Åh en tandställningstråd
*hoppar in*
Jag har två stora problem som tydligen kräver tandställning. Det ena problemet är att jag bara har en mjölktand på sidan i underkäken. Det finns alltså inget anlag för en riktig tand så en gammal sliten stackars mjölktand sitter där nu eftersom ingenting kommit upp och puttat bort den. Ser mer ut som en platt krater mot tandköttet. Dessutom har tanden som sitter ovanför mjölktanden i överkäken ramlat ner rätt långt då den inte haft något motstånd på typ 10 år.
Sen har jag också riktigt ordentligt överbett (som enligt odontologen jag kommer gå hos borde indikerat tandställning redan i mina tonår, ingen sa ett ord om det
). Överbettet i kombination med ordentlig tandpressning (som jag också alltid haft) har resulterat i att jag nästan skavt hål in till tandpulpan på framtänderna uppe. Fina fisken! Överbettet är så stort att en knappt ser undertänderna.
Så! I måndags var jag och röntgade käkarna och imorgon ska jag ringa ortontologmottagningen och höra efter vad planen är. Troligtvis kommer jag få dra ut mjölktanden och sedan vänta en vecka eller två innan tandställningen ska in. Tandläkaren beräknade behandlingstiden till ungefär 2 år. Är 26 år gammal nu.
Funderar lite på hur ni tänkt angående fästen och sådär! Min tandläkare sa att man kunde ha vita fästen på framtänderna vilket gör att tandställningen såklart blir lite diskretare. Dock nämnde en bekant att hen haft en kompis med vita fästen och att kompisens tänder sett jättesmutsiga ut? Vet inte riktigt om det är en dåligt omskött tandställning eller bara en subjektiv uppfattning? Är lite sugen på de vita fästena för jag är inte jätteförtjust i tanken på tandställning..
Hur som haver, hejhej alla i tråden! Jag ska läsa ikapp alla sidor så jag blir uppdaterad om hur det går för alla!