Tankar kring alkohol och amning

Koltinna

Trådstartare
Ni som ammar, vilken mängd alkohol skulle ni kunna tänka er att dricka om ni ska amma?

Ingen alls? Ett glas vin, öl eller cider? mer?

Nyfiken på era tankar.

Sv: Tankar kring alkohol och amning

Jag har hört att det är ok att ta ett glas vin när man ammar, men jag pumpar hellre ut innan om jag vet att jag ska ta ett glas.
Känns bättre om jag vet att lillan får i sig bara "ren" mjölk.

Hej!

Jag skulle inte vilja dricka något alls om jag ammade. Iallafall inte i början när bebis ammas dygnet runt. Om man ammar när barnet blivit större och kanske ammas enbart morgon eller kväll så skulle det ju gå att pumpa ifall men vill ta sig ett glas vin eller så!

Jag dricker inget med alkohol i under tiden jag ammar, tog ett glas glögg en gång i höstas, alkoholfri, men jag är av den åsikten att ammar jag har jag ett ansvar inför den jag ammar. Ansvaret ligger i att se till att han få i sig så ren mat som möjligt, och alkohol hör inte till det jag kallar för ren mat till småbarn.

/nevin, alkoholfri sedan nyår 2006 då hon blev gravid

Nada! Men pumpade ur en del igår så jag fick ta ett glas champanj med sambon för o fira vårt föräldraskap:).. Men Tog glaset förstå då han somnat. Sen sov han länge nog för att jag skulle våga amma igen..

Nåt glas vin till maten absolut. Nu ammar jag bara på morgonen men jag vill inte dricka mer än nåt glas vin ändå eftersom han ändå ska tas omhand.

Något glas vin eller en öl till maten, en glögg eller så. Inte så mycket så jag skulle känna mig berusad, utan kunna ta hand om min bebis utan att vara påverkad. Ungefär så mycket jag dricker när mina större barn är med. Alkohol i begränsade mängder.

Jag har utan ett uns av dåligt samvete drukit både ett och två glas vin under tiden jag ammar. Jag har även varit ute och blivit lite på lyset med kompisar men då hade jag pumpat ut så natt amningen och hanteringen så att säga skötte maken. Då av den anledningen Att Man ska inte hantera spädbarn när man är berusad, men det är ju bevisligen ingen risk ALLS att den oerhörda lilla mängd alkohol som går över i bröstmjölken skulle på något vis påverka barnet.

Jag dricker ingen alkohol varken under graviditet eller amning. För mig känns det självklart att avstå, även om forskning visar att det är okej med alkohol under tiden man ammar. Jag tycker inte att det är någon stor uppoffring och jag tar hellre det säkra före det osäkra.

Nu ammar jag knappt någonting längre (bara lite "tuttmys" på morgonen :D), men dricker ändå ingenting. Eftersom jag dessutom vill bli gravid igen så känns det onödigt att "chansa".

Julia

Jag har tagit knappt ½ glas vin och ammat som vanligt.
Jag tycker att eftersom att det är bevisat att det inte påverkar barnet så tycker jag att man kan få unna sig det någon gång ibland.

Eftersom de som vet säger att man måste vara typ dyngrak om barnet ska få i sig alkohol genom bröstmjölken så har mitt alkoholintag inte med att jag ammar att göra. Jag dricker så pass lite som är lämpligt när man har hand om/samsover med ett litet barn. För mig går den gränsen vid ett - två glas vin beroende på hur lång tid det är utspritt på. Alltså ett glas vin förbränner man väl på en timme ungefär, och det tar längre tid än så för mig att njuta av ett glas vin.

Ett kanske två glas vin på fred och lörd kväll.

Jag kommer inte att kunna dricka alls tror jag. För jag blir extremt lätt påverkad och mitt barn ska inte behöva hanteras av en dyngrak mutter.

Lite lättöl och ett halvt glas vin till maten så småningom kommer jag väl att våga mig på. Ja, jag kan alltså bli riktigt packad på två glas vin i vanliga fall.;)

Vad bröstmjölken anbelangar behöver man knappast oroa sig, utan det som avgör om man ska amma sitt barn eller inte tycker jag är om man är nykter nog att hantera sin bebis. Är man för full för att amma, då är man också för full för att ge flaska. Det är lika illa med en kraftigt berusad pappa som flaskmatar sin bebis med ersättning, som det är med en mamma som ammar i samma tillstånd. Det har ingenting med bröstmjölk att göra, enligt mitt tycke åtminstone.

Sen hur mycket alkohol man kan förtära när man är tillsammans med sitt barn, det är helt klart värt att fundera på. Själv dricker jag inte öht, men det är inte ett beslut taget med tanke på "alkoholmoral", utan beror på att jag avskyr smaken.

Jag kan tänka mig att dricka lite mycket som om jag inte ammade men ändå hade hand om en liten bebis. Alltså, risken ligger i att en onykter person ska hantera barnet snarare än att barnet skulle bli påverkat av alkoholen genom bröstmjölken.

Ungefär två glas vin brukar jag nöja mig med :)

Typ som jag dricker till vardags. Ett fjärdedels glas vin eller ett litet glas öl eller en smutt av något starkare. Jag dricker inte mer eftersom jag inte tycker det är gott helt enkelt :) Men ibland vill jag smaka lite och det sker väl en fyra gånger per år eller så.

Jag förstår procent och promille och att det inte påverkar min bröstmjölk.

Eftersom man numera har bevisat att i princip ingen som helst alkohol går över i mjölken har jag under amningen druckit ungefär som jag brukar - dvs 1 glas vin 1-2 ggr i månaden.

Jag kommer att dricka som vanligt igen när jag ammar, dvs folköl till maten några gånger i veckan och kanske ett eller två glas vin till helgen. Nu under graviditeten är jag ju i princip absolutist, och det är väl sådär måttligt roligt - jag dricker inte läsk och liknande, tycker inte om smaken, och även om det kan vara gott med juice och mineralvatten ska det bli trevligt när man kan dricka öl, vin och annan vuxendricka igen.

Jag dricker ingen alkohol varken under graviditet eller amning. För mig känns det självklart att avstå, även om forskning visar att det är okej med alkohol under tiden man ammar. Jag tycker inte att det är någon stor uppoffring och jag tar hellre det säkra före det osäkra.

Instämmer i detta.

Då jag fortfarande ammar kväll-natt-morgon och ibland på dagarna blir det alkoholfri glögg även detta år. Har dock hittat en som är riktigt god så mig går det ingen nöd på, årgångsglöggen får vänta i skafferiet tills lilleman inte ammas längre

Senast ändrad:

Fast det finns ju ingen osäkerhet när det gäller alkohol och amning, man vet med 100% säkerhet att det blir mindre alkohol i mjölken än i blodet, och att barn inte tar skada av att dricka nånting med ett par promilles alkoholhalt (då skulle ju ingen våga ge ett barn filmjölk, t ex).

Avstår man ändå är det av moraliska skäl, inte mediciniska.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vad har ni ammat i? Jag skulle vilja hitta lite nytt till amningsgarderoben, jag är trött på att dra upp hela tröjan bland folk och...
Svar
13
· Visningar
758
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 318
Senast: BornAgain
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?