TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

grodis jag uppskattar din omtanke.. och er andras ocksa.. jag ar just klumpig av mig, och det var en combination tror jag av slip and slide och mig ramla.. jag hade ju stadsboots pa mig, de dar ugg som inte faster alls pa snoiga ytor sa jag far skylla mig sjalv.. men nu ar det sa har att jag ar valdigt klantig av mig, det ar ett under jag har overlevt sa lange som jag har.. aven som liten rabarb var jag standigt pa sjukan.. har fatt hora manga ganger jag gav min stackars mor gra har, vilket sedan visade sig inte vara sant men i alla fall.. de otal ganger jag ramlat ur sangen och slagit mig gul och bla ar otaliga, andra ungar kanske ramlade ut men de kom inte i kontakt med saker, en annan traffade alltid pa en stol eller ngt.. tur jag inte skall raka mitt huvud, vt inte hur manga ggr jag har sytt i hop skallen.. eller gatt med gips har eller dar.. men sant ar livet, och jag far lara mig att ga mer forsiktigt nar det ar sno och ha ordentliga skor pa mig. eller flytta till ett land dar sno ar ett 4 letter word.. och nu ar det ju bara ett ryggskott liknande sak. ar inne pa tradolan no2 sa det blir nog bra.

karindk, sa skall du bli varmlanning? behover du hjalp med flytten? har ju trailer som ar stor sa kor garna och hjalper mot bensin. och lite mat lol.. for du skall val ta dina donkeys med dig? och pallarna?? och som grodis sager, vad ar en photosafari?? ja jag vet att man gar ut pa hastrygg och tar bilder, men hur skall det laggas upp? du far beratta mer. Det ar ju inte sa langt till Torsby fran Hogfall heller, ar du utbildad inom varden soker de alltid folk i hemtjansten dar.. sa chance for inkomst ar mojlig. Du far beratta mer..

Piraja, det lutar snart at en tva meter mur for dina pallar.. antingen det eller hart arbete dagligen sa de ar for trotta att hitta pa bus..lol..

pallarna ar inne, maud kom och vattnade och Mirri ville ut sa hemskt han oppnade dorren sjalv och for ut som en liten dare.. och sprang och sprang.. sen kom han tillbaka och gick in och at igen lol..
ja nu skall jag bli horizontal har en stund. och i morgon mar jag battre tror jag..

KL*

Grr, j-la skithäst man har eller så är man en skitmatte helt enkelt!

Fick tummen ur och tänkte ta en tur. Men vi fastnade hela tiden. Hon tvärvägrade att gå, så jag satt tillslut bara och väntade ut tiden. Tårna började kännas som isbitar.
Försökte sen en gång till, då backade hon ner och höll på att ramla baklänges ner i ett dike.
Granntjejen var nere, och berättade att hennes häst höll på i ett halvår att försöka gå hem, så hon började använda spöt och nu funkar det bra.
Så hon fick ta över och med lite spöhjälp och en dikesramling :angel: så kom de iväg en bra bit.

Så nu får det bli spöt nästa gång.
Börjar känna mej låg nu att det som ska vara kul, börjar börjar bli väldigt tråkigt..,
Men det vänder säkert

Nästan alla har idag digitalkamera(utan gubbtjyven, men alla andra!:p).

Jag tror dig! Han har nog en sån där gammal låda med duk över å som det luktar om då blixten ska skjutas av... :D;)

Ja, det är en bra idé att ha fotosafari. Jag har nog haft mina bästa naturminnen på häst. Man kommer så nära. En gång såg jag ca 20 rådjur och 5 älgar då jag hade tagit en sväng in på en stig där det var nyavverkat. Det var som överjordiskt. Jag å den kusen stannade bara en liten stund.

Andra tillfällen då jag har kommit nära naturen är då man försöker hoppa över sjudj - a stort snöfyllt dike! :angel::D

Det vore en bild att lägga in på forumet... NOT! Gick bra. Öm i rumpan bara å hade lite stukad självkänsla ett tag...

karindk, sa skall du bli varmlanning? behover du hjalp med flytten? har ju trailer som ar stor sa kor garna och hjalper mot bensin. och lite mat lol.. for du skall val ta dina donkeys med dig? och pallarna?? och som grodis sager, vad ar en photosafari?? ja jag vet att man gar ut pa hastrygg och tar bilder, men hur skall det laggas upp? du far beratta mer. Det ar ju inte sa langt till Torsby fran Hogfall heller, ar du utbildad inom varden soker de alltid folk i hemtjansten dar.. sa chance for inkomst ar mojlig. Du far beratta mer...
Det vet jag inget om! Får se hur mycket jobb det blir.
Om det bara blir ett par helgar om året, räcker det ju inte. Men jag tror det kan bli mera.
Det kan ju hända att det går lite trögt i början, men en sådan verksamhet borde ge jobb till flera.

KL

Kat, Kat , Kat....din stackare. Från och med nu har du dubbar på fötterna, mobiltelefon i jackan jämt, har gårdsplanen grusad och går försiktigt. Hoppas att du kryar på dig snabbt. du behöver verkligen inte detta nu :cry:

Kram på dig.

För övrigt så överväger jag att lägga ner ridningen. Sa-an en sådan träningsvärk jag har idag. ÖVERALLT! Jämfört med mig svävar Zeb Macahan som en balettdansös över prärien:crazy:

Den som påstår att motion är bra borde bo i min kropp i dag.

För att breda på mitt kroppsliga förfall så ska jag nu gå och grädda vofflor. Det är precis vad min otränade kropp behöver som tröst idag.

Klart att det vänder!Bara du kommer igång att träna lite mer.Det gick ju så bra i somras när du var envis och red ofta:)
Min H.var ju lite likadan,ville väl inte vända direkt men vi blev stående,oändligt länge ibland.Det jag gjorde var att vänta ut henne och det är ju inte så kul om det är kallt.Det gäller ju att aldrig ge upp.Det sker väldigt sällan numera,hon kan stanna om hon blir osäker och vill titta på något,kan hon ju få göra,brukar gå fram efter en stund.Kan hjälpa med en dutt av spöt också.
Kl
H.är skodd i fram som vanligt,bad om skor med fyra hål denna gång.D.får behålla sina några veckor till,raspade bara kanterna på honom.
Planerade ridturen höll på att inte bli av för hovslagaren var försenad och sen drack vi kaffe och pratade.Han blev lite sugen på Skagern:)!

Kom iallafall ut vid fyra och red i en halvtimma.Hann ändå med en hel del trav både på "bilbanan" och skogsvägen.I ett visst tempo har hon en helt underbar trav,problemet är att hon inte gillar när jag tar för mycket i tyglarna så ibland är vi uppe i riktigt hög fart,då breddar hon och det är ju inte så bekvämt:eek:.

Skönt iallafall att inte behöva oroa sig att hon skulle halka,hade fyra brodd i fram och boots med lika många i bak idag.
Såg att det blödde lite i ena fram när jag kratsade ur efteråt.Blev vid skoningen?Hoppas det inte blir något av det.

Ge inte upp! Om inte det var roligt hade du inte ridit så mycket att du fick ont. Snart är du i form, då är du skitsnygg och säker som John Waine.

Detta är INTE för att hoppa på dig eller på något vis säga att du är dålig.
Något som är bra är att ha planerat vad man vill göra om hon stannar.
Om man inte har en bra plan är det lätt att bli frustrerat, förbannad, ledsen och sådant.
Blir man det är man säkert inte så trevlig att ha med på turen, det kan vara en anledning till att hästen väljar bort det. Det är ju inte säkert att det var anledningen när hon först stannade, men det kan mycket väl vara anledningen till att det inte blir enklare.
Därför ska du se till att ha en bra plan så du inte blir på dåligt humör, se till att du har trevligt med hästen oavsett vad hon gör.
En bra plan kan vara att när hästen stannar vänter du tills hästen ser på annat än framåt, eksakt där visar du vägen fram och smackar på henne. Om hon då tar ett litet steg i rätt riktning berömmer du henne mycket, sen vänter du igen tills hon ser på annat och gör samma igen. När hon har ifrågasatt din åsikt tillräckligt många gångar och du alltid har samma svar, alltid är lugn och sansat, på bra humör och tydlig. Då väljar hon snart att följa med.
Hur ska hästen kunna lita på att du vill henne väl om du börjar ge henne spö.
Om du kan hålla dig lugn och tydlig behöver du inte spö.
Att du blir ledsen och frustrerat beror enbart på att du inte har en bra plan.
Kom ihåg att vi rider enbart för vårt nöjes skuld, då bör det vara ett nöje.......även för hästen.

Pinto,här kommer lite bilder!

162828_187951274550418_100000066408404_669707_8068396_n.jpg

168049_187951381217074_100000066408404_669713_312826_n.jpg

6 åringen

167459_187948961217316_100000066408404_669613_3209641_n.jpg

167272_187948904550655_100000066408404_669610_3949130_n.jpg

4 åringen

164303_187954624550083_100000066408404_669768_4645495_n.jpg

168196_187955504549995_100000066408404_669808_3798203_n.jpg

2 åring,nej jag är ingen fotograf! 6 åring är mamma till denna.

163208_187954801216732_100000066408404_669777_5467116_n.jpg

Översnöad nordis.

Jag visar inget så länge jag är med henne. det är när jag kommer in hemma som jag blir sur och irriterad.
Det jag gör nu är att jag försöker vänta ut henne genom att titta på vägen dit vi ska och sen väntar tills hon tröttnar och går, vilket hon vissa gånger inte vill, utan försöker då backa ner i diken.
Jag småpratar och försöker vara glad och ger beröm så fort hon går åt rätt håll.

Att jag aldrig använder spö är för att jag vill att det ska gå utan negativ förstärkning. men om jag får henne att gå en gång och sen slipper bråka mer, så kan jag tänka mej att testa.
Jag har precis chattat med en kompis och jag ska nu prova att ge godis så fort hon går på, så får vi se om det hjälper.

Stackare, det lät hemskt att bli liggande ute. Hoppas du kryar på dig fort.

Lobell du är väll ingen skitmatte, då skulle nog alla var det ;) Det är nog inte så många som inte har problem någon gång.
Finns det ingen i närheten som rider som du kan få draghjälp utav?
Eller någon som kan gå eller cykla med ett tag?

Cho3 vad fina dina hästar är :laugh:

Isf är jag en riktigt, riktigt urusel matte!!!!:eek: Min nordis pysslade oxå med liknande saker,som att inte vilja gå framåt,resa sej när jag insisterade,springa (ja!) baklänges,tvärvända mm mm. Han var rent av farlig tillslut och detta pågick länge,vi pratar år.... Ja jag la på spö tillslut,ordentligt! En eller två gånger,sen har jag aldrig mer haft problem....:D Sån är jag.....

Ensam mamma o grodan,Tack!

Men vad ni skriver alla människor.... Här jobbar man några dagar och så har man ytterligare ett heltidsjobb att läsa ikapp....

Blandad läsning ser jag.... Läser om utbrytarkungar (hua bevare mig väl)...
Tappade sugar.... det är inte bra...
Onda kroppar som krånglar.... *vet hur det känns*....

Men så får man se lite snygga bilder på slutet... och då känns det genast bättre...

Själv har jag haft fullt upp... som vanligt.,... Har brakat ihop med chefen ordentligt... Han har lyckats ställa till min tillvaro trots att han är sjukskriven..

I går kväll styckade vi två vildsvin som var osmarta nog att synas i snön för ett antal dagar sen... Det tog hela kvällen...
I kväll kokar vi hundmat av slaktrenset.... Det lär ta hela kvällen det med...

Av förståeliga skäl så har damerna i hagen åter igen dragit det kortaste stråt... och fått stå tillbaka då min uppmärksamhet har varit riktad åt annat håll...

Nu skall jag i alla fall smita ut och titta till dem.... De kanske har tröttnat på min frånvaro och dragit.... :eek:

Återkommer senare mellan hundmatskoken....

Vilka fina pållar du har! Härligt:)

Lobell, häng i, det vänder så småningom om du är tillräckligt envis, hoppas jag. Om du vet att det inte är nåt fel med hästen.

Vi hade en ponny på prov för några år sen. Den började efter ett tag stanna med dottern. Ville inte gå in på ridbanan, gå förbi på vissa ställen, riktigt istadig. Vi försökte med det mesta, lugn och tålamod, spö, jag satt upp på den, men nej, den ville inte gå. Vi lämnade tillbaka den, för det var inte roligt för dottern, tur att vi inte hade köpt den. Några år senare hörde vi att den var avlivad, för det blev likadant med nästa ryttare, och nästa...Men den hade en gammal skada i ett bakben som inte syntes, så alla trodde det var bra, men förmodligen var det nåt ändå.

Tråkig historia, men jag håller tummarna för dig och din pålle, och hoppas det vänder. Det ska vara kul!

Jag har omvända "problemet". Red en lång skogsrunda idag. Galopperade i den djupa snön säkert en kilometer och tror att pålle ska kunna ta det lite lugnt, bli lite trött. Men neeej, mer, mer, mer. Sen tycker jag att det går för fort, vill ju ha liiite kontroll. Då går han och taktar och fjantar för att han inte får springa. Jaja, framåt går det iaf:)

Senast ändrad:

Kan förtydliga att det som gör att jag överväger att använda spö, inte är för att hon krånglar och det blir tråkigt, utan för att hon backar ner i diken som sluttar ner mot en hage med staket. Dvs att det blir farligt.
Jag ger hellre ett rapp med spöt så att hon slutar, och sen kanske slipper, än att vi ramlar ner över staketet och nån av oss skadas.

Vet har kollat igenom henne i samband med att de fick stelkrampssprutan, och hittade inget.
Sambon som är massör känner igenom henne varje vecka.

I perioder går hon riktigt bra men det är när vi rider ensamma som hon bråkar. I sällskap funkar det bra om inte sambons häst försvinner inom synhåll.

Tjejen som hade henne innan, hade samma problem när hon red ensam, fast till slut lossnade det. När hon visade att hon inte gav sig.

Får man väl iväg henne frustar hon och trivs jättebra :)

Jaja, jag ska börja med godis som belöning så får vi se om det hjälper.

Du har ju sele,inte provat att tömköra och kolla om det går bättre?

Lobell: va tråkigt det måste vara att hålla på att bråka hela tiden men om hon var lika till förra ägaren så kan det ju vända nu med bara du inte ger upp och ger efter för henne. Hon är en vrångskalle den söta madamen, så då får du vara ännu mer vrång :laugh:.

Cho: attans fina kusar du har :love:

Jag själv då: här snöar det å de grövsta :eek: man skulle kunna säja att det vräker ner faktiskt. Gubben är ute med traktorn nu och skottar för fullt. Jag var ner till hästarna och tittade till dom och som vanligt så stog dom mitt ute i hagen alldeles översnöade :angel:

Ja dom har ju en skön torr ligghall att vara i om dom vill, där det dessutom hänger ett fullt hönät på väggen men icke då :angel:

Fick se att hagtråden hängde nästan i backen närmast ligghallen så det var bara att pulsa i väg i djupsnön runt hela hagen och skaka av tråden. Vill inte ut och leta hästar i det här vädret. Huvvaligen :cool:

Här snöade och blåste det rejält i natt/morse och mina hade också varit ute.Detta kunde jag konstatera när jag såg H:s man,den trasslar sig alltid på samma ställe då,dessutom fanns ingen skit alls inomhus,tackar:)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30