Tankar om en sadel

P

ponnydamen

I vårt stall finns en westernsadel som vi någon gång har lånat på kul. Stigbyglarna sitter placerade väldigt långt bak. Vi har tagit bort dom och ridit utan. Men det jag undrar är egentligen VARFÖR dom är placerade långt bak? Tänkte om det kanske är till för någon speciell sorts westerngren eller så. Påpekas ska väl göra att sadeln är i ponnystorlek och av äldre modell.

Sv: Tankar om en sadel

Westernsadlar i ponnystorlek som har stiglädren extremt långt bak ( oftast gamla modeller) är en gång avsedda för tävlingar i korsgalopp över 412 yards. Det var en väldigt populär sport i Sydstaterna (särskilt i Georgia och Alabama) som dog ut i slutet av 1950-talet. LIknande sadlar har gått för fina pengar då och då ute på EBay.com
Man tävlade oftast med en ras som heter "Pony of the Americas", en korsning mellan Shetland och Quarter, och som var avlade speciellt för sin fina korsgalopp. Mysteriet löst!:angel:

Mysteriet är verkligen löst. Men väcker nya frågor...
Varför tävla i korsgalopp?

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:
Njae, det var bara ett tänkbart scenario ! Myth busted??? :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

oj, och jag gick på det och undrade vad det var för slags ponny och varför man fastnade för korsgalopp, måste varit skumpigt att rida, underlättade det att ha fendrarna längre bak :confused::o:rofl:

bill driver bara med dig, billigare sadlar har en tendens till att vara.. felbyggda.

Ha ha ha... :banana:
Ja kom inte och säg till mig att månen är blå för då tror jag det med.:o:D
Ja, det lät ju lite lustigt minsann men konstigare har väl kanske hänt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 632
Senast: ako
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 725
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skrev dethär igår kväll när jag hade panik och ALLT bara var förmycket i huvudet. Så sa den personalen som var med mig att jag kunde...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
Senast: Voeux
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 579
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård