Tandläkarhelvete!

En skena som har hållit i 24 år kan ju inte ha tagit någon nämnvärd skada.
Så det där tror inte jag på.
Jag vill ha den ren och fin.

När jag fick bettskena för några år sedan så rekommenderade tandläkaren att man skulle använda sådant medel som är just till skenor och proteser. T ex. Corega tabs http://www.apotea.se/corega-tabs-3-minutes-66-st Tandkräm är bannlyst eftersom det skapar små repor i bettskenan vilket gör att bakterier får fäste och det är ju inte särskilt fräscht i munnen. Men, när jag fick bettskena på 90-talet innan jag fick tandställning så var det tandkräm som rekommenderades till rengöring så de har väl helt enkelt insett att tandkräm på bettskenor inte är någon bra ide eftersom rekommendationerna har ändrats.

Men, när jag fick bettskena på 90-talet innan jag fick tandställning så var det tandkräm som rekommenderades till rengöring så de har väl helt enkelt insett att tandkräm på bettskenor inte är någon bra ide eftersom rekommendationerna har ändrats.
Jag har med mig min bettskena och visar upp den vid varje tandläkarbesök.
Varje gång så får jag kommentaren att det är en mycket välskött bettskena.
De frågar sedan hur gammal den är och hur jag sköter om den.
Ingen har tidigare sett en så gammal skena som fortfarande är i bruk så de har inte kommenterat min skötsel.

Jag borstar den med tandkräm 2-3 ggr/vecka och sköljer av den med vatten övriga morgnar.
Och så tänkte jag fortsätta att göra medan jag räknar med att det skall bli över 30 år gammal.

Ja, man undrar ju lite vad faktiskt...

All sjukvård är dyrt, det gör ju att man undrar vad undersökningarna som görs egentligen kostar för tandläkaren, sjukhusen och veterinärerna. Hur mycket vinst gör tex en veterinär på en hältutredning för 3000 kr? Eller en tandläkare på en tandställning?

Referenspriset är väl tillför att visa ett ungefär normalpris på behandlingen, så det kan man alltid kolla på och jämföra med tandläkarens pris.

Själva såren ser jättefina ut och tandköttet runt om har normal färg och inget är svullet. Det bara värker i tandbenet, käken och ända upp i örat:crazy:
Hur länge sen är det? Man kan ha ont nån vecka sa de till mig.
När jag drog ut en sned visdomstand kunde jag knappt tugga på en vecka, gjorde rätt ont. :(
Tror det var delvis för att tandläkaren var lite hårdhänt och hade bråttom. Den andra tanden jag drog ut, då var det en annan tdl som var lite mer varsam och då hade jag knappt ont alls.

När jag drog ut en sned visdomstand kunde jag knappt tugga på en vecka, gjorde rätt ont. :(
Tror det var delvis för att tandläkaren var lite hårdhänt och hade bråttom. Den andra tanden jag drog ut, då var det en annan tdl som var lite mer varsam och då hade jag knappt ont alls.

Är inte visdomständer "värre"? Alltså att man oftast har mer ont efter? Jag har dragit ut fyra tänder och knappt haft ont alls.

Dum fråga kanske men: Kan man verkligen flytta på tänder? Sitter de inte "fast" i käkbenet? :confused:

Hålen efter rötterna i käkbenet måste flytta på sig då också. :confused: Iofs är väl inte benet stenhårt så. Hmm.

Tänderna sitter upphängda i små sentrådar så de sitter inte stumt i käkbenet.

När du utsätter en tand för tryck som vid tandreglering så bryts benet ner åt det håll du vill flytta (trycker) tanden. Samtidigt som benet bryts ner flyttar sig tanden och det bildas nytt ben "bakom" allt eftersom tanden rör sig.

Enkelt förklarat :)

Det var i onsdags och tandläkaren fick ta i för kung och fosterland så det är nog inte så konstigt att det gör ont.

Är inte visdomständer "värre"? Alltså att man oftast har mer ont efter? Jag har dragit ut fyra tänder och knappt haft ont alls.

Beror helt på hur roten är konstruerad. Jag har dragit 2 visdomständer och båda har haft en rak enkelrot så det gick enkelt och snabbt att dra ut, knappt nån värk eller svullnad efteråt och läkte ihop snabbt och bra.

Kan bara meddela att jag aldrig kommer låta någon dra ut en tand på mig igen.
Ska tala med tandregleraren i morgon om huruvida det är möjligt eller meningsfullt att sätta in en tandställning när jag inte dragit ut de andra två.
Går det inte får jag sätta in löständer där mina friska fina tänder tidigare satt då jag givetvis utvecklade ett grovt talfel efter att ha avlägsnat dem.

Kan bara meddela att jag aldrig kommer låta någon dra ut en tand på mig igen.
Ska tala med tandregleraren i morgon om huruvida det är möjligt eller meningsfullt att sätta in en tandställning när jag inte dragit ut de andra två.
Går det inte får jag sätta in löständer där mina friska fina tänder tidigare satt då jag givetvis utvecklade ett grovt talfel efter att ha avlägsnat dem.
Vad menar du?

Jag talar också lite annorlunda nu, blir liksom skarpa s, nästan som läspning. Men det går ju över sen :) Det är pga tandställningen. Du får ju tänka på att du har tänder sen, där du har glapp nu.

Vad menar du?

Jag talar också lite annorlunda nu, blir liksom skarpa s, nästan som läspning. Men det går ju över sen :) Det är pga tandställningen. Du får ju tänka på att du har tänder sen, där du har glapp nu.
Jag menar att jag inte kommer dra ut de två tänderna på andra sidan pga att jag aldrig under mina 40 år upplevt sån smärta som jag gör nu och sen en vecka tillbaka:cry:

Jag menar att jag inte kommer dra ut de två tänderna på andra sidan pga att jag aldrig under mina 40 år upplevt sån smärta som jag gör nu och sen en vecka tillbaka:cry:
Verkar konstigt. Tycker du ska prata med tandregleraren. Fick du inget smärtstillande? Men jag kan tänka mig att de hade ett helvete att få ut dem, min tandreglerare sa att det är mycket svårare att dra ut tänder på oss som är äldre. Barn är lättare. Just därför fick jag min tandställning innan, för att göra dem "lösa" så de är lättare att dra ut sen.

Men alltså, det låter inte alls som att det är som det ska? Har du pratat med tandläkaren?
Var där idag. Det hade inte bildats nån skyddande sårskorpa så hålen rätt ner till tandbenet står fortfarande vidöppna. Tydligen därför det gör ont.
Han har fyllt hålen med nåt nu och säger att det ska vända och bli bättre men jag är nu nästintill sinnessjuk och knäckt av obefintlig sömn, överdoserande av smärtstillande och denna bedövande smärta

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 030
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden