TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: TANT OCH GUBBTRADEN, Vad haller ni pa med?? PART 4

Kl

Här har det blåst rejält i natt och varit töväder.All rimfrost är borta och det ser skräpigt ut med nedfallna grenar överallt.Tempen är på väg ned igen så jag får ge mig ut och skotta en del som rasat från taket precis som hos syrran.Inte kul när det fryser fast,nej:(.

Är arg på mig själv att jag inte kom mig för att rida igår när det var underbart väder,idag ger jag mig inte ut till häst,här är glashalt överallt,en isskorpa på allt.Blir ändå värre för rådjuren nu antar jag ,med skare på snön.

Så vaknar man till nyheter som berättar att Per Oscarsson med fru befaras innebrända.Sorgligt.Han och hans familj har genom åren bott i trakterna,barnen gick i min skola bl.a.

Ser nu att jag bara har negativa saker att komma med så här på årets första dag,ska därför avsluta med att solen faktiskt lyser bakom skogen,hästarna och de andra djuren är pigga och mår bra:).Efter skottning blir det promenad med hunden!Hoppas på en god början på året för er alla.

Nytt år nya möjligheter!

God fortsättning till er alla! Kvällen /natten avlöpte väl i hästhagen. Smällandet började någolunda tidigt och dom brydde sej inte alls utan stog och mumsade i godan ro. Det blev lite värre strax efter tolvslaget när en av grannarna, som bor mittemellan vår gård och nästa hästgård, drog i gång ett sjudundrandes fyrverkeri. Då blev det lite livat i hagen, dom sprang fram och tillbaka och dom var skärrade en bra stund efteråt men vid 2 tiden stog dom och mumsade igen så det var i det stora hela lugnt och skönt.

Jaha, vad har jag för förväntningar av det nya året då? Nr 1 på listan är att handleden ska bli färdigopererad så att jag kan börja träna upp den på riktigt, och att dom får iordning på gubbens ögon. Sen vill jag gärna ha ett nytt jobb, det står oxå högt på listan. Och naturligtvis vill jag komma i gång med hästarna på allvar igen. Det blir ju till att börja från början med att träna dom att vara i från varandra men det ska väl gå bra, och så börja tömköra och sadelträna båda två.

Jo, så måste jag ju börja träna Winnie inför visningarna i sommar för jag har tänkt att åka och visa upp henne på Haflinger Riksen i juli och i Rättvik i augusti tror jag det är. Jag vill så gärna få en bedömmning på henne. Ja vi har lite att pyssla med :laugh:

Det blir nog ett spännande år det här!

Senast ändrad:

Karin: Visst är dom tjusiga mina flingor när dom sitter i den ångande tunnan med toppluvor på :D

Syrran: Tror du inte att hundarna öppnat dörren och stuckit ut och blåsten har slagit igen den? Dom har säkert haft skoj när dom var ute :laugh:

McMarco: Ni får sätta tyngen på den lille kotten så han håller sej på backen :D

Mirameja: Det är ju skönt att solen skiner iaf :D

Gubbtjyv: Jag hoppas du får en härlig tur på em :laugh:

Syrran: Tror du inte att hundarna öppnat dörren och stuckit ut och blåsten har slagit igen den? Dom har säkert haft skoj när dom var ute :laugh:
:

Det kan vara så.... Å andra sidan har de aldrig öppnat dörrar tidigare..

Det kan vara så att när husse och gästen rastade hundarna sista gången innan de gick och la sig så missade de att stänga dörren ordentligt och att den sen blåst upp...

Men vår gäst tror att husse helt enkelt missade att räkna in hundarna när de gick in efter sista rastningen... Gästen har ju även sina fem hundar med sig så det är klart.. Det är lätt att missa två av 8 hundar vid insläppet så Brunte och Läxa blev kvar ute... I så fall har de varit ute i nästan 3 timmar. (Med tanke på hur trött Brunte är idag så kan det nog stämma)

Strunt samma... Hundarna var överlyckliga, nöjda och glada... Brunte har nog inte ställt till med så mycket... Han tar sig inte fram i snön... Läxa jagar bara vildsvin... och de är kapabla att försvara sig.. Så de har nog bara haft en trevlig stund ute..

Tar närmsta knapp, tog ju ett tag att läsa allt som har skrivit sen sist jag läste...

God fortsättning på er alla! Hoppas att ALLA får ett ännu bättre nytt år!

Jag blir så glad när jag läser era inlägg!

Såg att någon investerat i en Thermobar, det gjorde jag oxå då det då kylan började komma. Bra garanti dock inte gratis, min kuse dricker ur den iaf, drar nog bara 30 spänn per månad. Det är det värt.

Kat! Min kuse ser ut att ha fallit ur form, ska nog fixa ett test på henne innan jag börjar att fodra upp henne för nedkomst... Men mer foder behöver hon nu det är helt klart. Jag gissar att hon har kutat runt p g a smällar. Hon har ju reagerat lite då jag har smällt med tuggummit, passade på att träna henne på det vid våra turer i somras. :idea:

Jag håller tummarna för att det är som det ska där inne. Inge kul att fara ikring fler gånger för att hon ska få till det. Å andra sidan har jag i så fall möjlighet att vara med på Skagernturen! Inget ont som inte har något gott med sig.

Syrran - hoppas att det inte blir några efterräkningar av allt nattsuddande för hundarna ;-) De var ju inte ute så länge och ni har väl inte haft så kallt heller - här är det nära nollan och har regnat inatt.

Senast ändrad:

Här var det storm och regn i natt. Så mycket av snön är borta.
Nu är det 20grader i solen!
:banana: Nu är det sommar!:bow::love:
Snart går hästarna och betar!:idea:
Nu kan man åka skridskor på vägen i shorts och t-shirt! Med solglasögon.
Jag vet! Jag borde lägga in bilder.:D

Här var det storm och regn i natt. Så mycket av snön är borta.
Nu är det 20grader i solen!
:banana: Nu är det sommar!:bow::love:
Snart går hästarna och betar!:idea:
Nu kan man åka skridskor på vägen i shorts och t-shirt! Med solglasögon.
Jag vet! Jag borde lägga in bilder.:D

Hm, hur mkt drack du inatt? :)

Det är bara att haka på. Berätta lite om dig själv, och sedan är du fullvärdig medlem i klubben :laugh:

OK:laugh:

Är som sagt 36½ år. Bor i Uppsala hos mina föräldrar, har ej råd att bo själv:(
Är arbetslös sedan 1 april 2010:(, jobbade innan på ett bevakningsföretag.
Har ett funktionshinder och är dessutom reumatiker:(

Har Lyrik, snart 30 år (fyller 18 juni:love:), kblstravare, som nu är mest hagspensionär. Men vi tar en runda barbacka, tömkör eller promenerar i skogen när andan faller på. Står i ett litet stall centralt i Uppsala (dyrt halvkolletivt:().

Hemma har jag Olga, 8 år (tror de) gatuhund från Portagal, antagligen lhasa apsokorsning. + Selma, 5 år, huskatt.

välkommen Lyrik ....tur de trillar in någon mer från östra delen av landet ,,,:laugh:

kallblodstravare... så fina..o vilken respektabel ålder:) måste kolla på STC vad stammen är :)

någon ridtur på Springaren blev de inte men en körtur med nordisen Zacke , en reslig herre med spring i benen:)

Rådjuren o de andra viltet har de besvärligt häromkring med all snön , så Zacke spändes framför timmerkälkarna o sen bar de iväg i rask fart till en bonde där vi hämtade storbalar med ensilage o körde ut i skogen med .

körde ut 3 balar så nu har rådjuren mat om de vill , vatten dricker de ur thermobaren på nätterna här men i skogen finns de en strid bäck där de är väldigt trampat av rådjuren så en bal ställde vi där.

Nu haar Springaren o jag något att hålla koll på när vi tar våra skogsrunder så maten inte tar slut .:)

mot kaffehurran i fyrsprång

Välkommen Lyrik! Kul att få höra om dina äventyr också:)

Här blev det ridning på allvar idag. Bort till ridhuset och försöka lossa den där stela sidan som kommer varje gång vi har haft träningsuppehåll. Nåja, det gick hyfsat. Herrn skötte sig, även om han knirkade lite i bettet i vänstergaloppen när vi minskade volten till 10 meter;) Jobbigt!

Nu blir det nog en lugn kväll, ett glas vin, lite mat och i säng i hyfsad tid.

Välkommen Lyrik!

God fortsättning till er alla!
Nyåret firades in stilla och lugnt här hemma. Bara maken och jag, hundar, katter och så hästarna. Vid 12-slaget gick jag ut och höll ett vakande öga på hästarna som inte brydde sig om knallarna men blev ordentligt oroliga när himlen lös upp i allsköns färger och det sprakade. Det gillade dom inte men dom höll sig innanför stängslet. Vid 1 gick jag ut igen för att se till att dom var ok...det var dom och dom hade börjat käka sitt hö. Då brakar det igång fyrverkerier från andra hållet än tidigare...dom måtte ha somnat under själva 12-slaget:cool:...jag blev rätt irriterad.

Denna dag, första dagen på året, har jag ägnat åt studier. Hela dagen, faktiskt! Nå, det kändes bra även om jag inte hann med att jobba häst men å andra sidan så jobbade dom sig själva under natten så lite vila idag är ju ok. Det är djupsnö överallt i hagen och under deras race letade dom inte rätt på de upptrampade stigarna...så dom fick jobba ;)

Nu väntar jag på att sonen med flickvän ska dyka upp. Blir en enkel middag till dom och härligt umgänge.

kl
Hoppas att alla haft en bra dag.En annan har inte fått gjort så mkt,sovit och fixat stallet .Pållarna fick en vilodag så det blev bara mys med dem.
Snart dags att ge sej iväg till jobbet igen:cry:
Ja ja kan väl inte vara värre än inatt:devil:

Säg inte det,säg inte det....Man vet aldrig på såna ställen! Men förhoppningsvis inte.....:D

Är av någon anledning såå seg idag,konstigt,drack inget igår(iaf inget man blir seg av..),lade mej hyfsat i tid och uppförde mej exemplariskt på alla vis:confused:

Har int gjort många knop idag. Mockat som vanligt förstås,och de små liven hade inte varit snälla inatt.......kan inte förstå varför man måste sparka runt med högarna så precis allt ligger utspritt:(

Bråkat med ena kissen,som förmodligen varit i slagsmål,eller iallafall,fått stryk av nån annan katt (min är kastrerad) han har ett stort sår på ena kinden som inte ser för vackert ut:( Har försökt göra rent det dagligen,men nu ränner han iväg så fort han ser mej! Fick fånga honom och bura in honom i huset med strut o allt. Han är inte glad.....:mad:

Så nu är årets första dag avklarad. Har varit på den traditionella nyårsgrillningen och i år var det helt ok väder, runt nollan men blåst.
När vi grillade dök en reporter med fotograf upp, de var ute och kollade vad folk gjorde på nyårsdagen. Får se om det kommer med i tidningen. :eek:
Efter det ut till stallet och puss pålle som njöt för fullt ute i hagen. Han gjorde tappra försök att få igång hagkompisarna men de var lite trötta. Så hur hans ögon njöt när de hängde med på hans bus.

Hälsar dig välkommen hit Lyrik jag är oxå rätt ny här på tråden. Har reumatisk sjukdom som du, SLE och sklerodermi, och bor utanför Helsingborg.

Just ja,välkommen Lyrik,skulle jag ju oxå säga!

YES!! Jag är inte yngst längre ;) Välkommen Lyrik. Du är ju ett helt år yngre än mig. Rena blöjbarnet. Behövs pall så platsar man här och så ska attityden vara rätt. Här är ju alla snälla.....

För övrigt så har jag varit hos mamma och städat ur garderober idag. 4 sopsäckar med kläder och 1 ½ med skor. Och hon sa att hon aldrig hade något att ta på sig :confused:

Kom till stallet senare än vanligt och gullet som släppt in hästarna hade fixat allt mat och vatten till Kelly så jag behövde bara mocka. Det har ju regnat och sen frysit på så nu är det skridskobana överallt. Därför broddade jag Kelly fram nu. Vågar inte bak för hon är rätt sträng mot Cool i hagen ännu. Får brodda av och på bak när jag ska rida istället. Hoppas kunna ta en tur i morgon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Gamla tant (och gubb-)tråden har avsomnat och jag saknar den. Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
97 98 99
Svar
1 970
· Visningar
143 556
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30