Tandläkarhelvete!

Var där idag. Det hade inte bildats nån skyddande sårskorpa så hålen rätt ner till tandbenet står fortfarande vidöppna. Tydligen därför det gör ont.
Han har fyllt hålen med nåt nu och säger att det ska vända och bli bättre men jag är nu nästintill sinnessjuk och knäckt av obefintlig sömn, överdoserande av smärtstillande och denna bedövande smärta

Hm. Hur tyckte han att ni skulle göra med de andra två tänderna? Jag drog en tand i taget, det kanske är bättre? Det borde ju finnas nån möjlighet att kunna fullfölja utan allt för mycket lidande tycker jag.

Var där idag. Det hade inte bildats nån skyddande sårskorpa så hålen rätt ner till tandbenet står fortfarande vidöppna. Tydligen därför det gör ont.
Han har fyllt hålen med nåt nu och säger att det ska vända och bli bättre men jag är nu nästintill sinnessjuk och knäckt av obefintlig sömn, överdoserande av smärtstillande och denna bedövande smärta

Jag tycker inte att du ska strunta i att dra ut dom andra två om det är en del i din tandregleringsbehandling.
Att få "dry socket" är tyvärr en komplikation som förekommer - det gör för jävligt ont och jag tycker hemskt synd om dig! Hoppas att det nu blivit bättre. Har du starkare smärtlindring än Ipren/alvedon?
Jag har dragit ut två visdomständer och opererat ut dom två andra. 3 fik helt problemfritt men efter sista operationen hade jag en djävulsk nervsmärtor emellanåt i käken och upp mot örat. Vaknade mitt i natten av smärtor osv. Som tur var hjälpte det med att ta citodon i början och sedan ipren+alvedon. Smärtan försvann inte helt men blev bättre. När stygnen togs försvann smärtan helt.

Kanske är bra om du väntar ett tag med de andra tänderna?

Hm. Hur tyckte han att ni skulle göra med de andra två tänderna? Jag drog en tand i taget, det kanske är bättre? Det borde ju finnas nån möjlighet att kunna fullfölja utan allt för mycket lidande tycker jag.
Vi har inte pratat så mycket, jag grinade som en jäkla bebis när jag kom in och sa bara att jag aldrig i livet kommer att ta ut de två andra tänderna.
Han såg nog att det inte var läge att käbbla emot just då.

Jag tycker inte att du ska strunta i att dra ut dom andra två om det är en del i din tandregleringsbehandling.
Att få "dry socket" är tyvärr en komplikation som förekommer - det gör för jävligt ont och jag tycker hemskt synd om dig! Hoppas att det nu blivit bättre. Har du starkare smärtlindring än Ipren/alvedon?
Jag har dragit ut två visdomständer och opererat ut dom två andra. 3 fik helt problemfritt men efter sista operationen hade jag en djävulsk nervsmärtor emellanåt i käken och upp mot örat. Vaknade mitt i natten av smärtor osv. Som tur var hjälpte det med att ta citodon i början och sedan ipren+alvedon. Smärtan försvann inte helt men blev bättre. När stygnen togs försvann smärtan helt.

Kanske är bra om du väntar ett tag med de andra tänderna?
Jag har starkaste receptbelagda diklofenaken. Hjälper en stund men har överdoserat dem, Alvedon och Ipren i en vecka nu och det vore ju fint om njurarna höll ihop några år till iallafall.

Vi har inte pratat så mycket, jag grinade som en jäkla bebis när jag kom in och sa bara att jag aldrig i livet kommer att ta ut de två andra tänderna.
Han såg nog att det inte var läge att käbbla emot just då.

:( Stackare. Men tycker inte du ska ge upp om dom andra tänderna ännu. Kan vi transplantera hjärtan så borde det väl gå att få ut tandjävlarna tycker jag.

:( Stackare. Men tycker inte du ska ge upp om dom andra tänderna ännu. Kan vi transplantera hjärtan så borde det väl gå att få ut tandjävlarna tycker jag.
Du har så rätt, tack för att du peppar.
Borde väl egentligen inte hålla på och diskutera framtida tandutdragningar i det skicket jag är nu men blotta tanken på att ens riskera denna smärta en gång till gör att jag hellre hugger av mig ett finger som det känns nu:cry:

Jag tål inte Citodon tyvärr. Jag har fått bort smärtan korta stunder med de tabletter jag har men att behöva ta så mycket smärtstillande i en vecka kan aldrig vara bra för kroppen.

Vad synd! Självklart är det inte optimalt, men jag tog också smärtstillande 2 veckor i sträck. Så länge man inte överdoserar utan håller sig till maxdosen som läkaren ordinerat ska du inte vara rädd för permanenta skador.
Känns det bättre nu efter behandlingen?

@ASKAPLASKA men fy det där låter inte alls kul :(
Håller alla tummar jag har att det blir bättre nu när du vart tillbaka till tandläkaren!

Om du drar ut de andra borde de inte då kunna lägga i det som de la i vid återbesöket på en gång då?

Åååå vad jag lider med dig vännen, exakt så hände mig också när jag drog tänderna i underkäken
Var tillbaka flera gånger innan det blev bättre, men det blir bättre och det går över även om man i stunden inte tror det
Jag drog ju ut tänderna i överkäken först och det var hur lätt som helst, men underkäken fyyy faaan :nailbiting::arghh::wtf:

Min pappa jobbar med installation av tandläkarutrustningar, det verkar vara rätt dyra grejer att köpa in (även om det såklart finns både dyrare och billigare märken).
Om jag kommer ihåg ska jag fråga honom vad det kostar att utrusta ett tandläkarrum :D
Äntligen kom jag ihåg att fråga :D
Att utrusta ett helt vanligt "standardrum" på en klinik går på runt 500'000 kr.
Då var det ändå en massa grejer som behöver finnas men som finns någon annanstans, tex steriliseringsmaskinen.

All sjukvård är dyrt, det gör ju att man undrar vad undersökningarna som görs egentligen kostar för tandläkaren, sjukhusen och veterinärerna. Hur mycket vinst gör tex en veterinär på en hältutredning för 3000 kr? Eller en tandläkare på en tandställning?

Kan svara för veterinärerna, och där var vinstmarginalen 4,4% totalt i branschen 2014. Så inte så mycket :)

Besöker numera tandläkaren varannan dag. Han stoppar ner något i hålen med kortison och bedövningssalva.
Det verkar helt enkelt inte vilja läka. Tur att det är nära till tandläkaren för det verkar som att jag kommer få vistas där en lång tid framöver :(
Någon gång kommer det att läka, men det är hemskt att det ska ta sån tid när du har ont! Håller tummarna för att det vänder nu.

Jag väntar svar från försäkringsbolaget ang den trasiga tanden. Tänkte ta upp frågan lite mer när jag ska laga den och tandläkaren har tid så får han förklara ordentligt för mig. Är det så att jag verkligen behöver en tandställning så får jag se över den ekonomiska biten, det är där skon klämmer mest :(

Besöker numera tandläkaren varannan dag. Han stoppar ner något i hålen med kortison och bedövningssalva.
Det verkar helt enkelt inte vilja läka. Tur att det är nära till tandläkaren för det verkar som att jag kommer få vistas där en lång tid framöver :(

:( beklagar, hoppas det ger med sig snart!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 030
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar