag! Men fy vilken natt du måste haft!! Så trist när man inte ser nån ände på rymmandet:(

Lobell, Nej,det var ju jag som var otydlig! Jag satt ju på ,förstås!
Just den hästen har jag haft mkt problem med,han har haft mkt hyss o djävulskap för sej!! Just det har ju varit charmen med honom,men det får ju inte bli farligt! Jag bölade nog över honom minst en gång i veckan de första två åren och funderade allvarligt på slakt.....Iaf han är ju så fruktansvärt stark fysiskt,o det vet han......och har ganska mkt innanför pannan oxå......Det var jobbigt!
Men: Plötsligt händer det!!!:laugh: Och då har man en vän för livet! Han är helt underbar nu när vi vet vem som bestämmer!!

Snön har vräkt ner här inatt och fortsätter nu:mad: Det bara yr!! Fy:devil:

Brimmis, så gott det ser ut, sommar, nöjda pållar:)

Piraja, grattis, du har kanske lyckats avskräcka dem...

Kat, skönt att du fått sova, kör försiktigt om du ska in till stan.

Och här är det vitt, vitt, vitt. Jag ska ju få hem hö idag, undras om det går. Vill ju inte ha hungriga pållar. Nu ska jag ut och försöka ta mig till jobbet. Grusväg, drivor, liten fjuttbil...

Du ska nog ta det försiktigt du oxå!! Här vräker det ner o yr rätt bra,kan inte skilja så mkt mellan dej o mej.... Fy Fabian!!

Piraja;14112351GOD morgon...den är extra god för att den där Rakethästen och hans följeslagare Rödhättan var i sin hage vid morgonfodringen:bow:...Har knappt sovit en blund inatt p.g.a. oron över dessa varelser men dom såg ju ut att ha sovit gott. Dom vaknade när jag kom... [/QUOTE skrev:
Morgontrötta efter nattliga eskapader som du inte känner till kanske.. :D
Avundas dig inte... Bland det värsta jag vet...... hästar som inte håller sig i hagen.

Polarband kanske är nått att fundera över... De är rätt dyra. Men för en lite mindre vinterhage kanske det är ekonomiskt försvarbart.
Om jag förstått det rätt så har polarbanden jorden och ledningen invävda i bandet... Just för att de skall fungera just vintertid.

Ja, ska köra så lugnt det går. Har som väl är inte så långt till jobbet, men "vår" väg med härlig svängd backe är värst, och där kör man inte fort. Möjligen risk att kana i diket...

Men fy vad jobbigt :(
Du får snart bygga en labyrint runt dom .

Nån som håller på med klickerträning och kan ge tips?
Ska ju testa nu att få Trullan att gå genom att berömma och ge godis när vi rider.
Började ikväll när vi tog in. Jag brukar träna på att få henne att stanna genom att säga STANNA och sen berömma, då hon gärna har bråttom in. Hon stannar jättefint och nu fick hon beröm och morotsbit.
Imorgon ska jag prova att ge henne morotsbitar från ryggen så länge hon går framåt. Hoppas att det funkar :laugh:

Det kommer att funka!:bow:
Men börja träna det innan att hon stannar själv. om du håller dig inom det område hon vill gå fram kan du stanna, sen be henne går fram, belöna och ge en morot.
Då kommer det en period där hon stannar för att få morot varje gång du säger "duktig", men då kan du be henne gå fram igen innan hon får moroten.
Det är inte svårt att träna bort, när hon lär att det löner sig att göra som du säger.

Ska absolut kolla upp alla lämpliga stängsel...Just i vinter blir det träpallar runt om som det ser ut nu sen ska alla hagar ses över. :)

God morgon förresten...

Sen kväll med hundmatskok... För att inte tala om den disk som bildas av stora grytor och köttkvarnar och bunkar....

Smet ut en stund till hästarna mellan koken...
Lite grooming och så talade jag om för dem hur duktiga de är som håller sig i hagen.... ;)

I morse blev det till att plocka fram snöskyffeln... Ett fyspass på morgonen bestående av snöskottning... då vaknar man till liv.. och kaffet smakar extra gott när man kommer in.

Nu laddar jag för en 4 dagars ledighet... Det skall bli riktigt skönt..

Jaha,då får man väl pulsa sej ut o släppa ut de små liven,då!
Har ingen lust att gå utanför dörren idag,alls......

Ska jobba inatt så jag slipper väl ändå inte undan.:eek:

Det gick bra, jag är på jobbet! Snöar ännu mer, men pållarna var glada iaf:) Skönt med rena hästar - tänk positivt, tänk positivt... Min höbonde ringde, nåt hö blir det nog inte idag, om inte de plogar våran väg. Nåväl, klarar mig nån dag till.

Här blir det hö idag. Taskit väder för det bara. Det snöar inte men lite blött snöregn faller ner stundvis. Nu kör vi i transport så det ska nog klara sig från att bli blött. Det har bara kommit ett par centimeter snö med det är måddigt och halt så det är inte det optimala väglaget.

Tajger: du får byta till en 4 hjulsdriven bil, helt suveränt när man bor lite oplogat till :D

Piraja: Guuud så jobbigt med utbrytare!! Tack o lov håller sej mina inne även om jag glömmer att sätta i kontakten i bland. Såg du diskussionen vi hade om "stall-hästar/ lösdriftshästar" i gårkväll? Hur gör dina i skitväder?

Lobell: håller alla tummar och tår för att du lyckas med vrångmadam i dag :bump:

Så till mej själv då :angel: Det snöar än här och det har kommit rätt mycket snö. Naturligtvis gick snöbladet sönder på traktorn i gårkväll när gubben var ute och plogade så han är ute nu och lagar det.

Stalltjänstgöringen är inte avklarad än men det hinns med sen när Madde vaknar och kan se efter Melvin som sovit kvar här i natt. Pållarna står och mumsar hö i godan ro där ute i snövädret :laugh:

Väntar på paket från Hööks och vunna traderaauktioner och från ett till håll så jag hoppas det kommer lite i dag :D Spännande värre, är som lilla julafton!

Piraja: Guuud så jobbigt med utbrytare!! Tack o lov håller sej mina inne även om jag glömmer att sätta i kontakten i bland. Såg du diskussionen vi hade om "stall-hästar/ lösdriftshästar" i gårkväll? Hur gör dina i skitväder?

Det är jättejobbigt när dom håller på att söka sig utanför hagen hela tiden. Såg för ett par timmar sen hur Lilly började knata frustrerat samt måttade lite mot sista utbrytningsplatsen men hejdade sig då jag har ställt upp lastpall där. Då blev jag frustrerad och gick ut. Tog Rocket först och longerade honom i 25 minuter i omväxlande djupsnö och i lite mindre snömängd. Han blev alldeles matt!!! Sen tog jag Lilly och hon fick ett ännu jobbigare pass. Under tiden jag longerade Rocket var Lilly orolig, gick fram och tillbaka och visade sin irritation över att vara begränsad. När hon sen jobbade stod Rocket som ett fån och bara glodde...ha ha ha, snacka om att han var i chock :devil:

När det är skitväder här går mina in och lägger sig i ligghallen. Dom är vettiga där iallafall...Rocket var inte gammal när han insåg fördelarna med att ha ett tak över huvudet när det var grisväder. Han har sen lärt Lilly att det är ett utmärkt sätt att hålla sig varm.

Idag snöar det som bara den! Måste ut och skotta lite...:cool:

och har har det hant saker.. var till stan,hamtade paket pa bussgods, tack snall pinto, fick julpapper pa halva priset samt mer qtips for oron.. milk och cigs och jag ar nu ok..

sen hem och ta roligt piller. och ata lite.. och jagkollapsade forstas.. hogubben ringer mitt i min harliga drom och sager han kommer 12 noon.. bra sager jag och staller klockan pa 1145.. 1140 knackar han pa dorren.. jag var ju ....sovandes.. och det visar sig han ar ensam. shit ocksa.. men han var snall och bar in sa stod jag dar och stackade.. och denna gang, tack sa mkt herr frisk (hobonde) for du pressade 15kg balar istallet for kompakta 25 kg..sa 66 balar senare ar allt inne i stallet.. dock jag maste nasta leverans forsoka fa upp pa rannet, det ar valdigt lite plats just nu..och jag har inte alls ont for tillfallet men kan tanka mig senare om jag inte tar lyckopiller igen..
fick ocksa halmpellets och span pellets som kommer in i madeiras stall i morgon..

ute snoar det igen.. skall lagga ut mer ho till pallar och sen ta det lugnt.. ja, gora lite tvatt kanske..
jag ar sa sugen pa ga ut och rida, men vet battre an att ens prova, just for att jag inte har ont just nu betyder det ju inget egentligen..

toots till yalls..

110105LillyRocket.jpg

Hästarna käkar sin lunch i snövädret. Vräker ner snö! Har slitit med hagen och dubbelcheckat tråden.

110105Fence.jpg

Kravallstaketet:devil: Det verkar funka!!!

woohoo ser ut att fungera.. jag forstar inte varfor de inte vill stanna i sin trevliga hage, de har ju etthus dar att gomma sig i ... mina har bara lite granar.. men dock har de boxar att bo i nattetid..
vi far alla halla tummar nu da..

det snoar fortfarande sa i morgon blir det nog skotta igen.. pa nat satt.. inte av mig men den inhyrda hjalpen..

Tjusigt staket!!! Hoppas de håller sej inne nu då!

Tajger,vad bra att du inte landade i diket på väg till jobbet!! Se till att komma hem oxå..... Här snöar banne mej ännu och jag har skottat....o skottat.... och när jag skottat upp allt kom traktorn:devil: Där fick jag!
Färdtjänst skulle hämta sonen och de kör fast i 2cm snö så det var ett måste,men det hade jag ju kunnat skitit i...:cry:
Nu har jag ont i ryggen!:mad: Har iaf stallet klart,skönt!:laugh:

Kat,tänk vad bra med tralala piller ändå......:D

Gick ner och mockade vid 10. Sambon fick dra igång snöslungan, har ju snöat i över ett dygn. sen gick den sönder förstås, så jag fick hjälpa till för hand.
Det blev lite snökrig och jag förlorade då sambon är 1.95 så jag nådde aldrig upp att slänga i ansiktet på honom.
som avslutning puttade han mej i en 1,5 meter snödriva :mad:

Så nu är jag pisseblöt och vi ska åka och storhandla, så klickerträningen får vänta tills imorgon.
Bonusdottern umgås med vår fd granne som flyttat en bit bort. Hon var här och lämnade av henne och de har köpt en äldre islandshästvallack som de delar på.
så vi bestämde att hon ska sms:a mej på morgonen, och sen kommer hon förbi så vi kan rida ihop.
kanske Trullan tycker att det är roligt med nytt sällskap och hänger med hela rundan :laugh:

Kul att nån har kul i snön:laugh: Själv är jag inte överförtjust.......
Skoj att få nån att rida med! Det går säkert bra!!

Jag är inte heller överförtjust i snölekar, men får man en hel skyffel slängd i ansiktet, så får man försöka ge igen.

Tyvärr var han för beredd hela tiden, så jag ta honom en dag när han inget anar :devil:
fast jag kommer få dubbelt tillbaka så kanske jag ska ha overall då.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 473
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar