Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4
God morgon....
Här blev det en tidig morgon på det nya året.
Vaknade vid 5 tiden.... Jo... jag hörde en hund gnälla... Upp fort som bara den.. Gnällande på natten brukar det betyda rännskita...
Kom upp... Två hundar låg och sov djupt, och gjorde inte en min av att de behövde gå ut....
Två hundar saknades....
..... hittade dem inte inne...
Hörde gnällandet igen.... Det kom från ytterdörren.... Öppnade den och där ute i blåsten stod de två saknade... Brunte och Läxa... En tax och en karelare...
De var överlyckliga och tacksamma över att bli insläppte...
Hur fanken har de hamnat på fel sida av dörren mitt i natten
Och framför allt.... Vad fanken har de haft för sig???
När jag gick och la mig så var de i alla fall på rätt sida av dörren.... Och när jag vaknade var dörren stängd...
Nåja ... Det mysteriet får jag grotta i lite senare...
När jag ändå var vaken så kunde jag ju lika gärna gå ner i stallet och släppa ut damerna. Sagt och gjort... Båda damerna blev uppspelta av vinden och drog en rejäl repa i hagen när jag släppte dem. Bar ut hö och fyllde på vatten... Mockningen kan jag ju ta lite senare idag..
Vinden (det har stormat här... och blåser rejält fortfarande)... hade blåst upp logdörrarna... Och tövädret hade fått snön att släppa från logtaket... Så jag har ägnat en halvtimme åt att skotta undan takrashögen så jag kunde stänga logdörrarna igen... Det kyler på... så jag ville inte vänta med skottningen till senare... Risken är att den hinner frysa till is....
En tidig och effektiv morgon på det nya året således.... Nu funderar jag på att gå och lägga mig igen...
Hästarna är ute så nu kan jag ju ta en sovmorgon om jag vill....