Tänker jag rätt? + hur lägger man spår själv

squarepants

Trådstartare
Jag satsar på att börja på en spårkurs med min hund i vår. Han är blandras pointer/(jakt)flatte så han har ju verkligen spåret i blodet.

Men jag funderar på (det kanske är korkat men..) om han kommer att bli mer angelägen att spåra upp och sticka efter vilt i skogen om man "lär" honom att spåra?
Eller kan det blir motsatt effekt?
Han skall absolut inte användas till jakt.

Hur kan man spåra hemma, annat än att leta upp leksaker och godis i trädgården? Hur länger man längre spår? Vad använder man?

Sv: Tänker jag rätt? + hur lägger man spår själv

Jag satsar på att börja på en spårkurs med min hund i vår. Han är blandras pointer/(jakt)flatte så han har ju verkligen spåret i blodet.

Men jag funderar på (det kanske är korkat men..) om han kommer att bli mer angelägen att spåra upp och sticka efter vilt i skogen om man "lär" honom att spåra?
Eller kan det blir motsatt effekt?
Han skall absolut inte användas till jakt.

Hur kan man spåra hemma, annat än att leta upp leksaker och godis i trädgården? Hur länger man längre spår? Vad använder man?

Jag har haft jakthundar i typ 100 år och älskar att lägga spår. Personligen tycker jag det är ett absolut utmärkt sätt att "trötta ut" hjärnan på dem. Jag börjar alltid med små korta spår och en fin belöning i slutet. Till jakthundarna har jag ofta en klöv i slutet, till "icke-jakthundar" kan det vara favoritbollen eller ngt annat. Jag lägger oftast blodspår, men man kan ju även göra människospår om man vill. Tekniken är den samma.

Jag tror inte du kommer att få mer jakt i hunden för att du lägger blodspår. Det är ju inte samma sak att följa ett spår och att följa efter vilt.

Med den blandningen du har hade jag gärna utöver spår jobbat med aportering!

Viltspår (eftersök) eller bruksspår?

Båda läggs på samma vis, i alla fall till en början - rakt in, slutet och sen går man tillbaka en annan väg. Eftersök kräver ox eller viltblod och helst en skank. Bruksspår kräver inget alls, kanske en leksak eller godisburk på slutet.

Förresten, så här gör jag (finns många sätt, dock)

Jag lägger nästan alltid blodspår. Brukar ha bloden i typ en ketchupflaska där man kan droppa försiktigt.

1. sparkar upp en tuva och lägger rätt ordentligt med blod där.

2. Går och drar en skånk efter mig, droppar lite blod med jämna mellanrum. För den ovana hunden lite mer blod, den rutinerade kräver bara ngn droppe här och där.

För den orutinerade hunden börjar jag ofta med ett kort spår utan vinklar. Ju duktigare hunden blir ju fler vinklar lägger man in samtidigt som man ökar längden. Jag brukar tex lägga korsade spår där man korsar blodspåret en eller flera gånger.

3. Avsluta spåret med en klöv eller boll eller dyl. Undvik ätbara saker! Jag har nämligen råkat ut för att något "förbaskat skogsdjur" har ätit upp godbitarna en hund skulle få...

4. VÄNTA! Den viktiga väntan, från det man lagt spåret tills man tar fram hunden. I början kanske 30 min -1h, mina hundar kan ibland tom få vänta ett dygn tills de går spåret (inget för nybörjarhunden dock).

5. Förbered hunden. Jag tycker det är jätteviktigt att hunden får använda ett speciellt spårhalsband, eller spårsele, när den går spåret. Jag har också mycket ritualer för mina hundar inför spåret - de ska inte tveka på vad som är på gång.

Glöm inte att snitsla spåret så att du själv kommer ihåg var det är. Men, var inte orolig om hunden ibland avviker från spåret. Hunden ska göra det i vinklar för att vara säker på att det verkligen är en vinkel.

Jag har säkert glömt massor av saker, men på ett ungefär så gör jag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min älskade hund blev akut sjuk i tisdags natt och det fanns ingen annan lösning än att åka och ta bort honom. Nu känns det bara tomt...
2
Svar
37
· Visningar
4 029
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Charlie är ju en omplacering, han var drygt 2 år när han kom till mig i maj så han har varit här i ungefär ett halvår. En väldigt go och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 564
Senast: Monstermom
·
Hundhälsa Jag har en Cavalier på 5 år som är så trött! Jag köpte henne när hon var 3 och då var hon kraftigt överviktig men med mer motion och...
Svar
13
· Visningar
1 689
Senast: Guldaskig
·
Övr. Hund Hej. För lite mindre än två år sedan skaffade jag mig min första hund, en blandrastik av jakt- och vallhundsraser. Naiv och opåläst med...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 615
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka