Tandläkarhelvete!

Snart dags för nederkäken @ASKAPLASKA :) Håller tummarna för dig. Har du börjat vänja dig vid att ha tandställningen?
Vad roligt att du har koll på mig och min tandställning! :D
Det har redan börjat flytta på sig! Det spänner i olika tänder och det knäpper och knakar, helt fantastiskt!
Tyvärr har jag vid ett flertal tillfällen fått nån form av spasmer eller kramp i käkarna och smäller ihop dem helt okontrollerat så jag fått stora sår i tungan. Mycket märkligt!

Men på tisdag är det dags, då sätter jag in tandställningen i nederkäken! :bump:
Hur går det för dig, hur långt har du kvar?

Onsdag är det då dags för operation för mig. 3 tänder ska ut och på samma gång lagas 3 andra tänder. Galet nervös för narkosen men längtar samtidigt till på onsdag för utan starka värktabletter kan jag inte sova ordentligt och med starka tabletterna kan jag varken köra bil eller jobba (eller tänka det minsta intelligent :laugh:). Blir att ta ett sista ryck på jobbet nu måndag, tisdag och leva på energiångorna från några nätters ordentlig nedknarkad sömn :up:. Sen sjukskriven resten av veckan och förhoppningsvis mår man bra till på måndag veckan efter :nailbiting:

Onsdag är det då dags för operation för mig. 3 tänder ska ut och på samma gång lagas 3 andra tänder. Galet nervös för narkosen men längtar samtidigt till på onsdag för utan starka värktabletter kan jag inte sova ordentligt och med starka tabletterna kan jag varken köra bil eller jobba (eller tänka det minsta intelligent :laugh:). Blir att ta ett sista ryck på jobbet nu måndag, tisdag och leva på energiångorna från några nätters ordentlig nedknarkad sömn :up:. Sen sjukskriven resten av veckan och förhoppningsvis mår man bra till på måndag veckan efter :nailbiting:
Stort lycka till och styrkekram till dig!

Vad roligt att du har koll på mig och min tandställning! :D
Det har redan börjat flytta på sig! Det spänner i olika tänder och det knäpper och knakar, helt fantastiskt!
Tyvärr har jag vid ett flertal tillfällen fått nån form av spasmer eller kramp i käkarna och smäller ihop dem helt okontrollerat så jag fått stora sår i tungan. Mycket märkligt!

Men på tisdag är det dags, då sätter jag in tandställningen i nederkäken! :bump:
Hur går det för dig, hur långt har du kvar?
Kul att det redan börjar hända grejer! Det är otroligt motiverande att se snabba resultat.
Vet inte hur långt jag har kvar faktiskt, men mycket :) Satte in den 2/9. Har två hörntänder som sitter högt upp, så de ska ner, vilket lär ta tid.
Allmänt:
Har nästa tid dagen innan julafton, då ska båda trådarna spännas och fixas, så jag lär inte äta så mycket på julafton...

Har en tand i nederkäken som håller på att flytta sig lite nu, det märks för att en missfärgning börjar visa sig (motsatta sidan till den andra missfärgningen). Tandregleraren lyckas dock få bort missfärgningarna, så det gör inget :)

Allt gick bra med tandutdragningen, inga komplikationer alls. Skäms nästan när jag går till tandregleraren, han frågar alltid om jag haft ont och jag säger nej varenda gång och han ser förvånad ut. Har hög smärttröskel, vilket jag försökt förklara :)

Kul att det redan börjar hända grejer! Det är otroligt motiverande att se snabba resultat.
Vet inte hur långt jag har kvar faktiskt, men mycket :) Satte in den 2/9. Har två hörntänder som sitter högt upp, så de ska ner, vilket lär ta tid.
Allmänt:
Har nästa tid dagen innan julafton, då ska båda trådarna spännas och fixas, så jag lär inte äta så mycket på julafton...

Har en tand i nederkäken som håller på att flytta sig lite nu, det märks för att en missfärgning börjar visa sig (motsatta sidan till den andra missfärgningen). Tandregleraren lyckas dock få bort missfärgningarna, så det gör inget :)

Allt gick bra med tandutdragningen, inga komplikationer alls. Skäms nästan när jag går till tandregleraren, han frågar alltid om jag haft ont och jag säger nej varenda gång och han ser förvånad ut. Har hög smärttröskel, vilket jag försökt förklara :)
Hög smärttröskel hjälper inte mot alveolit har jag bittert fått erfara:cry:
Det är så otroligt kul att se snabba resultat! Har du fått nån prognos på hur länge du ska ha din tandställning?
I mitt fall är det upp till 2 år, undrar om det beror på att jag är äldre och har hårdare tandben? Eller om det handlar om graden av bettfel?

Hög smärttröskel hjälper inte mot alveolit har jag bittert fått erfara:cry:
Det är så otroligt kul att se snabba resultat! Har du fått nån prognos på hur länge du ska ha din tandställning?
I mitt fall är det upp till 2 år, undrar om det beror på att jag är äldre och har hårdare tandben? Eller om det handlar om graden av bettfel?
Jag minns inte hur länge han sa, har för mig 1,5-2 år :) Tror att det är den "normala" tiden för tandställning :) Tror att du får räkna med minst ett år där tänderna faktiskt sitter som de ska, där man mest väntar på att de ska växa sig fast på sitt nya ställe. Så har jag uppfattat det iallafall.

Nu sitter allt på plats!
Det var på håret att det inte gick att sätta dit tråden på en av tänderna då det var så galet snett men med lite våld och tricks gick det. Dessutom fick plattan knappt plats på den tanden då halva tanden gömt sig bakom en annan.
Det spänner rätt ordentligt nu kan jag säga:D

Tandregleraren sa att det ser ut som Bergochdalbana där och jag måste nog hålla med:p
20151208_211957_566741afe087c301c2adbfc8.jpg

20151208_212003_566741d52a6b22a9e2d81147.jpg

Det är vax på tanden pga av att det skaver mot underläppen, inte matrester:D

Min tandis var snäll (som vanligt). Lagade en tand, ska laga en till och sedan remiss till käkkirurg för att operera bort en olydig visdomstand som tränger undan de andra tänderna så de blir skeva :eek:

Åh jag blev lite inspirerad av denna tråd då jag också har ett bettfel (som jag dock valde att aldrig åtgärda i tonåren då det innefattar en käkoperation). Jag borde och vill verkligen också rätta till mina tänder, så underbart det vore att kunna le såhär :D som ni skriver. Och att slippa ha lite snett ansikte...

Tråden är så lång så jag har bara kunnat läsa vissa sidor här och där. Kan inte alla ni berätta om era bettfel och vad som gjort att ni vill rätta till dem nu (och inte tidigare) samt hur det går för er? :)

Hoppar in från ingenstans och måste bara säga att det är häftigt hur mycket man kan reglera "bara" med tandställning. Kroppen är cool!

Själv hade jag rejält underbett som liten men det reglerades i tid, med krokar med gummiband imellan, alltså vertikalt mitt fram i munnen (insidan uppe och utsidan av tänderna där nere). Såg rätt kul ut, men det funkade! :D

Funderade lite över diverse reaktioner och kommentarer jag fått kring mitt val att sätta in tandställning.
Vid flera tillfällen har jag hört att "Jo men du var ju faktiskt TVUNGEN att göra det".
Som att det inte hade varit okej om jag endast gjort det av estetiska skäl?

Stort lycka till och styrkekram till dig!

Tack.
Åkte till sjukhuset 08.30 imorse och kom precis hem. 3,5h narkos blev det lite drygt. Uppvaket var hemskt, förstår verkligen inte hur folk vill opereras om det inte är nödvändigt O_o. Kräktes som en gris och mådde verkligen skit, ville bara dö ungefär. Läskigt också att jag blev förlamad i halva ansiktet pga bedövningen, väldigt nervös över att det skulle vara permanent tills det släppte. Underbar sköterska på uppvaket dock :love: Sjuksköterskor är verkligen fantastiska! :bow:

Mår hyffsat nu, hög som ett hus och sjukt svullen i hela ansiktet men har inte så ont :) (inte så konstigt med tanke på all morfin, fina grejer :up:)

Tack.
Åkte till sjukhuset 08.30 imorse och kom precis hem. 3,5h narkos blev det lite drygt. Uppvaket var hemskt, förstår verkligen inte hur folk vill opereras om det inte är nödvändigt O_o. Kräktes som en gris och mådde verkligen skit, ville bara dö ungefär. Läskigt också att jag blev förlamad i halva ansiktet pga bedövningen, väldigt nervös över att det skulle vara permanent tills det släppte. Underbar sköterska på uppvaket dock :love: Sjuksköterskor är verkligen fantastiska! :bow:

Mår hyffsat nu, hög som ett hus och sjukt svullen i hela ansiktet men har inte så ont :) (inte så konstigt med tanke på all morfin, fina grejer :up:)
Åh din stackare, det där lät fullkomligt vedervärdigt! Krya på dig snabbt nu.

Tack.

Nu är det över iallafall! :)

Får jag fråga er som nyligen dragit ut tänder? Har ni kunnat köra bil hem själva efteråt? Har ni klarat er själva hemma sen eller har ni mått dåligt? Hur ont har ni haft? Hur länge? Sambon ska dra två tänder imorgon och jag vill gärna vara lite förberedd.

Får jag fråga er som nyligen dragit ut tänder? Har ni kunnat köra bil hem själva efteråt? Har ni klarat er själva hemma sen eller har ni mått dåligt? Hur ont har ni haft? Hur länge? Sambon ska dra två tänder imorgon och jag vill gärna vara lite förberedd.
Om man kan köra bil hem beror ju på om man fått något lugnande. Jag har fått lustgas och fått skjuts hem (var iofs under 18 då så köra var ändå inte aktuellt). Hade inte särskilt ont, det jobbiga var blödandet ett par timmar efteråt. Och sen att äta då, vill inte pressa mat i hålen liksom. Åkte till stallet efter några timmar och gjorde allt som vanligt.

Nu var jag under narkos så är kanske inte representativt. Hade inte kunnat köra hem själv igår. Dels mådde jag skit under uppvak, var yr samt att de smärtstillande jag fått och får gör att jag inte FÅR köra bil.

Med smärtstillande har jag inte så ont nu dock, känns mest obekvämt och klarar mig själv men är skönt att bli lite servad då jag är så såsig. Hade väll 8/10 på smärtskalan innan de gav mig mer smärtstillande efter op.
Opererade ut två visdomständer i underkäken, drog ut en tand längst bak i överkäken och lagade tre mindre hål.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 399
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 030
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 239
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA