Inkallning - hjälp!!!

Åh, sådant använder jag också :D Min Aysu har ett enormt kontrollbehov och har mycket(!) svårt att vända ryggen till om det dyker upp något framför henne (tex annan hund eller vilt). I sådana situationer säger jag åt henne att stanna, sedan går jag fram och kopplar. Lite bökigt att köra med inkallning på ena hunden och stoppkommando på den andra, men än så länge har jag inte klurat ut något bra för att få till samma signaler på båda eftersom de är så olika personlighetsmässigt.
Jag går mycket promenader på vägar där bilar kan köra rätt fort, hundarna går alltid på vänster sida av vägen och kommer det en bil är det bra att bara kunna säga "Stanna!" istället för att kalla in båda. Båda har nämligen rätt långa koppel till vardags så även med koppel är de några meter ifrån mig :) Så det är mitt bästa kommando typ, både i koppel och när de är lösa :p

Du får lära Ebrah ett kommando som betyder "spring till Aysu" :D

Jag har inte skrivit om att utnyttja eller skapa någon ångest hos hunden? :confused:

Träningen handlar inte om att hunden ska vara rädd för att inte kunna ta sig till matte, utan om att använda - som jag skrev - frustration.

Men frustration är ju en jäkla jobbig känsla (maktlöshet över sin situation, besvikelse över att inte kunna påverka, vanmakt osv), som säkerligen leder till en oro för hunden (matte försvinner, hur fasiken får jag fatt på henne, VAD ska jag göra, pip, gnäll, skäll, stress)

Det är en känsla jag verkligen inte vill jobba med hos mina hundar. Jag vill alltid att dom ska ha ett val, & det har dom ju inte riktigt om någon håller dom i snöret. Att använda frustration som medel tycker jag mest leder till stressade beteenden faktiskt. Även om den skulle komma fint på inkallning i fortsättningen (tills någon retning kommer?)

MVH före detta helt klickersk men har ändrat uppfattning om vad som är schystast om hunden.

Jag går mycket promenader på vägar där bilar kan köra rätt fort, hundarna går alltid på vänster sida av vägen och kommer det en bil är det bra att bara kunna säga "Stanna!" istället för att kalla in båda. Båda har nämligen rätt långa koppel till vardags så även med koppel är de några meter ifrån mig :) Så det är mitt bästa kommando typ, både i koppel och när de är lösa :p

Du får lära Ebrah ett kommando som betyder "spring till Aysu" :D

Jag har någon liten förhoppning om att få till ett riktigt bra stoppkommando på Ebrah också i framtiden :p (tror att det är lättare än att få till perfekt inkallning på Aysu, just pga hennes kontrollbehov) I nuläget är Ebrah så jäkla unghundigt galen och sprattlig att det där med att stå still, det är något som inte riktigt fungerar. Hade jag inte varit rädd för att Ebrah skulle hugga av flexikopplet i busförsök så hade jag börjat ha henne i flexi under alla promenader för att kunna träna olika kommandon... Vet inte hur jag ska göra nu riktigt.

Jag har någon liten förhoppning om att få till ett riktigt bra stoppkommando på Ebrah också i framtiden :p (tror att det är lättare än att få till perfekt inkallning på Aysu, just pga hennes kontrollbehov) I nuläget är Ebrah så jäkla unghundigt galen och sprattlig att det där med att stå still, det är något som inte riktigt fungerar. Hade jag inte varit rädd för att Ebrah skulle hugga av flexikopplet i busförsök så hade jag börjat ha henne i flexi under alla promenader för att kunna träna olika kommandon... Vet inte hur jag ska göra nu riktigt.
Tage har ett 4 meter långt koppel med en liten expander vid handtaget från Baggen, kanske det kan vara något för Ebrah också? :)

Men frustration är ju en jäkla jobbig känsla (maktlöshet över sin situation, besvikelse över att inte kunna påverka, vanmakt osv), som säkerligen leder till en oro för hunden (matte försvinner, hur fasiken får jag fatt på henne, VAD ska jag göra, pip, gnäll, skäll, stress)

Det är en känsla jag verkligen inte vill jobba med hos mina hundar. Jag vill alltid att dom ska ha ett val, & det har dom ju inte riktigt om någon håller dom i snöret. Att använda frustration som medel tycker jag mest leder till stressade beteenden faktiskt. Även om den skulle komma fint på inkallning i fortsättningen (tills någon retning kommer?)

MVH före detta helt klickersk men har ändrat uppfattning om vad som är schystast om hunden.

Jag skulle säga att frustration blir vanmakt när den inte får något utlopp. "Lagom" frustration som får en bra upplösning rätt snabbt ser jag inga problem med - en hund som aldrig upplever frustration låter som en märklig utopi för mig, lyckas de med allting, alltid? Jag upplever snarare att livet (för oss alla :D) är fullt av frustration, och att använda det på en bra nivå i träningen lär även hundarna att hantera det bättre.

Men visst handlar det om en balans, givetvis. Fast det skulle jag säga om stress också, jag har gärna viss(!) stress med i träning så länge den ligger på en nivå där hunden även kan hantera den och utvecklas. I fallet där någon håller dem i snöret så har de inget val just då nej, men man börjar träningen på korta avstånd och kort tid och bygger gradvis upp mot större och längre allteftersom hunden utvecklas. Frustrationen får sitt utlopp i inkallningen. Och anledningen att leka igång hunden (helst med kamplek om man kan tagga sin hund på så sätt) är för att få den i sinnesstämningen att kämpa för att få igång det roliga igen, inte stå och pipa och undra vad som händer - får man den reaktionen så är man definitivt ute åt fel håll!

Vad gäller "tills någon retning kommer" så ja, det får man bita ihop och leva med faktiskt. 100% garanterad inkallning får man inte med något, och jag har inte ens antytt att man uppnår det på det här sättet heller. Inte heller får man det genom att gå emot och muttra, eller hur? Så någon retning kan garanterat bryta en inkallning, men målet är väl att kunna hantera fler och svårare i alla fall. Eller menar du att det här skulle ge en inkallning som bara funkar om det inte finns någon retning?

Jag skulle säga att frustration blir vanmakt när den inte får något utlopp. "Lagom" frustration som får en bra upplösning rätt snabbt ser jag inga problem med - en hund som aldrig upplever frustration låter som en märklig utopi för mig, lyckas de med allting, alltid? Jag upplever snarare att livet (för oss alla :D) är fullt av frustration, och att använda det på en bra nivå i träningen lär även hundarna att hantera det bättre.

Men visst handlar det om en balans, givetvis. Fast det skulle jag säga om stress också, jag har gärna viss(!) stress med i träning så länge den ligger på en nivå där hunden även kan hantera den och utvecklas. I fallet där någon håller dem i snöret så har de inget val just då nej, men man börjar träningen på korta avstånd och kort tid och bygger gradvis upp mot större och längre allteftersom hunden utvecklas. Frustrationen får sitt utlopp i inkallningen. Och anledningen att leka igång hunden (helst med kamplek om man kan tagga sin hund på så sätt) är för att få den i sinnesstämningen att kämpa för att få igång det roliga igen, inte stå och pipa och undra vad som händer - får man den reaktionen så är man definitivt ute åt fel håll!

Vad gäller "tills någon retning kommer" så ja, det får man bita ihop och leva med faktiskt. 100% garanterad inkallning får man inte med något, och jag har inte ens antytt att man uppnår det på det här sättet heller. Inte heller får man det genom att gå emot och muttra, eller hur? Så någon retning kan garanterat bryta en inkallning, men målet är väl att kunna hantera fler och svårare i alla fall. Eller menar du att det här skulle ge en inkallning som bara funkar om det inte finns någon retning?

För det första, superintressant diskussion! :up:

Jag tänker att det är svårt att avgöra vad som är lagom frustration, om det nu finns någon. :p
Självklart är "noll frustration" eller övriga jobbiga känslor en utopi, men jag vill ändå inte bidra med mer än nödvändigt för mina hundar. Det händer ju, som du säger, ändå. Jag har funderat väldigt mycket på just den etiska biten inom hundträning, och jag minns såväl en gång när "klickerklok" sa att klickerträning ABSOLUT inte är den snällaste träningen, och det håller jag med om. Oftast ger man bara inte hunden ett schysst val, och man använder sig inte av ärliga känslor liksom. (Jag använder mig massor av p.f, missförstå mig rätt) Meeen, på senare tid har jag väl upptäckt att mina hundar har "en växel till", förutom begränsning el belöning sas. Svårt att förklara - men känslor finns, både hos oss och hos hundarna. Min övertygelse efter att ha provat båda varianterna är att mina hundar mår bättre av att jag muttrar lite på dom nån gång och sedan följer upp med superbelöning, än dom gör med time out, begränsning, frustration, stress, (koppel) osv osv.

Jag är nog inte så mycket för stress alls. :D Inte den typen av stress som bygger på att hundarna inte kan göra så mycket åt sin egen situation, som det ju då blir i snöre om någon springer iväg. Valet försvinner! Och man spelar snarare på hundens känslor än använder sina egna. Svårt att förklara, jag är supertrött och febrig :o.

!00 och 100, jag vill ha (& har faktiskt) en inkallning så nära 100% man kommer. Jag upplever att det mest effektiva är en blandning mellan "nej för bövelen det var fel" och "JULAFTON!!!" Jag skrev det i en tråd för ett tag sen också. Jag AVSKYR att behöva säga det, men jag har helt ärligt aldrig träffat något ekipage som enbart använder pos.för/neg.straff där hunden faktiskt funkar helt smärtfritt i de flesta situationer, som kan gå lös i princip alltid osv :o Det är en massa begränsande (El brandsläckning som jag tycker är ungefär det mest udda begreppet någonsin).

Jag har gått igenom lite samma grej med Billy. Han jagar inte så mycket, men han drar på spår. Rekordet är att vara borta i nästan fem timmar... Återkommer med hur vi har jobbat med honom lite senare under dagen.

Åh, tack för alla era svar:up:! Skall läsa och begrunda :).
@Sörlatungu , jag testade att bara gå efter (rätt surt och hotfullt, får jag erkänna) och muttra förra veckan. Skitkul, tänkte han först - tills han insåg att matte faktiskt inte lekte. Då åkte svansen ner och lille herrn var inte lika karsk längre - men det höll i ett par gånger, sen var det också kul...

@Alla; kanske skall tillägga att han i sitt förra hem definitivt inte farit illa, snarare tvärtom. Jag har inte träffat tidigare ägarna, bara uppfödaren, men anledningen till att han omplacerades var husses svåra sjukdom.
Tydligen har de tidigare ägarna jagat honom vid inkallningsträning vilket han tagit som en skitrolig lek ;).

Ännu ett tillägg; För att få en mer mångfacetterad bild av honom kanske jag skall skriva att vi inte alls har samma uppfattning om honom härhemma (jag bor med två hundägande kompisar).
Jag anser att Charlie i grund och botten är en väldigt go hund men som tar livet lite väl mycket med en klackspark. Han jävlas inte när han inte kommer, han leker - även om jag givetvis inte tycker att det är ok att leka just då, i alla fall inte på egen hand.

Mina kompisar - som förvisso är rakt igenom labbemänniskor - ser honom inte alls på samma sätt.
De tycker att han är en stöddig skit som är tyken mot både folk och andra hundar, rusar rakt på för att hälsa och så vidare.
Att han inte kommer när han är lös menar de beror på att han blir som en vildhund och bara springer - men då borde han väl bli skygg?? Jag är helt övertygad om att han helt enkelt tycker att det är väldigt kul att springa, i synnerhet om man kan reta matte lite på kuppen.
Följaktligen tycker de att jag skall "dänga upp honom" :crazy: och få honom att fatta att jag bestämmer.
Ska man knäcka en terrier så får man halvt slå ihjäl den, förmodligen hade det dessutom lett till att han verkligen inte hade velat komma.
Den vägen tänker jag sannerligen inte ta!!
En del av den här konflikten mellan mig och mina vänner tror jag beror på att (jakt)labbar uppför sig generellt totalt annorlunda än en terrier. Helt olika kroppsspråk, helt olika reaktioner och så vidare.
Vi tolkar alltså Charlie totalt olika. Vem vet vem som har rätt - sanningen kanske ligger någonstans mittemellan?

Kan det vara så att han använde flams igen när det blev jobbigt?
Finns det något tillfälle när du muttrade då han kanske typ vände ena örat åt ditt håll, & du hade kunnat ändra attityd till honom och dra upp värsta belöningen? Svårt att förklara men jag tänker minsta tecken på att han ger dig rätt uppmärksamhet så blir det kanonkul?

Och slå honom tycker jag inte man ska göra O_o.
oavsett vad dina kompisar ser för personlighet i honom använder man inte våld tycker jag.

För det första, superintressant diskussion! :up:

Jag tänker att det är svårt att avgöra vad som är lagom frustration, om det nu finns någon. :p
Självklart är "noll frustration" eller övriga jobbiga känslor en utopi, men jag vill ändå inte bidra med mer än nödvändigt för mina hundar. Det händer ju, som du säger, ändå. Jag har funderat väldigt mycket på just den etiska biten inom hundträning, och jag minns såväl en gång när "klickerklok" sa att klickerträning ABSOLUT inte är den snällaste träningen, och det håller jag med om. Oftast ger man bara inte hunden ett schysst val, och man använder sig inte av ärliga känslor liksom. (Jag använder mig massor av p.f, missförstå mig rätt) Meeen, på senare tid har jag väl upptäckt att mina hundar har "en växel till", förutom begränsning el belöning sas. Svårt att förklara - men känslor finns, både hos oss och hos hundarna. Min övertygelse efter att ha provat båda varianterna är att mina hundar mår bättre av att jag muttrar lite på dom nån gång och sedan följer upp med superbelöning, än dom gör med time out, begränsning, frustration, stress, (koppel) osv osv.

Jag är nog inte så mycket för stress alls. :D Inte den typen av stress som bygger på att hundarna inte kan göra så mycket åt sin egen situation, som det ju då blir i snöre om någon springer iväg. Valet försvinner! Och man spelar snarare på hundens känslor än använder sina egna. Svårt att förklara, jag är supertrött och febrig :o.

!00 och 100, jag vill ha (& har faktiskt) en inkallning så nära 100% man kommer. Jag upplever att det mest effektiva är en blandning mellan "nej för bövelen det var fel" och "JULAFTON!!!" Jag skrev det i en tråd för ett tag sen också. Jag AVSKYR att behöva säga det, men jag har helt ärligt aldrig träffat något ekipage som enbart använder pos.för/neg.straff där hunden faktiskt funkar helt smärtfritt i de flesta situationer, som kan gå lös i princip alltid osv :o Det är en massa begränsande (El brandsläckning som jag tycker är ungefär det mest udda begreppet någonsin).

Visst kan det vara svårt att avgöra vad som är en bra balans, precis som det kan vara svårt att avgöra vad som är en bra balans av obehag då om man vill använda sig av det också - eller hur? Det krävs att man är medveten om vad man gör, vad det kan ha för nackdelar, och att man är uppmärksam på hur hunden reagerar i stunden och utvecklas i framtiden. Det finns ingen "idiotsäker" träning, vill man träna bra får man jobba på det.

Det är ingen som helst målsättning för mig att hålla på med den "snällaste" träningen, det är ett alltför luddigt begrepp för mig. Men om jag sväljer luddigheten (;)) en stund och tänker mig att jag är med på vad du menar så visst, klickerträning är inte alltid supertrevligt för hunden - för att tränaren brister (det gör jag definitivt, ofta, i varierande grad). Samma brister och konsekvenser är oundvikliga även i andra träningssystem. Men att lägga in avsiktligt obehag i träningen för att man kan utsätta hunden för oavsiktligt obehag i klickerträning verkar en smula obegripligt för mig. Jag protesterar inte mot dina val här, men motiveringen är svårbegriplig ärligt talat - men som sagt, att vara "snäll" är inte en målsättning för mig, så det är möjligt att det är i den grunden som jag hamnar snett när jag försöker förstå.

Exempel på stress i träning är tex intensiv lek. Stressande, eller hur? Men inte dålig stress - så länge man växlar mellan stress och fokus/lugn, och inte bara driver upp hunden där den inte kan hantera det längre. Förväntan ger en viss stress (och kan väl sägas vara en del av frustration faktiskt), det verkar svårt att utesluta det ur vare sig träning eller vardag. En hund som vill fortsätta leka blir frustrerad när leken tar slut - men den frustrationen får sitt utlopp när man ber om ett annat beteende. Osv. Jag håller helt med om att hunden har känslor! (Tror jag? Jag är inte helt säker på hur du menar. :p) Och jag tycker det är en god idé att ha med även känslorna i träningen, inte "bara" beteenden. I träningen med frustrerad inkallning har jag inte pratat om att föraren försvinner? Jag menar att man går några steg ifrån hunden, retas med den (man är alltså fortfarande engagerad, har ett sorts lek på gång hela tiden) och sen får den springa. Nej, den har inget val när den står i kopplet, men det har ju inga kopplade hundar? Jag är verkligen för delaktighet och valfrihet i träning! Men jag ser inte heller problemet med den här sortens träning i vissa lägen.

Jag tror säkert du har väldigt bra inkallning på dina hundar, vad jag menade var att det blev en väldigt märklig fråga (påstående?) det där om "tills det dyker upp en retning" för oavsett hur man tränar inkallning måste man ju hantera just svårighetsstegring och svårighet på retningar, och man är aldrig färdig.

Jag gillar inte management i någon extrem form heller, men det är ju inte precis något som är unikt inom klickerträning! Exempel på management: koppel, staket, dörrar, stängda skåp, osv - vardagen är full av management som vi just inte tänker på. Sen kan det absolut gå överstyr, men det handlar ju inte om att klickerträning inte har något sätt att "komma ut i verkliga världen" utan att folk - av vilken anledning det nu kan vara - inte tränar dit utan nöjer sig med management. Inom något område eller väldigt många. Ja, det finns väldigt märkliga exempel därute, med folk/hundar som lever väldigt konstlade liv omgärdade av managementregler som får mig att börja svettas bara jag tänker på det, mer eller mindre. Men det är ju inte en del av klickerträning? Eller, nja, man kan väl säga att det är det i perioder, under tiden hunden lär sig något tillrättalägger man så den inte gör fel (och det är väl där folk "fastnar", de tränar inte vidare utan nöjer sig med management?), men det gör man ju i annan träning också? Innan hunden kan gå lös i skogen släpper man den ju (helst!) inte i skogen liksom...

Time out är inte något jag förespråkar, använder eller ser som del i klickerträning.

Jag vill kunna träna i extrem upphetsning (ibland! inte ofta eller mycket), för att kunna nå, påverka och samarbeta i just extrem upphetsning. Kan jag inte det i träning ser jag det som rätt fånigt att inbilla mig att jag kan nå fram ute i verkligheten när något slår igång hunden i hundra. (Jag kan det inte, kanske kan andra det faktiskt och för dem är det ju inte fånigt i så fall. :D) Jag vill ha puls, adrenalinpåslag, hjärnsmälta av typen "fasan flög upp under fötterna!" i träning, för att ha verktygen att nå hunden just när det eller liknande händer i verkligheten. För mig funkar det inte att träna hunden på en 50-puls om och om och om igen, och sedan förvänta mig att den träningen nöter in tillräckligt bra bara genom repetition så jag kan nå honom även när det slår om till 300. Andra kanske kan det? Jag kan det inte, så jag tränar även i extrem upphetsning. I inkallning vill jag tex inte ha en extrem reaktion på en flyende hare och en fisljummen reaktion på inkallningssignal - inkallningssignalen ska vara (minst :D) lika upphetsande. Och minst lika trevlig, stressreaktionen på flyende byte är helt OK för mig att använda i träning, stressreaktionen på ett plötsligt, läskigt hot är det inte, tex. Jag tränar inga rädslor på det här sättet, det vill jag inte ha i min träning alls.

Brandsläckning ser jag inte som särskilt udda? Det betyder ju bara (för mig i alla fall?) att man agerar i nöd, utan vare sig plan eller intresse för hur det påverkar beteendet i framtiden. En akutlösning för en akut situation, helt enkelt. Däremot kan man absolut se folk som "brandsläcker" i parti och minut, är det det du menar? Det är ju inte riktigt brandsläckning, snarare dålig träning... En brandsläckningsincident bör inte inträffa ofta! Och varje gång det hänt är det läge att ta sig en allvarlig funderare på hur det hände och vad man ska göra åt det, att brandsläcka samma situation två gånger skulle jag se som ett enormt misslyckande...

Nu får du inte skriva något intressant på ett tag! Jag har inte tid att vara här! :laugh:
(Bara för säkerhets skull - har läst i en galen tråd på senior - så ingen tror jag menar allvar: du får givetvis skriva precis hur mycket du vill. :p)

Visst kan det vara svårt att avgöra vad som är en bra balans, precis som det kan vara svårt att avgöra vad som är en bra balans av obehag då om man vill använda sig av det också - eller hur? Det krävs att man är medveten om vad man gör, vad det kan ha för nackdelar, och att man är uppmärksam på hur hunden reagerar i stunden och utvecklas i framtiden. Det finns ingen "idiotsäker" träning, vill man träna bra får man jobba på det.

Det är ingen som helst målsättning för mig att hålla på med den "snällaste" träningen, det är ett alltför luddigt begrepp för mig. Men om jag sväljer luddigheten (;)) en stund och tänker mig att jag är med på vad du menar så visst, klickerträning är inte alltid supertrevligt för hunden - för att tränaren brister (det gör jag definitivt, ofta, i varierande grad). Samma brister och konsekvenser är oundvikliga även i andra träningssystem. Men att lägga in avsiktligt obehag i träningen för att man kan utsätta hunden för oavsiktligt obehag i klickerträning verkar en smula obegripligt för mig. Jag protesterar inte mot dina val här, men motiveringen är svårbegriplig ärligt talat - men som sagt, att vara "snäll" är inte en målsättning för mig, så det är möjligt att det är i den grunden som jag hamnar snett när jag försöker förstå.

Exempel på stress i träning är tex intensiv lek. Stressande, eller hur? Men inte dålig stress - så länge man växlar mellan stress och fokus/lugn, och inte bara driver upp hunden där den inte kan hantera det längre. Förväntan ger en viss stress (och kan väl sägas vara en del av frustration faktiskt), det verkar svårt att utesluta det ur vare sig träning eller vardag. En hund som vill fortsätta leka blir frustrerad när leken tar slut - men den frustrationen får sitt utlopp när man ber om ett annat beteende. Osv. Jag håller helt med om att hunden har känslor! (Tror jag? Jag är inte helt säker på hur du menar. :p) Och jag tycker det är en god idé att ha med även känslorna i träningen, inte "bara" beteenden. I träningen med frustrerad inkallning har jag inte pratat om att föraren försvinner? Jag menar att man går några steg ifrån hunden, retas med den (man är alltså fortfarande engagerad, har ett sorts lek på gång hela tiden) och sen får den springa. Nej, den har inget val när den står i kopplet, men det har ju inga kopplade hundar? Jag är verkligen för delaktighet och valfrihet i träning! Men jag ser inte heller problemet med den här sortens träning i vissa lägen.

Jag tror säkert du har väldigt bra inkallning på dina hundar, vad jag menade var att det blev en väldigt märklig fråga (påstående?) det där om "tills det dyker upp en retning" för oavsett hur man tränar inkallning måste man ju hantera just svårighetsstegring och svårighet på retningar, och man är aldrig färdig.

Jag gillar inte management i någon extrem form heller, men det är ju inte precis något som är unikt inom klickerträning! Exempel på management: koppel, staket, dörrar, stängda skåp, osv - vardagen är full av management som vi just inte tänker på. Sen kan det absolut gå överstyr, men det handlar ju inte om att klickerträning inte har något sätt att "komma ut i verkliga världen" utan att folk - av vilken anledning det nu kan vara - inte tränar dit utan nöjer sig med management. Inom något område eller väldigt många. Ja, det finns väldigt märkliga exempel därute, med folk/hundar som lever väldigt konstlade liv omgärdade av managementregler som får mig att börja svettas bara jag tänker på det, mer eller mindre. Men det är ju inte en del av klickerträning? Eller, nja, man kan väl säga att det är det i perioder, under tiden hunden lär sig något tillrättalägger man så den inte gör fel (och det är väl där folk "fastnar", de tränar inte vidare utan nöjer sig med management?), men det gör man ju i annan träning också? Innan hunden kan gå lös i skogen släpper man den ju (helst!) inte i skogen liksom...

Time out är inte något jag förespråkar, använder eller ser som del i klickerträning.

Jag vill kunna träna i extrem upphetsning (ibland! inte ofta eller mycket), för att kunna nå, påverka och samarbeta i just extrem upphetsning. Kan jag inte det i träning ser jag det som rätt fånigt att inbilla mig att jag kan nå fram ute i verkligheten när något slår igång hunden i hundra. (Jag kan det inte, kanske kan andra det faktiskt och för dem är det ju inte fånigt i så fall. :D) Jag vill ha puls, adrenalinpåslag, hjärnsmälta av typen "fasan flög upp under fötterna!" i träning, för att ha verktygen att nå hunden just när det eller liknande händer i verkligheten. För mig funkar det inte att träna hunden på en 50-puls om och om och om igen, och sedan förvänta mig att den träningen nöter in tillräckligt bra bara genom repetition så jag kan nå honom även när det slår om till 300. Andra kanske kan det? Jag kan det inte, så jag tränar även i extrem upphetsning. I inkallning vill jag tex inte ha en extrem reaktion på en flyende hare och en fisljummen reaktion på inkallningssignal - inkallningssignalen ska vara (minst :D) lika upphetsande. Och minst lika trevlig, stressreaktionen på flyende byte är helt OK för mig att använda i träning, stressreaktionen på ett plötsligt, läskigt hot är det inte, tex. Jag tränar inga rädslor på det här sättet, det vill jag inte ha i min träning alls.

Brandsläckning ser jag inte som särskilt udda? Det betyder ju bara (för mig i alla fall?) att man agerar i nöd, utan vare sig plan eller intresse för hur det påverkar beteendet i framtiden. En akutlösning för en akut situation, helt enkelt. Däremot kan man absolut se folk som "brandsläcker" i parti och minut, är det det du menar? Det är ju inte riktigt brandsläckning, snarare dålig träning... En brandsläckningsincident bör inte inträffa ofta! Och varje gång det hänt är det läge att ta sig en allvarlig funderare på hur det hände och vad man ska göra åt det, att brandsläcka samma situation två gånger skulle jag se som ett enormt misslyckande...

Nu får du inte skriva något intressant på ett tag! Jag har inte tid att vara här! :laugh:
(Bara för säkerhets skull - har läst i en galen tråd på senior - så ingen tror jag menar allvar: du får givetvis skriva precis hur mycket du vill. :p)

Nä, jag ska försöka formulera ett intressant svar unden dagen så du har tid att svara senare, livar att inte posta det förrän i eftermiddag. :D

(& jag vill nog vara så snäll det går mot min hund. Mvh hönsmamma o ägare till en 2-årig jättebebis :o)

För att hunden ska komma på inkallning måste hunden vara motiverad att göra detta. Om inkallningen, säg 8 av 10 gånger, leder till att kopplet åker på och det roliga är slut vad tror du hundens motivation blir till att komma på inkallning? Eller om matte/husse ibland är arg när hunden kommer (även om det dröjer en stund) på inkallning? Det är egentligen ganska enkelt, beteende och konsekvens, lönar sig beteendet eller inte.
Jag tycker att det är bra att jobba på flera delar. Att sträcka sig efter hunden och klicka/markera och belöna. När detta fungerar ta i sele/halsband och klicka/markera - belöna. Gör själva "infångandet" till något mer positivt, något som lönar sig för hunden. Givetvis släpper vi hunden direkt igen de allra flesta gångerna.
Att lära hunden att det är skitroligt att sätta nosen mot min öppna handflata (nostarget), detta kan jag sedan använda på längre och längre avstånd efterhand som hunden blir säker på detta. Använder jag ofta under promenader, påkallar uppmärksamhet och presenterar min hand, hunden kommer kutande och får lite gotte sedan ett "varsågod" och får fortsätta med vad den känner för.
Eller att lära hunden att när jag står med armarna rakt ut från kroppen så är det väldigt belönande att ta ögonkontakt/sätta sig framföra mig/sätta sig vid min sida, syns också tydligt på långt håll.

Sedan måste vi vårda vårt inkallningsord, om vi tjatar och tjatar så har ordet förlorat sitt värde. Innan det sitter till 100 % använder jag det bara i situationer där jag faktiskt har en chans att få hundens uppmärksamhet. Vilket också betyder att jag bara har hunden lös där det inte gör något om hunden inte kommer direkt/jag vet att jag kan kalla in hunden.
Även om vi har hunden i koppel kan vi kalla in under promenaden bara för att ge någon form av belöning och sedan "släppa ut" i koppellängd igen. Fungerar det inte i koppel så fungerar det inte heller när hunden är lös och har hela världen att utforska.
Träna, träna, träna och åter träna:up:

Ett upp-puttar inlägg
(För inte är det så att vi har samma problem :angel: inte är det så att vissa delar av ekipaget drar en lycko-runda om hen fått göra någon rolig uppgift , typ agility-tunnel eller lyckad slalom :angel: och inte är det så att den andra halvan av ekipaget står där på appellplan röd i ansiktet och skricker "Hit, Hiiiitttt, HIT! hiiiiit *bedjande smiley* HIT! HIIIT!!!!...:angel:)

Åh, tack för alla era svar:up:! Skall läsa och begrunda :).
@Sörlatungu , jag testade att bara gå efter (rätt surt och hotfullt, får jag erkänna) och muttra förra veckan. Skitkul, tänkte han först - tills han insåg att matte faktiskt inte lekte. Då åkte svansen ner och lille herrn var inte lika karsk längre - men det höll i ett par gånger, sen var det också kul...

@Alla; kanske skall tillägga att han i sitt förra hem definitivt inte farit illa, snarare tvärtom. Jag har inte träffat tidigare ägarna, bara uppfödaren, men anledningen till att han omplacerades var husses svåra sjukdom.
Tydligen har de tidigare ägarna jagat honom vid inkallningsträning vilket han tagit som en skitrolig lek ;).

Ännu ett tillägg; För att få en mer mångfacetterad bild av honom kanske jag skall skriva att vi inte alls har samma uppfattning om honom härhemma (jag bor med två hundägande kompisar).
Jag anser att Charlie i grund och botten är en väldigt go hund men som tar livet lite väl mycket med en klackspark. Han jävlas inte när han inte kommer, han leker - även om jag givetvis inte tycker att det är ok att leka just då, i alla fall inte på egen hand.

Mina kompisar - som förvisso är rakt igenom labbemänniskor - ser honom inte alls på samma sätt.
De tycker att han är en stöddig skit som är tyken mot både folk och andra hundar, rusar rakt på för att hälsa och så vidare.
Att han inte kommer när han är lös menar de beror på att han blir som en vildhund och bara springer - men då borde han väl bli skygg?? Jag är helt övertygad om att han helt enkelt tycker att det är väldigt kul att springa, i synnerhet om man kan reta matte lite på kuppen.
Följaktligen tycker de att jag skall "dänga upp honom" :crazy: och få honom att fatta att jag bestämmer.
Ska man knäcka en terrier så får man halvt slå ihjäl den, förmodligen hade det dessutom lett till att han verkligen inte hade velat komma.
Den vägen tänker jag sannerligen inte ta!!
En del av den här konflikten mellan mig och mina vänner tror jag beror på att (jakt)labbar uppför sig generellt totalt annorlunda än en terrier. Helt olika kroppsspråk, helt olika reaktioner och så vidare.
Vi tolkar alltså Charlie totalt olika. Vem vet vem som har rätt - sanningen kanske ligger någonstans mittemellan?

Okej.
Här kommer mitt perspektiv:

Billy har inte fått vara lös i skogen på flera år.
Han försvinner, och det är farligt. Jag är inte beredd att ta den risken.
Han har väldigt begränsad impulskontroll, får han korn på ett smarrigt spår så följer han det. Ser han ett rådjur så har jag cirka 0,001 sekund på mig att bryta - sen är det för sent. Jag anser inte att hund per automatik har som grundläggande rättighet att springa lös i skogen bara för att det är en hund. Billy får springa lös på stränder, i ridhus och andra inhägnade områden. Vi har en stor trädgård. Han tävlar agility. Vi tränar drag. Han får sträcka ut, om man säger så ;)

Det är först under 2016 som jag har haft honom lös i skogen, och det har funkat riktigt bra. Han försvann visserligen från mig härom dagen, då var vi inte ens i skogen utan på framsidan av huset hemma. (Vi har bara staket runt trädgården på baksidan.) Jag hade inte full fokus på honom då, och han var borta i ungefär 10 minuter - men han kom tillbaka. WIN!

Vi har tränat jättemycket inkallning och mycket "run run run!" - det vill säga att jag parkerar honom, går en bit, börjar springa (i början med jaktleksak släpandes efter mig) och ropar på honom. Han ska alltså jaga mig, sen leker vi, sen skickar jag iväg honom. Det gör vi i trädgården, som uppvärmning, som lek, i skogen - överallt. Det är väldigt sällan jag kallar in honom och kopplar honom. Jag kallar in, belönar honom med en karamell eller något annat och ger sen honom det ultimata priset: att få fortsätta springa.

Jag har också använt min andra hund som konkurrens, vilket gör mina hundar GALET motiverade. Run run run! funkar utmärkt att göra med två hundar. Plus den här: Två lösa hundar som springer framför mig, jag kallar in, vänder mig om och rusar några meter och har sedan två hundar som TÄVLAR om att komma först till mig. Mycket, mycket effektivt.

Vi har också tränat mycket "STANNA!", vilket för mina hundar heter "Ssst!" på nära håll och som alltid belönas med bus eller godis - men om det är skarpt läge är det fanimej ett riktigt jävla fyllgubbevrål som gäller. Då menar matte allvar och det är i princip ett dödshot. :angel: Det funkar som bryt och ger mig den där sekunden jag behöver för att få tillbaka kontakten. Ett "Billyyy, KOM!" betyder alltid att jag blir glad när han kommer och att han kommer lön för mödan. Det ska ju vara kul att komma till mig.

Att träna agility är också grymt för att kunna ha en bra kontakt på distans. Det har gett oss OERHÖRT mycket mer vardagslydnad och samarbete. Så om inget annat funkar: Börja träna agility. :up:

@Monstermom förlåt, men jag kände att jag måste svara medan jag minns hur jag tänker. :D Det får helt enkelt bli en cliffhanger tills du kan svara.

Först och främst igen. Himla trevligt med en diskussion där du inte säger att jag misshandlar min hund och där jag inte säger att du bara kastar köttbullar på den när den äter barn. :p

Absolut, det finns inga idiotsäkra metoder. Det är ju hundar som inte kan förklara så vi kan inte göra så mycket mer än att försöka läsa av dom, och fundera på hur man anser att det blir bäst. För mig är det viktigt att jag är så schysst det går mot min hund. Du får gärna tycka att det är luddigt, men för mig är det väldigt naturligt. :) Jag är en mjuk person, och det faller sig så att jag vill ge min hund största möjliga frihet, och största möjliga chans till förståelse för vad jag ber om. Enl mina erfarenheter är "TSB" en ganska bra modell för det livet jag vill att min hund ska ha. Jag gillar balansen, jag gillar lugna hundar som vet vad som förväntas och som vet vad som händer liksom.

Att lägga in medvetet obehag för att det är otrevligt med time out förstår jag att du tycker känns obegripligt. Det tycker jag också, och det var inte så jag menade. :o
Jag ser det inte som att jag sitter hemma och planerar in obehag under dagen, utan mer att vi tar livet som det kommer. Allt kan jag inte styra. Man kan kalla det brandsläckning, men mer om det senare.

Angående stress är det ju någonting som dom lärda verkligen tvistar om!
På min instruktörsutbildning var dom väldigt noga med att påpeka att stress är inte bra, det finns ingen "positiv stress" - det skapar samma reaktioner inne i kroppen som all annan stress. Jag vet inte riktigt om jag helt håller med dom om det faktiskt, jag tror inte att stress då och då nödvändigtvis är hela världen. Däremot tänker jag nog tvärtom mot vad du gör där. Såklart vill jag kunna hantera mina hundar även om dom skulle vara under en massa stress och uppvarvade i 300 blås, men jag arbetar hellre för att hunden inte känner sig så stressad av en fasan, eller att få vänta på sin tur medan vi tränar, eller att det kommer en hund på promenaden, osv osv. Jag vill helst att dom ser det som "Jaha titta där är ju en anka" (Superbra att ha egna ankor :D).

Jag missförstod dig nog angående att springa iväg!
Med känslor menar jag - jaaa jag vet att jag tjatar om vallningen hela tiden, men det har verkligen förändrat hela mitt sätt att se på hundarna :angel: - att det finns helt oanade möjligheter till kommunikation, mycket mer än "rätt eller fel". Jag vill inte förmänskliga hundarna, men jag tycker att dom är helt suveräna på att läsa oss, situationer osv.

Njae, man är aldrig färdig men man kan ju också känna sig mer eller mindre ofärdig. :)
Min upplevelse, efter att ha varit helt klickersk i typ 10 år, är att enbart ena sidan av spektrat inte alls gör en ens hälften färdig. Då menar jag att helt positiva eller helt negativa, har jag sällan sett ha riktigt bra relation och lydnad med och på sina hundar. De jag har sett som har dom absolut ballaste och friaste hundarna är de som gör lite både och. Jag tror inte att det bara beror på att den som tränar positivt tränar för dåligt eller nöjer sig med mindre bra resultat. Det känns taskigt. :o Jag tror helt enkelt att det är lite av en utopi, tyvärr. Jag hade älskat om jag upplevt det annorlunda.

Ja, du är på rätt spår med brandsläckning. Oftast tycker jag det blir som du säger en väldans massa brandsläckning hit och dit - och då försvinner ju poängen. En brandsläckning bör ju vara så som du säger att den ska vara - men ja, en del använder det väldigt ihärdigt. Så ihärdigt att jag har extremt svårt att se förarna som "mjuka".

Jag tror inte att jag går runt och gastar på mina hundar mer nu än jag gjorde för två år sen. För att göra det ÄNNU luddigare för dig tror jag bara att jag tänker mindre moment och träning och mer "livet" liksom. Det rullar på, vi tar saker när dom uppstår. Jag ska försöka förklara hur jag upplever skillnaden:
Min äldsta hund var tränad helt klickerskt och uteslutande med positiv förstärkning/negativt straff. Min yngsta hoppade jag in i fårhagen med det första vi gjorde, så känslan därifrån har väl mer följt med i vardagen. Han får förvisso kakor osv, men han har inte alls samma förväntan på det.
Båda två hade/har en jäkla fin inkallning vid t ex hundmöte. MEN, jag brukar be dom att lägga sig. Den äldsta gjorde det på helspänn, låg bara och väntade på ett varsågod och flög upp för belöning. Förväntansstress, helt enkelt. Inga problem egentligen, resultatet blir ju bra - hund lyder och hund ligger vid möten, men jag känner mig nog rätt stirrig själv av den sinnesstämningen. :angel:
Min andra hund är inte tränad på det direkt, han vet liksom inget annat än att man lägger sig och väntar när man möter någon. Jag har inte varit dum mot honom, bara visat honom. När han får varsågod lufsar han upp lite chillat sådär och fortsätter med det han nu pysslade med innan. Den andra hunden blev liksom uppvarvad så fort vi fick möte för det kunde ju för bövelen leda till belöning och det gjorde också att attityden blev lite too mouch tycker jag om man jämför med min yngre förmåga. Han stressar liksom inte upp sig på samma sätt. Och som sagt; jag tror absolut inte att min äldsta hund led av förväntan på dunderbelöningar, men jag upplever min unga som mer behaglig i sin sinnesstämning. Avslappnad och solid as a rock typ.

(Har säkert glömt 500 saker som jag borde svarat på, men då får du säga till. :D)

Och bara för att förtydliga. Jag vill absolut inte mina hundar är som avslagna traktorer. Det är inte så jag menar. Jag vill ha en massa motor men utan att använda för mycket stress/frustration. Mer aktivitetsnivå än stressnivå.

Med en terrier hade jag satsat rätt rejält på frustrerad inkallning, lek som attan (så han är rejält taggad), lämna över kopplet till någon annan, gå ut en bit och få honom frustrerad som attan att han inte kan komma till dig (utan att ropa på honom!), och när han är hispig kallar du in och springer ifrån honom (medhjälparen släpper i samma ögonblick hen hör dig ropa). Lättnaden att äntligen få springa till dig (belöna med lek när han "fångar" dig), utloppet för driften att jaga flyende "byte", det laddar inkallningen suveränt. Börja på små avstånd och öka eftersom det funkar bra.
Jag letar ständigt efter sätt att träna min hund. Alltför ofta råkar man ut för allmängiltiga råd som passar de flesta hundar. Då menar jag inte just i den här tråden (som jag inte hunnit ta till mig allt i ännu) utan på nätet i övrigt, på kurs osv.
Det räcker t ex inte att jag hoppar, tjuter och viftar med en leksak eller världens godaste godis för att min hund ska vilja komma till mig. Jag måste hitta sätt som passar både mig, honom som individ och den terrier han faktiskt är. En terrier är inte bara en envis hund med egna åsikter. En terrier är avlad för att dra ut på egen jakt.
Jag uppskattar mycket att det kändes som om du liksom valde ur en låda av alternativ som du trodde skulle passa TS hund. Det är sällan man stöter på det. Jag tror att många av de känslor som ditt tips tar fram hos hunden är en förutsättning för att motivera många terriers.

Och en annan tanke @Lona
Sticker han direkt när du knäpper av kopplet eller kan han dra lite när som?

Jag tänker att om man kan hinna fånga honom sekunden innan han drar iväg på sin sväng, så kan man kanske antingen göra det till en grej att dra fram världens superbelöning precis när du kopplar av/innan han far iväg. Då kanske han blir paff o vänder upp mot dig?

Funkar verkligen inte det kanske man kan förklara för honom att det är själva stickandet som är fel. Jag menar det spelar ju egentligen ingen roll hur bra inkallningen är, problemet kanske kan anses börja när han drar?
Lite som Eva bodfält sa nån gång. Kul att hunden bryter jakt och kommer på inkallning, men egentligen har ju felet redan begåtts (dvs den drar) & så blir det dubbelt upp med belöning för något som är fel. Dvs jaga & få belöning hos matte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 916
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Först lite bakgrund till det hela innan jag kommer till min frågeställning (kan bli långt detta): Hundägarna i det här fallet är mina...
2
Svar
29
· Visningar
3 707
Senast: DizAngel
·
Hundträning Jag har fått en omplacering på 1.5 år. Han lyssnar inte jätteduktigt när jag ropar på honom och idag drog han iväg. Han vet ju vad jag...
Svar
10
· Visningar
6 516
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
14 293
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar